به طور کلی فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی و پرستاری و پیرا‌پزشکی برای اینکه اجازه کار در کشور‌های دیگر را داشته باشند بایستی مدارک تحصیلی خود را معادل‌سازی کنند. مثلا در انگلستان برای معادل‌سازی آزمون پلب (plab) و RN انجام می‌شود و در کشور عمان از طریق آزمون پرومتریک صورت می‌پذیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مهاجرت پزشکی به انگلیس  سر بزنید.

هدف از برگزاری این آزمون جذب نیروی متخصص و زبده در رشته‌های پزشکی و پیرا‌پزشکی کشور عمان است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص رشته پرستاری در عمان به مقاله مهاجرت پزشکی به عمان مراجعه کنید.

باید خاطر نشان کنیم که شرکت در آزمون پرومتریک و قبولی در آن برای کلیه افراد فارغ‌التحصیل در این مشاغل و جذب در بازار کار عمان و دریافت ویزای کار عمان الزامی است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط کار دراین کشور به مقاله های مهاجرت به عمان مراجعه کنید.

این آزمون شامل  ۱۰۰ سوال تستی است و مدت زمان آن ۲ تا ۲ و نیم ساعت می‌باشد.

مراحل ثبت نام پرومتریک

برای ثبت نام در این آزمون باید براساس مراحل زیر اقدام نمایید:

در ابتدا باید به سایت آزمون پرومتریک مراجعه کنید و از زمان و مکان و سایر اطلاعات آزمون به طور دقیق اطلاع حاصل نمایید. همچنین باید اطلاعات درخواستی از جمله اطلاعات هویتی، رشته‌ای که می‌خواهید در آن امتحان دهید و سپس هزینه آزمون را ( توسط کارت اعتباری بین‌المللی) پرداخت کنید و سپس یک شناسه به شما داده خواهد شد که بیانگر پایان و تایید مراحل ثبت‌نام می‌باشد.

همچنین این آزمون فقط در برخی کشورها برگزار می‌گردد از جمله کشورهای عمان، قطر، مالزی، سنگاپور، فیلیپین و…

شرایط حضور در پرومتریک

آزمون پرومتریک به منظور تعیین صلاحیت حرفه‌ای  شاغلان در رشته‌های پزشکی و درمانی برگزار می‌شود . بنابراین یکی از شرایط اصلی کار در کشور عمان برای دانشجویان این  رشته‌ها این است که در این آزمون شرکت کنند و نمره قبولی لازم را دریافت کنند.

اما پیش از برگزاری آزمون پرومتریک بهتر است که با شرایط و باید و نباید‌های این آزمون آشنا شوید تا دچار مشکل نشوید. حداقل نیم ساعت پیش از شروع آزمون در محل تعیین شده حضورداشته باشید زیرا در صورت تاخیر حق شرکت در این آزمون را نخواهید داشت.

مدارک هویتی خود را حتما همراه داشته باشید (ارائه پاسپورت معتبر نیز الزامی است)،

هرگونه وسایل الکترونیک مثل گوشی و تبلت، قرص و نوشیدنی نباید همراه خود داشته باشید زیرا از شما گرفته خواهد شد و تا پایان جلسه به شما تحویل نخواهند داد.

پکیج‌های مهاجرت به عمان

1- استخدام پرستار در عمان

مدت زمان پروسه: ۶ ماه تا ۱سال

متوسط درآمد: ۴۵۰ تا ۵۵۰ ریال

سطح زبان: در حد آیلتس ۵

2- استخدام ماما در عمان

مدت زمان پروسه: ۶ ماه تا ۱سال

متوسط درآمد: ۵۰۰ تا ۶۰۰ ریال

سطح زبان: در حد آیلتس ۵

3- استخدام پزشک در عمان

مدت زمان پروسه: ۶ ماه تا ۱ سال

متوسط درآمد: ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ ریال

سطح زبان: در حد آیلتس ۵

دیتافلو عمانچیست؟

دیتافلو ، مرحله ارزیابی مدارک گروه پزشکی و پیراپزشکی در عمان می‌باشد که مثل قبولی در امتحان پرومتریک جز الزامات استخدام در عمان برای متقاضیان کار در این رشته‌ها است.

در مرحله دیتافلو، تمام مدارک تحصیلی از جمله  دانشنامه، ریزنمرات،  سوابق حرفه‌ای شامل گواهی کار، پروانه طبابت، پروانه مطب و سایر اطلاعات مرتبط با سوابق شغلی شما ارزیابی و بررسی شود.

برای اینکه بتوانید در بیمارستان‌های عمان به عنوان پزشک و پرستار فعالیت کنید باید بعد از قبولی در آزمون پرومتریک، وارد مرحله ارزیابی مدارک شوید. در واقع این مرحله به نوعی تاییدیه از سوی سازمان OMSQ است که برای سنجش مهارت شاغلان در گروه پزشکی می‌باشد.

هزینه معادل سازی مدرک

متقاضیان رشته‌هایی که در آزمون پرومتریک و مرحله دیتافلو  شرکت می‌کنند شامل: پزشکان، رادیولوژیست‌ها ، داروساز، پرستاری و مامایی است.

هزینه آزمون پرومتریک باتوجه به نوع رشته متغیر می‌باشد ولی به طور کلی از ۱۷۵ دلار آمریکا تا ۳۰۰ دلار است.

هزینه دیتافلوی عمان از ۸۰ ریال عمان تا ۱۷۰ ریال می‌باشد که البته بسته به رشته تحصیلی متغیر است.

برای متقاضیان با مدرک کارشناسی ارشد حتما لازم است مدرک فوق‌لیسانس آن‌ها نیز علاوه بر مدرک کارشناسی آنها توسط وزارت بهداشت عمان تایید شود. و این به این معنا است که بر اساس تعداد مدارک فرد که شامل مدارک تحصیلی و سوابق کاری می‌باشد این هزینه فرق دارد.

سوالات متداول پرومتریک و دیتافلو عمان

آزمون پرومتریک چیست؟

این آزمون برای سنجش مهارت و اطلاعات متقاضیان کار در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی کشور عمان می‌باشد.

دیتافلو عمان چیست؟

دیتافلو ، مرحله ارزیابی مدارک گروه پزشکی و پیراپزشکی در عمان می‌باشد که جز الزامات استخدام  در عمان برای متقاضیان کار در این رشته‌ها است.

هزینه دیتافلو چقدر است؟

هزینه این مرحله نیز بین ۸۰ تا ۱۷۰ ریال عمان می‌باشد.

آیا آزمون پرومتریک در همه کشورها برگزار می شود؟

خیر. این آزمون در برخی کشورها مثل عمان، قطر، مالزی، سنگاپور و فیلیپین برگزار می‌گردد.

مدت زمان برگزاری امتحان پرومتریک چقدر است؟

مدت زمان برگزاری این آزمون ۲ تا ۲ ونیم ساعت می‌باشد.

دسته بندی شده در: