در این مقاله شرایط کار در مجارستان و اخذ ویزای کاری را مورد بررسی قرار می دهیم. مجارستان به عنوان یک کشور اروپایی مهاجران زیادی را سالانه از سراسر کشور به خود جذب می کند. ویزاهای کاری از روش های محبوب مهاجرتی به شمار می روند. زیرا این روش ها عموماً هزینه های کمتری داشته و با توجه به امکان انجام کار فول تایم اطمینان خاطر بیشتری نسبت شرایط ایجاد می کنند. بعضی از کشورها مانند آلمان و اتریش ویزاهای جستجوی کار را تعریف کرده اند که این امکان را برای متقاضی فراهم می کند که در محیط دنبال کار بگردند. خالی از لطف نیست که در کنار پرداختن به موضوع کار در مجارستان، به این مقالات نیز سری بزنید و شرایط این کشورها را بررسی کنید.

کشور مجارستان تقریباً در مرکز اروپا واقع شده و از غرب با اتریش و اسلوونی، از شمال با اسلواکی و از جنوب با رومانی، صربستان و کرواسی همسایه است. این کشور به دلیل عضویت در اتحادیه اروپا و حوزه شنگن راه ورود بسیاری از مهاجران، به سایر کشورهای اروپا به شمار می رود. روش های مختلفی برای مهاجرت به مجارستان وجود دارد که از جمله آن می توان به روش های تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری، ازدواج و تولد اشاره کرد. این کشور کوچک تنها حدود 9 میلیون نفر را در خود جای داده است. این جمعیت به زبان مجاری صحبت می کنند. پایتخت کشور مجارستان، شهر زیبای بوداپست بوده و واحد پول آن فورینت است. شاید یکی از رایج ترین روش های مهاجرت به مجارستان، روش تحصیلی باشد با توجه به اینکه چندین شعب از دانشگاه های انگلیس در این کشور قرار دارد، در بین دانشجویان به ویژه متقاضیان رشته های پزشکی بسیار محبوب است. در این زمینه می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید. در ادامه روش اخذ ویزای کار در مجارستان را شرح خواهیم داد.

ویزای کاری مجارستان

اگر شما نیز از جمله متقاضیان کار در مجارستان به شمار می روید، می بایست ویزای کاری مجارستان را دریافت کنید. این کشور نیز همچون اکثر کشورهای اروپایی، شرایطی را جهت اخذ این نوع ویزا تعریف کرده است. برای کار در کشور مجارستان شما نیاز به یک دعوت نامه کاری از کارفرمایی در این کشور خواهید داشت. صدور دعوت نامه کاری فرآیند ساده ای نیست و آن کارفرما می بایست مجوزهای لازم جهت استخدام یک نیرو از خارج از کشور را داشته باشد. علاوه بر این یک آگهی استخدام در خود مجارستان به مدت 15 روز می بایست منتشر گردد. بعد از این مدت شانس شما را برای این دریافت آن موقعیت شغلی می توان ارزیابی کرد. نوع دیگری از ویزای کاری که در این کشور تعریف شده یک ویزای توریستی 30 روزه می باشد و به اتباع برخی از کشورهای مشترک المنافع اعطا می گردد. با این ویزا متقاضی می تواند در این مدت اقامت کشور مجارستان را داشته و به دنبال کار بگردد. خواننده گرامی در نظر داشته باشید که مطالب این سایت حق کپی رایت دارند.

مدارک مورد نیاز

جمع آوری مدارک مناسب هر ویزا از جمله مهم ترین بخش های فرآیند مهاجرت به شمار می رود. همانطور که قبلاً نیز بارها بدان تأکید شده هر گونه سهل انگاری می تواند تمام تلاش های شما را بر باد دهد. البته در نظر داشته باشید که رفتار سفارت های مختلف، متفاوت است و برخی از سفارت ها شما را از نواقص پرونده مطلع کرده و به شما فرصتی جهت تکمیل مدارک خواهند داد. در پروسه کاری که نیاز به دعوت نامه کاری دارید، اقداماتی نیز می بایست از سمت کارفرما در محیط انجام شود که وابسته به شرایط کارفرما لیست مدارک مورد نیازش را به شما خواهد داد. در زیر به مواردی که به منظور درخواست ویزای کار در مجارستان اشاره شده است:

گذرنامه معتبر

مدارک شناسایی

دعوت نامه کاری

اثبات محل اقامت

قرارداد کار

فرم درخواست

مدارک تحصیلی و کاری

نرخ بیکاری در مجارستان

نرخ بیکاری از فاکتورهای بسیار مهمی است که قبل از مهاجرت باید بدان توجه کرد. نه تنها در مورد پروسه های کاری بلکه چنانچه قصد مهاجرت به کشوری از طریق سایر روش ها را دارید نیز باید به این موضوع توجه لازم را داشته باشید. زیرا که می تواند تأثیر بسزایی روی تصمیم شما گذاشته و حتی در مواردی انتخاب شما را تغییر دهد. نرخ بیکاری مجارستان همانطور که در نمودار زیر می بینیم بسیار پایین می باشد و می توان گفت که سیر نزولی خود را تقریباً از سال 2013 آغاز کرده است. این نرخ در ماه آخر سال 2019 به کمترین مقدار خود یعنی 3.32 درصد رسیده و از این تاریخ مجدد افزایش داشته است. با این حال همچنان زیر 5 درصد است که این موضوع گواه شرایط مساعد کار در مجارستان می باشد.

موسسات کاریابی در مجارستان

همانطور که گفتیم مهم ترین پیش شرط کار در مجارستان داشتن یک دعوتنامه شغلی است. بنابراین شما می بایست در ابتدا برای این موضوع اقدام کنید. در این راستا می توانید با موسسات کاریابی معتبر مکاتبه کرده و یک موقعیت شغلی را متناسب با شرایط خود پیدا کنید. بسیاری از این موسسات علاوه بر نقش ارتباطی بین کارفرما و متقاضی، خدمات دیگری همچون مشاوره جهت چگونگی تدوین رزومه و نحوه مصاحبه با کارفرما ارائه می دهند.

موسسات کاریابی مجارستانسایت های معتبر کاریابی
کاریابی  HaysHungary.xpatjobs.com
کاریابی  AdeccoWorkabroad.ph
کاریابی ReedGlassdoor.com
کاریابی RandstadWorkania.hu
کاریابی GraftonIagora.com

ویزای همراه در مجارستان

برای بیشتر متقاضیان کار در مجارستان، امکان بردن همراه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همراه در عموم روش ها از جمله ویزای کاری مجارستان به معنای همسر و فرزندان زیر 18 سال می باشد. البته شما می بایست نشان دهید که با پیشنهاد شغلی خود توانایی ساپورت خانواده را خواهید داشت در غیر این صورت شاید لازم شود که مبلغی را به عنوان تمکن مالی در حساب خود قرار دهید. با توجه به پایین بودن هزینه های زندگی در مجارستان، این کشور می تواند گزینه خوبی برای مهاجرت خانوادگی به شمار رود. اما اینکه آیا شرایط مهاجرت به مجارستان با امکانات و شرایط شما سازگار می باشد یا نه، جای بررسی دقیق تری دارد. ولی به طور کلی چنانچه شما یک دعوتنامه شغلی معتبر از کارفرمایی در مجارستان داشته باشید، می توانید به همراه همسر و فرزندان زیر 18 سال خود به این کشور مهاجرت کنید.

تابعیت مجارستان

وقتی شما تصمیم  می گیرید که به یک کشور خارجی مهاجرت کنید، در اکثر موارد قصد ماندن و دریافت اقامت دائم و تایعیت آن کشور را دارید. بنابراین اینکه شرایط اخذ شهروندی کشور مقصد چگونه است از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. اگر شما با ویزای کار در مجارستان به این کشور مهاجرت کرده اید، پس از 8 سال زندگی متناوب در این کشور در صورت نداشتن سوء سابقه می توانید جهت دریافت تابعیت مجارستان اقدام نمایید. اگر شما از طریق سایر روش های مهاجرتی در سن پایین به این کشور مهاجرت کرده و یا با یک تبعه مجارستان ازدواج کنید، این مدت به ترتیب به 5 سال و 3 سال کاهش می یابد. زمانی که شما تابعیت یک کشور را داشته باشید می توانید جهت اخذ پاسپورت آن کشور نیز درخواست دهید. بدین ترتیب خوب است که بدانید پاسپورت مجارستان بر اساس آخرین رتبه بندی جهانی در جایگاه ششم و در کنار کشورهایی همچون استونی، چک، لهستان و یونان قرار گرفته است.