همه ساله افرادی زیادی برای ادامه تحصیلات قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند. حتی در کشور خودمان ایران هر ساله شاهد افزایش میزان مهاجرت‌های تحصیلی هستیم. ولی گاهی اوقات برخی تصورات اشتباه از مهاجرت‌های تحصیلی باعث می‌شود که بهترین کشورها برای تحصیل رایگان افراد از تحصیل در کشورهای دیگر منصرف شوند و فرصت تحصیلات در دانشگاه‌های مطرح دنیا را از دست می‌دهند. مهاجرت تحصیلی همیشه یکی از جذاب‌ترین روش‌های مهاجرت و تحصیل در کشورهای دیگر بوده و هست. تصور بسیاری از افرادی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، این است که هزینه تحصیل در کشورهای دیگر بسیار بالا بوده و برای تحصیل در خارج از کشور نیاز به سرمایه و پول هنگفتی دارند و فکر می‌کنند بدون داشتن بورسیه و حتی کار دانشجویی تحصیل در کشورهای دیگر غیر ممکن است اما این برداشت از مهاجرت تحصیلی کاملاً اشتباه است. شما می‌توانید با مهاجرت به برخی از کشورها از امتیاز تحصیلات رایگان آن کشور استفاده کرده و به صورت کاملاً رایگان و بودن پرداخت هیچ هزینه مشغول به ادامه تحصیل شوید. مؤسسه یونیکن یکی از پیش‌گامان حوزه مهاجرت در این مقاله قصد دارد بهترین کشورها برای تحصیل رایگان را به شما معرفی کند و هر اطلاعاتی که برای مهاجرت تحصیلی و تحصیل رایگان شما در این کشورها نیاز است را در اختیار شما قرار دهد.

تحصیل در چه کشورهای رایگان است؟

در کنار دانشگاه‌های مطرح دنیا در کشورهای اروپایی مثل کانادا و یا کشورهای انگلیس و آمریکا که تحصیل در آنها هزینه‌های زیادی را شامل می‌شود، کشورهای دیگری هم هستند که تحصیل در آن‌ها رایگان است و شما می‌توانید بودن پرداخت هیچ هزینه‌ای مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور شوید. رایگان بود و یا داشتن هزینه پایین تحصیل در این کشورها به معنی پایین بودن کیفیت تحصیلی نیست. کشورهایی که برای تحصیل در ادامه معرفی می‌شوند از نظر ارز تحصیلی با بهترین دانشگاه‌های دنیا رقابت می‌کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم بهترین کشورها برای تحصیل رایگان را به شما معرفی کنیم.

تحصیل رایگان در کشور آلمان چگونه است؟

بی شک نام کشور آلمان جزء اولین‌ها در بین نام کشورهایی که تحصیل در آن رایگان است جای می‌گیرد. دانشگاه‌های کشور آلمان از نظر ارز تحصیلاتی جزء پنجاه کشور جهان است و با دانشگاه‌های کشورهای مطرحی مثل آمریکا و انگلیس رقابت می‌کند. تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه‌های آلمان برای تمام افراد بدون در نظر گرفتن ملیت آنها رایگان است. فقط مبلغ ناچیزی برای پذیرش دانشجویان در ابتدا دریافت می‌شود. مهاجرت به کشور آلمان برای تحصیلات در چند سال اخیر روند روبه‌رشدی داشته و این موضوع حاکی از استقبال بالای افراد از این کشور برای تحصیلات رایگان است. دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه کلن، دانشگاه ارلانگن نورنبرگ از جمله دانشگاه‌های رایگان کشور آلمان هستند. برخی از مزایایی که می‌توان برای تحصیل در آلمان در نظر گرفتن، شانس بالای دریافت ویزای تحصیلی، نزدیک بودن از نظر فاصله جغرافیایی و آموزش رایگان و با کیفیت می‌باشد.

جالب است بدانید بودجه بیشتر دانشگاه ها در کشور آلمان توسط دولت تامین می شود و دانشجویان می توانند به صورت رایگان در این کشور تحصیل کنند. از آنجایی که تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور آلمان رایگان است، این کشور می تواند مقصد خوبی برای مهاجرت تحصیلی اکثر دانشجویان و جزو بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان باشد. اگر شما در دانشگاه های دولتی آلمان قبول شدید، برای تحصیل در این کشور نیاز نیست که هزینه ای پرداخت کنید. با این حال، ممکن است شما برای تحصیل در رشته های خاصی شهریه پرداخت کنید، ولی نسبت به سایر کشورها مبلغ زیادی نیست.

تحصیل رایگان در کشور فرانسه چگونه است؟

شاید اسم کشور فرانسه در میان کشورهایی که تحصیل در آن رایگان است خیلی به ندرت به چشم خورده و یا حتی کسی نام آن را نشنیده است. اما باید بگوییم که کشور فرانسه یکی دیگر از تاپ‌ترین کشورها برای تحصیلات دانشگاهی رایگان است. شما بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای و به صورت کاملاً رایگان می‌توانید در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی فرانسه مشغول به تحصیل شوید.

توجه داشته باشید، تدریس در کشور فرانسه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی انجام می شود. برای اینکه بتوانید در کشور فرانسه به صورت رایگان تحصیل کنید، باید یکی از زبان های انگلیسی و فرانسوی را یاد بگیرید و مدرک معتبری داشته باشید. بورسیه تحصیلی فرانسه و بیمه درمانی دانشجویی رایگان در هزینه های شما صرفه جویی می کند و باعث می شود تا هزینه های شما کاهش پیدا کنند.

شرایط تحصیل رایگان در فرانسه چیست؟

شما برای تحصیل در دانشگاه این کشور نیاز به معدل 14 و سطح زبان فرانسوی C1 خواهید داشت.

دانشجویان برای اینکه بتوانند در دانشگاه های کشور فرانسه فارغ التحصیل شوند، باید مقطع کارشناسی یا لیسانس را با پشت سر گذاشتن 6 ترم و 180 واحد تمام کرده و همچنین مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس را با با 4 ترم و 120 واحد پشت سر بگذارند. اگر شما به تحصیل در کشور فرانسه علاقه دارید، می توانید مدارک تحصیلی خودتان را معادل سازی کرده و با فراهم کردن شرایط لازم، به این کشور مهاجرت تحصیلی کنید.

تحصیل رایگان در کشور اتریش چگونه است؟

اتریش یکی دیگر از کشورهایی است که تحصیل در آن در مقایسه با دانشگاه دیگر کشورها رایگان به حساب می‌آید. شما می‌توانید در ازای پرداخت هزینه‌ای بسیار پایین و به صورت شرایطی و حتی دو نیم سال یکبار در این دانشگاه مشغول تحصیل شوید. ویزای تحصیلی اتریش به خاطر عضو شینگن بودن این کشور یکی از معتبرترین ویزاهای تحصیلی در دنیاست. از طرفی هزینه زندگی هم در این کشور بسیار پایین است؛ لذا شما می‌توانید با پرداخت هزینه پایین هم برای تحصیل و هم برای زندگی در این کشور به راحتی تحصیلات خود را ادامه دهید.

تحصیل رایگان در بلژیک چگونه است؟

با اینکه تحصیل در کشور بلژیک کاملاً رایگان نیست و سالانه شامل هزینه ناچیز در حدود 900 یورو برای دانشجویان با مزیت‌های تحصیلی می‌شود ولی باز هم یکی از گزینه‌های مناسب برای تحصیل در خارج از کشور به حساب می‌آید. هزینه زندگی در این کشور پایین و عادلانه است. شما با چند ساعت کار در روز می‌توانید از پس هزینه‌های زندگی خود در این کشور برآیید و به تحصیلات خود ادامه دهید. بد نیست بدانید که این کشور در رنکینگ  QS رتبه 43 را دریافت کرده است.

اگر شما می خواهید به کشور بلژیک مهاجرت کرده و در آنجا به تحصیل خود ادامه دهید، باید شهریه ناچیزی پرداخت کنید. با این حال، کشور بلژیک به عنوان یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان شناخته می شود. هزینه زندگی در کشور بلژیک به صرفه است و شما می توانید با صرف هزینه های پایین، یک زندگی معمولی داشته باشید و در رفاه کامل به تحصیل بپردازید. تحصیل در بلژیک مزایای زیادی به همراه دارد که در ادامه برخی از مزیت های تحصیل در کشور بلژیک را بررسی می کنیم:

  • بالا بودن کیفیت سیستم آموزشی
  • پایین بودن شهریه دانشگاه ها
  • وجود امکانات و خدمات عالی در دانشگاه ها
  • اجازه کار کردن دانشجویان

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا چگونه است؟

کشور ایتالیا اخیراً در بین کشورهایی که از طرف افراد مختلف برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می‌شود مورد توجه است. ایتالیا یکی دیگر از کشورهایی است که هر ساله برای تحصیل در دانشگاه‌های آن تعداد زیادی از افراد به این کشور مهاجرت می‌کنند. لازم به ذکر است که تحصیل در این کشور اروپایی و مرکز هنر و دانش آکادمیک کاملاً هم رایگان نیست و سالانه شامل هزینه ناچیزی می‌شود که در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها مبلغ منصفانه‌ای است. شما برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور باید مدرک زبان ایتالیایی و سوابق تحصیلی مناسبی را ارائه دهید. باید توجه داشته باشید که تحصیل در دانشگاه‌های این کشور دارای محدودیت سنی است و هر مقطع تحصیلی محدودیت سنی خود را دارد.

تحصیل در کشور سوئیس چگونه است؟

کشور سوئیس نیز می تواند یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان باشد. شما می توانید مدارک تحصیلی خودتان را معادل سازی و ترجمه کرده و برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت کنید. البته به شرطی که بتوانید پذیرش یکی از دانشگاه های کشور سوئیس را دریافت کنید.

دانشجویان از کشورهای اتحادیه اروپا و غیراتحادیه اروپایی، باید برای تحصیل در این کشور، حدود 400 دلار شهریه پرداخت کنند. این شهریه نسبت به شهریه سایر کشورها پایین است و کشور سوئیس می تواند برای دانشجویان به عنوان یکی از کشورهای کم هزینه برای تحصیل شناخته شود.

تحصیل رایگان در کشور ترکیه

یکی دیگر از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان، ترکیه است. شما می توانید با فراهم کردن شرایط لازم و مدارک مورد نیاز، درخواست مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه را داشته باشید. ترکیه یکی از نزدیک ترین کشورها به ایران است که مدارک دانشگاهی این کشور از اعتبار بالایی برخوردار است. هزینه تحصیل و زندگی در کشور ترکیه نسبت به سایر کشورها پایین است. شما برای اینکه بتوانید در کشور ترکیه به صورت رایگان تحصیل کنید، باید پذیرش دانشگاه های دولتی کشور ترکیه را دریافت کنید.

در غیر این صورت، باید در دانشگاه های خصوصی این کشور ثبت نام کرده و سالانه شهریه های متغیری را پرداخت کنید. برای اینکه در دانشگاه دولتی کشور ترکیه پذیرش شوید، باید آزمون ورودی یا همان کنکور را در ترکیه با موفقیت پشت سر بگذارید و در امتحان دانش زبان ترکی نیز شرکت کنید. معمولا بیشتر رشته های مقطع کارشناسی در دانشگاه دولتی ترکیه، با زبان ترکی تدریس می شوند. بنابراین، شما باید زبان ترکی را بلد باشید تا با مشکلی روبرو نشوید.

در انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی چه معیارهایی را زیر نظر بگیریم؟

اگر تصمیم گرفته اید تا برای ادامه تحصیل به یک کشور دیگری مهاجرت کنید، قبل از هر اقدامی باید بهترین کشور را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کنید. برای این کار، بهتر است معیارها و فاکتورهایی را زیر نظر بگیرید. به طور کلی، بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان باید ویژگی هایی را داشته باشند. در ادامه برخی از معیارهای انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی را بررسی می کنیم:

  • هزینه تحصیل

یکی از معیارهای انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی، هزینه تحصیل است. بهتر است شما باید به دنبال کشورهایی باشید که هزینه تحصیل در آن رایگان است و شما هیچ هزینه ای را بابت تحصیل در این کشورها پرداخت نخواهید. ولی اگر می خواهید هزینه ای را در ازای تحصیل در کشورهای خارجی بپردازید، حتما باید کشورهایی را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کنید که هزینه تحصیل در آن پایین است.

  • اجازه کار به دانشجو

یکی دیگر از معیارهای انتخاب بهترین کشور برای مهارت تحصیلی این است که آن کشور به دانشجویان اجازه کار بدهد. به عبارت دیگر، دانشجوها باید بتوانند حین تحصیل در این کشور، به انجام دادن کاری مشغول باشند و از این طریق درآمدی کسب کنند. اگر دانشجو بتواند در کنار تحصیل خود، کار کند، می تواند پیشرفت چشمگیری را تجربه کند و بخشی از درآمد خودش را پس انداز کند.

  • تعداد دانشگاه ها

شما زمانی که تصمیم گرفته اید تا برای ادامه تحصیل به یک کشور دیگر مهاجرت کنید، باید از تعداد دانشگاه های آن کشور مطلع باشید. شما باید بدانید که کشوری که قصد مهاجرت در آنجا را دارید، چه تعداد دانشگاه و موسسه آموزشی دارد. هرچقدر تعداد دانشگاه ها در یک کشور بیشتر باشد، به این معنی است که آن کشور از اساتید با تجربه و حرفه ای برخوردار بوده و تقاضا برای تحصیل در آن کشور زیاد است.

  • زبان تدریس و نمره زبان لازم

اگر می خواهید یک کشور را برای مهاجرت تحصیلی رایگان انتخاب کنید، باید به زبان تدریس و نمره زبان لازم در دانشگاه های آن کشور توجه کنید. شما باید بدانید که در کشور مورد نظر شما تدریس با چه زبانی صورت می گیرد. اگر آن زبان را بلد نباشید، نمی توانید در آن کشور تحصیل کنید. ولی اگر به یک کشور علاقه دارید و می خواهید در آنجا تحصیل کنید، باید زبان تدریس آن کشور را یاد بگیرید.

نتیجه گیری:

شیب مهاجرت افراد برای تحصیل در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی در کشور ما صعودی است و این شیب رفته‌رفته و هر سال بیشتر می‌شود. همه ساله دانش آموزان و دانشجویان زیادی به قصد تحصیل در کشورهای خارجی بار خود را می‌بندند؛ ولی بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد مهاجرت تحصیلی و یا شناخت کافی از کشوری که به آن مهاجرت کرده‌اند مستأصل شده و دوباره مجبور به بازگشت به کشور می‌شوند. برخی از افراد هم از ترس هزینه‌های سنگین تحصیل در کشورهای دیگر حتی به آن فکر نمی‌کند. در این مقاله سعی کردیم تا حدودی شما عزیزان را با کشورهایی که تحصیل در آن‌ها رایگان است و یا تحصیل در آن‌ها شامل هزینه ناچیزی هست آشنا کنیم. اگر قصد مهاجرت به بهترین کشورها برای تحصیل رایگان را دارید و یا اینکه نیاز به مشاوره در رابطه با مهاجرت تحصیلی دارید، می‌توانید از کادر فنی مؤسسه یونیکن با سابقه درخشان در زمینه مهاجرت تحصیلی کمک بگیرید.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: