تحصیل پزشکی در کرواسی به شما این فرصت را می دهد که فرهنگ این کشور خیره کننده مدیترانه ای را تجربه کنید و در عین حال در رشته پزشکی به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنید. مدرک پزشکی از دانشگاه کرواسی در سراسر اتحادیه اروپا و همچنین در بسیاری از کشورهای غربی از جمله بریتانیا، ایالات متحده و استرالیا به رسمیت شناخته شده است. تحصیل رشته پزشکی به زبان انگلیسی در کرواسی راه را برای طیف گسترده ای از گزینه های شغلی باز می کند، خواه بخواهید در کرواسی بمانید، به خانه بازگردید یا در کشور انگلیسی زبان دیگری کار کنید.

درباره کرواسی

کرواسی با معماری فراوان، شگفتی های طبیعی و آب و هوای عالی یکی از زیباترین مکان های روی زمین محسوب می شود. کرواسی با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ به اتحادیه اروپا پیوست و از آن زمان تاکنون رشد اقتصادی مناسبی داشته است.

اگر از طرفداران سریال بازی تاج و تخت بوده باشید، قبلاً بسیاری از شگفتی های این کشور زیبا را در صفحه تلویزیون خود دیده اید. شهرها و روستاهای تاریخی در امتداد ساحل آدریاتیک از مقاصد محبوب گردشگری هستند. هیچ محدودیتی برای فعالیت در فضای باز وجود ندارد، شهرهایی مانند دوبرونیک دارای فعالیت های آبی فراوان و عناصر طبیعی متنوع هستند.

زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کشور است، در حالی که شهرهای کوچکتر مانند اسپلیت و ریجکا از نظر تاریخی مکان های مهمی هستند.

چرا تحصیل پزشکی در کرواسی؟

اگرچه کرواسی کشور کوچکی است، اما چیزهای زیادی برای ارائه برای همه دارد. به خصوص برای دانشجویانی که به دنبال آموزش عالی پزشکی هستند. دانشگاه های کرواسی سال ها و حتی قرن ها تجربه در آموزش پزشکان جوان دارند. در طول سال ها، سیستم آموزشی آنها به طور مداوم در حال توسعه بوده است تا دوره های عالی را به دانشجویان خود ارائه دهد.

نیکولا تسلا یکی از معروفترین کسانی است که اصالتا کروات است. وی در روستای سمیلجان به دنیا آمد. تسلا در طراحی یک سیستم تامین برق مدرن با جریان متناوب مشارکت داشت.

در کرواسی ۳ دانشگاه وجود دارد که دوره های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و از پذیرفتن دانشجویان بین المللی خرسند هستند. این دانشگاه ها در طول سال ها هم از نظر کیفیت آموزشی و هم از نظر تجهیزات در حال توسعه بوده اند. بنابراین امروزه با افتخار می توانند ادعا کنند که جزو بهترین دانشگاه های اروپایی هستند.

در دانشکده های پزشکی کرواسی، فضایی دوستانه با کادر علمی حرفه ای خواهید یافت. آنها همیشه مایل به کمک به دانشجویان و به اشتراک گذاشتن دانش خود با نسل بعدی پزشکان هستند. در طول دوره ها، شما در درمان ها و عمل ها به صورت عملی مشارکت خواهید کرد. این مهارت های حیاتی باعث می شوند بتوانید در آینده به تنهایی و به طور مستقل به حرفه ی طبابت بپردازید.

در کشوری که سرگرمی های زیادی برای اوقات فراغت خود دارد، هیچگاه از تحصیل بویژه در رشته پزشکی پشیمان نخواهید شد. بعلاوه، دانشگاه های پزشکی در کرواسی در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده اند و به همه فارغ التحصیلان این امکان را می دهند که در هر نقطه از جهان تمرین کنند.

در اینجا به طور خلاصه به این سوال پاسخ می دهیم که چرا در کرواسی پزشکی بخوانیم؟

  • کرواسی کشوری با ثبات و به سرعت در حال توسعه است
  • معتبرترین دانشگاه های اروپایی در آنجا واقع شده اند
  • هزینه های مقرون به صرفه تحصیلی و زندگی
  • امکان پذیرش بدون کنکور
  • مدرک معتبر و قابل پذیرش در سراسر دنیا، از جمله ایالات متحده آمریکا و بریتانیا
  • آموزش توسط اساتید مجرب
  • بیمارستان ها و کلینیک های آموزشی توسعه یافته
  • کرواسی بخشی از اتحادیه اروپا و کشوری به راحتی قابل دسترس است

هزینه تحصیل پزشکی در کرواسی

در مورد هزینه های تحصیل، تفاوت زیادی در قیمت بین دانشگاه های کرواسی و سایر دانشگاه های اروپایی وجود ندارد. همچنین، آموزش در کرواسی به سطح عالی توسعه یافته است و ارزش هر پنی که می پردازید را دارد.

هزینه های تحصیل در تمام دانشکده های پزشکی کرواسی تقریباً مشابه است. دوره پزشکی از ۹۰۰۰ یورو تا ۱۲۰۰۰ یورو در سال متغیر است.

  • دندانپزشکی فقط در دانشگاه زاگرب ارائه می شود و هزینه آن سالانه ۱۰۰۰۰ یورو است.
  • دوره داروسازی به زبان انگلیسی در دانشگاه کرواسی تنها ۳۴۰۰ یورو در سال برای شما هزینه دارد.
  • دوره دامپزشکی با قیمت سالانه ۹۰۰۰ یورو ارائه می شود.

هزینه زندگی در کرواسی

البته در حین تحصیل به جز شهریه باید هزینه های زندگی خود را نیز در نظر داشته باشید. هزینه زندگی در کرواسی به طور میانگین همانند اکثر کشورهای اروپای شرقی است.  با این حال، به طور متوسط، به ۹۰۰ یورو در ماه نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال، هزینه اجاره یک آپارتمان ۱ خوابه در کرواسی ماهانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو است.

شهرهای کرواسی دارای شبکه های حمل و نقل عمومی ارزان و کارآمد با اتوبوس و تراموا (زاگرب) هستند. کارت سفر دانشجویی ماهانه معمولاً فقط حدود ۱۴ یورو هزینه دارد.

غذا ارزان است، به خصوص اگر در خانه آشپزی کنید. بسته به میزان غذایی که می خورید، یک دانشجو بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو در هر ماه برای غذا هزینه می کند.

هر چند وقت یکبار می توانید از یک شام در رستوران لذت ببرید که بسته به رستوران و غذا بین ۲۰ تا ۳۵ یورو هزینه دارد. به طور کلی، هزینه زندگی برای اکثر دانشجویان بین المللی راحت است، اما همه چیز به بودجه شما بستگی دارد.

کیفیت آموزش در دانشکده های پزشکی کرواسی

سیستم آموزشی کرواسی در مقایسه با سایر کشورهای جهان در رتبه بالایی قرار دارد. در حال حاضر ۸ دانشگاه در سراسر کشور وجود دارد که معتبرترین آنها دانشگاه زاگرب است. این دانشگاه که در پایتخت زاگرب واقع شده است، در سال ۱۶۶۹ تاسیس شد و امکانات آن در سراسر شهر گسترش یافت. این دانشگاه بزرگترین دانشگاه کرواسی و قدیمی ترین دانشگاهی است که در جنوب شرقی اروپا فعالیت می کند.

این دانشگاه از سال ۲۰۰۳ یک برنامه انگلیسی را برای مطالعات پزشکی عمومی برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. روش تدریس شامل کلاس های درس کوچک است که توجه شخصی و دقت را امکان پذیر می کند. به همین دلایل، تحصیل پزشکی در کرواسی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک گزینه محبوب برای دانشجویان بین المللی است.

مانند هر دانشگاهی در خارج از کشور، اولین چیزی که باید ارزیابی کنید کیفیت دانشگاه انتخابی خود است، به ویژه دانشکده ای که می خواهید در آن تحصیل کنید. بنابراین، ما شما را تشویق می‌کنیم که به رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی که گاهی می‌تواند تصویر گمراه‌کننده‌ای ارائه دهد، نگاه نکنید، بلکه به رتبه‌بندی‌ها یا اعتبارنامه‌های خاص صنعت یا حرفه‌ای نگاه کنید.

دانشگاه های پزشکی کرواسی

دانشکده هایی که دوره های پزشکی را در کرواسی به زبان انگلیسی ارائه می دهند عبارتند از:

  • دانشکده پزشکی دانشگاه زاگرب(Zagreb)
  • دانشکده پزشکی دانشگاه اسپلیت (Split)
  • دانشکده پزشکی دانشگاه ریجکا (Rijeka)

۱. دانشکده پزشکی دانشگاه زاگرب(Zagreb)

دانشگاه زاگرب در سال ۱۶۶۹ تاسیس شد و قدیمی ترین دانشگاه کرواسی است. دوره های ۶ ساله پزشکی و دامپزشکی و دوره های ۵ ساله دندانپزشکی و داروسازی را ارائه می دهد. تمامی برنامه ها به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

شهریه سالانه پزشکی ۱۲۰۰۰ یورو، دندانپزشکی ۱۰۰۰۰ یورو، قیمت دوره دامپزشکی ۹۰۰۰ یورو و داروسازی تنها ۳۴۰۰ یورو است. این برنامه ها در سطح جهانی معتبر و شناخته شده هستند.

رتبه قبولی فقط بر اساس نتایج کنکور متقاضیان است. مدرسه نمرات دبیرستان را به عنوان معیار پذیرش در نظر نمی گیرد.

 ۲. دانشکده پزشکی دانشگاه اسپلیت (Split)

دانشگاه اسپلیت یک مدرسه دولتی است که در سال ۱۹۷۴ با ۱۳ دانشکده و بیش از ۱۲۰ برنامه آموزشی به زبان انگلیسی یا کرواتی تدریس می شود.

هزینه دوره دکتری زبان انگلیسی ۱۲۰۰۰ یورو در سال است و تکمیل آن ۶ سال طول می کشد. مدرسه نیازی به آزمون ورودی ندارد، اما تحصیل در مدرسه برای حداقل ۱۲ سال الزامی است. دانشکده پزشکی در اسپلیت تاکید زیادی بر درک دانش علمی دارد. دانش آموزان تجربه بالینی گسترده ای را در سال ششم به دست می آورند، جایی که آنها تعدادی چرخش «انتخابی» را تکمیل می کنند.

۳. دانشکده پزشکی دانشگاه ریجکا (Rijeka)

ریجکا سومین شهر بزرگ کرواسی است که در ساحل شمالی آن قرار دارد. دانشگاه کنونی در سال ۱۹۷۳ تأسیس شد اما قدمت دانشکده پزشکی به سال ۱۹۵۵ باز می گردد. تحقیقات پزشکی را در بسیاری از زمینه ها انجام می دهد و این فعالیت ها در صورت لزوم در آموزش آن ادغام می شوند. این دانشگاه از ۹ دانشکده، ۴ دپارتمان آموزش و یک آکادمی تشکیل شده است. این دانشکده برنامه آموزشی خود به زبان انگلیسی خود را در سال ۲۰۱۶ راه اندازی کرد و یک برنامه کارشناسی ۶ ساله ارائه می دهد که منجر به مدرک M.D می شود.

تحصیل در این دانشگاه با شهریه سالانه ۹۰۰۰ یورو در یک دوره ۶ ساله پزشکی امکان پذیر است. همه متقاضیان باید در یک آزمون ورودی در رشته های زیست شناسی، شیمی، فیزیک و یا ریاضی شرکت کنند. معافیت از امتحانات به دانشجویانی اعطا می شود که دارای لیسانس در یک رشته علمی بوده یا در آزمون BMAT با نمره بالاتر از ۴ قبول شده باشند.

شرایط ورود و فرآیند پذیرش تحصیل پزشکی در کرواسی

اگر می خواهید در رشته پزشکی در دانشگاه ریجکا یا دانشگاه زاگرب ثبت نام کنید، باید امتحانات ورودی این دانشکده ها را بگذرانید. این امتحانات شامل مباحث زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی است. امتحانات به زبان انگلیسی برگزار می شود، بنابراین هیچ مدرکی برای مهارت زبان در هنگام درخواست لازم نیست.

دانشگاه اسپلیت تنها یک شرط اجباری دارد. همه داوطلبان باید حداقل ۱۲ سال در مدرسه تحصیل کرده باشند.

هر ساله حداکثر تعداد ۵۰ نفر ظرفیت وجود دارد که اندازه کلاس های کوچک و سطوح عالی پشتیبانی را برای دانش آموزان تضمین می کند.

در حالت ایده‌آل، دانشگاه به دنبال دانشجویانی خواهد بود که دارای سطح A در زیست شناسی و شیمی و همچنین هر موضوع سومی باشند. هر دانش آموز با ABB یا بهتر می تواند درخواست پذیرش دهد. فرآیند پذیرش شامل شرکت در آزمون ورودی است که دانش علمی را مورد سنجش قرار می دهد.

اعتبار مدارک دانشگاه های پزشکی کرواسی

تمامی دانشگاه های ذکر شده ی بالا در فهرست جهانی دانشکده های پزشکی ثبت شده اند. با توجه به عضویت کرواسی در اتحادیه اروپا، مدارک تمامی این دانشگاه ها در همه کشورهای عضو به رسمیت شناخته شده و پذیرفته می شوند.

این بدان معناست که فارغ التحصیلان واجد شرایط درخواست مجوز برای کار و کار به عنوان پزشک در هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا هستند.

دانشجویان پس از فارغ التحصیلی واجد شرایط کار در آمریکای شمالی و کانادا هستند، مشروط براینکه تمام امتحانات لازم را پشت سر بگذارند.

بدلیل آنکه تمامی این دانشگاه ها در فهرست جهانی دانشکده های پزشکی به عنوان الزامات ECFMG ذکر شده اند، دانشجویان واجد شرایط شرکت در امتحانات مرحله اول و دوم USMLE و درخواست گواهینامه ECFMG قبل از تکمیل فرآیند صدور گواهینامه ایالات متحده با گذراندن مرحله سوم USMLE هستند.

مدارک تحصیلی از این دانشگاه ها نیز توسط شورای پزشکی کانادا پذیرفته می شود. این بدان معنی است که فارغ التحصیلان پس از گذراندن دوره اول و دوم MCCQE واجد شرایط برای طبابت در کانادا هستند.

مدارک تحصیلی در بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان پذیرفته شده است، با این حال، اکثر کشورها برای فارغ التحصیلان پزشکی خارجی قبل از شروع به کار پزشکی شرایط خاص خود را دارند.

کلام آخر

به طور کلی، تحصیل پزشکی در کرواسی یک فرصت هیجان انگیز برای تحصیل پزشکی در یک کشور تاریخی مدیترانه ای است. این فرصت به ویژه برای دانشجویان اروپایی فریبنده است، زیرا مدرک در اکثر کشورهای عضو (اگر نه همه) بدون نیاز به امتحان اضافی پذیرفته می شود.

اگر به امکان تحصیل پزشکی در کرواسی علاقه مند هستید، حتماً لینک های ارائه شده در بالا را بررسی کنید. در آنجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد روند درخواست دریافت کنید.