سرمایه گذاری در نیوزیلند و همچنین جزئیات و قوانین کلی سرمایه گذاری در نیوزیلند در این مقاله مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. آیا از طریق سرمایه گذاری در نیوزیلند امکان اخذ اقامت دائم در این کشور وجود دارد؟ حداقل میزان سرمایه گذاری در این کشور چقدر می باشد؟ چه روش های جهت سرمایه گذاری در کشور نیوزیلند وجود دارد؟ در ادامه سعی می شود به این سوالات و بسیاری سوالات مهم دیگر پاسخ داده شود. نیوزیلند یک کشور مهاجرپذیر می باشد و یکی از روش های مهاجرت به این کشور سرمایه گذاری می باشد. اتکای نیوزیلند به صادرات محصولات دامی و کشاورزی باعث شده در سال گذشته جز 10 اقتصاد برتر دنیا قرار بگیرد. بنابراین بررسی همه جانبه این موضوع می تواند بسیار مهم باشد.

جهت سرمایه گذاری در نیوزیلند بررسی شرایط عمومی این کشور و آشنایی با این کشور یک قدم اولیه می باشد. این کشور جزیره ای در قاره استرالیا در جنوب اقیانوس آرام و جنوب غربی جزایر پلینزی واقع شده است. نزدیک ترین همسایه آن کشور استرالیا است. نیوزیلند شامل دو جزیره اصلی شمالی و جنوبی است. پایتخت نیوزیلند شهر ولینگتون و بزرگترین شهر آن اوکلند است. این کشور با جمعیتی حدود چهار میلیون و هفتصد و هشتاد هزار نفر دارای آب و هوایی معتدل است. غالبا نیوزیلند یک کشور انگلیسی زبان است و این موضوع بسیار مورد توجه افرادی است که قصد مهاجرت به نیولند را دارند. زبان مائوری دومین زبان رسمی این کشور به حساب می آید و دلار نیوزیلند واحد پول این کشور است.

همانند تمامی کشورهای جهان، شش روش وجود دارد که اشخاص بتوانند از آن طریق به نیوزیلند مهاجرت کنند. مهاجرت از طریق تولد، ازدواج، پناهندگی، کار، تحصیل و سرمایه گذاری طبق قوانین بین المللی ممکن می باشد. اقتصاد نیوزیلند یک اقتصاد پیشرفته و توسعه یافته می باشد. در سال های اخیر جز کشورهای برتر دنیا از نظر شاخص توسعه انسانی بوده است. البته بیشتر اقتصاد نیوزیلند بر پایه محصولات کشاورزی و دامی می باشد. در ادامه بررسی می کنیم که سرمایه گذاری در نیوزیلند و مهاجرت به این کشور از این طریق تا چد حد می تواند تصمیم درستی باشد.

سرمایه گذاری در نیوزیلند و اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در نیوزیلند

همان گونه که بیان شد، یکی از شش روش اصلی مهاجرت به نیوزیلند و اخذ اقامت و تابعیت نیوزیلند سرمایه گذاری می باشد. یکی از روش های عمده مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به این کشور ویزاهای موسوم به 100 هزار دلاری نیوزیلند هستند. در این روش متقاضی بر اساس امتیازاتی که در بخش های بعدی بیان می شوند، یک سال اجازه پیدا می کند در نیوزیلند تجارت خود را شروع کند. در این زمان شخص باید تجارت خود را راه اندازی کند. به علاوه باید نشان بدهد که به مدت دو سال بیزینس او یک تجارت سود ده و مفید برای اقتصاد نیوزیلند می باشد. پس از گذشت این سه سال شخص اقامت دائم نیوزیلند را به دست می آورد. شخصی که مدت 5 سال در نیوزیلند زندگی کرده باشد می تواند درخواست پاسپورت نیوزیلند را بدهد و در نتیجه تابعیت این کشور را بدست آورد.

روش دیگر کسب اقامت نیوزیلند از طریق سرمایه گذاری روش 10 میلیون دلاری می باشد. در این روش شخص باید در سه سال اول سالی به مدت 44 روز حضور داشته باشد. پس از گذشت سه سال شخص اقامت دائم کسب می کند. در مقاله زیر اطلاعات بیشتری در خصوص اقامت در نیوزیلند ارائه می شود.

مهاجرت به نیوزلند از طریق خرید ملک

یکی از راه های رایج انتقال سرمایه و همچنین سرمایه گذاری در نیوزیلند همانند اکثر کشورهای دنیا، خرید ملک می باشد. افراد خارجی اجازه دارند در نیوزیلند ملک خریداری بکنند. ارزش املاک در این کشور با توجه به متراژ و موقعیت آن ملک کاملا متغیر می باشد. معمولاً با حداقل یک میلیون دلار نیوزیلند شخص می تواند مالک یک منزل مسکونی شود. به دلیل توریستی بودن نیوزیلند، سرمایه گذاری در بخش املاک در این کشور می تواند یک برنامه سود ده باشد.

جهت خرید ملک در نیوزیلند ارائه مدارک زیر الزامی می باشد:

گذرنامه
گواهی سلامت پزشکی
گواهی عدم سوء پیشینه
نامه بانکی اثبات تمکن مالی
ارائه مدرک زبان
در صورت تاهل ترجمه مدارک ازدواج

لازم به ذکر است خرید ملک در نیوزیلند منجر به کسب اقامت در این کشور نمی شود. در صورتی که به دنبال کسب اقامت در یک کشور از طریق خرید ملک هستید، به شما خرید ملک در پرتغال و یا خرید ملک در یونان پیشنهاد می شود.

سرمایه گذاری در نیوزیلند از طریق ثبت شرکت در نیوزیلند

یکی از راه های رایج سرمایه گذاری در نیوزیلند، ثبت شرکت در این کشور می باشد. متقاضیان ثبت شرکت در کشور نیوزیلند می بایست بیزینس پلن خود را به اتحادیه مربوطه ارائه دهند و اقامت موقت برای سکونت در نیوزیلند را کسب نمایند. پس از ارائه بیزینس پلن متقاضی به مدت 1 سال فرصت خواهد داشت تا شرکتش را راه اندازی نماید. به دو طریق می توان در این کشور به سرمایه گذاری و ثبت شرکت پرداخت. روش اول بدین صورت می باشد که شخص می بایست حداقل با 3 میلیون دلار به ثبت شرکت بپردازد. در این نوع ویزا، افراد باید بیزینس و سرمایه اولیه موجود در حساب شرکت را به مدت 4 سال نگه دارند. اگر در این مدت شرکت متقاضی سوددهی کافی برای کشور نیوزیلند داشته باشد، متقاضی می تواند برای اقامت دائم این کشور اقدام نماید و پس از گذشت 5 سال از اقامت دائم، می تواند پاسپورت نیوزیلند را کسب نماید. در این روش سکونت در نیوزیلند اجباری است و متقاضی اجازه تحصیل و کار دارد. برای ثبت شرکت از این طریق شرایط زیر الزامی است.

حداقل 3 سال سابقه کار
داشتن گواهی زبان آیلتس 5 به بالا
داشتن سن کمتر از 65 سال
سکونت 146 روز در سال در نیوزیلند

روش دوم بدین صورت است که متقاضی می بایست مبلغ 10,000,000 دلار را در حساب شرکت خود داشته باشد. این مبلغ می بایست به مدت سه سال در حساب شرکت باقی بماند و شرکت می بایست در این مدت برای کشور نیوزیلند سودآوری داشته باشد تا شخص بتواند اقامت دائم کشور نیوزیلند را از این طریق کسب نماید.

ویزای کارآفرینی نیوزلند

یکی از روش های سرمایه گذاری در نیوزیلند، مهاجرت و کسب اقامت از طریق روش سرمایه گذاری 100 هزار دلاری و یا همان کارآفرینی در نیوزیلند است. این روش امتیازات بسیار مناسبی از جمله اقامت دائم و اجازه کار تمام وقت را به کارآفرینان اعطا می کند. در ادامه جدول امتیاز بندی این روش ارائه خواهد شد. در صورتی که شخص حد نصاب امتیازات را به دست آورد، در ابتدا با اقامتی یک ساله وارد نیوزیلند می شود و بیزینس خود را استارت می زند. پس از گذشت سه سال در صورتی که این بیزینس دارا کارآیی مناسبی برای اقتصاد کشور نیوزیلند باشد، اقامت متقاضی به اقامت دائم نیوزیلند تبدیل می شود. در ادامه امتیازات این روش را با هم بررسی می کنیم.

سیستم امتیاز بندی سرمایه گذاری در نیوزلند از طریق کار آفرینی
سن
از سن 24 سال به پایین15 امتیاز
از سن 25 سال تا سن 49 سال20 امتیاز
از سن 50 سال تا سن 59 سال10 امتیاز
میزان سرمایه
از 100 هزار دلار نیوزلند الی 199 هزار دلار نیوزلند0  امتیاز
از 200 هزار دلار نیوزلند الی 299 هزار دلار نیوزلند10 امتیاز
از 300 هزار دلار نیوزلند الی 399 هزار دلار نیوزلند20 امتیاز
از 400 هزار دلار نیوزلند الی 499 هزار دلار نیوزلند30 امتیاز
از 500 هزار دلار نیوزلند الی 749 هزار دلار نیوزلند50 امتیاز
از 750هزار دلار نیوزلند الی 999 هزار دلار نیوزلند60 امتیاز
از یک میلیون دلار نیوزلند به بالا80 امتیاز
ایجاد شغل در نیوزلند
ایجاد شغل برای یک نفر به صورت فول تایم10 امتیاز
ایجاد شغل برای دو  نفر به صورت فول تایم20 امتیاز
ایجاد شغل برای 3 الی 4 نفر به صورت فول تایم30 امتیاز
ایجاد شغل برای 5 الی 9 نفر به صورت فول تایم50 امتیاز
ایجاد شغل برای 10 نفر یا بیشتر به صورت فول تایم80 امتیاز
سابقه کار در بیزینس قبل( افراد باید حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط با بیزینس ارائه شده داشته باشند)
سابقه کار مرتبط 3 الی 4 سال20 امتیاز
سابقه کار مرتبط 5 الی 9 سال30 امتیاز
سابقه کار مرتبط 10 سال یا بالاتر40 امتیاز
میزان صادرات بیزینس تاسیس شده در کشور نیوزلند
200 هزار دلار نیوزلند الی 299 هزار دلار نیوزلند10 امتیاز
300 هزار دلار نیوزلند الی 399 هزار دلار نیوزلند20 امتیاز
400 هزار دلار نیوزلند الی 499 هزار دلار نیوزلند30 امتیاز
500 هزار دلار نیوزلند الی 750 هزار دلار نیوزلند40 امتیاز
یک میلیون دلار نیوزلند یا بالاتر80 امتیاز
محل تاسیس بیزینس
اگر محل تاسیس بیزینس خارج از منطقه اوکلند باشد40 امتیاز
در سیستم امتیاز بندی در سرمایه گذاری در نیوزلند از طریق کارآفرینی مدرک زبان اهمیت دارد منتها امتیازی به این مدرک تعلق نمیگیرد، مدرک زبان باید در سطح  آورال 4 باشد

سرمایه گذاری در نیوزیلند از طریق خرید اوراق قرضه دولتی در نیوزیلند

یکی دیگر از شیوه های سرمایه گذاری در نیوزیلند خرید اوراق قرضه دولتی می باشد. اوراق قرضه معمولاً سالیانه از طرف دولت ارائه می شوند. اشخاص می توانند پس از عرضه اوراق توسط دولت و تایید آن ها در بانک های مربوطه، این اوراق را از ارگان های محلی مربوطه خریداری کنند. این شیوه یک روش سرمایه گذاری در نیوزیلند محسوب می شود و ارزش هر یک از این اوراق 100 دلار نیوزیلند می باشد. در صورتی که تمایل به کسب اقامت نیوزیلند از این طریق داشته باشید، باید حداقل به ارزش 5.000.000 دلار نیوزیلند اوراق خریداری شود.در ادامه به بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در نیوزیلند اشاره می شود.

سرمایه گذاری در نیوزیلند و مزایای آن

کشور نیوزیلند دارای پتانسیل های بسیار بالایی می باشد. با توجه به مواردی که بررسی شد، این کشور شاخص های اقتصادی بسیار پویایی دارد. شاخص هایی از قبیل نرخ بیکاری پایین، تولید ناخالص داخلی بسیار بالا و همچنین نرخ مالیات پایین باعث می شود تمایل اشخاص به سرمایه گذاری در نیوزیلند بیشتر شود. علاوه بر این موارد، رعایت استانداردهای سرمایه گذاری، سطح بالای رفاه اجتماعی و مهاجر پذیر بودن این کشور از دیگر علل جذب سرمایه گذاران خارجی می باشد. به دلیل مهاجر پذیر بودن نیوزیلند، اقتصاد این کشور که در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است، مرهون حضور سرمایه سرمایه گذاران خارجی و همچنین نیروی کار مهاجر می باشد. بنابراین همواره دولت به دنبال ارائه خدمات رفاهی، درمانی و آموزشی مناسب به مهاجرین می باشد.

سرمایه گذاری در نیوزیلند و معایب آن

طبیعی است که انتقال سرمایه و همچنین سرمایه گذاری در یک کشور خارجی ریسک ها و معایبی را به همراه داشته باشد. از جمله معایبی که لازم است از آن آگاه شد، کمبود نیروی کار ماهر در این کشور است، که دولت با ارائه برنامه های مهاجرتی به دنبال جذب افراد مورد نیاز خود می باشد. همچنین اتکای اقتصاد یک کشور به سرمایه گذاران خارجی در بعضی موارد ضعف به همراه خواهد داشت. تولیدات کشاورزی و دامی نیوزیلند که قسمت عمده اقتصاد نیوزیلند را تشکیل می دهند، به تقاضاهایی که از چین گرفته می شود وابسته است. در مجموع نیوزیلند کشور مناسبی جهت زندگی و سرمایه گذاری می باشد، البته با همین حدود سرمایه گذاری شما می توانید در کشوری مثل کانادا نیز به اقامت دائم و تابعیت برسید.

سرمایه گذاری در نیوزیلند و استانداردهای سرمایه گذاری

استانداردهای بین المللی سرمایه گذاری شاخص هایی هستند که میزان امنیت مالی و جانی سرمایه گذاران در کشور مقصد را مشخص می کنند. به همین علت تحلیل آن ها در انتخاب مقصد سرمایه گذاری بسیار مهم می باشد. یکی از استانداردهای سرمایه گذاری نرخ ریسک مصادره اموال می باشد. در نمودار زیر این نرخ برای نیوزیلند بررسی می شود. کمترین و مناسب ترین میزان این نرخ عدد یک می باشد و بالاترین میزان آن عدد ۷ می باشد. نمایش عدد یک در این نمودار نشان از شرایط مناسب در نیوزیلند می باشد.

سرمایه گذاری در نیوزیلند و شاخص های اقتصادی تاثیر گذار

جهت سرمایه گذاری در نیوزیلند به دنبال بررسی شاخص های اقتصادی هستیم که تاثیر زیادی در توسعه اقتصادی و همچنین جذب سرمایه گذار خارجی دارند. یکی از این شاخص های بسیار مهم نرخ مالیات در نیوزیلند می باشد. با مشاهده نمودار زیر روشن است که در ده سال گذشته دولت مالیات به هدف جذب سرمایه گذاران خارجی، مالیات های خود را بسیار کاهش داده است.

میزان تولید ناخالص داخلی هر کشور نشان دهنده میزان توسعه در آن کشور و همچنین رشد اقتصادی آن می باشد. در نمودار زیر می بینیم که در سال های اخیرمیزان تولید ناخالص داخلی در نیوزیلند با رشد چشمگیری مواجه شده است. این فاکتور تاثیر گذار رغبت سرمایه گذاران خارجی را به سرمایه گذاری در نیوزیلند بسیار افزایش داده است.

مسلماً هر شخصی که به دنبال سرمایه گذاری در نیوزیلند باشد، لازم است که نرخ بیکاری را در این کشور ارزیابی کند. در این بررسی باز هم به این نتیجه می رسیم که نرخ بیکاری در نیوزیلند در سال های اخیر بسیار کاهش یافته و به زیر 4 درصد رسیده است که کمترین میزان آن در سال های گذشته بوده است.