مهم ترین دلایل مهاجرت ایرانیان چیست؟ باید و نباید های مهاجرت

دلایل مهاجرت ایرانیان از کشور ایران چیست؟

امروزه یکی از مهم ترین معضل های اجتماعی، مسئله مهاجرت تعداد زیادی از قشر جوانان است. به خودی خود مهاجرت قدمتی طولانی دارد و از گذشته های دور تا به امروز مهاجرت انجام میشد. مهاجرت به معنی جا به جایی افراد به منظور سکان به شهر یا کشور دیگری است.

اما هنگامی که تعداد زیادی از افراد به صورت همزمان دست به مهاجرت می زنند این سوال برای کارشناسان پیش می آید که دلایل ایجاد این مهاجرت چیست؟ بر اساس آمار به دست آمده از سالنامه مهاجرتی در سال 2020 جمعیت مهاجران ایران حدود 1.8 میلیون نفر بوده است.

به صورت کلی در جوامع گذشته دلایل اصلی مهاجرت شامل عوامل محیطی مانند فقر، بیماری، جنگ، کمبود غذا، بیکاری، بلایای طبیعی و… بوده است. اما امروزه حتی با پیشرفت جوامع باز هم مهاجرت وجود دارد.

گرچه مفهوم مهاجرت برای صدها سال وجود داشته است اما امروزه نیز در تمام دنیا انجام می شود. امروزه مهاجرت به کوچ فردی یا جمعی افراد از یک کشور به کشور دیگری گفته می شود که در آن کشور مقصد شهروند نیستند.

اصلیبا گذشت زمان مفهوم مهاجرت تغییر کرده است و بیشتر به منظور توسعه و پیشرفت انجام می شود. در بسیاری از کشورها به دلیل افزایش سن شهروندان نیروی جوان کار کم شده است به همین دلیل دولت، ساز و کارهایی را تعبیه می بیند که شهروندان خارجی دارای مهارت بالا در زمینه های شغلی مختلف بتوانند در کشورشان زندگی کرده و از مزایای شهروندی این کشور استفاده کنند.

امروزه یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت ایرانیان ناامیدی جوانان است، جوانان به امید یافتن شغلی بهتر و پیدا کردن زندگی بهتر به کشورهای غربی و صنعتی تر مهاجرت می کنند. اگر می خواهید که با مهم ترین دلایل مهاجرت ایرانیان آشنا شوید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع مهاجرت چیست؟

به صورت کلی مهاجرت به دو نوع کلی داخلی و خارجی تقسیم می شود. مهاجرت داخلی به مهاجرت افراد از یک شهر به شهر دیگر گفته می شود و مهاجرت خارجی به مهاجرتی گفته می شود که افراد یک کشور دیگر را برای ادامه زندگی انتخاب می کنند.

مهاجرت داخلی

مهاجرت داخلی نیز دو دسته تقسیم می شود.

  • مهاجرت روزانه:

به مهاجرتی گفته می شود که مردم به دلایل مختلف مانند شغل و تحصیل یا استفاده از خدمات به شهرهای اطراف سفر می کنند و در پایان روز به شهر خود باز می گردنند.

  • مهاجرت فصلی:

در این نوع مهاجرت کارگران با توجه به شرایط فصلی و موقعیت های مختلف در شهرها محل زندگی خود را تغییر می دهند.

مهاجرت خارجی یا مهاجرت اختیاری

این نوع مهاجرت دارای دلیل مختلفی مانند مهاجرت برای کار، تحصیل و… است. این نوع مهاجرت به مهاجرت اختیاری معروف است. افراد می توانند در کشور مبدا زندگی کنند اما با توجه به علاقه شخصی خود و برای دنبال کردن رویای زندگی بهتر به دیگر کشورها مهاجرت می کنند.

یکی از انواع مهاجرت خارجی پناهندگی است. در این نوع مهاجرت افراد به دلیل وجود شرایط دافعه و وخیم در کشور مبدا دیگر شرایط زندگی ندارند و مجبور هستند به کشورهای خارجی مهاجرت کنند.

در هنگام پناهندگی زندگی فرد در کشور مبدا به دلایل مختلف مانند جنگ در خطر است و توان ادامه زندگی در کشور خودش را ندارد. باید گفت پناهدگی برای افرادی که قصد دارند زندگی خوب و شاد را در کشور خارجی به دست آوردند مناسب نیست و با انتخاب این روش فرد تنها به اقلیت های شرایط زندگی دست پیدا خواهد کرد.

مهم ترین دلایل مهاجرت ایرانیان

امروزه افراد دلایل بسیار زیادی برای مهاجرت دارند به صورتی که بیش از 20 درصد ایرانیان بین 25 تا 40 سال به فکر مهاجرت از ایران هستند. در ادامه به برخی از مهم ترین دلایل مهاجرت ایرانیان می پردازیم.

توجه: برای رزرو وقت مشاوره از یونیکن از طریق چت آنلاین پایین صفحه اقدام کنید.

۱. کیفیت زندگی بالاتر

بسیاری افراد از وضعیت فعلی زندگی خود راضی نیستند و قصد دارند با مهاجرت به یکی از کشورهای پیشرفته و صنعتی زندگی بهتری را تجربه کنند.

از آنجایی که کشورهای قدرتمند دنیا مانند آمریکا، کانادا و بریتانیا برای شهروندان خود شرایط زندگی بهتری ایجاد می کنند، ایرانیان نیز قصد دارند با مهاجرت به این کشورها از این شرایط بهره مند شوند.

با مهاجرت به یک کشور خوب و امن می توانید از کار بهتر، شرایط تحصیل بهتر، بهداشت و درمان با هزینه های پایین تر و در نتیجه زندگی بهتر بهره ببرید.

۲. سیستم آموزشی بهتر

همانطور که می دانید در سالهای اخیر جوانان به دنبال تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا هستند. مهاجرت برای تحصیل یکی از رایج ترین انواع مهاجرت ها است. در این نوع مهاجرت جوان ایرانی به منظور تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور به کشور دیگر روانه می شود.

امروزه بسیاری از افراد برای اینکه در آینده بتوانند موقعیت های شغلی بهتری داشته باشند برای تحصیلات عالی به خارج از کشور مهاجرت می کنند. این عمل ممکن است برای نخبگان که در بهترین دانشگاه های ایران قبول شده اند و هم برای کسانی که نتوانستند به دانشگاه های ایران وارد شوند اتفاق بیفتد.

۳. دسترسی به مراقبت های درمانی پیشرفته تر

همانطور که می دانید امروزه کشورهای غربی دارای امکانات بسیار زیادی از لحاظ پزشکی هستند. این کشورها بهترین پزشکان را دارند و از آخرین متد درمانی استفاده می کنند.

جالب است بدانید در بسیاری از کشورهای دنیا مراقبت های بهداشتی کاملا رایگان است؛ زیرا این کشورها مراقبت های بهداشتی و درمانی را حق اولیه انسان ها می دانند. به همین منظور بسیاری از افرادی که دارای مشکلات خاص هستند برای درمان بیماری های خود کشورهای خارجی را انتخاب می کنند.

۴. بازار کار بهتر

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم بسیاری از کشورهای خارجی به دلیل اینکه جمعیت سالخورده ای دارند با کمبود نیروی کار مواجه شده اند. این کشورها هر ساله مقصد بسیاری از کارگران ایرانی با مهارت بالا هستند.

همانطور که می دانید بسیاری از پزشکان، مهندسان و وکلا هر ساله به منظور یافتن شغل و زندگی بهتر روانه کشورهای غربی می شوند. این افراد می توانند با پیدا کردن شغل در یک کشور خارجی از موقعیت زندگی بهتر، دستمزد بالاتر و امکانات بیشتری بهره مند شوند.

۵. زندگی در جامعه بین المللی

یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت این است که افراد می خواهند زندگی در فضایی بین المللی را تجربه کنند. همانطور که می دانید برخی کشورها نظیر آمریکا هر ساله مهاجران زیادی از سراسر دنیا را به خود جذب می کند بنابراین با زندگی در این کشور می توانید با فرهنگ کشورهای مختلف مانند چین، هند و… آشنا شوید.

شما امکان این را خواهید داشت که دوستانی جدید پیدا کنید و با فرهنگ مردم مختلف آشنا شوید. بهره مندی از کتاب ها، تئاترها و موسیقی های یک کشور خارجی در کنار یادگیری زبانی جدید می تواند بسیار لذت بخش باشد.

۶. تاثیر پذیری از اطرافیان

امروزه با توجه به جو جامعه برخی از افراد رویای زندگی جدید در کشوری بیگانه را در سر دارند. در این موقعیت هر ساله می بینیم که بسیاری از دوستان، آشنایان و حتی اعضای خانوادمان به کشورهای خارجی مهاجرت می کنند.

با مشاهده موفقیت این افراد در خارج از کشور یا برای پیوستن به آنها ما نیز به فکر مهاجرت می افتیم. همچنین امروزه بسیاری از افراد با توجه به شرایط مختلف به فردی که در کشور دیگری زندگی می کند علاقه مند می شوند. این افراد برای رسیدن به فرد موردعلاقه خود و با ازدواج دست به مهاجرت می زنند.

۷. رهایی از فقر

فقر یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت است! امروزه به دلیل تورم بالا و شرایط نابسامان اقتصادی پیدا کردن شغل مناسب بسیار سخت شده است، به همین دلیل بسیاری از افراد هنگام کار با حقوق بسیار کم نمی توانند از پس مخارج زندگی خود برآیند. در این موقعیت افراد بخاطر فرار از فقر اقتصادی، مهاجرت به دیگر کشورها را انتخاب می کنند.

۸. آب و هوای بهتر

برخی دیگر از افراد علاقه دارند زندگی خود را در کشوری زیبا با طبیعتی بکر و هوایی پاک بگذرانند. این افراد بخاطر فرار از شلوغی یا هوای آلوده زندگی در یکی از کشورهای خارجی را به زندگی در کشور خودشان ترجیح می دهد. همچنین ممکن است این مهاجرت بخاطر فرار از بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و… نیز اتفاق بیفتند.

۹. ماجراجویی

آخرین دلیل برای مهاجرت ماجراجوی است، همانطور که می دانید بسیاری از افراد در یک برهه از زندگی علاقه دارند که همه چیز را از صفر شروع کنند، مهاجرت به یک کشور خارجه می تواند دلیل خوبی برای شروعی دوباره باشد. این افراد برای ماجراجویی و کسب تجربه های جدید ایران را ترک می کنند و به کشور دیگری نقل مکان می کنند.

مزایا و معایب مهاجرت چیست؟

درست است که امروزه ایرانیان به دلایل مختلف دست به مهاجرت می زنند اما این افراد تنها جنبه های خوب مهاجرت را در نظر می گیرند در صورتی که مهاجرت مانند شمشیر دو لبه است و در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد دارای معایبی نیز است.

همانطور که در دلیل مهاجرت گفتیم، این عمل می تواند مزایای فراوانی داشته باشد. از مهم ترین مزایای مهاجرت می توان به یافتن موقعیت شغلی بهتر، تحصیل در دانشگاهی خوب، دسترسی به بهداشت و درمان رایگان، کسب آرامش روانی و به دست آوردن استقلال اشاره کرد. اما در کنار مزیت های فراوان، مهاجرت می تواند دارای معایبی نیز باشد که در ادامه اشاره می کنیم.

  • تفاوت فرهنگی

همانطور که گفتیم در خارج از کشور مردم فرهنگ های مختلفی دارند و برخی از افراد بسیار نژاد پرست هستند. در این مواقع ممکن است فردی که مهاجرت کرده دچار احساس بدی شود و مورد تمسخر افراد کشور مبدا قرار بگیرد. در این صورت فرد دچار فشار روانی می شود و نمی تواند خود را با جامعه منطبق کند.

  • احساس غربت

فردی که تمامی زندگی گذشته خود را پشت سر گذاشته است و به کشوری جدید نقل مکان کرده است ممکن است حالاتی از استرس و افسردگی را تجربه کند. دلتنگی برای عزیزان و اعضای خانواده نیز مواردی از این دست هستند.

کدام کشورها مقصد مهاجران ایرانی هستند؟

در سالهای اخیر شاهد مهاجرت گسترده ایرانیان بوده ایم. این افراد با توجه به دلیل خود برای مهاجرت ممکن است کشورهای مختلفی را انتخاب کنند. به صورت کلی و با توجه به آمار به دست آمده آمریکا بیشترین تعداد مهاجران ایرانی را دارد.

در هنگام مهاجرت معمولا افراد سعی می کنند که با توجه به شرایط زندگی خود یکی از کشورهای آمریکا، ترکیه، چین، کانادا و استرالیا را انتخاب کنند. هر چند در سال های اخیر کشورهایی نظیر مجارستان به علت پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی جزو کشورهای مناسب برای مهاجرت تحصیلی قرار گرفته است.

آیتم های مختلفی جهت انتخاب کشور برای مهاجرت وجود دارد، ما پیشنهاد می کنیم قبل از انجام هر گونه عملی تمامی کشورهای مختلف را بررسی کنید و با توجه به دلیل خود برای مهاجرت، یکی از این کشورها را انتخاب کنید.

کلام آخر

در این مقاله به مهم ترین دلایل مهاجرت ایرانیان پرداختیم. همانطور که گفتیم هر روزه تعداد افرادی که به فکر مهاجرت هستند افزایش می یابند.

مهاجرت دلایل مختلفی دارد، برای مثال بعضی افراد برای ادامه تحصیل به کشورهای خارجی سفر می کنند. این افراد با کسب اقامت تحصیلی کشورهای خارجی چندین سال در یک کشور می مانند و در نهایت پس از پایان تحصیل با تبدیل ویزای تحصیلی به کاری اقامت دائم یک کشور را به دست می آورند.

در کنار مهاجرت دلایل دیگری نظیر کار، دلایل سیاسی، آب و هوای بهتر، رهایی از فقر و علاقه زندگی در محیطی بین المللی و جدید می تواند افراد را به سمت مهاجرت سوق دهد.

درست است که مهاجرت به دلایل مختلفی اتفاق می افتد اما مهم ترین مورد این است که هنگام مهاجرت تمامی جنبه های مثبت و منفی را در کنار هم بررسی کنید تا پس از مهاجرت احساس بدی نداشته باشید.

دسته بندی شده در: