هاجرت پزشکان به اتریش به دلایل مختلف طرف‌داران زیادی دارد. اتریش دارای سیستم مراقبت‌های بهداشتی توسعه‌یافته و پیشرفته‌ای است. اگر قصد مهاجرت کاری دارید، بهتر است بدانید که این کشور تأکید زیادی بر زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی، فناوری پزشکی و تحقیقات دارد؛ بنابراین با اخذ اقامت پزشکی در اتریش، شما این فرصت را خواهید داشت که در کنار متخصصان پزشکی با تجربه کار کنید، به امکانات به‌روز دسترسی داشته باشید و در معرض شیوه‌های نوین پزشکی قرار بگیرید. یکی دیگر از مزایای مهاجرت به اتریش به‌عنوان پزشک، درآمد بالای آن محسوب می‌شود. درآمد پزشکان عمومی در اتریش به طور میانگین ۱۵۵,۷۱۲ یورو در سال است. همچنین پس از ۵ سال کار و زندگی در اتریش امکان دریافت اقامت دائم این کشور فراهم خواهد بود.

مزایای مهاجرت پزشکان به اتریش

شرایط مهاجرت کادر درمان به خارج از زبان شیوا بهبهانی کارشناس ارشد موسسه مهاجرتی GO2TR

ادامه تحصیل در رشته تخصص پزشکی و یا مهاجرت پزشکان به اتریش برای کار، مزیت‌های زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • آموزش پزشکی با کیفیت بالا
  • سیستم مراقبت‌های بهداشتی استاندارد و پیشرفته
  • تنوع تخصص‌های پزشکی برای ادامه تحصیل
  • تجربه زندگی و کار در کشوری چند فرهنگی
  • فرصت‌های شغلی بسیار خوب برای پزشکان
  • استانداردهای بالای زندگی
  • درآمد بالای پزشکان در اتریش

شرایط مهاجرت پزشکان به اتریش

برای اینکه بتوانید در کشور اتریش به‌عنوان پزشک مشغول به کار شوید، باید شرایط ویژه‌ای را رعایت کنید. این شرایط را در ادامه برای شما بیان می‌کنیم.

  • داشتن مدرک پزشکی معتبر
  • معادل‌سازی مدرک پزشکی
  • اثبات مهارت زبان
  • دریافت مجوز پزشکی
  • شرکت در آزمون‌های ارزیابی (در صورت لزوم)
  • ثبت‌نام در اتاق پزشکی اتریش

داشتن مدرک پزشکی معتبر

تسلط به زبان آلمانی

دریافت مجوز معتبر پزشکی

معادل‌سازی مدرک برای مهاجرت پزشکان به اتریش

صفر تا صد مهاجرت پزشکان به اتریش

مهاجرت پزشکان به اتریش همانطور که می دانید مانند بسیاری از کشورهای دیگر نیاز به انجام معادلسازی مدرک تحصیلی خواهد داشت تا اشخاص متقاضی بتوانند با توجه به مدرک تحصیلی خود در اتریش مشغول به کار شوند از این رو افراد متقاضی مهاجرت پزشکی به اتریش باید بتوانند در ابتدا به زبان آلمانی تسلط کافی داشته باشند و سپس برای پروسه معادلسازی اقدام نمایند.

شما می بایست ابتدا درخواست خود را ارائه نمایید و مهارت خود را در زبان آلمانی با شرکت در آزمون ÖSD اثبات نمایید. سپس می بایست در صورت لزوم در امتحانات تکمیلی شرکت نموده یا یک دوره حرفه ای را در اتریش بگذرانید. در نهایت با بررسی عملکرد و نتایج شما در تمامی این موارد، تصمیم نهایی در مورد معادل سازی مدرک پزشکی شما گرفته خواهد شد. می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید.

شرایط مهاجرت پزشکان به اتریش

شرایط مهاجرت پزشکان به اتریش به طور کلی مانند پزشکان سایر کشورها می باشد. با این حال، پزشکان ایرانی علاوه بر داشتن شرایط عمومی، ممکن است نیاز به رعایت شرایط زیر نیز داشته باشند:

اخذ ویزا و مجوز کار پزشکان ایرانی در اتریش

پزشکان ایرانی برای ورود به اتریش و کار به عنوان پزشک نیاز به ویزای معتبر و مجوز کار دارند. ممکن است لازم باشد برای این کار از طریق سفارت اتریش در تهران اقدام کنند.

ترجمه مدارک پزشکان ایرانی در اتریش

کلیه مدارک تحصیلی و تخصصی اعم از ریز نمرات و گواهینامه ها باید به زبان آلمانی یا انگلیسی ترجمه شده و توسط سفارت اتریش در تهران تایید شود.

مدرک زبان مهاجرت پزشکان به اتریش

پزشکان ایرانی باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشند. ممکن است از آنها خواسته شود که از طریق آزمون های زبان شناخته شده مانند TestDaF یا Goethe-Institut مدرکی دال بر مهارت زبان ارائه دهند.

تشخیص حرفه ای پزشکان

پزشکان ایرانی ممکن است نیاز داشته باشند برای به رسمیت شناختن مدارک و تجربه حرفه ای خود توسط مقامات مربوطه اتریش درخواست دهند.

گذراندن دوره های تکمیلی پزشکان

پزشکان ایرانی بسته به سطح تجربه و صلاحیت های حرفه ای خود ممکن است نیاز به گذراندن دوره های آموزشی تکمیلی در اتریش برای رعایت استانداردهای مورد نیاز برای طبابت در این کشور داشته باشند.

سازگاری فرهنگی پزشکان

پزشکان ایرانی باید برای انطباق با هنجارها و شیوه های فرهنگی سیستم مراقبت های بهداشتی و محیط کار اتریش آماده باشند.

تحقیقات پزشکان ایرانی در مورد شرایط خاص و مراحل درخواست مهاجرت به اتریش از طریق سفارت یا کنسولگری مربوطه بسیار مهم است.

معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش

همانطور که می دانید برای مهاجرت پزشکان به اتریش افراد متقاضی در ابتدا باید مدرک تحصیلی خود را معادل سازی نمایند تا بتوانند پروسه مهاجرت و اقامت اتریش برای پزشکان را به انتها برسانند. در این بخش معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش بررسی می شود. در قدم اول باید گفت برای مهاجرت پزشک به اتریش دانش زبان آلمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به طوری که فرد متقاضی باید از سطح زبان مناسب و بالایی برخوردار باشد و سپس برای ارزشیابی مدرک تحصیلی خود اقدام نماید تا بتواند اجازه کار و انجام پروسه معادل سازی را دریافت کند.

در مورد شرایط کار پزشکان در اتریش باید گفت که پزشکان باید برای اعتبار سنجی مدارک تحصیلی خود و دریافت ویزای کار پزشکی اتریش در دانشگاهی که مجهز به ارائه دوره های مشابه معادل سازی پزشکی باشد از جمله دانشگاه های دولتی، دانشگاه های علمی کاربردی، کالج ها و یا سایر موسسات تحصیلات تکمیلی اقدام نمایند. در بسیاری از مواقع امکان گذراندن دوره های معادل سازی در چندین دانشگاه وجود دارد که انتخاب نوع و محل دانشگاه به عهده شخص متقاضی خواهد بود. در زیر به طور خلاصه به فرآیند معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش اشاره شده است.

  • ارسال درخواست:

    اولین قدم ارسال درخواست به دانشگاه پزشکی وین یا دانشگاه پزشکی گراتس است. درخواست باید شامل مدارک مربوطه مانند کپی گواهی شده مدرک پزشکی، ریز نمرات دانشگاهی و مدرک هویت باشد.

  • ارزیابی مدارک:

    پس از دریافت درخواست، دانشگاه مدارک ارائه شده توسط متقاضی را ارزیابی می کند تا مشخص کند که آیا آنها شرایط معادل سازی را دارند یا خیر.

  • مهارت زبان:

    متقاضیانی که زبان مادری آنها آلمانی نیست، باید با شرکت در آزمون زبان مانند ÖSD (Österreichisches Sprachdiplom Deutsch) مهارت خود را در زبان آلمانی نشان دهند.

  • امتحانات تکمیلی:

    بسته به ارزیابی مدارک، متقاضیان ممکن است ملزم به شرکت در آزمون های اضافی مانند آزمون شفاهی یا آزمون کتبی برای نشان دادن دانش خود در پزشکی باشند.

  • فعالیت حرفه ای:

    ممکن است از متقاضیان خواسته شود که یک دوره حرفه ای را در اتریش به پایان برسانند تا توانایی خود را در به کارگیری دانش پزشکی خود در یک محیط عملی نشان دهند.

  • تصمیم نهایی:

    بر اساس ارزیابی درخواست، مهارت زبان، آزمون های تکمیلی و تمرین حرفه ای، دانشگاه تصمیم نهایی را در مورد معادل سازی مدرک پزشکی خواهد گرفت.

مسیرهای مهاجرت پزشکان به اتریش

مسیرهای مهاجرت پزشکان به اتریش بسیار متنوع هستند و متقاضیان می توانند مناسب ترین مسیر متناسب با شرایط خود را انتخاب نمایند. در زیر به این مسیرها اشاره کرده ایم.

  • کارت قرمز-سفید-قرمز

    سیستمی مبتنی بر امتیاز که به متخصصان بسیار ماهر از جمله پزشکان اجازه می دهد برای کار به اتریش مهاجرت کنند.

  • کار در اترش

    پزشکان می توانند مدارک خود را توسط مقامات اتریش به رسمیت بشناسند و سپس برای کار در این کشور درخواست دهند.

  • تحصیل در اترش

    پزشکان می توانند برای یک دوره تحصیلی وارد کشور اتریش شوند و پروسه معادل سازی را طی کنند.

  • الحاق خانواده

    پزشکان می توانند از طریق الحاق خانواده به اتریش مهاجرت کنند اگر همسر یا یکی از اعضای نزدیک خانواده خود داشته باشند که قبلاً در این کشور اقامت دارد.

توجه به این نکته ضروری است که این فرآیند ممکن است بسته به دانشگاه خاص و شرایط فردی متقاضی متفاوت باشد.

تحصیل تخصص پزشکی در اتریش

در این قسمت از مقاله به شرایط تحصیل تخصص پزشکی در اتریش می پردازیم. برای ورود به تخصص پزشکی در اتریش در ابتدا فرد متقاضی باید مدرک پزشک عمومی خود را معادلسازی نماید همچنین نیاز است که فرد متقاضی برای ورود به دوره های تخصص پزشکی از سطح زبان آلمانی مطلوب در سطح C1 برخوردار باشد. در این صورت مهاجرت پزشک عمومی به اتریش برای ورود به تخصص پزشکی با شانس بسیار بالاتری انجام خواهد شد. برای تحصیل تخصص پزشکی در اتریش فرد متقاضی می تواند در بسیاری از گرایشات مرتبط با رشته خود ادامه تحصیل دهد. نکته مهمی که باید گفت این است که مهاجرت پزشک عمومی به اتریش در مقایسه با تخصص پزشکی از مراحل ساده تری برخوردار است بدین گونه است که فرد متخصص باید در ابتدا مدرک پزشک عمومی خود را معادل سازی نماید و سپس به معادل سازی مدرک تخصص خود بپردازد.

فلوشیپ پزشکی در اتریش

یکی دیگر از شرایطی که بسیار مورد توجه پزشکان برای مهاجرت می باشد گذراندن فلوشیپ پزشکی در اتریش است. در مورد فلوشیپ پزشکی در اتریش باید گفت که فلوشیپ مبتنی بر برنامه درسی نمی باشد بنابراین نباید با یک آموزش تخصصی مورد مقایسه قرار گیرد. اغلب افرادی که برای فلوشیپ پزشکی در اتریش اقدام می نمایند تنها قصد دارند تا تخصص و مدارک علمی خود را افزایش دهند بنابراین می توانند یک دوره 3 تا 12 ماهه را پشت سر بگذرانند. در واقع هدف از فلوشیپ بالینی گسترش دانش و مهارت های تخصصی در یک تیم مجرب می باشد. اشخاص متقاضی که قصد گذراندن فلوشیپ پزشکی در اتریش را دارند باید به زبان آلمانی و انگلیسی نیز تسلط کافی داشته باشند. همانطور که گفته شد فلوشیپ پزشکی می تواند یکی از راه های مهاجرت پزشکان به اتریش باشد که فرد متقاضی باید پذیرش خود را از دانشگاه مورد نظر اخذ کند تا بتواند برای ارتقای علمی خود نیز تلاش نماید.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت پزشک به اتریش

ارائه مدارک مورد نیاز برای مهاجرت پزشک به اتریش یکی از مهمترین مواردی است که افراد متقاضی باید مورد بررسی قرار دهند. به همین دلیل اشخاص کادر درمان چه پزشکان عمومی و چه متخصصینی که قصد مهاجرت به اتریش را دارند باید بتوانند مدارک خود را به صورت کامل تکمیل و ارائه نمایند تا بتوانند پروسه معادل سازی و مهاجرت پزشکان به اتریش را انجام دهند. مدارک مورد نیاز برای مهاجرت پزشک به اتریش از قرار ذیل است:

ارائه پاسپورت معتبر

ارائه مدارک تحصیلی به صورت کامل

ارائه گواهینامه ها و مقالات پژوهشی

ارائه پروانه نظام پزشکی

ارائه مدارک مالی (تمکن مالی مناسب)

ارائه مدرک زبان آلمانی

گواهی سلامت

ارائه گواهی عدم سوء پیشینه

ارائه بیمه نامه

داشتن انگیزه نامه

اشتغال پزشکان در اتریش

در اتریش، پزشکان تقاضای زیادی دارند و این کشور دارای سیستم مراقبت های بهداشتی مستقر است. استخدام پزشکان در اتریش تحت قانون پزشکی (Ärztegesetz) است که شرایط لازم برای اخذ مجوز پزشکی و طبابت در این کشور را مشخص می کند. برای اینکه در اتریش پزشک شوید، باید یک دوره شش ساله مدرک پزشکی را در یک دانشگاه معتبر بگذرانید. پس از تکمیل برنامه مدرک، فارغ التحصیلان ملزم به گذراندن یک دوره کارآموزی یک ساله در بیمارستان یا کلینیک هستند تا بتوانند برای مجوز طبابت اقدام کنند.

  • پس از دریافت مجوز، پزشکان در اتریش می توانند در محیط های مختلفی از جمله بیمارستان ها، مطب های خصوصی و کلینیک ها کار کنند. آنها همچنین ممکن است در زمینه خاصی مانند اطفال، قلب و عروق یا مغز و اعصاب تخصص داشته باشند. حقوق پزشکان در اتریش به طور کلی رقابتی است و به عواملی مانند تجربه، تخصص و نوع کارفرما بستگی دارد.

به طور کلی، انتظار می رود که تقاضا برای پزشکان در اتریش به دلیل پیری جمعیت و افزایش نیازهای مراقبت های بهداشتی همچنان قوی باشد. با این حال، مانند بسیاری از کشورها، همه‌گیری COVID-19 نیز چالش‌ها و فشارهای موجود بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی و نیاز به حمایت مداوم از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را برجسته کرده است.

میزان حقوق و درآمد پزشک در اتریش

یکی از مهمترین مواردی که در مهاجرت پزشکان به اتریش و همچنین اخذ اقامت اتریش برای پزشکان حائز اهمیت است میزان حقوق و درآمد پزشک در اتریش می باشد که در این قسمت به صورت کامل به آن می پردازیم. در سال های اخیر مشاغل کادر درمان به ویژه پزشکان متخصص، پزشکان عمومی، دندانپزشکان، پرستاران و… جزو مشاغل مورد نیاز در اکثر کشورها بوده است به همین دلیل در مهاجرت پزشکان و همچنین مهاجرت پزشک عمومی به اتریش اطلاع از میزان حقوق و درآمد امری بسیار مهم طلقی می شود. فردی که در بخش پزشکی در اتریش مشغول به کار می باشد معمولا می تواند ماهیانه درآمدی در حدود 10,600 یورو دریافت نماید که البته این میزان از درآمد با توجه به تخصص فرد متقاضی می تواند متغیر باشد و گاها فرد متقاضی می تواند از 3,910 یورو تا 18,000 یورو در ماه نیز درآمد داشته باشد. میزان حقوق و درآمد پزشک در اتریش به شرح ذیل است:

               مشاغلمیزان حقوق و درآمد به یورو
متخصص آلرژی     8,090 یورو
پزشک عمومی8,640 یورو
متخصص پوست   12,800 یورو
پزشک اورژانس    9,650 یورو
پزشک قانونی      11,100 یورو
متخصص قلب و عروق    17,600 یورو
متخصص مغز و اعصاب   12,700 یورو
متخصص زنان و زایمان    12,300 یورو
چشم پزشک       9,000 یورو
متخصص اطفال    10,300 یورو
فیزیوتراپیست      6,940 یورو
پزشک – CCU      9,000 یورو
پزشک – غدد درون ریز    12,100 یورو
پزشک – گوارش    11,400 یورو
پزشک – گوش و حلق و بینی       8,430 یورو

هزینه های مهاجرت پزشکان به اتریش

یکی دیگر از مهم ترین نکاتی پزشکان برای مهاجرت به آن باید توجه کنند، هزینه های مهاجرت می باشد. هزینه ها به دو بخش هزینه های مهاجرت و هزینه های زندگی تقسیم می شود. در دو جدول زیر هزینه های مهاجرت و هزینه های زندگی را به ترتیب آورده ایم.

نوع هزینهمتوسط هزینه
دوره زبان€1,500 – €5,000
هزینه ویزا و مجوز کار€120 – €250
بلیط هواپیما€500 – €1,000
هزینه جابجایی€2,000 – €5,000
هزینه اقامت ( برای ماه اول )€1,500 – €3,000
بیمه درمانی€50 – €200 در ماه
نقل و انتقال€40 – €100 در ماه

در مورد هزینه های زندگی در اتریش، در اینجا جدولی از هزینه های تخمینی در ماه برای یک فرد مجرد ساکن وین آورده شده است:

نوع هزینهمتوسط هزینه
اقامت€600 – €1,200
غذا و مواد غذایی€300 – €500
خدمات شهری (برق، آب، گرمایش و …)€80 – €150
اینترنت و تلفن€30 – €50
حمل و نقل عمومی€30 – €50
تفریح و سرگرمی€150 – €300

شرایط کار پزشکان ایرانی در اتریش

برای اینکه پزشکان ایرانی در اتریش کار کنند، باید شرایط خاصی را رعایت کرده و شرایط خاصی را داشته باشند. در اینجا برخی از الزامات کلیدی آورده شده است:

  • مدرک پزشکی:

    پزشکان ایرانی باید مدرک پزشکی داشته باشند که توسط دولت اتریش به رسمیت شناخته شده باشد. این به طور معمول مستلزم این است که مدرک معادل مدرک پزشکی اتریشی باشد و ممکن است به دوره های آموزشی یا آموزش اضافی نیاز داشته باشد.

  • مهارت زبان:

    پزشکان ایرانی باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشند، زیرا این زبان اصلی در اتریش است. آنها ممکن است نیاز به قبولی در آزمون مهارت زبان داشته باشند تا توانایی خود را در برقراری ارتباط موثر با بیماران و همکاران نشان دهند.

  • مجوز کار:

    پزشکان ایرانی برای کار قانونی در اتریش باید مجوز کار یا ویزا دریافت کنند. این ممکن است نیاز به حمایت از یک کارفرما یا اثبات تمکن مالی برای حمایت از خود داشته باشد.

  • صدور مجوز و ثبت نام:

    پزشکان ایرانی برای طبابت در اتریش باید مجوز دریافت کنند. این امر احتمالاً مستلزم گذراندن یک آزمون و رعایت سایر الزامات مجوز است.

  • آموزش مداوم:

    پزشکان ایرانی ممکن است نیاز به تکمیل الزامات آموزش مداوم داشته باشند تا بتوانند مجوز خود را حفظ کنند و با پیشرفت‌ها و بهترین شیوه‌های پزشکی به‌روز بمانند.

به طور کلی، شرایط خاص پزشکان ایرانی برای کار در اتریش به شرایط فردی آنها و الزامات تعیین شده توسط دولت و مقامات پزشکی اتریش بستگی دارد.

شرایط ویزای همراه پزشکان در اتریش

در اتریش، ویزای همراه نوعی ویزا است که به همسر، شریک زندگی یا یکی از اعضای خانواده تحت تکفل یک تبعه خارجی که در اتریش زندگی و کار می کند اجازه می دهد به آنها ملحق شود. شرایط ویزای همراه برای پزشکان در اتریش مانند سایر مشاغل است.

برای واجد شرایط بودن برای ویزای همراه در اتریش، تبعه خارجی باید ویزای کار یا اجازه اقامت معتبر داشته باشد و باید بتواند شواهدی مبنی بر تمکن مالی کافی برای حمایت از اعضای خانواده خود ارائه دهد. علاوه بر این، همراه باید معیارهای خاصی مانند داشتن بیمه درمانی کافی و توانایی صحبت به زبان آلمانی در سطح پایه را داشته باشد. از نظر اسناد، موارد زیر معمولاً هنگام درخواست ویزای همراه مورد نیاز است:

  • مدارک هویتی و پاسپورت معتبر
  • اثبات رابطه با متقاضی
  • اثبات پوشش بیمه سلامت
  • اثبات تسلط به زبان آلمانی در سطح پایه
  • مدرکی دال بر تمکن مالی کافی برای حمایت از خود و افراد تحت تکفل

توجه به این نکته ضروری است که شرایط و مراحل ویزا بسته به شرایط خاص متقاضی می تواند متفاوت باشد، بنابراین توصیه می شود برای اطلاعات دقیق و به روز در مورد شرایط با سفارت یا کنسولگری اتریش در کشور متبوع متقاضی مشورت کنید.

شرایط مهاجرت پزشکان به اتریش

شرایط مهاجرت پزشکان به اتریش به طور کلی مانند پزشکان سایر کشورها می باشد. با این حال، پزشکان ایرانی علاوه بر داشتن شرایط عمومی، ممکن است نیاز به رعایت شرایط زیر نیز داشته باشند: