ویزای کار جمهوری چک، مهاجرت کاری به جمهوری چک و شرایط کار در این کشور در این مقاله مورد بررسی علمی و تخصصی قرار خواهد گرفت. در این نوشتار سعی بر آن شده تا به تمامی موارد مرتبط با اخذ ویزای کار جمهوری چک به صورت ساده و خلاصه پرداخته شود. همواره سوالات و ابهاماتی در زمینه کار در جموری چک و اخذ ویزای کار این کشور وجود داشته است، از جمله اینکه شرایط کار در جمهوری چک برای ایرانیان چگونه است؟ لیست مشاغل مورد نیاز جمهوری چک شامل چه رشته ها و تخصص هایی است؟ مدارک و شرایط مورد نیاز برای اخذ ویزای کار جمهوری چک چیست؟ کشور جمهوری چک از کشورهای سابق بلوک شرق به شمار می رود که هم اکنون جزو کشورهای در حال توسعه محسوب می شود.

اگر می‌خواهید ویزای کار جمهوری چک را اخذ نموده و در این کشور به کار و زندگی مشغول شوید، باید با اصول کار و تجارت در این کشور آشنا باشید. به طور کلی، در نگاه اول جمهوری‌چک مکان خوبی برای زندگی و کار با توجه به هزینه پایین زندگی، کیفیت مناسب زندگی و تعادل کار و زندگی است ولی کار در این کشور نیاز به بررسی بیتشر دارد تا پس از کسب اطلاعات درباره مزایا و معایب آن برای کار در جمهوری چک و اخذ ویزای کار این کشور تصمیم گیری کنید. این مقاله به شما اطلاعات مفیدی درباره شیوه‌ کار، ساعات کاری، میزان حقوق، نرخ بیکاری و سایر فاکتورهای تاثیرگذار درزمینه کار در این کشور به شما عزیزان ارائه خواهد داد.

کشور جمهوری چک کشوری محصور در خشکی، واقع در اروپای مرکزی به پایتختی پراگ می باشد. این کشور عضو اتحادیه اروپا محسوب می شود ولی همنوز از واحد پول بومی خود یعنی کرونا (CZK)استفاده می کند. زبان رسمی این کشور نیز چکی می باشد. جمعیت کشور جمهوری چک  10.230.060 نفر و مساحت آن 78.866 کیلومتر مربع می باشد. از همسایگان جمهوری چک می توان به آلمان، لهستان، اتریش و اسلواکی اشاره نمود. دین رسمی کشور اسلواکی مسیحی می باشد ولی نکته جالب در این زمینه این است که مردم جمهوری چک به عنوان کم مذهب ترین مردم جهان شناخته شده اند. در ادامه مقاله به بررسی جامع شرایط کار در جمهوری چک خواهیم پرداخت.

ویزای کار جمهوری چک و معرفی آن

کار در جمهوری چک نیازمند اخذ ویزای کار این کشور و همچنین کارت کارمندی جمهوری چک می باشد. شهروندان عادی اروپایی و عضو اتحادیه اروپا به منظور اقامت و کار در جمهوری‌چک نیاز به اخذ ویزای کار این کشور نخواهند داشت. با این حال، شهروندان کشورهای دیگر باید قبل از اینکه بتوانند به طور قانونی در جمهوری چک استخدام شوند مجوز کار اخذ کنند. به عنوان یک قاعده کلی، شهروندان خارجی تحت دو شرط می‌توانند در جمهوری چک استخدام شوند: کارفرما یک مجوز استخدام نیرو از اداره کار جمهوری چک اخذ نموده باشد و یا اینکه کارمند برای شغل مورد نظر خود مجوز کار داشته باشد. شهروندان خارجی تنها می‌توانند در موقعیت ‌هایی به کار گرفته شوند که هیچ کاندیدای مناسبی در جمهوری چک یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تصاحب آن شغل پیدا نشود.

فرصت شغلی  باید به اداره کار جمهوری چک گزارش داده شود و مشخصات و اطلاعات آن نمی‌تواند در مرحله بعدی تغییر کند. کارمندان خارجی به منظور کار در جمهوری چک و اخذ ویزای کار این کشور می بایست شغلی با درآمد سالانه 1.5 برابر میانگین درآمد سالیانه شهروندان جمهوری چک پیدا کنند. زمانی که تمام این ملزومات اجرا شدند، کارفرما می‌تواند درخواست استخدام کارمند خارجی را بدهد.برنامه ‌ها به دفتر کار مسئول منطقه‌ای ارسال می‌شوند که در آن فرد خارجی استخدام خواهد شد.کارمندان قبل از ورود به کشور جمهوری چک به منظور کار در این کشور می بایست ویزای کار جمهوری چک را اخذ نمایند. کارفرما در صورت اخراج کارمند، موظف به پرداخت خسارت به وی می باشد.

کارمند خارجی باید قبل از حرکت به جمهوری‌چک، برای اخذ مجوز کار به اداره کار این کشور درخواست بدهد. مجوز کار تنها می‌تواند برای عنوان شغلی دقیق مورد تقاضای کارفرمای مشخص‌شده در برنامه صادر شود. این مجوز غیر قابل انتقال بوده و تنها برای دو سال معتبر است و پس از آن می بایست تمدید شود. کشور جمهوری چک برای شناسایی کامل دارندگان ویزای کار این کشور کارتی به نام کارت کارمندی برای آنها در نظر گرفته است. کارت کارمندی برای خارجیانی در نظر گرفته می‌شود که قصد دارند بیش از سه ماه در جمهوری‌چک کار کرده و ویزای کار این کشور را اخذ نمایند. همچنین این کارت نوعی از مجوز اقامت بلند ‌مدت جمهوری چک محسوب می شود.

ویزای کار جمهوری چک و مدارک مورد نیاز ویزای کار جمهوری چک

کار در جمهوری چک نیازمند اخذ ویزای کار این کشور می باشد که به منظور دریافت آن داشتن مدارک و شرایطی به منظور ارائه آن به اداره کار جمهوری چک الزامیست. بی شک نقص در این مدارک و یا نادرست بودن آن می تواند منجر به ردی درخواست و از دست رفتن شانس کاریابی در این کشور شود. در ذیل مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار جمهوری چک آورده شده است:

نامه پیشنهاد کاری
فرم تکمیل شده درخواست ویزا
اسناد پیشنه سفر
عکس پاسپورتی
پاسپورت معتبر
اثر انگشت بیومتریک
پرداخت هزینه ویزا به مبلغ 1000 کرونا
مدارکی دال بر هدف از سفر، آدرس محل سکونت، میزان سرمایه، سوء پیشینه و بیمه سفر

ویزای کار جمهوری چک و نرخ بیکاری در جمهوری چک

نرخ بیکاری در جمهوری چک در ماه مارس سال 2019 نسبت به زمان مشابه در سال قبل 0.3 درصد کاهش داشته و از 3.5 درصد به 3.2 درصد رسید. این پایین ترین نرخ بیکاری از ماه نوامبر سال گذشته در جمهوری چک محسوب می شود. همچنین تعداد افراد بیکار در این کشور کاهش 14300 نفری داشته و از 241400 نفر به  227100 نفر رسیده است. نرخ بیکاری جمهوری چک از سال 1990 تا 2019 به طور میانگین 5.46 درصد بوده است که بیشترین مقدار آن با 9.69 درصد مربوط به ژانویه 2004 و کمترین آن با 0.09 درصد مربوط به قوریه سال 1990 می باشد.

ویزای کار جمهوری چک و مشاغل مورد نیاز 2021 جمهوری چک

یکی از نکات مهم در زمینه کار در جمهوری چک، دانستن مشاغل مورد نیاز این کشور می باشد، چرا که متقاضی با شناخت این مشاغل می تواند سریعتر کارفرمای مورد نظر خود را پیدا کرده و پس از اخذ ویزای کار چمهوری چک در این کشور مشغول به کار شود. از سال 2004، تعداد فرصت های شغلی در بازار کار جمهوری چک افزایش یافته و به 15000 عدد رسید ولی علیرغم این موضوع کارفرمایان با مشکل کمبود نیروی ماهر کاری مواجه هستند. هرچند موانع زیادی برای پیدا کردن نیروی کار خارجی مناسب در این کشور وجود دارند. طبق گفته رادیو ملی چک، در حال حاضر تخمین زده می شود که بالای 215 تا 220 هزار کمبود نیروی کار در جمهوری چک وجود داشته باشد. در جدول زیر مشاغل مورد نیاز جمهوری چک به همراه درصد کمبود نیروی آن را ملاحظه خواهید کرد:

عنوان شغلیدرصد کمبود نیرو
امور مالی و بیمه16.34 %
مشاغل مدیریتی16.15 %
خدمات درمانی11.32 %
 (آی تی)ITمشاغل8.47 %
کلی فروشی و نمایندگی فروشگاه های زنجیره ای5.73 %
منشی و معاون مدیرعامل7.51 %
راننده6.97 %
کارگر کارخانه6.70 %
فروشنده5.95 %
مهندس فنی5.61 %

ویزای کار جمهوری چک و میزان حقوق در جمهوری چک

میزان حقوق در جمهوری چک یکی دیگر از موارد مهم در زمینه کار در این کشور محسوب می شود. میزان حقوق در جمهوری چک در سه ماهه چهارم سال 2018 از 31516 کرونا به 33840 کرونا در ماه افزایش پیدا کرد. میانگین حقوق پرداختی در این کشور بین سالهای 1994 تا 2018 به 19266.91 کرونا بوده که بالاترین میزان آن 33840 کرونا در سه ماهه چهارم سال 2018 و پایین ترین میزان آن 6001 کرونا در سال 1994 محاسبه شده است.  در جدول نمودار زیر میزان حقوق در جمهوری چک طی سالهای 2016 تا 2019 نشان داده شده است.

میزان حقوق در جمهوری چک

همچنین میزان حقوق پرداختی به همراه مشاغل آن در جدول های زیر نشان داده شده است.

مشاغل حسابداری و امور مالیحداقل حقوق به کروناحداکثر حقوق به کرونا
حسابدار مبتدی3000035000
حسابدار مالی3800045000
حسابدار ارشد4500060000
حسابدار کل85000120000

 

خدمات عمومیحداقل حقوق به کروناحداکثر حقوق به کرونا
مدیر امور مشتریان6000080000
سرپرست امور مشتریان4500055000
روابط عمومی3400040000

 

علوم ارتباطات و ITحداقل حقوق به کروناحداکثر حقوق به کرونا
امور پشتیبانی سایت4000065000
تحلیلگر مالی6000090000
توسعه دهنده سایت های بزرگ90000160000
iOSتوسعه دهنده5500090000
Java Script متخصص50000100000
برنامه نویس3500050000

 

آموزش و تدریسحداقل حقوق به کروناحداکثر حقوق به کرونا
مدرس زبان انگلیسی150 کرونا در ساعت300 کرونا در ساعت
مدرس زبان انگلیسی (تمام وقت)2500040000
مدرس زبان پروژه ای6000 کرونا در هفته8000 کرونا در هفته

ویزای کار جمهوری چک و نحوه کاریابی در جمهوری چک

نحوه کاریابی و دانستن راه های جستجوی کار یکی از مباحث مهم و دارای اهمیت در زمینه کار در جمهوری چک به شمار می آید. با اینکه زبان رسمی کشور چک چکی می باشد، بسیاری از فرصت های شغلی به زبان انگلیسی در این کشور وجود دارند و شرکت های بین المللی ترجیح می دهند تا کارمندان انگلیسی زبان در مجموعه خود داشته باشند. به طور عادی دو راه برای کاریابی در کشورهای دیگر وجود دارد: استفاده از موسسات و سایت های کاریابی بین المللی و جست و جوی محلی از طریق حضور در این کشور و یا استفاده از دوستان و آشنایان برای این یافتن و معرفی شغل. ما در بخش بعدی این مقاله به معرفی سایت های کاریابی بین المللی کشور جمهوری چک خواهیم پرداخت.

ویزای کار جمهوری چک و موسسات کاریابی در جمهوری چک

همانطور که پیشتر ذکر شد، گام اول برای اخذ ویزای کار جمهوری چک، جست و جوی کار در این کشور می باشد که بهترین روش آن استفاده از موسسات و سایت های کاریابی بین المللی می باشد. در جدول زیر به معرفی این سایت ها خواهیم پرداخت:

بانک مشاغل
Hotjobs.cz
Jobpilot
Jobs.cz

 

موسسات کاریابی بن المللی
Adecco Czech RepublicDunross Central and Eastern European Recruitment
First Czech RecruitmentGrafton
InterSearchJob Shop
ManpowerRecruit CZ
StartSynergie

ویزای کار جمهوری چک و نقاط مثبت و منفی آن

قبل از اینکه قدم آخر را بردارید و در کشور جمهوری چک مشغول به کار و زندگی شوید، بهتر است تمامی جوانب مثبت و منفی آن را بسنجید.

در این به بخش نقاط مثبت و منفی کار در جمهوری چک اشاره خواهد شد:

نقاط مثبت کار در جمهوری چک

تفریحات متنوع

فرصت های شغلی متنوع

امکان جست و جوی کار به زبان های چکی و انگلیسی

یکی از بهترین کشورها در اعطای مرخصی و تسهیلات برای زنان باردار

نقاط منفی کار در جمهوری چک

تبعیض در پرداخت حقوق زنان و مردان

حقوق پرداختی کم به نسبت کشورهای سطح یک اروپایی

ساعات کاری طولانی (رتبه 4 اروپا) با 40.3 ساعت در هفته

فساد اداری رو به رشد

در نتیجه با توجه به معایب کار در جمهوری چک، پیشنهاد ما کار در کشورهایی مانند اتریش و آلمان است که در کنار داشتن مزایای کار در جمهوری چک، معایب آن را نیز ندارند.

ویزای کار جمهوری چک و بررسی ویزای همراه

اخذ ویزای همراه یکی از مباحث مهم در زمینه اخذ ویزای کار جمهوری چک به منظور کار و زندگی در این کشور به شمار می رود. منظور از همراه همسر و فرزندان زیر سن قانونی دارنده ویزای کار جهموری چک محسوب می شوند. درخواست ویزای بلند مدت بیش از ۹۰ روز را که شامل ویزای همراه نیز می شود می‌توان در سفارت جمهوری چک در کشور مبدا ثبت نمود. ویزای همراه در جمهوری چک دارای اعتبار 1 تا 2 ساله و قابل تمدید می باشد.

گفتنیست درخواست هر یک از متقاضیسان می بایست به طور جداگانه ارسال شود. فرزندان زیر 15 سال نیازی به ارائه سوء پیشینه نخواهند داشت. مدت زمان اخذ ویزای عموماً بین 90 تا 120 روز به طول خواهد انجامید. تمامی مدارک می بایست دارای کپی برابر اصل بوده و به زبان چکی ترجمه شده باشند. ویزای همراه در مرحله اول  با اعتبار 1 ساله صادر خواهد شد.

مدارک ویزای همراه:

فرم پر شده درخواست ویزای همراه
رسید پرداخت هزینه ویزا به مبلغ 109 کرونا
عکس پاسپورتی
اصل پاسپورت
اسناد تمکن مالی دارنده ویزای کار
نامه ای مبنی بر شرح اهداف سفر
آدرس محل سکونت دارنده ویزای کار
گواهی سوء پیشینه
بیمه سفر

ویزای کار جمهوری چک و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در جمهوری چک

یکی از مزایای کار در جمهوری چک، امکان اخذ اقامت دائم و سپس تابعیت این کشور از طریق کار در آن می باشد. به این صورت که دارنده ویزای کار جمهوری چک پس از گذشت 5 سال از کار و زندگی در این کشور به همراه پرداخت مالیات، امکان درخواست اقامت دائم جمهوری چک را خواهند داشت. همچنین پس از گذشت 5 سال از اخذ اقامت دائم این کشور، در صورت داشتن شرایط و مدارکی امکان درخواست تابعیت و پاسپورت جمهوری چک برای متقاضی وجود خواهد داشت. گفتنیست مدت زمان درخوات اقامت دائم تا اخذ آن حداقل 180 روز کاری به طول خواهد انجامید.

مدارک درخواست اقامت دائم جمهوری چک به شرح زیر است:

اسناد سفر شامل بلیط
اثبات 5 سال زندگی مستمر در جمهوری چک
عکس پاسپورتی
آدرس محل سکونت
آدرس محل سکونت دارنده ویزای کار
پاسپورت معتبر