اعزام دانشجو به جمهوری چک و راه های اخذ اقامت و مهاجرت تحصیلی به جمهوری چک در این مقاله به صورت تخصصی و علمی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. اگر تصمیم به تحصیل در جمهوری چک دارید احتمالا با سوالاتی از این قبیل مواجه شده اید که آیا تحصیل در چک بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟ مزایا و معایب تحصیل در چک شامل چه مواردی است؟ تحصیل و اعزام دانشجو به جمهوری چک را می توان به عنوان یکی از راه های مناسب ادامه تحصیل در مقاطع مختلف در نظر گرفت. در خصوص اعزام دانشجو به جمهوری چک و مهاجرت تحصیلی به این کشور، مقالات و مطالب دسته اول و تازه ای در این سایت قرار گرفته است که می توانید با مراجعه به آن ها، اطلاعات کافی را در این زمینه کسب نمایید.

اعزام دانشجو به جمهوری چک و شرایط عمومی آن

 تحصیل در جمهوری چک، تجربه مطالعه و تحصیل در قلب اروپا را برای شما به ارمغان می آورد. کشور جمهوری چک، عضو اتحادیه اروپا و شنگن می باشد که با هزینه های زندگی تقریبا پایین، گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل در اروپا می باشد. موسسه ملک پور با پشتوانه سال ها تجربه در اعزام دانشجو به جمهوری چک ، امکان تحصیل در قلب اروپا را برای شما فراهم می کند. بیش از 1000 فرصت مطالعاتی، تحصیل در دوره های زبان، کیفیت تحصیل در سطح اروپا، هزینه های زندگی مقرون به صرفه از جمله نکات و ویژگی های مثبت این کشور می باشد. جمهوری چک ششمین کشور امن جهان می باشد که این نکته، مهاجران زیادی را به سمت این کشور سوق می دهد. کشور جمهوری چک دارای 26 دانشگاه عمومی، 2 دانشگاه دولتی و 44 مرکز تحصیلات عالی آزاد می باشد. تحصیل در جمهوری چک شرایط و مراتبی دارد که می توان به شرایط سنی و مدارک تحصیلی اشاره کرد. علاوه بر آن، دانشگاه های کشور جمهوری چک در سه عنوان دسته بندی شده است. عمومی، خصوصی و دولتی (نظامی) از دسته بندی هایی ست که برای افراد مختلف تعیین شده است. تحصیل و اعزام دانشجو به جمهوری چک در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای موسسه ملک پور امکان پذیر می باشد. به طور کلی می توان دانشگاه های این کشور را به دانشگاه های انگلیسی زبان و چک زبان تقسیم کرد. در ادامه به دانشگاه های معتبر و رتبه بالای این کشور خواهیم پرداخت.

اعزام دانشجو به جمهوری چک در مقاطع مختلف تحصیلی

اعزام دانشجو به جمهوری چک و مهاجرت تحصیلی به این کشور در مقاطع مختلف تحصیلی توسط موسسه ملک پور انجام می گیرد. مقاطع مختلفی که در کشور جمهوری چک مورد مطالعه می باشد، در بند های زیر بررسی می شود.

اعزام دانشجو به جمهوری چک در مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های جمهوری چک می تواند بین 3 سال تا 4 سال به طول انجامد. دانشگاه های کشور چک هم به زبان محلی (چکی) و هم به زبان انگلیسی می باشد. رشته هایی همچون مدیریت، مهندسی، پزشکی و پیراپزشکی و… در این دانشگاه ها تدریس می شود. برخی از دانشگاه های این کشور دارای خوابگاه و محل اسکان دانشجویی می باشد و برخی هم نه. آن دسته از دانشگاه هایی که خوابگاه در پکیج پیشنهادی خود به دانشجوی متقاضی را دارد، دارای هزینه های اضافه تر هستند. اما هزینه های زندگی در خوابگاه کمتر از هزینه های زندگی در خانه های مستقل دانشجویی می باشد.

اعزام دانشجو به جمهوری چک در مقطع کارشناسی ارشد

عموما تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک می تواند بین 1 سال تا 3 سال به طول انجامد. در بعضی از رشته ها نیز ممکن است بین 4 تا 6 سال نیز به طول انجامد که بستگی به رشته و نوع فعالیت رشته (عملی-نظری) دارد. دانشگاه های جمهوری چک با بیش از 42,000 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، از سپتامبر تا جوئن پذیرای دانشجویان بین المللی می باشد. دانش آموختگان در برنامه های کارشناسی ارشد در پایان تحصیل با ارائه یک پایان نامه و دفاع از پایان نامه فارغ التحصیل می شوند، مطالعات انجام شده در رشته های پزشکی، دامپزشکی و بهداشت خواستار ارائه و دفاع از پایان نامه می باشد.

اعزام دانشجو به جمهوری چک در مقطع دکتری

سالانه در مقطع دکتری در جمهوری چک، بیش از 41,000 نفر مشغول تحصیل هستند. بیش از 69 دانشگاه در مقطع دکتری فعالیت دارند. مدت زمان مطالعه برای اعزام دانشجو به جمهوری چک در مقطع دکتری عموما بین 3 الی 4 سال می باشد. هزینه های پذیرش دکتری در دانشگاه های چک، بین 100 تا 22,500 دلار امریکا می باشد. آموزش در سطح دکتری بیشتر تحقیقات و جست و جو می باشد تا کلاس های تئوری. در کل، رشته های دکتری برای تحصیل تخصصی در شاخه مطالعاتی می باشد. قدیمی ترین دانشگاه در مقطع دکتری، دانشگاه چارلز در شهر پراگ می باشد.

اعزام دانشجو به جمهوری چک و دانشگاه های برتر جمهوری چک

اعزام دانشجو به جمهوری چک از مسائلی ست که اکثر افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی به دنبال این گزینه می باشند. چرا که همانطور که گفته شد، از نظر هزینه زندگی و تحصیل مقرون به صرفه می باشد. اما در این بخش می خواهیم به ده دانشگاه برتر جمهوری چک می پردازیم.

  • Charles University

    دانشگاه چارلز از قدیمی ترین و بهترین دانشگاه های کشور جمهوری چک می باشد و می توان گزینه خیلی مناسبی برای تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی، هنر و صنعت، مهندسی و… باشد. رتبه این دانشگاه بر اساس رتبه بندی سازمان QS در سال جاری 317 می باشد. این دانشگاه سالانه بیش از 49000 دانشجو در مقاطع مختلف پذیرش می کند. این دانشگاه در شهر پراگ واقع شده است و مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران می باشد.

  • Masaryk University

    دانشگاه ماساریک، از بهترین دانشگاه ها برای اعزام دانشجو به جمهوری چک می باشد که در زمینه های هنر، تاریخ، پزشکی و دانش سلامت، اقتصاد، مدیریت مالی و… فعالیت می کند. رتبه جهانی این دانشگاه که بر اساس رتبه بندی سازمان QS در سال جاری معین شده است 571 می باشد. این دانشگاه در شهر برنو واقع شده است و مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران می باشد.

  • Palacký University Olomouc

    دانشگاه پالاکی دانشگاهی صد ساله در کشور جمهوری چک می باشد که در زمینه های هنر، حقوق، علوم پزشکی و سلامت، مهندسی و… انجام فعالیت می کند. رتبه جهانی این دانشگاه بر اساس رتبه بندی سازمان QS در سال جاری 651 تخمین زده شده است. این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران می باشد.

  • Brno University of Technology

    دانشگاه فنی مهندسی برنو که در شهر برنو واقع شده است، در زمینه های شیمی، IT ، مهندسی مکانیک، معماری، تجارت و مدیریت و… فعالیت دارد. رتبه جهانی این دانشگاه در رتبه بندی سازمان QS در سال جاری 651 تخمین زده شده است. این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم ایران می باشد.

  • Czech Technical University

    دانشگاه تکنیکال جمهوری چک، از قدیمی ترین دانشگاه های اروپای مرکزی می باشد که سالانه بیش از 25000 دانشجو را در 4 سطح می پذیرد. رشته های فعالیت این دانشگاه در زمینه های مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک، مهندسی علوم هسته ای و…  می باشد. رتبه این دانشگاه در سازمان QS در سال جاری 531 می باشد. این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم می باشد.

  • Czech University of Life Sciences Prague

    دانشگاه علوم زندگی پراگ از معدود دانشگاه هایی ست که در مورد علوم زندگی مثل کشاورزی، علوم جنگل داری، مهندسی محیط زیست و… فعالیت دارد. این دانشگاه در سازمان بهترین دانشگاه های جهان در سال 2018 رتبه 1023 را کسب کرده است. صرفا رشته های کشاورزی و منابع طبیعی، جنگل، شیلات، دامداری و رشته های مرتبط مورد تایید وزارت علوم می باشد.

  • Ostrava University

    دانشگاه استراوا در شهر استراوا در زمینه های هنر های زیبا، مطالعات اجتماعی، پزشکی و پیراپزشکی فعالیت دارد. رتبه این دانشگاه در سازمان بهترین دانشگاه های جهان در سال 2018 رتبه 1023 می باشد.

  • University of Chemistry and Technology Prague

    دانشگاه شیمی و تکنولوژی پراگ که در پایتخت کشور جمهوری چک قرار گرفته است، در زمینه های تکنولوژی محیط زیست، شیمی، مهندسی شیمی، تکنولوژی غذایی و بیوشیمی و… فعالیت می کند. رتبه این دانشگاه در سازمان بهترین دانشگاه های جهان در سال 2018، 1093 شده است.

  • Technical University of Liberec

    دانشگاه صنعتی لیبرک در شهر لیبرک جمهوری چک واقع شده است که در زمینه های طراحی مد، مهندسی مکانیک، مهندسی انفورماتیک، مدیریت اجرایی، طراحی تجهیزات و… فعالیت دارد. رتبه این دانشگاه در سازمان بهترین دانشگاه های جهان در سال 2018، 1159 می باشد.

  • Technical University of Ostrava

    دانشگاه صنعتی استراوا در شهر استراوا از گزینه های خوب ادامه تحصیل در جمهوری چک می باشد. این دانشگاه در زمینه های زمین شناسی و معدن، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتری، مهندسی امنیت، اقتصاد و… فعالیت دارد. رتبه این دانشگاه در سازمان بهترین دانشگاه های جهان، در سال 2018، 1159  می باشد.

اعزام دانشجو به جمهوری چک و مدارک لازم برای پذیرش

جهت اعزام به دانشجو به جمهوری چک و پذیرش تحصیلی در دانشگاه های این کشور، مدارکی مورد نیاز می باشد. این مدارک عموما از تحصیلات قبلی شما مورد نیاز است. به عنوان مثال ترجمه ریز نمرات، پاسپورت، پرداخت هزینه ترمیک دانشگاهی، سطح زبان مد نظر دانشگاه و… نیاز می باشد. در دانشگاه های عمومی (ملی) کشور چک، به علت اینکه تحصیل در این دانشگاه ها هزینه بسیار کمی برای تحصیل دارند، باید متقاضی به زبان کشور چک در سطح B2 مسلط باشد. اما برای پذیر دانشگاه های خصوصی، می توان گفت برای پذیرش در مقاطع کارشناسی، آیلتس 5.5 نیاز می باشد.

همچنین ارائه بیانیه اهداف، (State of Purpose) نیاز است. چرا که در نهایت افسر صادر کننده ویزا باید به گونه ای قانع شود که شما به چه علت و هدفی برای تحصیل در جمهوری چک اقدام کردید. اثبات تمکن مالی و ارائه روزمه (CV) نیز از احتیاجات پذیرش برای اعزام دانشجو به جمهوری چک و تحصیل در آن می باشد. همچنین ارائه گواهی عدم سوء سابقه کیفری از مقامات کشور مبدا نیاز می باشد. تامین محل اقامت و داشتن بیمه نامه معتبر برای شخص متقاضی از ملزومات اعزام دانشجو به جمهوری چک می باشد.

اعزام دانشجو به جمهوری چک و شرایط ویزای دانشجویی

اعزام دانشجو به جمهوری چک و دریافت ویزای دانشجویی، شرایطی به همراه دارد. افرادی که از کشور های اتحادیه اروپا و سوئیس، نیازی به ویزا برای ورود به این کشور را ندارند. یک دانشجو در طول دوره دانشجویی خود باید اظهار نامه ای مبنی بر گزارشی از حضور خود در کشور جمهوری چک را به اداره پلیس و مهاجرتی افراد خارجی در محل زندگی خود بدهد.

اما اعزام دانشجو به جمهوری چک و مهاجرت تحصیلی به این کشور برای افراد خارج از اتحادیه اروپا و دیگر نقاط جهان نظیر کشور ایران، نیازمند دریافت ویزای دانشجویی (Student visa) می باشند و شرایط آن در این مقاله که توسط موسسه ملک پور تهیه شده است، شرح داده می شود. این پروسه کاری باید در کنسولگری های کشور چک مطرح شود و حدودا تا 60 روز ممکن است که طول بکشد.

برای ویزا های دانشجویی در کشور جمهوری چک، دو نوع ویزا وجود دارد.

ویزای کوتاه مدت

این نوع ویزا برای افرادی برنامه ریزی شده است که قصد مطالعه دانشجویی در کشور جمهوری چک را به مدت کمتر از 90 روز دارند.

ویزای بلند مدت

این نوع از ویزای تحصیلی برای افرادی طراحی شده است که قصد مطالعه دانشجویی را در جمهوری چک بیش از 90 روز دارند.

افرادی که قصد اقامت تحصیلی در این کشور را به مدت یک سال دارند، باید ویزای بلند مدت را درخواست دهند. افرادی که به صورت تحصیلی مقیم در کشور جمهوری چک می باشند، می توانند با استفاده از امتیاز دانشجویی خود، درخواست کار نیمه وقت دهند. این امکان برای دانشجویان وجود دارد که به طور نیمه وقت در شغلی مشغول به کار باشند.

عزام دانشجو به جمهوری چک و زمان اعزام به دانشگاه

اعزام دانشجو به جمهوری چک دارای مهلت ثبت نام و مهلت پذیرش می باشد. بدین نحو که برای پذیرش تحصیلی در دانشگاه های جمهوری چک، ورودی های دانشگاه های این کشور اغلب در ماه های سپتامبر و ژانویه می باشد. اما دانشگاه های این کشور مهلت ثبت نام برای پذیرش در این کشور در نظر گرفته اند. مهلت های ثبت نام در دانشگاه های جمهوری چک، فوریه و آوریل می باشد.

برای اعزام دانشجو به جمهوری چک و مهاجرت تحصیلی به این کشور، در رشته های پزشکی و پیراپزشکی ابتدا شخص متقاضی باید امتحانی در دانشگاه (چه کتبی چه شفاهی) بدهند و تعیین سطح شوند. این آزمون ممکن است از راه دور نیز از طریق برنامه های تماس تصویری مثل اسکایپ برگذار شود.

اعزام دانشجو به جمهوری چک و هزینه های زندگی دانشجویی

اعزام دانشجو به جمهوری چک و زندگی در این کشور طبیعتا دارای هزینه هایی ست. چه بسا دانشجویانی که برای مدیریت هزینه های زندگی خود، از مقدار این هزینه ها کسر می کنند. در این بخش، ما به بررسی دقیق و علمی هزینه های زندگی دانشجویی در کشور جمهوری چک خواهیم پرداخت.

آبنیم لیتر 0.95 دلار
شیرهر لیتر 0.79 دلار
نان0.97 دلار
برنجهر کیلو1.49 دلار
تخم مرغبسته 12 عددی 1.89 دلار
پنیر محلیهر کیلو8.08 دلار
سیبهر کیلو 1.34 دلار
موزهر کیلو 1.34 دلار
گازوئیلهر لیتر 1.42 دلار
بلیط یک طرفه مترو1.07 دلار
تاکسی در اختیار برای یک ساعت13.33 دلار
اینترنت ADSLماهیانه 19.94 دلار
اجاره خانه یک خوابه در مرکز شهر593 دلار
اجاره خانه یک خوابه در خارج از شهر469 دلار
یک عدد شلوار جین68 دلار
کتانی نایک79 دلار

در این قسمت میانگین هزینه های زندگی دانشجویی را در 20 عنوان بررسی کردیم. به طور میانگین هزینه های زندگی در جمهوری چک می تواند از 350 یورو تا 600 یورو برسد. اما میانگین دریافتی حقوق در کشور جمهوری چک، به 1000 دلار می رسد. در ادامه به اعزام دانشجو به جمهوری چک در مقطع کارشناسی خواهیم پرداخت.

دسته بندی شده در: