ویزای کار سوئیس و مهاجرت به سوئیس از طریق کار در این مقاله مورد تحلیل و بررسی علمی قرار می گیرد. آیا امکان دریافت ویزای جستجوی کار سوئیس برای ایرانیان وجود دارد؟ بهترین شغل در سوئیس چیست و لیست مشاغل مورد نیاز سوئیس شامل چه مواردی است؟ پاسخ سوالاتی از این دست و تمامی نکات مهم و اصلی در رابطه با اخذ ویزای کار سوئیس شرح داده می شود. اخذ ویزای کار سوئیس گام اول برای شروع کار در کشور سوئیس برای ایرانیان می باشد. اخذ ویزای کار سوئیس دارای شرایط و فرایند خاص خود می باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

ویزای کار سوئیس و شرایط عمومی

سوئیس کشوری محبوب برای مهاجران برای زندگی و کار است که دارای استانداردهای بالای زندگی و مالیات مناسب است. شهرهای بزرگ آن مقر بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و موسسات بزرگ جهان است، به ویژه آن هایی که در بانکداری، تولید و داروسازی مشغول به فعالیت هستند. اگر قصد دارید برای کار به سوئیس نقل مکان کنید، به مجوز کار نیاز دارید.

سوئیس سهیمه کارگران خارجی را محدود کرده و همه برای کار قانونی در سوئیس باید مجوز کار بگیرند. جهت اخذ ویزای کار سوئیس، برای شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا و شهروندان دیگر کشورها شرایط مختلفی اعمال می شود.

در عین حال، اخذ ویزای کار سوئیس به طور فزاینده ای دشوار گردیده است. در سال 2015، در پی احساسات ضد مهاجرت، دولت کشور سوئیس تعداد مجوزهای کار را  برای اتباع غیر اتحادیه اروپا کاهش داده است. سهمیه مجوز کار کوتاه مدت در سوئیس (مجوز L) و مجوز کار طولانی مدت در سوئیس (مجوز B) به 1000 تا کاهش یافته است.

مقامات مهاجرت همچنین شیوه های درخواست، مانند نظارت دقیق تر روی برنامه ها، افزایش حقوق و شدت قوانین را افزایش داده است. این اقدامات اجازه دسترسی به موقعیت های کاری را دشوارتر کرده است اما اخذ ویزای کار سوئیس برای کسانی که شرایط را دارند و یا متخصص صنایع مواجه با کمبود نیروی کار باشند، امکان پذیر است. در واقع سوئیس یکی از بالاترین میزان مهاجرت در اروپا را دارد که دو برابر آلمان است و حدود یک پنجم جمعیت آن خارجی است.

کارت آبی اتحادیه اروپا، که در بسیاری از کشورهای اروپایی موجود است و امکانات برای دارندگان آن دارد، در سوئیس استفاده نمی شود.

کار در سوئیس برای ایرانیان

این روند برای شهروندان اتحادیه اروپا در اکثر موارد با شهروندان کشورهای دیگر متفاوت است. شهروندان اتحادیه اروپا می توانند بدون دریافت ویزا تا 90 روز در سوئیس اقامت کنند، کار کنند یا به دنبال کار باشند.

برای شهروندان کشورهای ثالث از جمله ایران، مجوز کار در سوئیس تنها برای افرادی که در مشاغل حرفه ای کار می کنند، و معمولاً تحصیلات عالی دارند، صادر می شود. قبل از اینکه بتوانید برای مجوز اقامت و کار درخواست بدهید، باید پیشنهاد شغلی داشته باشید. پس از آن، کارفرمای شما باید به ادارات محلی کانتون محل اقامت خود برود، و برای تأییدیه دبیرخانه امور مهاجرت کشور درخواست کند. او باید ثابت کند که هیچ شهروندی از سایر کشورهای اتحادیه اروپا که واجد شرایط شغل مورد نظر باشد، در دسترس نیست.

با فرض اینکه درخواست اخذ  ویزای کاری سوئیس شما موفق باشد، مقامات مهاجرتی به سفارت محلی شما در سوئیس اطلاع خواهند داد. پس از آن شما می توانید یک قرار ملاقات ترتیب دهید و برای تکمیل روند درخواست خود به آنجا مراجعه کنید. در سفارت محلی شما باید اسناد و مدارک لازم مانند مدارک شناسایی و مدارک مربوط به اشتغال خود را ارائه دهید که البته در زمان تعیین وقت ملاقات در مورد مدارک لازم به شما توضیح می دهند. پس از صدور ویزا به شما اجازه ورود به سوئیس را می دهند، اما شما نمی توانید تا زمانی که نزد مقامات کانتون محل اقامت ثبت نام نکرده اید، کار خود را شروع کنید. ثبت نام باید در عرض دو هفته پس از ورود به سوئیس انجام شود.

ویزای کار سوئیس و مجوز اقامت

برای کار در سوئیس نیاز به ویزای کار دارید و اولین الزام در اخذ ویزای کار داشتن یک پیشنهاد کار از یک کارفرمای سوئیسی می باشد. همان طور که پیش تر توضیح داده شد در صورتی می توانید برای یک سمت شغلی استخدام شوید که در اتحادیه اروپا شخص دیگری برای آن سمت یافت نشده باشد. انواع مختلف ویزا وجود دارد که در سوئیس بسته به وضعیت شما مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال ممکن است برای شما یک مجوز کوتاه مدت، اولیه یا اقامت دائم صادر شود. پس از اخذ ویزا و ورود به به کشور سوئیس به مدت دو هفته زمان دارید تا برای مجوز اقامت اقدام کنید. انواع اقامت های کاری در سوئیس در لیست زیر شرح داده شده است:

اقامت LPERMITS

این نوع از اقامت در واقع اجازه کار به صورت کوتاه مدت و گاهی موقت خواهد بود که در ابتدا برای فرد متقاضی 1 سال صادر خواهد شد این نوع اقامت در صورتی برای شخص متقاضی تمدید خواهد شد که کارفرمای متقاضی تغییری نکند در این صورت امکان تمدید این نوع اقامت تا 1 سال دیگر وجود دارد.

اقامت BPERMITS

این نوع از اقامت در واقع مانند اقامت نوع اول می باشد و تنها تفاوتی که در این نوع اقامت با اقامت نوع اول وجود دارد این است که اشخاصی که این نوع اقامت را دریافت می نمایند در صورتی که مدارک خود را هر سال ارائه می نمایند می توانند هر سال اقامت خود را تمدید نمایند و در کشور سوئیس حضور داشته باشند.

اقامت CPERMITS

افرادی که 10 سال متوالی در سوئیس کار کرده اند می توانند این نوع اقامت را درخواست دهند. این اقامت در واقع اقامت دائم سوئیس می باشد. البته شهرندان آمریکا و کانادا پس از 5 سال اقامت و کار در سوئیس می توانند برای این اقامت درخواست دهند.

شرایط کار در سوئیس

ویزای کار سوئیس از طریق خوداشتغالی

شما عزیزان می توانید درخواست اجازه کار و اخذ  ویزای کاری سوئیس خود را پس از همان فرآیندی که در بالا برای افراد شاغل بیان شده است، ارائه دهید. همانطور که در مورد افراد شاغل گفتیم، این روند برای شهروندان اتحادیه اروپا و کشورهای ثالث نیز متفاوت می باشد و شما به عنوان کارآفرین در سوئیس تحت بررسی بیشتری از همه جهات قرار خواهید گرفت و می بایست ثابت نمایید که توانایی دارید کسب و کارتان را با موفقیت بگردانید. درخواست شما برای کارآفرینی تنها در صورتی امکان پذیر است که سیستم سهمیه بندی امکان صدور بیشتر را مجاز کند و همچنین در صورتی که تمام الزامات شخصی و مالی را داشته باشید.

ویزای کار سوئیس و مدارک مورد نیاز

اگر از اتباع اتحادیه اروپا هستید و برای اخذ ویزای کار سوئیس و اقامت ثبت نام نموده اید، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

گذرنامه معتبر یا کارت ملی
کپی از قرارداد اجاره برای تایید آدرس
عکس با استاندارد عکس های پاسپورت
یک قرارداد کار یا جزئیات موقعیت شغلی که قصد دارید انجام دهید (شامل سوابق حسابداری)

اگر شما شهروند کشورهای دیگر باشید، مدارک مورد نیاز بیشتر است. هر کانتون دارای شرایط تا حدودی متفاوتی است، بنابراین مطمئن شوید که وب سایت مهاجرت را بررسی کنید.

در زیر لیستی از مدارکی که برای پشتیبانی از درخواست شما لازم می باشد، ارائه شده است:

فرم درخواست که در برخی از کانتون ها این مرحله به صورت آنلاین انجام می شود.
پاسپورت معتبر
اثبات این که موقعیت شغلی شما آگهی شده است و هیچ شهروندی از اتحادیه اروپا برای آن مناسب نبوده است (از طریق آگهی های شغلی چاپ شده و اینترنتی)
رزومه، مدارک تحصیلی مربوط به شغل مورد نظر
دلیل خالی بودن موقعیت شغلی، مانند گسترش کسب و کار، و شرح مفصلی از موقعیت شغلی موجود
قرارداد کار و شرایط مورد توافق، که باید با شرایط اتباع سوئیسی قابل مقایسه باشد.
گواهی بیمه سلامت

هزینه ویزای کار سوئیس 68 دلار آمریکا می باشد که باید در زمان ارائه درخواست ویزا به سفارت پرداخت شود. این مبلغ غیر قابل برگشت است و حتی در صورت انصراف شما از اخذ ویزا و یا رد شدن درخواست ویزا، مبلغ پرداختی بازگشت داده نمی شود.

ویزای کار سوئیس و ویزای همراه

 اگر شما متاهل باشید و یا دارای فرزندی باشید، مسلما تمایل دارید به همراه خانواده برای مهاجرت به سوئیس اقدام کنید. خوشبختانه شما می توانید با کار در سوئیس خانواده خود را نیز به همراه ببرید. خانواده شامل همسر و فرزندان زیر 21 سال می باشد. در برخی موارد فرزندان وابسته 21 سال هم می توانند ویزای همراه دریافت کنند.

ویزای کار سوئیس و میزان حقوق در سوئیس

کشور سوئیس از جمله کشورهای اروپایی است که در آن میزان حقوق نسبتا بالایی به کارکنان پرداخت می شود. پیش از تصمیم گیری در مورد مهاجرت به یک کشور لازم است در مورد میزان حقوق پرداختی آگاه شوید. در جدول زیر میزان حقوق سالیانه برخی از مشاغل در سوئیس نشان داده شده است، که برای متقاضیان کار در سوئیس می تواند اطلاعات مفیدی ارائه دهد.

شغلمیانگین حقوق در سال (دلار)
مهندس 93,212
کارگردان191,817
مدیر بازاریابی146,577
مدیر پروژه IT143,327
مدیر منابع انسانی169,735
مدیر پرژه123,397
مدیر IT155,655
مدیر مالی155,345
تحلیل گر مالی104,378

ویزای کار سوئیس و نرخ بیکاری

نرخ بیکاری نیز معیار مناسبی است که توصیه می شود زمان تصمیم گیری در مورد مهاجرت کاری مورد بررسی قرار گیرد. احتمالا برای متقاضیان کار در سوئیس جالب است بدانند که نرخ بیکاری در سوئیس در ده سال اخیر زیر 5 درصد بوده است. در نمودار زیر نرخ بیکاری در سوئیس نشان داده شده است.