تحصیل در سوئیس و مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل و نکات مهم آن در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. ما در این مقاله به طور کلی به سوالات پیرامون اخذ ویزای تحصیلی سوئیس خواهیم پرداخت؛ آیا امکان تحصیل در کشور سوئیس برای ایرانیان وجود دارد؟ دانشگاه های انگلیسی زبان در سوئیس کدامند و چگونه می توان بورسیه تحصیلی سوئیس را دریافت نمود؟ در ادامه به پاسخ این سوالات و سایر جنبه های مهم تحصیل در سوئیس خواهیم پرداخت.

کشور سوئیس کشوری فدرالی و کنفدراسیونی واقع در حوزه شنگن، واقع در اروپای غربی به پایتختی برن، دارای جمعیتی برابر با 8.5 میلیون نفر و وسعتی معادل 41 هزار و 285 کیلومتر مربع می باشد. زبان های رسمی این کشور آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی و واحد پولی آن فرانک سوئیس می باشند. دین رسمی این کشور مسیحی می باشد. از جمله شهرهای مهم سوئیس می توان به زوریخ، ژنو و لوزان و بازل اشاره کرد.

تحصیل در سوئیس و اخذ اقامت سوئیس از طریق تحصیل دارای شرایط خاصی است. به منظور اخذ ویزای تحصیلی سوئیس ابتدا می بایست اجازه ورود خود را از اداره مهاجرت سوئیس دریافت کنید. نظام آموزشی بر اساس اعلامیه بولونیا (نظام آموزشی مشترک اروپا) می باشد و شامل مقاطع مختلف تحصیلی از پیش دبستانی تا دکترا می باشد که با نام های Kindergarten  (پیش دبستانی)، Volksschule (دبستان)، Berufslehre (کارآموزی یا هنرستان)، Gymnasium (دبیرستان)، (Universität) دانشگاه و Fachhochschuled   (دانشگاه علمی کاربردی) شناخته می شوند.

تحصیل در دوره پیش دبستانی اختیاری بوده و از سنین 5 تا 6 سال، دبستان اجباری و از 7 تا 15 سال شامل دو گروه Primarschule و Oberstufenschule، دبیرستان اختیاری و شامل دوره های 4.5 و 6.5 ساله دارای دو گروه Gymnasium (دبیرستان) و Berufslehre  (کارآموزی)، و دانشگاه شامل دو گروه Universität  (دانشگاه) و Fachhochschulen  (دانشگاه فنی و حرفه ای) می باشد. تحصیل در مدارس سوئیس رایگان می باشد و دانشگاه های دولتی سوئیس شامل 9 دانشگاه استانی و 2 دانشگاه فدرال مخصوص رشته های فنی می باشد. همچنین تعداد زیادی دانشگاه فنی و حرفه ای استانی در سوئیس وجود دارند.

از جمله امتیازات تحصیل در سوئیس می توان به موارد زیر اشاره نمود.

وجود دانشگاه های با کیفیت
رفاه و خدمات اجتماعی سطح بالا
وضعیت اقتصادی بسیار با ثبات
عضویت در پیمان شنگن و امکان تردد آسان بدون روادید در این حوزه
امکان کار پاره وقت حین تحصیل

تحصیل در مدارس سوئیس

مدارس سوئیس در سطح دنیا حرف اول را می زنند و دروازه ای برای ورود به دانشگاه های برتر دنیا و پست های شغلی برتر محسوب می شوند. دانش آموزان خارجی می توانند در مدارس بین المللی و شبانه روزی این کشور تحصیل کنند. این مدارس امکانات تحصیلی و رفاهی منحصر به فردی در اختیار دانش آموزان قرار می دهند. اساتید برجسته، آزمایشگاه ها، کتابخانه ها و سالن های ورزشی تنها بخشی از امکانات مدارس در سوئیس است.

خوابگاه های این مدارس نیز امکانات رفاهی متعددی در اختیار دانش آموزان قرار می دهند. وعده های غذایی، برنامه های درسی، سرگرمی ها و مراقبت های پزشکی بخشی از امکانات رفاهی خوابگاه هاست.

در مدارس شبانه روزی سوئیس هر معلم به تعداد کمی از دانش آموزان درس می دهد و توجه ویژه ای به هر دانش آموز می شود. کلاس های درس معمولا بین 2 تا 15 نفر دانش آموز دارند. هزینه تحصیل در این مدارس بین 50،000 تا 120،000 یورو در سال است.

دانش آموزان خارجی در مدارس سوئیس 3 تا 4 زبان را آموزش می بینند. در این مدارس ازدو جهت علمی و ذهنی جهت آمادگی دانش آموز برای تحصیل در تاپ ترین دانشگاه های جهان و از جهت جسمی و فیزیکال بر روی دانش آموزان کار می کنند. سن لازم جهت پذیرش در مدارس این کشور 9 تا 18 سال می باشد. همچنین تمامی هزینه های این امر در طول یک سال 50 هزار یورو می باشد.

ظرفیت کلاس های درسی2 تا 15 نفر دانش آموز
هزینه تحصیلبین 50،000 تا 120،000 یورو در سال
تعداد زبان های مورد تدریس3 تا 4 زبان
سن پذیرش9 تا 18 سال
امکانات خوابگاهوعده های غذایی، برنامه های درسی، سرگرمی ها و مراقبت های پزشکی

با توجه به مدرسه ای که برای تحصیل انتخاب می کنید می توانید از امکاناتی نظیر موارد زیر بهره ببرید.

خوابگاه با اتاق های 1 نفره، 2 نفره و …

وعده های غذایی

فعالیت های ورزشی، هنری و فرهنگی

نظارت بر نحوه انجام تکالیف دانش آموزان

سرگرمی های روزانه

فوق برنامه هایی مانند بسکتبال، فوتبال، گلف، اسکی، ژیمناستیک، شنا و یوگا

آموزش 2 یا 3 زبان

کلاس های کم جمعیت

کلاس های مدرن

آزمایشگاه های مجهز

تحصیل در کالج های سوئیس

اغلب برای دانشجویان بین المللی، در دسترس ترین و مؤثرترین راه برای ورود به دانشگاه های سوئیس، تحصیل در مدارس شبانه روزی است. اما راه عالی دیگری نیز وجود دارد، به خصوص اگر تصمیم دارید سریع وارد بازار کار شوید، تحصیل در کالج های سوئیس، یکی از برترین انتخاب ها می باشد. تحصیل در کالج های سوئیس با اهداف متفاوتی صورت می گیرد از مهمترین هدف های تحصیل در کالج های سوئیس می توان به آموزش تخصصی حرفه و ورود سریع به بازار کار، آموزش زبان با شرکت در دوره های زبان در کالج، رسیدن به سطح آموزشی مورد نظر برای تحصیل در دانشگاه، اشاره نمود. البته با توجه به پذیرش راحت تر کالج ها، بسیاری از متقاضیان ادامه تحصیل در سوئیس، تحصیل در کالج های سوئیس را انتخاب می کنند. نقاط قوت کالج‌های بین‌المللی شامل برنامه‌های انعطاف‌پذیر و در عین حال تقویت‌شده است: به دلیل تمرکز علمی، بسیاری از دانشجویان در کالج ها سریع‌تر وارد دوره‌های کارشناسی ارشد می‌شوند. از مزایای تحصیل در کالج های سوئیس می توان به کار آکادمیک شدید و فشرده، کلاس های موضوعی کوچک و تخصصی، محیط و نظم و انضباط دموکراتیک تر، برنامه های آموزشی مدرن، دوره های کارآموزی تخصصی و هزینه های تحصیل کمتر و پذیرش راحت تر نسبت به دانشگاه ها، اشاره کرد. هزینه تحصیل در کالج های سوئیس 1.5 الی 2 برابر کمتر از برنامه های مشابه در دانشگاه است. در زیر به برترین کالج های سوئیس اشاره شده است.

کالج دو لمان

مدرسه سنت جورج مونترو

کالج Champittet

کالج سنت چارلز و لیسه

 Lyceum Alpinum Zuoz

کالج Beau Soleil

کالج آیگلون سوئیس

 Institut auf dem Rosenberg

کالج لمانیا لوزان

کالج مالورن سوئیس

دوره کار تحصیل در سوئیس

یکی از بهترین دوره های تحصیلی در کشور سوئیس، کار-تحصیل است. به این علت این دوره ها را کار تحصیل نامیدیم که شما هم تحصیل می کنید و هم به کار می پردازید و حقوق دریافت می کنید. این دوره ها با گارانتی کار همراه است. به این معنا که شما 6 ماه تحصیل می کنید و 6 ماه به کار می پردازید. با حقوقی که در دوره کارورزی دریافت می کنید، تقریبا شهریه ای که پرداخته اید به شما باز می گردد. ماهیانه حدود 2،000 فرانک سوئیس در دوره کارورزی دریافت خواهید کرد.

نوع دورهدوره کارورزی
شرایط6 ماه تحصیل ، 6 ماه کار
درآمدماهیانه حدود 2،000 فرانک سوئیس
رشته هامدیریت، مدیریت گردشگری و مهمانداری و MBA

تحصیل در سوئیس در مقطع لیسانس

تحصیل در سوئیس در مقطع لیسانس نیازمند داشتن مدرک دیپلم معتبر می باشد. تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی در سوئیس براساس فرآیند و اعلامیه بولونیا (نظام آموزشی واحد اروپا) می باشد. دوره لیسانس در سوئیس 3 ساله بوده و در انتهای دوره به دانشجو مدرک لیسانس مورد تایید وزارت علوم سوئیس اعطا می گردد. امکان کار دانشجویی به مدت 10 ساعت در هفته برای دانشجو وجود خواهد داشت.

مقطعلیسانس
طول دوره3 سال
امکان کار 10 ساعت در هفته
زبان تدریسآلمان- ایتالیا- فرانسه

تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسه تدریس می شود. مدرک کارشناسی اولین مدرک دانشگاهی است که در یک دانشگاه یا دیگر موسسات آموزش عالی می توان به دست آورد. رشته های متنوعی را می توان برای تحصیل انتخاب کرد، تحصیل مهندسی در سوئیس و تحصیل داروسازی در کشور سوئیس، جزء محبوب ترین ها هستند و به طور عمده به دانشجویان دانشگاه در زمینه های علوم طبیعی، علوم انسانی، علوم کسب و کار، علوم مهندسی، ریاضیات و انفورماتیک ارائه می گردد.

تحصیل در سوئیس در مقطع فوق لیسانس

تحصیل در سوئیس در مقطع فوق لیسانس نیازمند داشتن مدرک لیسانس معتبر و قبولی در همان رشته و مقطع و داشتن مدرک آیلتس 6.5 می باشد. در صورتی که مدرک زبان شما در حد آیلتس 6 باشد، در برخی از دانشگاه های سوئیس می توانید با پرداخت مبلغی با همان مدرک زبان به تحصیل بپردازید. تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی در سوئیس براساس فرآیند و اعلامیه بولونیا (نظام آموزشی واحد اروپا) می باشد. دوره فوق لیسانس در سوئیس 1.5 تا 2 ساله بوده و نیازمند قبولی در همان مقطع و رشته می باشد. در انتهای دوره به دانشجو مدرک فوق لیسانس مورد تایید وزارت علوم سوئیس اعطا می گردد. امکان کار دانشجویی به مدت 20 ساعت در هفته برای دانشجو وجود خواهد داشت.

مقطعفوق لیسانس
طول دوره1.5 تا 2 سال
امکان کار 20 ساعت در هفته
آیلتس6.5 

مقطع کارشناسی ارشد یک و نیم یا دو سال به طول می انجامد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی متداول است. برخی از زمینه های مشترک مطالعه برای کارشناسی ارشد در سوئیس شامل امور بین المللی، اقتصاد، مهندسی، علوم کامپیوتر، بازرگانی، ارتباطات و کسب و کار بین المللی است.

تحصیل در سوئیس در مقطع دکترا

تحصیل در سوئیس در مقطع دکترا نیازمند داشتن مدرک فوق لیسانس معتبر و قبولی در همان رشته و مقطع می باشد. تحصیل در مقطع دکترا عموماً به صورت بورسیه بوده و یا دارای شهریه ای بسیار پایین می باشد و به صورت علمی و تحقیقاتی ارائه می شود. گرفتن پذیرش در این دوره نیازمند داشتن سوپروایزر و رزومه علمی، تحقیقاتی وکاری قوی می باشد. تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی در سوئیس براساس فرآیند و اعلامیه بولونیا (نظام آموزشی واحد اروپا) می باشد. دوره دکترا در سوئیس 3 تا 4 ساله بوده و نیازمند قبولی در همان مقطع و رشته می باشد. در انتهای دوره به دانشجو مدرک دکترای مورد تایید وزارت علوم سوئیس اعطا می گردد. امکان کار دانشجویی به مدت 20 ساعت در هفته برای دانشجو وجود خواهد داشت.

مقطعدکترا
طول دوره3 الی 4 سال
امکان کار 20 ساعت در هفته
آیلتس 6.5 به بالا

پس از اتمام موفقیت آمیز در مقطع ارشد می توان برای شروع کار بر روی پایان نامه به منظور تحصیل در مقطع دکتری اقدام نمود. بررسی مدارک در مقطع دکتری از اول فوریه شروع می شود و تا ۱۵ فوریه به طول می انجامد. ممکن است مدرک تحصیلی شما از دانشگاه با رتبه بالا باشد ولی بعد از بررسی مدارک برای دکتری نتوانید پذیرش را از دانشگاه دریافت کنید. تحصیل دکترا در رشته های کامپیوتر، برق و مکانیک بیشترین داوطلب را دارد و در نتیجه پروسه طولانی تری نسبت به بقیه رشته ها خواهد داشت.

شرایط پذیرش دانشگاه های سوئیس

با توجه به اینکه دانشگاه های سوئیس از سطح علمی بسیار مناسبی برخوردار می باشند پس داشتن رزومه علمی قوی و مقالات معتبر یکی از مهمترین شرایط پذیرش دانشگاه های سوئیس می باشد. زبان تحصیل در کشور سوئیس در مقطع کارشناسی در اغلب دانشگاه آلمانی و فرانسوی است و متقاضی برای تحصیل می بایست حداقل مدرک B1 را ارائه دهد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، متقاضی می تواند زبان های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی را انتخاب نماید که ارائه حداقل مدرک B2 برای زبان های آلمانی و فرانسوی و آیلتس 6.5 برای تحصیل به زبان انگلیسی از شرایط پذیرش دانشگاه های سوئیس می باشد.

تحصیل در سوئیس به همراه بورس تحصیلی

تحصیل در سوئیس از طریق بورسیه تحصیلی به دو نوع بورسیه نخبگان برای دانشجویان بین المللی و بورسیه پژوهشی دکترا توسط 10 دانشگاه غیر فنی و چند دانشگاه فنی سوئیس در دوره دکترا ارائه می شود و شامل تمامی هزینه های تحصیلی بعلاوه کمک هزینه زندگی می باشد. اخذ این بورسیه دشوار بوده و ویژه دانشجویان دارای رزومه تحصیلی و تحقیاتی بسیار قوی می باشد و عموماً مراحل پذیرش توسط دانشجو و با گرفتن سوپروایزر صورت می پذیرد. این بورسیه شامل ماهیانه 1920 فرانک سوئیس کمک هزینه بعلاوه 300 فرانک ماهیانه کمک هزینه مسکن و کارت حمل و نقل 1.5 ساله می باشد. این دوره ها 3 ساله بوده و ویژه متولدین 31 دسامبر 1983 به بعد می باشد.

اسامی  دانشگاه هایی که خدمات بورسیه به دانشگاه های بین المللی ارائه می دهند به شرح زیر می باشد:

دانشگاه های غیر فنیدانشگاه های فنی
بازلEPFL
برنETHZ
فرایبورگIHEID
ژنو
لوزان
لوکرن
نوشاتل
سنت گالن
زوریخ
دلاسویزرا ایتالیانا

مهلت اقدام برای این بورسیه از 2 آگوست تا 15 نوامبر هر سال می باشد.

امکان تحصیل رایگان در سوئیس

یکی از دغدغه های مهم دانشجویان بین المللی هزینه های تحصیل در سوئیس می باشد و بسیاری از افراد می خواهند بدانند آیا امکان تحصیل رایگان در سوئیس وجود دارد یا خیر. امکان تحصیل رایگان در سوئیس برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود ندارد و متقاضیان در صورتی که حتی برای دانشگاه های دولتی این کشور پذیرش دریافت کنند، باز هم می بایست هزینه پرداخت نمایند. البته هزینه های تحصیل و شهریه دانشگاه های سوئیس از بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر انگلستان کمتر می باشد. امکان تحصیل رایگان در سوئیس در مقطع دکتری وجود دارد. البته متقاضیان برای کاهش هزینه های خود دو مسیر اخذ بورسیه تحصیلی و کار همزمان با تحصیل را پیش رو دارند. در صورتی که متقاضیان از رزومه تحصیلی خوبی برخوردار باشند، می توانند از بورسیه های متنوعی که در این کشور برای متقاضیان بین المللی فراهم شده است، استفاده نمایند.

معرفی دانشگاه های برتر سوئیس

تحصیل در سوئیس در دانشگاه های غیر فنی و فنی این کشور امکانپذیر می باشد. دانشگاه های سوئیس دارای سطح علمی بالایی بوده و از نظام آموزشی اروپا پیروی می کنند.

دانشگاه های کشور سوئیس به دو گروه دانشگاه (University) ارائه شده توسط کانتین ها (استان های فدرال)  و دانشگاه فنی و حرفه ای (University of Applied Sciences) تقسیم بندی می شوند. ورود به دانشگاه های فنی و حرفه ای از طریق دوره Berufslehre (کار آموزی یا هنرستان) امکان پذیر می باشد. این دانشگاه ها از نظام آموزشی کار حین تحصیل و یا حرفه محور پیروی می کنند و دانشجو تنها 1 تا 2 روز از هفته را به حضور در دانشگاه اختصاص می دهد و باقی سه روز آموزشی را به کار می پردازد. این دوره ها 6 ساله بوده و عموماً توسط دانشگاه های دولتی فدرال ارائه می شوند.

از جمله رشته های پرطرفدار در سوئیس می توان به حقوق، علوم سیاسی، علوم اقتصادی، رشته های فنی و مهندسی مانند مکانیک و برق اشاره کرد.

در ادامه به معرفی دانشگاه های این کشور خواهیم پرداخت:

دانشگاه بازل University of Basel
دانشگاه برن University of Bern
دانشگاه فرایبورگ University of Fribourg
دانشگاه ژنو University of Geneva
دانشگاه لوزان University of Lausanne
دانشگاه لوکرن University of Lucrene
دانشگاه نوشاتل University of Neuchâtel
دانشگاه سنت گالن University of St. Gallen
دانشگاه زوریخ University of Zurich
دانشگاه دلاسویزرا ایتالیانا Università della Svizzera italiana
دانشگاه EPFL Swiss Federal Institute of Technology Lausanne (EPFL)
دانشگاه ETHZ Swiss Federal Institute of Technology Zurich (ETHZ)
دانشگاه IHEID Graduate Institute of International and Development Studies (IHEID)
دانشگاه فنی و حرفه ای سوئیس غربی University of Applied Sciences Western Switzerland
دانشگاه فنی و حرفه ای برن Bern University of Applied Sciences
دانشگاه فنی و حرفه ای سوئیس شرقی University of applied Sciences Eastern Switzerland
دانشگاه فنی و حرفه ای و هنر سوئیس جنوبی University of Applied Sciences and Arts of Southern Switzerland
دانشگاه تربیت مدرس Universities of teacher education

تحصیل در سوئیس بدون مدرک زبان

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به سوئیس را دارید می بایست با شرایط پذیرش دانشگاه های سوئیس آشنا شوید. اکثر دانشگاه های سوئیس به زبان های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی امکان پذیر می باشد پس از شرایط مهاجرت تحصیلی به سوئیس ارائه مدرک زبان می باشد. حال اگر بخواهید به ادامه تحصیل در سوئیس بپردازید آن هم بدون ارائه مدرک زبان انگلیسی، می بایست مدرک زبان آلمانی یا فرانسوی ارائه دهید و در دانشگاه هایی که به این زبان ها تدریس می شود، به تحصیل در سوئیس بدون مدرک زبان انگلیسی بپردازید. البه برخی از دانشگاه های انگلیسی زبان سوئیس، متقاضیانی که دارای مدرک زبان مورد نظر دانشگاه نیز نیستند را پذیرش می کنند اما دانشجو می بایست حداقل مدرک آیلتس 5 را اخذ کرده باشد. این پذیرش مشروط می باشد و متقاضی می بایست حتما در دوره هایی که قبل از برگذاری کلاس ها تشکیل می شود، شرکت نماید و مدرک زبان را کسب کند تا بتواند به ادامه تحصیل در سوئیس بپردازد.

شرایط سنی تحصیل در سوئیس

شرایط سنی تحصیل در سوئیس نیز یکی از نگرانی ها و دغدغه های مهم متقاضیان برای اخذ پذیرش و اپلای سوئیس می باشد. شرایط سنی تحصیل در سوئیس به گونه ای است که هیچ محدودیتی برای متقاضیان به وجود نمی آورد و متقاضیان با هر سنی می توانند به مهاجرت تحصیلی به سوئیس بپردازند و برای دانشگاه های این کشور درخواست بدهند اما موضوعی که شرایط سنی تحصیل در سوئیس را مهم می کند، اخذ ویزای تحصیلی می باشد یعنی درست است که متقاضیان با هر سنی می توانند مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل را تجربه نمایند ولی برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور می بایست سن مناسب داشته باشند. افسر پرونده در هنگام بررسی مدارک و شرایط متقاضی به فاکتورهای مهمی همچون سن متقاضی توجه ویژه دارد و در صورتی که سن متقاضی بالا باشد امکان ریجکتی درخواست ویزای وی وجود دارد زیرا افسر پرونده فکر می کند که شاید هدف اصلی متقاضی در این سن تحصیل نباشد و متقاضی قصد پناهنده شدن در سوئیس را دارد.

هزینه تحصیل در سوئیس

تحصیل در سوئیس در سه نوع دانشگاه های دولتی، خصوصی و بورسیه امکان پذیر می باشد. تحصیل در سوئیس در مقاطع مختلف تحصیلی مستلزم شهریه بوده و این شهریه بسته به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی و رشته متغیر می باشد.

تحصیل در سوئیس در مدارس بین المللی عموماً به صورت خصوصی بوده و هزینه تحصیل در سوئیس در این نوع مدارس حدود 50,000 الی 120,000 هزار یورو برای دانش آموز در بر خواهد داشت. این هزینه برای تحصیل در سوئیس در مقطع لیسانس در دانشگاه های دولتی بین المللی سالیانه بین 800 تا 1,300 یورو خواهد بود. همچنین تحصیل در سوئیس در مقطع تحصیلی فوق لیسانس هزینه ای در حدود 1,600 یورو سالیانه برای دانشجو در بر خواهد داشت. تحصیل در سوئیس در دوره دکترا عموماً به صورت بورسیه بوده و کمک هزینه ای نیز بسته به نوع دانشگاه محل تحصیل و رشته تحصیلی به دانشجو اعطا می گردد. همچنین دانشجویان این دوره موظف به انجام کار تحقیقاتی با حقوق در حین تحصیل خواهند بود.

همچنین تحصیل در دانشگاه های خصوصی در سوئیس هزینه ای بین 1,500 تا 16,000 یورو در سال در بر خواهد داشت.

هزینه زندگی در سوئیس برای یک نفر در ماه بسته به سبک زندگی از 650 تا 2,500 یورو متغیر خواهد بود.

همچنین هزینه اجاره مسکن در سوئیس ماهیانه بین 450 تا 1,000 یورو خواهد بود. لازم به ذکر است هزینه بیمه دانشجو بین 250 تا 330 یورو خواهد بود.

مدارس خصوصی50,000 الی 120,000 هزار یورو
مقطع لیسانس دانشگاه های دولتی بین المللی800 تا 1,300 یورو
مقطع تحصیلی فوق لیسانس1,600 یورو سالیانه
دانشگاه های خصوصی در سوئیس1,500 تا 16,000 یورو در سال
زندگی در سوئیس برای یک نفر650 تا 2,500 یورو
اجاره مسکن در سوئیس450 تا 1,000 یورو
بیمه دانشجو250 تا 330 یورو

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در سوئیس

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئیس باید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید، نکته بسیار مثبت در رابطه با ویزای تحصیلی سوئیس این است که در صورتی که شما پذیرش بگیرید برای اخذ ویزا بیش از 90 درصد شانس دارید. به منظور تحصیل در سوئیس و اخذ ویزای تحصیلی سوئیس داشتن و ارائه مدارک مورد نیاز جزو الزامات می باشد که در ادامه به فهرست مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی سوئیس یا ویزای نوع D خواهیم پرداخت:

فرم درخواست ویزا
عکس پاسپورتی
پاسپورت معتبر به میزان حداقل 90 روز
انگیزش نامه
پروپوزال تحقیقاتی
تاییدیه داشتن سوپروایزر
2 عدد توصیه نامه از دو استاد مختلف دانشگاه محل تحصیل در مقطع قبلی
ترجمه آخرین مدرک تحصیلی
گواهی سلامت پزشکی
پرداخت هزینه درخواست ویزا
رسید پرداخت شهریه دانشگاه
رسید میزان تمکن مالی به صورت سپرده در بانک جهت دوران تحصیل

برای همه دانش آموزانی که بیش از سه ماه قصد اقامت در سوئیس دارند، بیمه درمانی اجباری است، اما برای دانش آموزان اتحادیه اروپا مراقبت های اولیه پزشکی با استفاده از کارت بیمه درمانی اروپا در دسترس است. سوئیس یک کشور بسیار امن برای زندگی در نظر گرفته شده و جرم و جنایت خشونت آمیز در سوئیس نادر است. اگر چه جنایات تفنگ پایین است، سوئیس یکی از بالاترین نرخ سرانه مالکیت اسلحه در جهان دارد.

شرایط اخذ ویزای جستجوی کار پس از تحصیل و ویزای همراه

امکان دریافت ویزای جستجوی کار پس از تحصیل با اعتبار 6 ماه برای فارغ التحصیلان بین المللی دانشگاه های سوئیس وجود خواهد داشت.

بردن همراه از طریق ویزای تحصیلی سوئیس تنها با داشتن مجوز اقامت دائم سوئیس با نام C امکان پذیر خواهد بود که پس از 10 سال زندگی در این کشور قابل دریافت خواهد بود. در نتیجه تنها می توان از طریق دریافت ویزای کوتاه مدت B سوئیس بدون امکان کار با اعتبار نهایت 1 سال اقدام به زندگی در کنار دانشجو نمود.

مزایای تحصیل در سوئیس

سوئیس از کشورهای پیشرفته اروپا است که دارای دانشگاه های معتبر بسیاری می باشد. متقاضیان بین المللی بسیاری هر ساله به دنبال اپلای سوئیس می باشند. قبل از تصمیم برای مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل بهتر است مزایا و معایب تحصیل در دیگر کشورها را با معایب و مزایای تحصیل در سوئیس مقایسه نمایید و با دیدی باز بهترین کشور ممکن را برای تحصیل انتخاب کنید. از مزایای تحصیل در سوئیس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امنیت بسیار بالا
دانشگاه های معتبر
بورسیه های تحصیلی متفاوت
اجازه کار در حین تحصیل
شرایط رفاهی بسیار عالی
امکان اخذ اقامت پس از تحصیل

اقامت دائم و تابعیت سوئیس از طریق تحصیل

مهاجرت تحصیلی به سوئیس منجر به اخذ اقامت دائم این کشور نمی شود و متقاضیان صرفا با تحصیل در سوئیس نمی توانند اقامت دائم این کشور را به دست بیاورند و می بایست پس از اتمام تحصیل خود، این کشور را ترک کنند. بسیاری از متقاضیان بین المللی به دنبال اخذ اقامت دائم و تابعیت سوئیس از طریق تحصیل می بایست که برای این امر می بایست پس از اتمام تحصیل در سوئیس از روش های دیگر اقامتی که منجر به اخذ اقامت دائم این کشور می شود، نظیر اقامت کاری اقدام نمایند. پس متقاضیان می بایست بعد از اتمام تحصیل خود، کاری مرتبط با رزومه تحصیلی و مهارت خود پیدا نمایند و در صورتی که 5 سال در این کشور کار کنند و مالیات پرداخت نمایند، می توانند برای اقامت دائم سوئیس درخواست بدهند و پس از 10 سال، در صورتی که آشنایی کامل با فرهنگ و زبان این کشور به دست آورده باشند و جرم و جنایتی مرتکب نشده باشند، می توانند برای پاسپورت سوئیس درخواست بدهند.