ویزای کار در اتریش انواع متفاوتی دارد که راه های اخذ و شرایط هرکدام متفاوت هستند، از جمله آن ها می توان به ویزای قرمز سفید قرمز، ویزای کار نیروی ماهر و مشاغل کلیدی اشاره کرد. از جمله شرایط اخذ ویزای کار اتریش داشتن رده سنی بالای هجده سال، آشنایی با زبان، مهارت، تجربه کاری و جاب آفر است. برای تصمیم به مهاجرت کاری به اتریش بهتر است بدانید حقوق و درآمد اتریش به صورت میانگین 4388 یورو ماهیانه می باشد. در این مقاله تلاش شده است به برخی از سوالات مهم و کلیدی شما عزیزان درباره ویزای کار در اتریش پرداخته شود و اطلاعات مناسبی در این باب در اختیار شما عزیزان قرار گیرد.

ویزای کار در اتریش که امکان کار در اتریش و کسب درآمد در اتریش را فراهم می کند یکی از بهترین راه های مهاجرت به اتریش می باشد که متقاضیان بسیاری دارد. کشور اتریش به علت صنعت قوی، اقتصاد پیشرفته، امنیت و رفاه بالا و درآمد بالای کار مورد علاقه بسیاری از متقاضیان است هم چنین خود کشور اتریش علاقمند به جذب افراد تحصیل کرده در رشته های مهندسی، پزشکی، علوم پایه و انسانی یا مدیریت می باشد. در کشور اتریش می توان پس از اتمام دوره مدرسه و از سن ۱۵ سالگی مشغول به کار شد که فرد تا سن ۱۸ سالگی زیر پوشش قانون اشتغال کودک و نوجوانان است و پس از آن می تواند به صورت تمام وقت یا پاره وقت مشغول به کار شود.

  • رده سنی بالای 18 سال
  • تجربه کاری
  • مهارت و حرفه
  • داشتن جاب آفر

راه های اخذ ویزای کار اتریش

برای کار در اتریش نیاز به اخذ ویزای کار در اتریش هست. در ادامه چند روش برای اخذویزای کار اتریش توصیه می شود.

  • ویزای کار در اتریش از طریق پیشنهاد کار

    در این روش، کار در اتریش، نیاز به یک پیشنهاد شغلی از یک کمپانی یا شرکت اتریشی می باشد که برای جذب متقاضی ابتدا باید این شغل به مدت ۳ ماه در کشور اتریش آگهی شود،  اگر کسی خواستار آن نشد به مدت ۳ ماه در اتحادیه اروپا آگهی شود و باز هم اگر کسی خواستار این شغل نشد کمپانی یا شرکت می تواند برای جذب متقاضی مورد نظر برای شغل مذکور برای مدت یکسال اقدام کند که طبق شرایط فوق این روش بسیار دشوار است و داشتن مدرک لیسانس و تخصص و مهارت لازم برای متقاضی الزامی است.

  • ویزای کار در اتریش از طریق ویزای جستجوی کار

    ویزای جستجوی کار در اتریش از طریق سیستم امتیاز بندی است ( PBS )  و مدت آن ۶ ماه است. برای کسب این ویزا فرد باید از ۱۰۰ امتیاز، ۷۰ امتیاز را کسب نماید سپس به متقاضی این فرصت داده می شود که به کشور اتریش وارد شده و به دنبال کار بگردد. روش امتیاز بندی در بخش ویزای کار در اتریش و امتیازبندی نیروی کار ماهر و متخصص در همین مقاله بررسی شده است. فرد پس از یافتن کار می تواند کارت قرمز سفید قرمز دریافت کند که مجوز اقامت و کار در اتریش می باشد. فرد با پرداخت مالیات می تواند پس از ۳ سال کار، اقامت دائم کشور اتریش را اخد نماید.

    مدارک مورد نیاز ویزای کار اتریش

    برای ویزای کار اتریش مدارک زیر مورد نیاز است که کلیه مدارک باید به زبان آلمانی ترجمه شود و به تایید دادگستری و وزارت امور خارجه برسد:

    • تکمیل دقیق فرم های ویزای جستجوی کار اتریشو تحویل آن به سفارت اتریش (برای جلوگیری از رد شدن ویزا در تکمیل فرم ها از اطلاعات صحیح و دقیق استفاده نمایید و در صورت لزوم از افراد متخصص و موکلین کمک بگیرید)
    • دو قطعه عکس ۳.۵ در ۴.۵ با زمینه سفید و بدون روتوش برای حداکثر ۶ ماه گذشته
    • شناسنامه
    • پاسپورت و تصویر تمام صفحات آن ( در صورت داشتن پاسپورت قدیمی حتما سفارت را مطلع نمایید )
    • بیمه نامه ۶ ماهه تا مبلغ ۳۰۰۰۰ یورو
    • تاییدیه عدم سوء سابقه کیفری و ترجمه آن
    • اصل مدارک کلیه مقاطع تحصیلی و ریز نمرات (۳ سال دبیرستان، دیپلم، پیش دانشگاهی و مقاطع دانشگاهی) و ترجمه آن
    • رزومه معتبر از سوابق تحصیلی و کاری
    • اجاره نامه ۶ ماهه
    • تسلط به زبان آلمانی در سطح A2 یا آیلتس ۵ برای مصاحبه سفارت
    • نامه اشتغال به کار
    • پرینت تمکن مالی

    انواع ویزای کار اتریش

    ویزای کار اتریش چندین نوع دارد که هرکدام شامل افراد خاص با شرایط متفاوتی می شوند و نوع اخذ هرکدام از این ویزاها نیز با دیگری متفاوت است. انواع ویزای کار اتریش عبارتند از:

    کارت قرمز سفید قرمز 

    کارت قرمز سفید قرمز پلاس 

    امتیازدهی نیروی کار ماهر و متخصص

    امتیازدهی نیروی کار متخصص در مشاغل خاص و کمیاب

    جستجوی کار برای نیروی کار در مشاغل کلیدی

    ویزای کار برای کارگران ماهر

    کارت قرمز سفید قرمز (RED WHITE RED CARD)

    در سال ۲۰۱۱ قانونی تصویب شد بر این مبنا که به افراد با ویژگی و شرایط خاص امکانات و امتیازاتی برای اقامت یا کار اعطا شود و کارتی به عنوان کارت قرمز سفید قرمز به آنها تعلق گیرد که مدت اعتبار این کارت 24 ماهه است. از طریق این کارت شخص می تواند تنها برای کارفرمایی که در درخواست اخذ کارت قرمز سفید قرمز ذکر شده است، کار کند. حال این کارت به چه افرادی تعلق می گیرد و چه امتیازاتی برای فرد دارد.

    افراد زیر واجد شرایط دریافت کارت قرمز سفید قرمز می باشند:

    • نیروی کار ماهر و متخصص
    • نیروی کار متخصص در مشاغل خاص و کمیاب
    • نیروی کار در مشاغل مهم و کلیدی

    اگر فرد فارغ التحصیل دانشگاه ها، کالج ها و مراکز آموزش عالی از کشور اتریش با رشته مرتبط باشد، حقوق دریافتی وی به طور سالانه معادل حقوق مدیر ارشد باشد، سابقه تحقیقاتی و نوآوری و جوایز علمی معتبر داشته باشد و تجربه کاری و مهارت در زبان آلمانی یا انگلیسی داشته باشد می تواند خواستار کارت مورد نظر باشد. روش امتیاز دهی با جزئیات در ادامه شرح داده شده است.

    فرد در زمان درخواست ویزای کار در اتریش و کارت قرمز سفید قرمز می تواند به صورت همزمان برای خانواده (همسر و فرزندان) خود درخواست ویزای همراه دهد. البته این موضوع برای افراد دارای ویزای جستجوی کار اتریش صدق نمی کند. اعضای خانواده می توانند برای کارت قرمز سفید قرمز پلاس درخواست دهند.

    کارت قرمز سفید قرمز پلاس (RED WHITE RED CARD PLUS)

    اعضای خانواده دارنده کارت قرمز سفید قرمز می توانند برای اخذ کارت قرمز سفید قرمز پلاس اقدام کنند. اما دارنده کارت قرمز سفید قرمز پس از گذشت زمان 2 سال می تواند برای اخذ کارت قرمز سفید قرمز پلاس اقدام کند. متقاضی باید حداقل 21 ماه در کشور اتریش اشتغال داشته باشد. مزایای این کارت این است که شخص می تواند برای هر کارفرمایی کار کند. مدت اعتبار این کارت سه سال می باشد.

    مشاغل مورد نیاز اتریش

    امتیازدهی نیروی کار ماهر و متخصص

    در جدول زیر نحوه امتیاز دهی برای نیروی کار ماهر و متخصص نشان داده شده است. متقاضی باید حداقل 70 امتیاز کسب کند، سپس می تواند برای ویزای جستجوی کار اقدام نماید.

    امتیازعنوان
    تحصیل و مهارت حداکثر ۴۰ امتیاز
    20لیسانس و فوق لیسانس
    30— رشته های فنی، کامپیوتر و زیر مجموعه رشته های علوم طبیعی
    40— مدرک تحصیلی دکتری یا پست دکتری
    20فعالیت های پژوهشی و نوآورانه(ثبت اختراع یا انتشار کتاب یا مقاله)
    20کسب جوایز معتبر در سطح بین الملل
    در صورتی که سابقه مدیریت ارشد یک کمپانی را داشته باشید که در بورس باشد یا کمپانی ای که اداره تجارت خارجی اتریش گزارش مثبتی برای آن ارائه داده باشد، به ازای مبلغ حقوق سال گذشته به این ترتیب امتیاز کسب می کنید:
    20۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ یورو
    25۶۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ یورو
    30بیش از ۷۰۰۰۰ یورو
    وضعیت شغل حداکثر 20 امتیاز
    2 امتیاز به ازای هر سالسابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی
    20سابقه کار بیش از ۱۰ سال
    10سابقه ی کاری ۶ ماهه در اتریش
    وضعیت مدرک زبان حداکثر 10 امتیاز
    5زبان آلمانی یا انگلیسی ( مبتدی A1 )
    10زبان آلمانی یا انگلیسی ( متوسط A2  )
    وضعیت سن 
    2020 تا ۳۵ سال
    15تا ۴۰ سال
    10تا ۴۵ سال
    تحصیل در کشور اتریش
    5  داشتن مدرک کاردانی برای دانشجویان تبادل شده از دانشگاه های اتریش

    امتیازدهی نیروی کار متخصص در مشاغل خاص و کمیاب

    در این روش متقاضی باید یک پیشنهاد کار از یک شرکت اتریشی داشته باشد. در جدول زیر نحوه امتیاز دهی برای نیروی کار متخصص در مشاغل خاص و کمیاب نشان داده شده است. متقاضی باید حداقل 55 امتیاز کسب کند.

    عنوانامتیاز
    شرایط ویژه و مهارت ها – حداکثر ۳۰ امتیاز
    سپری نمودن یک برنامه حداقل ۳ ساله در یک موسسه آموزش عالی30
    داشتن شرایط مطلوب برای ورود به دانشگاه25
    دیدن آموزش حرفه ای در مشاغل کمیاب20
    سابقه کار متناسب با مهارت – حداکثر ۱۰ امتیاز
    سابقه کار به ازای هر سال2
    سابقه کار به ازای هر سال در کشور اتریش4
    مدرک زبان – حداکثر ۱۵ امتیاز
    مدرک آلمانی ( سطح A2 ) مدرک انگلیسی ( سطح B2 )15
    مدرک آلمانی ( سطح A1 ) مدرک انگلیسی ( سطح B1 )10
    دانش ابتدایی از زبان آلمانی (سطح A1)5
    شرایط سنی – حداکثر 15 امتیاز
    تا ۳۰ سال15
    تا 40 سال10

    ویزای جستجوی کار اتریش برای نیروی کار در مشاغل کلیدی

    در این روش متقاضی باید پیشنهاد کار از یک شرکت اتریشی داشته باشد و کارفرما باید ماهیانه میزان حقوق حداقل 3132 یورو برای افراد بالای 30 سال و 2610 یورو برای افراد زیر 30 سال را تضمین نماید. در جدول زیر نحوه امتیاز دهی برای نیروی کار در مشاغل کلیدی نشان داده شده است. متقاضی باید حداقل 55 امتیاز کسب کند.

    عنوانامتیاز
    شرایط ویژه و مهارت ها – حداکثر ۳۰ امتیاز
    سپری نمودن یک برنامه حداقل ۳ ساله در یک موسسه آموزش عالی30
    داشتن شرایط مطلوب برای ورود به دانشگاه25
    دیدن آموزش حرفه ای در مشاغل کمیاب20
    سابقه کار متناسب با مهارت – حداکثر ۱۰ امتیاز
    سابقه کار به ازای هر سال2
    سابقه کار به ازای هر سال در کشور اتریش4
    مدرک زبان – حداکثر 10 امتیاز
    مدرک آلمانی ( سطح A2 ) مدرک انگلیسی ( سطح B2 )5
    مدرک آلمانی ( سطح B1)10
    شرایط سنی – حداکثر 15 امتیاز
    تا ۳۰ سال15
    تا 40 سال10
    امتیاز دریافت جایزه برای ورزشکاران و مربیان ورزشی حرفه ای20

    ویزای کاری اتریش برای کارگران ماهر

    ویزای کار اتریش برای کارگران ماهر این امکان را فراهم می‌کند که در کشور اتریش مشغول کار شوند. این افراد می توانند دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی باشند و یا مدرک دانشگاهی نیز نداشته باشند. این افراد باید در یکی از دسته هایی که قبلا به آنها اشاره کردیم قرار بگیرند و بتوانند نشان دهند که دارای تجربه کاری در زمینه مشاغل مورد نیاز هستند. با داشتن مقداری دانش زبان انگلیسی یا آلمانی و یک پیشنهاد شغلی این افراد می توانند ویزای کار کشور اتریش را دریافت کنند. نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که یک کارگر ماهر باید حقوق کافی به اندازه تعریف شده در کشور اتریش دریافت کند.

    ویزای کاری اتریش برای فارغ التحصیلان

    دسته ای دیگر از افراد هستند که می‌توانند از ویزای جستجوی کار کشور اتریش استفاده کنند. این افراد در واقع کسانی هستند که در کشور اتریش یک دوره تحصیلی را به پایان می رسانند اما هر دوره آموزشی در کشور اتریش باعث نمی شود که شخص بتواند ویزای جستجوی کار بگیرد. بنابراین قبل از گرفتن پذیرش از موسسات آموزشی کشور اتریش این اطمینان را به دست آورید که می‌توان با گذراندن این دوره تحصیلی ویزای کار اتریش را نیز دریافت کرد. ویزای کاری اتریش برای فارغ التحصیلان به طور کلی برای افرادی که در کشور اتریش و در موسسات آموزشی معتبر تحصیل می‌کنند، می‌تواند به مدت یک سال به متقاضیان اجازه جستجوی کار دهد. این افراد در صورت کاریابی می توانند کارت قرمز سفید قرمز اتریش را دریافت کنند.

    میزان درآمد در اتریش

    میزان درآمد در کشور اتریش به صورت میانگین 4388 یورو ماهیانه می باشد. این جمله به این معناست که حداقل حقوق در کشور اتریش ۹۶۴ یورو به صورت ماهیانه است و حداکثر حقوق در این کشور 20.000 یورو به ازای یک ماه کار می باشد. حقوق ماهیانه در, کشور اتریش شامل هزینه های مسکن حمل و نقل و سایر مزایا نیز می باشد که این هزینه در مشاغل مختلف بسیار متفاوت است. در جدول زیر می‌توانید میزان متوسط حقوق مشاغل مختلف را مشاهده نمایید.

    عنوان شغلیمیانگین درآمدعنوان شغلیمیانگین درآمد
    حسابدار2،750 یورونماینده خدمات مشتریان1,400 یورو
    دستیار حسابداری2،180 یورومهندس عمران3،690 یورو
    مدیر حسابداری5،640 یورومهندس برق3،710 یورو
    خزانه دار شرکت5،030 یورومهندس مکانیک3،740 یورو
    تحلیلگر مالی5،130 یورومدیر ارشد اجرایی8،560 یورو
    مدیر مالی8،090 یورومدیر ارشد مالی8،340 یورو
    حسابرس داخلی3،590 یوروآشپز2،450 یورو
    دستیار اداری2،110 یوروآشپز اجرایی2،910 یورو
    مدیر دفتر3،440 یورومدیر هتل7،160 یورو
    دبیر، منشی1700 یوروآژانس مسافرتی2،390 یورو
    کارگردان هنری4،010 یوروپیشخدمت / پیشخدمت1،210 یورو
    کارگردان خلاق4000 یورودندانپزشک9،130 یورو
    طراح گرافیک2،470 یورومتخصص تغذیه7،620 یورو
    عکاس2،240 یوروتکنیسین آزمایشگاه2،960 یورو
    مهندس هوافضا5،060 یوروپرستار2،920 یورو
    کنترل کننده ی ترافیک هوایی4،400 یورومدیر منابع انسانی5،640 یورو
    مهماندار هواپیما2،690 یورومدیر منابع انسانی2،390 یورو
    خلبان6،520 یوروتکنسین کامپیوتر3،080 یورو
    معمار4،460 یورومدیر پایگاه داده3،970 یورو
    مکانیک1،430 یوروتوسعه دهنده / برنامه نویس3،850 یورو
    مشاور خدمات2700 یورومدیر فناوری اطلاعات6،190 یورو
    مدیر شعب بانک7،070 یورومهندس شبکه3،290 یورو
    مترجم3،460 یورومامور پلیس2350 یورو
    تحلیلگر کسب و کار4،780 یورووکیل7،840 یورو
    مدیر توسعه کسب و کار6،360 یوروروزنامه نگار4540 یورو
    پرستار بچه1،560 یورومهندس پزشکی3،310 یورو
    معلم مهد کودک1،430 یوروداروساز4،730 یورو
    مهندس عمران3،580 یوروصندوقدار1،490 یورو
    مدیر پروژه ساختمانی6،410 یورومدیر فروش6،630 یورو
    مسئول ایمنی و بهداشت1،770 یورونماینده فروش2،530 یورو
    نماینده مرکز تماس1،490 یورومعلم دبستان2،730 یورو
    مدیر خدمات مشتری5،490 یورومعلم دبیرستان3،020 یورو