تحصیل در اتریش برای هر مقطع تحصیلی شرایط متفاوت و شامل سن بین 18 الی 35 سال، مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6 الی 7 یا مدرک زبان آلمانی در سطح B2 الی C1 و تمکن مالی ماهیانه ۵۱۵.۳۰ یورو برای دانشجویان زیر 24 سال و ۹۳۳.۰۶ یورو برای دانشجویان بالای این سن، می باشد. علاوه بر موارد فوق داشتن بیمه درمانی که تا 30 هزار یورو را پوشش دهد به همراه داشتن شهریه دانشگاه از شرایط تحصیل در اتریش می باشد. شهریه هر ترم دانشگاه های دولتی اتریش نهایت ۷۲۶٫۷۲ یورو و دانشگاه های خصوصی این کشور 14 هزار الی 25 هزار یورو می باشد.

جدول محتوا

شرایط تحصیل در اتریش

داوطلبانی که تمایل به ادامه تحصیل خود در کشور اتریش دارند باید برای ورود به مقطع مورد نظر دارای شرایط تحصیل در اتریش باشند. این شرایط با توجه به مقطع می تواند متفاوت باشد اما به صورت کلی شرایط تحصیل در کشور اتریش عبارتند از:

شرایط تحصیل در اتریشتوضیحات
مدرک زبانمدرک زبان آلمانی حداقل B2 برای تحصیل در دانشگاه های آلمانی زبان و یا دانشگاه های دولتی و مدرک زبان انگلیسی حداقل آیلتس 6 برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی نیاز است.
سنبرای تحصیل در دانشگاه های اتریش سن باید بالای 15 سال باشد اما بدون محدودیت سنی حداکثری است.
تمکن مالیدوطلب باید تمکن مالی برای پرداخت یکسال شهریه و هزینه زندگی یکساله ارائه نماید که حدود 10 هزار یورو به انضمام هزینه تحصیل می باشد.
مدارک مورد نیازمدارک تحصیلی قبلی به انضمام مدرک قبولی در دانشگاه سراسری جهت ورود به دانشگاه دولتی و مدارک هویتی اعم از پاسپورت با اعتبار مدت تحصیل و مدارک شناسایی است که عموماض در همه مقاطع تحصیلی مورد نیاز می باشد.
شرکت در مصاحبه یا آزمون ورودیدر برخی از دانشگاه ها شرایطی متفاوت از دیگر دانشگاه ها برقرار است که متقاضی باید مراحل خواسته شده را با موفقیت سپری نماید.
ارائه CV یا رزومهدر برخی از رشته ها مانند رشته های هنری نیاز به ارائه رزومه می باشد و همینطور شرکت در مقطع دکترا نیاز به ارائه رزومه دارد.
انگیزه نامهدر مقطع دکترا و کارشناسی ارشد از متقاضیان انگیزه نامه دریافت می گردد که نشان دهنده انگیزه تحصیلی شخص است.

شرایط تحصیل در مدارس اتریش

به طور کلی مدارس در اتریش به 2 شکل دولتی و خصوصی هستند و تعداد مدارس دولتی بیشتر از مدارس خصوصی هست، بطوریکه مدارس خصوصی کمتر از 10 درصد کل مدارس کشور اتریش را تشکیل می دهند. مدارس خصوصی کشور اتریش از دانش آموزان شهریه تحصیلی می گیرند اما مدارس دولتی علی رغم کیفیت بالایی که نسبت به مدارس کشورهای اروپایی دارند شهریه تحصیلی نمی گیرند و کاملا رایگان می باشند.

. دانش آموزان بین المللی که قصد تحصیل در مدارس اتریش را دارند باید یک قیم که می تواند پدر یا مادر یا اقوام نزدیک شخص بوده که دارای وجاهت لازم از نظر دولت اتریش نیز باشد، معرفی نمایند، این شخص باید مقیم کشور اتریش باشد. با توجه به این موضوع بسیاری از داوطلبان با مانع مواجه می شوند اما خوشبختانه مدارس شبانه روزی با عهده داری نقش قیم می تواند سبب تسهیل ورود دانش آموز به خاک اتریش و تحصیل در این مدارس گردند.

از شرایط تحصیل در مدارس اتریش، گذراندن دوره تحصیلی 9 ساله است. گذراندن این دوره که از سن 6 تا 15 سالگی دانش آموزان است اجباری بوده و شامل 4 سال تحصیل در دوره ابتدایی و 3 سال در مقطع متوسطه می باشد که در جدول زیر اطلاعات تحصیل در مدارس اتریش را مشاهده می کنید.

اسم به آلمانیمقطع تحصیلیشماره کلاس
Volksschuleمدارس ابتداییکلاس اول تا چهارم
Neue mittelschuleمدرسه متوسطهکلاس پنجم تا هشتم
Polytechinsche schuleکلاس نهم
Berufsbildende hohreدبیرستان یا کالج فنی حرفه ایکلاس نهم تا دوازدهم
berufsschuleمدرسه حرفه ایکلاس دهم تا سیزدهم

دانش آموزان ایرانی در مدارس خصوصی اتریش نیز می توانند تحصیل کنند. در این مدارس هم به صورت روزانه و هم به صورت شبانه روزی می توان تحصیل کرد. هزینه تحصیل در مدارس خصوصی بین 25 تا 60 هزار یورو می باشد. از انواع مدارس بین المللی می توان به مدرسه بین المللی وین (AMADEUS)، مدرسه بین المللی St.gilgen و مدرسه بین المللی مسیحیت اشاره کرد.

نوع مدارس مدرسه بین المللی وین (AMADEUS)/ مدرسه بین المللی St.gilgen/ مدرسه بین المللی مسیحیت
نوع تحصیل روزانه/ شبانه روزی
هزینه تحصیل25 تا 60 هزار یورو

مدارکی که برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس اتریش نیاز است عبارتند از:

فرم رضایت نامه فرم درخواست ویزا امضاء شده از سوی والدینپاسپورت معتبرمدارک تحصیلی قبلی به همراه ریز نمرات
اخذ پذیرشرسید شهریهتمکن مالی لازم

تحصیل رایگان در مدارس اتریش

دانش اموزان برای تحصیل در مدارس اتریش گزینه های مختلفی دارند که یکی از آن ها تحصیل در مدارس دولتی به زبان آلمانی است. این مدارس دولتی برای تحصیل هزینه بسیار اندکی اخذ می نمایند که در مقابل هزینه های بالای تحصیل در مدارس خصوصی باید این هزینه ها را رایگان قلمداد نمود. تحصیل در مدارس دولتی و رایگان صرفاً برای دانش آموزانی می باشد که در کشور اتریش دارای قیم هستند که در غیر این صورت دانش آموز باید در مدارس شبانه روزی با شرایط تحصیل دانش آموزان بین المللی تحصیل نماید.

تحصیل در اتریش با مدرک دیپلم

با مدرک دیپلم می توان در مقطع لیسانس یا کارشناسی در کشور اتریش تحصیل کرد. برای دانشجویانی که قصد تحصیل در اتریش با مدرک دیپلم را دارند، 3 گزینه موجود می باشد.

گزینه 1دانشگاه های ملی وین و دانشگاه پلی تکنیک تئو
گزینه 2شوله
گزینه 3فاخ هوخ شوله

هر کدام از این موارد شرایط خاص خود را دارند ک در این بخش به توضیح آنها می پردازیم.

  • دانشگاه ملی وین و دانشگاه پلی تکنیک تئو

    متقاضی باید قبولی دانشگاه دولتی در ایران رو داشته باشد و حداقل 30 الی 40 واحد درسی رو گذرانده باشد. سن مناسب برای این دانشگاه ها در مقطع لیسانس تا 21 سال، فوق لیسانس تا 28 الی 29 سال و مقطع دکترا تا 40 سال امکان پذیر است. هزینه تحصیل در هر ترم بستگی به رشته دارد اما حدودا برای هر ترمی 700 الی 800 یورو می باشد.

  • شوله

    این دانشگاه ها عموما برای متقاضی محدودیتی برای سن اعمال نمیکنند و متقاضیان با مدرک دیپلم تحصیلی 12 ساله میتوانند در این دوره ها شرکت کنند. این دوره ها عموما دوره های بیزنسی هستند. هزینه تحصیل در این دوره ها بین 9 الی 11 هزار یورو می باشد و نکته مهم در این دانشگاه ها عدم اجازه کار برای متقاضی و عدم اجازه الحاق خانواده است.

  • فاخ هوخ شوله

    این دوره ها برای دانشجویان مقطع لیسانس است که اگر دانشجو به زبان آلمانی تسلطی نداشت برای وی دوره های زبان آلمانی برگزار می شود که دانشجو را به سطح مورد نظر دانشگاه برساند. هزینه تحصیل در این دوره های زبان بین 3 الی 4 هزار یورو است.

تحصیل در دوره های فنی حرفه ای در اتریش

تحصیل در دوره های فنی حرفه ای در اتریش، با نام تحصیل در فاهوخ شوله Fachhochschule یا دوره های اوسبیلدونگ در اتریش معروف هستند، دوره های لیسانس و فوق لیسانس را به متقاضیان ارائه می نمایند. تمرکز این دانشگاه ها بیشتر بر روی جنبه های کاربردی و عملی به جای بخش های تئوری و تحقیقاتی است.

تحصیل در دوره های اوسبیلدونگ در اتریش نیاز به ارائه مدرک زبان آلمانی و یا انگلیسی دارد و همینطور قبولی در آزمون ورودی این نوع مراکز برای اخذ پذیرش لازم است. الزاماً حضور در کشور اتریش جهت شرکت در امتحان ورودی این مراکز نیاز است. تحصیل برای دانشجویان اتریشی یا شهروندان اتحادیه اروپا در این نوع دانشگاه ها ارزان است اما سایر دانشجویان باید معادل شهریه دانشگاه های معمولی اتریش، هزینه شهریه پرداخت نمایند. اشتغال پس از فارغ التحصیلی از دوره های فنی حرفه ای در اتریش نسبت به دانشگاه های معمولی بیشتر است.

تحصیل کارشناسی در اتریش

دانشگاه های اتریش مدرک دانشگاه های دولتی را بیشتر از مدرک دانشگاه آزاد قبول دارند. تحصیل کارشناسی در اتریش 4 سال طول می کشد. دانشجو در هنگام تحصیل کارشناسی در اتریش اجازه انجام کار نیمه وقت به مدت 10 ساعت در هفته را دارد تا بتواند با درآمد آن از هزینه های زندگی در اتریش بکاهد. سفارت اتریش به دانشجویان بین المللی که به تحصیل کارشناسی در اتریش مشغول هستند، با نامه پذیرش دانشگاه های اتریش به دانشجو و همراهان وی ویزا می دهد.

ترم زمستان مهلت ارسال مدارک و اخذ پذیرش تا 5 سپتامبر
ترم تابستانمهلت ارسال مدارک و اخذ پذیرش تا 5 فوریه
طول تحصیل3 الی 4 سال
هزینه تحصیل1,000 تا 43,000 یورو
زبان تحصیلانگلیسی یا آلمانی

از شرایط تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی تسلط به زبان ملی کشور اتریش که آلمانی است، می باشد. با این حال شرط لازم برای تحصیل در دانشگاه های بین المللی اتریش، نیاز به تسلط به زبان انگلیسی است و داشتن مدرک آلمانی ضرورتی ندارد. از مدارکی که باید برای تحصیل کارشناسی در اتریش ارائه کنید می توان به مدارک زیر اشاره کرد.

گواهی عدم منع تحصیل از کشور خود

ارائه دیپلم 12 ساله و ریز نمرات آن

مدرک زبان انگلیسی در صورتی که قصد شرکت در دانشگاه های بین المللی و انگلیسی زبان دارید.

تحصیل در مقطع فوق لیسانس اتریش

بطور کلی درخواست برای تحصیل در اتریش در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های کشور اتریش بیشتر از دیگر مقاطع تحصیلی است و در این مقطع فرد می تواند رشته اش را مرتبط با رشته ای که در مقطع کارشناسی خوانده است انتخاب کند و ادامه تحصیل دهد. مدت زمان تحصیل در این مقطع 2 سال می باشد و آغاز سال تحصیلی در کشور اتریش در ماه اکتبر یا ماه سپتامبر می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر باید به سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید. ارائه مدارک زیر از شرایط تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

ارائه مدرک 12 ساله دیپلم

ارائه مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات

مدارک تحصیلی به همراه ترجمه

نامه عدم منع تحصیل در کشور خود (ارائه این نامه خیلی مهم است)

دانشجو مقطع کارشناسی ارشد در کشور اتریش می تواند در هفته تا 20 ساعت کار نیمه وقت کند تا بتواند بخشی از هزینه های زندگی در اتریش را جبران کند. در دانشگاه های بین المللی اتریش نیازی به مدرک زبان آلمانی نبوده و باید مدرک زبان انگلیسی ارائه دهید.

شروع ترم تابستانسپتامبر
شروع ترم زمستانفوریه
طول تحصیل1 تا 2 سال
زبان تحصیلانگلیسی یا آلمانی
هزینه تحصیل1,000 تا 45,000 یورو

شرایط تحصیل در اتریش در مقطع دکتری

شرایط تحصیل در اتریش در مقطع دکتری همچون تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است به گونه ای که شما باید در برخی رشته ها مثلا رشته های فنی حتما سوپروایزر یا به عبارتی استاد راهنما را از زمانی که در ایران هستید پیدا کرده و داشته باشید. البته در رشته هایی مثل رشته های انسانی این امکان هست که وقتی به اتریش آمدید تا یکسال فرصت دارید استاد راهنما یا سوپروایزر خود را پیدا کنید. دقت داشته باشید که اگر شما سوپروایزر خود را در اتریش پیدا کنید می توانید درآمد هم کسب کنید چون معمولا استاد های راهنما حدود هزار تا دو هزار یورو به دانشجویانشان می پردازند که این مبلغ کفاف زندگی دانشجویی آن ها را در کشور اتریش می دهد. تحصیل دکترا در اتریش بین 4 تا 5 سال طول می کشد و در این مدت فرد باید از لحاظ علمی و پژوهشی خود را ثابت نماید.

ترم تابستان
سپتامبر
ترم زمستانفوریه
الزامات داشتن سوپروایزر
میزان درآمد دریافتی هزار تا دو هزار یورو
مدت زمان تحصیل 4 تا 5 سال
هزینه تحصیل300 تا 20,000 یورو
زبان تحصیلانگلیسی یا آلمانی

بهترین رشته های تحصیلی اتریش

در اتریش نیز مانند سایر نقاط جهان، رشته هایی محبوب تر از سایر رشته ها هستند. دلایل محبوبیت هم می تواند ناشی از بازار کار مناسب، شانیت اجتماعی، درآمد بالا و… باشد. دانشجویان می توانند با دارا داشتن شرایط لازم جهت تحصیل در رشته محبوب خود که جزء بهترین رشته ها در اتریش است، ورود نمایند. بهترین رشته های تحصیلی در هر مقطع می تواند متفاوت باشد. در لیست زیر بهترین رشته های تحصیلی در کشور اتریش در مقاطع مختلف تحصیلی را نام برده ایم:

  • بهترین رشته های تحصیلی اتریش در مقطع کارشناسی

    • حقوق
    • پزشکی
    • روانشناسی
    • اقتصاد
    • داروسازی
    • دندانپزشکی
    • مدیریت گردشگری و بازرگانی
    • زیست شناسی
    • مهندسی معماری
  • بهترین رشته های تحصیلی اتریش در مقطع کارشناسی ارشد

    • مدیریت بازرگانی بین‌الملل
    • مدیریت کنترل یا استراتژی
    • مدیریت منابع انسانی
    • طراحی سیستم
    • اقتصادی سیاسی
    • امنیت سایبری
    • ارتباطات تجاری
    • تولید افزایشی
    • پردازش سیگنال و تصاویر
  • بهترین رشته های تحصیلی اتریش در مقطع کارشناسی ارشد

    • مدیریت
    • شیمی
    • اقتصاد
    • بیزینس
    • مهندسی ها

تحصیل پزشکی در اتریش

رشته پزشکی در اتریش مانند دیگر کشورهای دنیا جزء پر طرفدارترین رشته ها برای تحصیل است. داوطلبان برای ورود به این رشته با داشتن مدرک دیپلم باید در آزمون های ورودی دانشگاه شرکت نمایند که عموماً آزمون medat می باشد. این آزمون فقط یک بار در سال برگزار می گردد و فقط یک دانشگاه را می توان در زمان آزمون انتخاب نمود. زمان برگزاری این آزمون عموماً ابتدای ماه ژوئیه است. در این رشته ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح c1 نیز مورد نیاز خواهد بود. دوره پزشکی در اتریش 6 ساله می باشد. متقاضیان بین المللی جهت تحصیل پزشکی در اتریش باید علاوه بر قبولی در آزمون ورودی مدرکی دال بر قبولی در کنکور سراسری در رشته پزشکی نیز باید ارائه دهند.

تحصیل دندانپزشکی در اتریش

تحصیل در رشته دندان پزشکی در کشور اتریش تا حد زیادی همانند رشته پزشکی است. طول تحصیل این رشته در دانشگاه حدود ۶ سال می باشد. مدرک زبان آلمانی با سطح c1 و فارغ التحصیلی از دبیرستان و ارائه مدرک دیپلم جهت تحصیل در این رشته الزامی است. پذیرش در یکی از دانشگاه‌‌‌های سراسری دندانپزشکی کشور مبدا برای تحصیل در این رشته نیز مانند تحصیل پزشکی مورد نیاز است. قبولی در آزمون ورودی این رشته نیز از دیگر الزامات ورود به دندانپزشکی در اتریش است. دروسی که در این آزمون مورد امتحان قرار می گیرند عبارتند از:

  • تست هوش
  • شیمی
  • زبان آلمانی
  • فیزیک
  • زیست شناسی

هزینه تحصیل در اتریش

هزینه تحصیل در اتریش با توجه به نوع دانشگاه و مقطع و رشته می تواند متفاوت باشد. دانشجویان باید برای در نظر داشتن هزینه تحصیل در این کشور به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه نموده و از میزان دقیق هزینه های تحصیل مطلع گردند. با این وجود ما به طور کلی هزینه های تحصیل اتریش در هر مقطع را در جدول زیر قرار داده ایم:

مقطعهزینه
کارشناسیحدود 726.72 یورو دانشگاه های دولتی1,000 تا 40,000 یورو دانشگاه های خصوصی
کارشناسی ارشدحدود 1,000 یورو در دانشگاه های دولتی6,000 تا 45,000 یورو در دانشگاه های خصوصی
دکتراحدود 382 تا 20,000 یورو

تحصیل رایگان در اتریش

تحصیل در کشور اتریش می تواند با هزینه های بسیار کم همراه باشد علاوه بر اینکه دانشجویان اتریشی و اتحادیه اروپا امکان تحصیل رایگان را خواهند داشت. تحصیل در دانشگاه دولتی برای عموم دانشجویان با هزینه کمتر از هزار یورو در هر ترم است که با توجه به هزینه اندک تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور می توان تحصیل اتریش را جزء موارد تحصیل رایگان قلمداد نمود. استفاده از بورسیه های تحصیلی در کنار تحصیل در دانشگاه های دولتی امکان تحصیل رایگان در اتریش را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند.

بورسیه تحصیلی اتریش

در هر کشوری بورسیه های تحصیلی وجود دارند و در کشور اتریش نیز این بورسیه ها موجب تسهیل شرایط تحصیل در اتریش می گردند. به طور کلی کسب بورسیه تحصیلی در اتریش در مقطع لیسانس سخت تر از مقاطع فوق لیسانس و دکتری است و اخذ بورسیه تحصیلی برای مقطع دکتری از مقطع فوق لیسانس نیز آسان تر است چون معمولا بورسیه ها برای مقطع دکتری ارائه می شوند. اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس مناسب کسانی است که معدل بسیار بالایی در بین هم دوره های تحصیلی خود داشته باشند.

همچنین اگر متقاضی ثبت اختراع هم داشته باشد یک امتیاز مثبت برای او محسوب می شود. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم معمولا بورسیه های برای مقطع دکتری ارائه می شوند که متقاضیانی که قصد دارند برای تحصیل در مقطع دکتری به اتریش مهاجرت کنند می توانند برای این بورسیه های تحصیلی نیز اقدام نمایند. علاوه بر این نوع بورسیه های تحصیلی، بورسیه های دیگری نیز هست که نحوه اخذ بورسیه تحصیلی و تحصیل به همراه FUND بدین صورت است که متقاضیان می بایست بهره هوشی بالا و معدل بسیار خوبی داشته باشند یا این بورس ها به افراد با توان مالی پایین و متقاضیانی که ثبت اختراع داشته اند، تعلق می گیرد.

پس علاوه بر اینکه امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی اتریش وجود دارد، دانشجو می تواند با برخورداری از شرایط لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی نیز اقدام نماید. بورسیه ها در کشور اتریش انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • بورسیه های دولتی
  • بورسیه اراسموس
  • OEAD بورسیه آژانس تحرک بین المللی و همکاری بین المللی در علوم تحقیقات و آموزش اتریش
  • بورسیه های دانشگاهی
  • اوراکسس

برخی از انواع بورسیه های تحصیلی در کشور اتریش با ذکر مقطع در جدول زیر قرار داده شده است:

نام بورسیهمقطع رشته
ارنست ماخکارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتراهمه رشته ها از جمله: پزشکی، علوم طبیعی، بهداشت، علوم اجتماعی، علوم فنی، علوم انسانی و هنر، کشاورزی
بنیاد بورسیه تحصیلی جمهوری برای دانشجویان بین المللیکارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا، پست دکتراعلوم طبیعی، پزشکی، علوم فنی، علوم اجتماعی، علوم انسانی، کشاورزی، هنر و…
بورسیه دانشگاه کلاگنفورتکارشناسی ارشدفناوری و تجارت
بورسیه بین المللی فرانتس ورفلکارشناسی ارشد، محققان و دکترازبان و ادبیات آلمانی
بورسیه بین المللی ریچارد پلاسکادکترا، محققان، پست دکتراتاریخ و رشته های تاریخی
بورسیه همکاری علمی و فناوری S&Tدکترارشته های مختلف

معرفی کالج های اتریش

کالج ها دیگر گزینه تحصیل در اتریش هستند که عموماً طول تحصیل کوتاه تری دارند و هزینه تحصیل در مقطع مورد نظر نسبت به دانشگاه کمتر است. عموماً کالج ها دوره های آمادگی را برای تحصیل دانشجویان در دانشگاه ارائه می نمایند و بیشتر جنبه آماده سازی دارند. در جدول زیر برخی از برترین کالج های اتریش به همراه میزان شهریه آن قرار داده شده است:

نام کالجمیزان شهریه
کالج بین المللی آمادئوسحدود 20,000 یورو
کالج بین المللی کرومبوخحدود 30,000 یورو
کالج بین المللی آمریکایی وینحدود 20,100 یورو
کالج فرانسه در وینحدود 25,000 یورو
کالج بین المللی سنت گیلگنحدود 25,000 یورو
کالج بین المللی سالزبورگحدود 20,000 یورو

دانشگاه های اتریش برای تحصیل

در قسمت های قبلی مقاله اشاره کردیم که اکثر دانشگاه های کشور اتریش رایگان و باکیفیت بالا هستند به گونه ای که بسیاری از دانشگاه های اتریش برای تحصیل رنک بالای جهانی دارند به همین علت افراد زیادی دانشگاه های اتریش برای تحصیل را انتخاب می کنند. همچنین مدارک معتبر دانشگاه های اتریش در سرتاسر جهان اعتبار دارد و یافتن شغل با این مدارک بسیار آسان است. در این قست از مقاله برای شما چند دانشگاه معتبر اتریش در سطح بین المللی و رنک های جهانی آن ها را با هم بررسی می کنیم. درجدول زیر شما شاهد این دانشگاه ها و رنک های آنان هستید.

نام دانشگاهنام شهررتبه کشوریرتبه بین المللی
دانشگاه ملی وینوین1115
دانشگاه پلی تکنیک وینوین2507
دانشگاه اینسبورگاینسبورگ3549
دانشگاه صنعتی گرازگراز4576
دانشگاه گراسگراس5791
دانشگاه اقتصاد و تجارت وینوین6871
دانشگاه یوهانس کپلر لینزلینز7922
دانشگاه منابع طبیعی و علوم زندگیوین81443
دانشگاه کلاگنفورتکلانگفورت91450
دانشگاه علوم پزشکی وینوین101481

دانشگاه ملی وین اتریش:

دانشگاه ملی وین یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا است که تحصیل در آن به زبان آلمانی رایگان می باشد. این دانشگاه برای ارائه پذیرش به متقاضیان به گپ تحصیلی اهمیت زیادی نمی دهد. رشته های متنوعی در مقاطع مخلف در این دانشگاه برگزار می شود که دانشجویان مجاز هستند که همزمان با تحصیل در دانشگاه وین به کار نیز مشغول شوند. هر سال تحصیلی در این دانشگاه شامل دو ترم می باشد ترم تابستان از اول ماه مارس آغاز می گردد و ترم زمستان از ابتدای اکتبر می باشد. از موضوعات مهمی که تحصیل در این دانشگاه را بسیار دلپذیر نموده است بورسیه های فراوانی است که این دانشگاه به متقاضیان ارائه می دهد.

دانشگاه اینسبورگ اتریش:

دانشگاه اینسبورگ سومین دانشگاه بزرگ اتریش است که در سال 1669 در اینسبورگ تاسیس شد. این دانشگاه بزرگ بیش از 27 هزار دانشجو را در خود جای داده است. دانشگاه اینسبورگ به دلیل سطح علمی بالا به خصوص در رشته های علوم پایه مشهور است و افراد مشهوری زیادی را در خود پرورش داده است. تحصیل رایگان در این دانشگاه به زبان آلمانی امکان پذیر می باشد. هر سال تحصیلی در این دانشگاه شامل دو ترم می باشد که شروع ترم از اول اکتبر می باشد.

جهت اعزام دانشجو به اتریش در ابتدا باید دانشگاه یا مرکز آموزشی مورد نظر انتخاب شود و سپس از دانشگاه مدنظر پذیرش تحصیلی اخذ نمود. با اخذ پذیرش می توان برای روند دریافت ویزا اقدام نمود. دانشجویانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند می توانند از موسسات مهاجرتی یا اعزام به دانشجو نیز اقدام که که در این صورت با توجه به تجربه موسسه مورد نظر می توان شانس موفقیت بیشتری برای تحصیل کسب نمود.

ویزای تحصیلی اتریش

متقاضیان زیادی برای اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های کشور اتریش وجود دارند. به طور کلی پذیرش در دانشگاه های کشور اتریش براساس تاریخ ثبت نام در دانشگاه و ارائه درخواست شما به آن انجام می شود، به همین علت شخص متقاضی باید در تاریخ معلوم مدارک خواسته شده را به دانشگاه مورد نظر و سفارت کشور اتریش ارائه دهد. مدارک ارائه شده باید ترجمه نیز شده باشند و از آن جا که برخی از مدارک ترجمه شده تاریخ اعتبار محدود دارند افراد باید به تاریخ ارائه مدارک و تاریخ اعتبار آن ها توجه زیادی نمایند. از شرايط ویزای تحصیلی اتریش، ارائه مدارک درست و صحیح ویزای تحصیلی است که به شرح زیر می باشد.

شناسنامه شخص متقاضی

پاسپورت متقاضی و در صورت وجود همراه، ارائه پاسپورت همراهان

ارائه سند ازدواج فرد یا طلاق وی

اگر فرد دانشجو می باشد باید برگه اشتغال به تحصیل بگیرد.

ارائه کردن نامه عدم منع تحصیل در کشور فرد

ارائه کردن مدارک تحصیلی مقاطع پیشین همچون دوره تحصیلی دبیرستان، دیپلم، مدرک پیش دانشگاهی و بقیه مدارک تحصیلی دانشگاه ها. این مدارک باید برای تمامی مقاطع تحصیلی در اتریش حتی دوره دکتری نیز ارائه شوند.

ارائه مدرک زبان آلمانی یا زبان انگلیسی

تاییدیه واریز وجه اقامتگاه یا خوابگاه یا قرارداد اجاره منزل مسکونی

گواهی عدم سوء پیشینه

مدرک تمکن مالی

SOP یا انگیزه نامه

Cv یا رزومه

بیمه سلامت

ویزای همراه تحصیل در اتریش

یکی از شرایط تحصیل در اتریش بررسی ویزای همراه برای متقاضیان آن است. یکی از دغدغه های دانشجویان متاهلی که برای ادامه تحصیل به اتریش مهاجرت می کنند همراه داشتن خانواده خود در این کشور می باشد. پروسه اخذ ویزای همراه برای مهاجران تحصیلی به کشور اتریش به این صورت است که در مقطع لیسانس و فوق لیسانس و دکتری، دانشجو می تواند به طور همزمان با خود برای همراهان درخواست روادید نماید. از مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای همراه اتریش می توان به نامه بانکی نشان دهنده تمکن مالی فرد برای خود و خانواده اش و همچنین مدرک زبان آلمانی با نمره A2 یا نمره 5 آیلتس زبان انگلیسی برای همسر فرد متقاضی می باشد. همسر و فرزندان زیر 18 سال جزء افرادی هستند که فرد می تواند به عنوان همراه از قانون الحاق استفاده نماید. هر یک از اعضاء خانواده باید تمکن مالی جداگانه ارائه دهند.

تمکن مالی برای تحصیل در اتریش

مهاجرت به اتریش مانند مهاجرت به سایر کشورهای دنیا دارای شرایطی است که متقاضی باید این شرایط را در نظر داشته باشد. یکی از شرایط تحصیل در اتریش ارائه تمکن مالی لازم است. این تمکن مالی نشان می دهد که دانشجو در مدت تحصیل خود می تواند از پس هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور بربیاید به همین دلیل میزان هزینه زندگی و هزینه تحصیل در اتریش برای یک دانشجو ملاک تعیین مبلغ تمکن مالی قرار می گیرد. دانشجویانی که تا 24 سال سن دارند باید تمکن مالی مبنی بر پوشش هزینه تا 552.53 یورو در ماه را ارائه دهند و دانشجویان 24 سال و بالاتر باید تمکن مالی حدود 1000.48 یورو در ماه ارائه نمایند. علاوه بر این متقاضی باید شهریه سال اول دانشگاه را به صورت پیش پرداخت به دانشگاه پرداخت کند و فیش آن را در زمان اخذ ویزا ارائه نماید. در صورت الحاق همراه آنان نیز باید تمکن لازم را ارائه دهند که برای همسر حدود 10 هزار یورو و برای هر فرزند زیر 18 سال 3500 یورو می باشد:

میزان تمکن مالی
متقاضی زیر 24 سال552.53 یورو در هر ماه
متقاضی بالای 24 سال1,000.48 یورو در هر ماه
همسر10 هزار یورو
فرزند زیر 18 سال3,500 یورو

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در اتریش

با توجه به اینکه دانشگاه های متفاوتی در اتریش وجود دارد که زبان تدریس در آن ها نیز مختلف می باشد، مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در اتریش نیز متفاوت و متناسب با نوع دانشگاه متقاضی می باشد. به طور کلی دانشگاه های اتریش برای تحصیل به دو زبان آلمانی یا انگلیسی تدریس می کنند. اگر دوره تحصیلی قبلی خود را به زبانی که هم اکنون برای تحصیل در اتریش انتخاب نموده اید، گذرانده باشید تنها کافی است که مدارک لازم را ارائه کنید تا از ارائه مدرک زبان بی نیاز شوید. به طور کلی، مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در اتریش برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در اکثر موسسات حداقل سطح B1/B2 می باشد و مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در اتریش در مقطع دکتری به طور معمول سطح C1 مورد نیاز است. مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در اتریش به زبان انگلیسی نیز متناسب با نوع مقطع متقاضی آیلتس 6 الی 6.5 درخواست می شود.

مقطعدر صورت تحصیل به زبان آلمانیدر صورت تحصیل به زبان انگلیسی
کارشناسیB2 آلمانی یا ارائه مدرک A2و شرکت در دو ترم دوره زبانآیلتس 5.5 الی 6
کارشناسی ارشد B2 آلمانیآیلتس 6.5
دکتراC1 آلمانیآیلتس 7

شرایط مهاجرت تحصیلی به اتریش

برای تحصیل در اتریش به عنوان به عنوان یک دانشجو باید شرایط تحصیل در اتریش دارا باشید. در خصوص شرایط مهاجرت تحصیلی به اتریش باید بیان نماییم که برای ورود به مقطع کارشناسی ارائه یک دیپلم A یا دیپلم دبیرستانی نیاز است که بدین ترتیب می تواند معادل آزمون Matura که گواهی تحصیلی اتریشی می باشد، قرار گیرد. در صورت اینکه دانشگاه دارای شرایط ورودی اعم از شرکت در مصاحبه یا آزمون ورودی باشد، داوطلب باید شرایط لازم را کسب نماید.

از جمله شرایط پذیرش در دانشگاه های دولتی اتریش در هر یک از مقاطع تحصیلی  ارائه مدرک دانشگاهی سراسری ایران در همان مقطع است. دیگر شرایط تحصیل در این کشور ارائه مدرک زبان معتبر متناسب با زبان دانشگاه که اعم از آلمانی یا انگلیسی است، می باشد. داوطلب باید ریز نمرات مقطع قبلی به همراه مدارک هویتی خود را برای اخذ پذیرش ارائه دهد. در صورت دریافت پذیرش، متقاضی می تواند برای اخذ ویزا به سفارت اتریش مراجعه نماید و با ارائه مدارک لازم و اخذ ویزا تحصیلی اتریش به این کشور مهاجرت نماید.

هزینه زندگی دانشجویی در اتریش

هزینه زندگی دانشجویی در اتریش با توجه به معیارهای مختلف و کیفیت زندگی می تواند متفاوت باشد و از 900 تا 1200 یورو در ماه باشد این هزینه ای است که دانشجو باید علاوه بر شهریه خود برای زندگی در این کشور در نظر داشته باشد. هزینه زندگی یک دانشجو در اتریش از فاکتورهای مختلفی برگرفته شده است که در جدول زیر قرار داده ایم:

نوعمیزان هزینه
خوابگاه250 تا 500 یورو در هر ماه
آپارتمان600 تا 800 یورو
آپارتمان خارج از شهر500 تا 700 یورو
هزینه خوراک200 تا 300 یورو
هزینه اینترنت 60 مگابایت در ماه29.47 یورو
هزینه قبوض برق، گرمایش، سرمایش و آب در ماه177.58 یورو
هزینه سرگرمی و تفریحعضویت در باشگاه: 30.12 یورو در ماهبلیط سینما: 10 یورو

کار دانشجویی در اتریش

دانشجویانی که در اتریش مشغول به تحصیل هستند می توانند در حین تحصیل تا 20 ساعت کار دانشجویی داشته باشند یا در اواخر هفته و روزهای تعطیل به صورت تمام وقت کار کنند و بدین ترتیب از هزینه های تحصیل و زندگی خود بکاهند البته دانشجویان می توانند در مشاغلی با عنوان خود اشتغالی بدون محدودیت زمانی فعالیت نمایند. روند کار دانشجویی دانشجویان در اتریش با توجه به نوع متفاوت می باشد. دانشجویان تبعه اتحادیه اروپا برای کار دانشجویی خود نیاز به اخذ مجوز ندارند و می توانند آزادانه بدون اخذ مجوز اشتغال پیدا نمایند اما سایر دانشجویان باید برای کار دارای مجوز اقامتی معتبر ومجوز کار باشند. دانشجویان می توانند با توجه به نوع کاری که در آن اشتغال می یابند، درآمد مختلفی داشته باشند. در جدول زیر میزان درآمد کار دانشجویی در اتریش با توجه به نوع مشاغل قرار داده شده است:

نوع مشاغلمیزان درآمد
دستمزد ساعتیحدود 8 تا 10 یورو
مشاغل پاره وقت800 تا 1,000 یورو در ماه
مشاغل آخر هفته300 تا 400 یورو
مشاغل حاشیه ای400 تا 600 یورو
کارآموزیبا توجه به نوع آن متفاوت است

تحصیل آنلاین در اتریش

تحصیل آنلاین یا تحصیل از راه دور در اتریش نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا در برخی از دانشگاه ارائه داده می شود. برای اطلاع از این موضوع دانشجو می تواند به پورتال رسمی دانشگاه مراجعه نماید. تحصیل آنلاین بعد از اپیدمی کووید در بسیاری از دانشگاه ها متداول شد و در دستور کار قرار گرفت. تحصیل آنلاین نیز مانند شرایط عادی نیاز به اخذ پذیرش و ارائه درخواست و ارائه مدارک لازم دارد، اما برتری این دوره در عدم نیاز به اخذ ویزا است و دانشجو می تواند بدون نیاز به حضور در کشور اتریش، در دوره تحصیلی مدنظر شرکت نموده و حتی فارغ التحصیل گردد.

تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان

بسیاری از افراد برای تحصیل در خارج از کشور با چالش زبان روبرو می شوند در اتریش نیز این امر برای برخی از داوطلبان صادق است. اما می توانیم این نوید را بدهیم که تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر است. تحصیل در مدارس اتریش نیاز به ارائه مدرک زبان ندارد و داوطلب با سطح زبان متوسط می تواند اخذ پذیرش نماید. برخی از دانشگاه های این کشور به دانشجویانی که مدرک زبان ندارند، امکان تحصیل بدون ارائه مدرک زبان را می دهند. برای این امر کافی است که متقاضی در یک آزمون آنلاین زبان شرکت نماید و در این مصاحبه پذیرفته شود که در این صورت شخص در دوره یکساله آمادگی درسی ورود می نماید و می تواند پس از آن به مقطع مورد نظر وارد شود. دانشجویان پزشکی می توانند در دوره پریمدیکال شرکت نمایند و سایرین نیز می توانند در دوره های پریبچلر شرکت کنند.

دوره زبان انگلیسی در اتریش

داوطلبانی که تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی در کشور اتریش دارند اما از مدرک زبان لازم برخوردار نیستند، می توانند از طریق دوره زبان انگلیسی در اتریش اقدام نمایند برای این امر می بایست در ابتدا در یک دوره زبان انگلیسی در کشور اتریش شرکت نمایند و پس از طی دوره و رساندن خود به سطح مورد نظر وارد دانشگاه شوند. برای ورود به دوره زبان انگلیسی توانایی این زبان در حد متوسط یعنی آیلتس 5 نیاز خواهد بود.

دوره زبان آلمانی در اتریش

در مورد تحصیل محصلان به زبان آلمانی نیز امکان برخورداری از شرکت در دوره زبان آلمانی مانند شرکت در دوره زبان انگلیسی صادق است. دوره زبان آلمانی در اتریش عموماً دوره های هفتگی تا شش ماهه برای ورود در این دوره ها داوطلب باید سطحی از زبان آلمانی را اشته باشد که صرفاً فرد مدرک زبان سطح A2 کفایت می نماید. هزینه تحصیل در این دوره ها با توجه به کالج یا دانشگاه از 250 تا 3000 یورو می تواند متغیر باشد.

تحصیل در اتریش بدون محدودیت سنی

دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، اغلب با واژه محدودیت سنی روبرو می گردند. در بسیاری از کشورهای دنیا محدودیت سنی، مانعی برای اخذ ویزا و مهاجرت تحصیلی ایجاد می کند. در مورد تحصیل در اتریش می توان بیان نمود که تحصیل اتریش بدون محدودیت سنی است و صرفاً اگر آفیسر قصد واقعی تحصیل شما را در هر سنی احراز نماید، نمی تواند مانعی برای اخذ ویزا ایجاد کند و گپ تحصیلی و شرایط سنی خاصی در اخذ ویزا اتریش مورد توجه نمی باشد.

نحوه و مراحل تحصیل اتریش

برای اینکه بتوانیم راهنمای تحصیل در اتریش برای شما باشیم نیاز است که مراحل تحصیل را به صورت مجزا نام ببریم، البته باید بدانید که مراحل تحصیل در هر مقطع می تواند متفاوت باشد:

مرحله اول: اخذ مدرک دیپلم و قبولی در دانشگاه سراسری در رشته مورد نظر جهت ورود به دانشگاه های دولتی اتریش
مرحله دوم:آماده سازی مدارک، ارسال مدارک و تکمیل فرم
مرحله سوم: در صورت وجود شرکت در آزمون ورودی دانشگاه و قبولی در آن
مرحله چهارم: اخذ پذیرش از دانشگاه
مرحله پنج: اقدام برای اخذ ویزا تحصیلی
مرحله ششم: ورود به دانشگاه

تحصیل در اتریش با مدرک دانشگاه آزاد

بسیاری از افراد هستند که مدارک خود را از دانشگاه های آزاد کشور اخذ نموده اند و اکنون با دانستن اینکه تحصیل در اتریش نیاز به ارائه مدرک دانشگاه دولتی یا مدرک قبولی در کنکور دانشگاه دولتی دارند، از تحصیل در اتریش دلسرد شده اند اما باید بیان نماییم امکان تحصیل در اتریش با مدرک دانشگاه آزاد وجود دارد و این ویژگی داشتن مدرک از دانشگاه دولتی، فقط مختص دانشگاه های دولتی و دانشگاه وین است و تحصیل در دانشگاه های خصوصی اتریش نیاز به ارائه این مدارک ندارد و داوطلبان می توانند با مدرک دانشگاه در دانشگاه های خصوصی اتریش تحصیل نمایند.

تحصیل در اتریش با مدرک دانشگاه غیر انتفاعی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید قبولی دانشگاه غیرانتفاعی نیز جزء قبولی دانشگاه های سراسری قرار میگیرد. این دانشگاه ها نیز زیر مجموعه دانشگاه های سراسری هستند و با قبولی در این دانشگاه ها نیز می توان در دانشگاه های دولتی اتریش تحصیل نمود. اما شانس پذیرفته شدن و تحصیل در اتریش با مدرک غیر انتفاعی در دانشگاه های دولتی اتریش بسیار کم می باشد ولی دانشجویان به راحتی می توانند در دانشگاه های خصوصی اتریش با ارائه مدرک دانشگاه غیرانتفاعی تحصیل نمایند.

مزایا و معایب تحصیل در اتریش

دانشجویان زیادی هستند که تحصیل در اتریش را با توجه به مزیت های آن انتخاب می نمایند. البته تحصیل در این کشور در کنار مزایای بسیاری که دارد، دارای یکسری معایبی نیر می باشد. در زیر به مزایا و معایب تحصیل در اتریش اشاره شده است.

  • مزایای تحصیل در اتریش

    • نداشتن محدودیت سنی
    • امکان تحصیل بدون مدرک زبان لازم
    • تحصیل در بهترین شهر دنیا وین
    • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
    • هزینه پایین برای تحصیل در دانشگاه های دولتی
    • الحاق همراه در طول تحصیل و حتی در دوره های زبان
    • اجازه کار تمام وقت به همراه
    • اجازه کار در حین تحصیل به دانشجو
    • تنوع فعالیت های ورزشی
    • طبیعت در دسترس و زیبا
  • معایب تحصیل در اتریش

    تحصیل در این کشور در کنار مزیت های خود می تواند معایبی هم داشته باشد که نباید از نظر دور داشت:

    • عدم امکان الحاق همراه به صورت همزمان
    • هزینه بالای زندگی
    • زبان آلمانی مردم در اتریش یکی از چالش های دانشجویان در اتریش است.
    • هزینه بالا مسکن یکی از معایب زندگی در اتریش است.
    • تعطیلی یکشنبه ها

اقامت پس از تحصیل در اتریش

کشور اتریش از مرفه ترین و ثروتمندترین کشورهای دنیا می باشد و دارای پایین ترین نرخ بیکاری در دنیا است به همین علت قصد افراد زیادی از اخذ پذیرش تحصیلی اتریش، اقامت بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور می باشد به همین علت به دنبال کسب اقامت پس از تحصیل در اتریش از طریق کاری می باشند. طبق قوانین کشور اتریش فارغ التحصیلان تا یک سال بعد از تاریخ فارغ التحصیلی می توانند به دنبال کار در کشور اتریش بگردند. البته این امکان برای دانشجویان نیز وجود دارد که در دوره تحصیلی به دنبال کار باشند و بعد از یافتن کار مورد نظر خود و عقد قرارداد کاری با کارفرما، با مراجعه به سفارت این کشور و ارائه مدارک مورد نیاز اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل کنند و در اتریش بمانند. در جدول زیر میانگین حقوق و درآمد برخی از مشاغل در اتریش را برای شما تهیه کرده ایم.

شغلمیانگین حقوق به دلار آمریکا
توسعه دهنده نرم افزار55،089
مهندس73،903
مدیر98،501
مدیر پروژه IT77،562
معمار48،087

یکی از مهمترین نکاتی است که متقاضیان ویزای کار اتریش می بایست به آن توجه نمایند، نرخ بیکاری می باشد این نرخ نشان دهنده تعداد افراد بیکار یا تعداد افراد دنبال کار را نشان می دهد و به طبع هر چه این عدد کمتر باشد، وضعیت کاری بهتر خواهد بود. نرخ بیکاری در کشور اتریش بسیار پایین است که در نمودار زیر آن را مشاهده می کنید.

برای درخواست اقامت دائم متقاضی باید ویزای کار را کسب کرده و با تمدید آن حداقل به مدت 5 سال در کشور اتریش بماند. اما شرایط اخذ تابعیت کشور اتریش متفاوت تر است به گونه ای که فرد باید به مدت 6 تا 8 سال در این کشور اقامت داشته و مالیات پرداخت کرده باشد. فرد در صورت رعایت شرایط زیر می تواند در درخواست تابعیت و پاسپورت کشور اتریش نامزد شود.