ویزای کار سوئد، شرایط کار در سوئد و اقامت کاری سوئد در مقاله پیش رو مورد تحلیل و نقد قرار خواهد گرفت. ویزای کار سوئد از صور مختلف قابل بررسی خواهد بود که در این مقاله به صورت ساده و خلاصه، اصلی ترین و با اهمیت ترین نکات حول و حوش آن، به حضور شما همراهان گرامی ارائه می گردد و مدارک لازم جهت اخذ ویزای کاری سوئد به حضورتان معرفی می گردد. کشور سوئد یکی از قانون مدار ترین و مرفه ترین کشور های جهان می باشد و به دلیل شرایط زندگی بسیار خوبی که دارد مردم زیادی را از ایران و سراسر دنیا  به خود جذب می کند. همواره مهاجرت کاری به سوئد، برای مخاطبین بسیار سئوال برانگیز می باشد، به این دلیل که مهاجرت کاری با شرایط بسیاری از افراد همخوانی زیادی دارد. امید است این نوشتار کلیه پرسش ها  و ابهامات شما را برطرف نماید و اطلاعات کاملی در خصوص ویزای کار سوئد خدمت شما دوستان گرامی ارائه دهد.

ویزای کار کشور سوئد یکی از ویزای های ارزشمند کاری می باشد و آن به دلیل صنعتی بودن این کشور و وجود کمپانی های مهم و شناخته شده در دنیا در این کشور می باشد. این کشور با مساحتی حدود 449،664 کیلومتر مربع و با جمعیتی حدود 10،040،995 نفر در حوزه اسکاندیناوی و در شمال اروپا واقع شده است. وضعیت اقتصادی کشور سوئد با رشد اقتصادی 1.9% و با تولید ناخالص داخلی 1،267.63 کرون سوئد نشانگر رشد اقتصادی بسیار عالی و محبوبیت این کشور جهت افرادی است که جویای کار می باشند.

افرادی که قصد کار در سوئد را دارند اگر ساکن اتحادیه اروپا باشند می توانند به سوئد رفته و پس از یافتن شغل می توانند مجوز کار دریافت نمایند و اگر از ساکنین غیر از اتحادیه اروپا باشند جهت کار در سوئد باید مجوز کاری سوئد را داشته باشند تا بتوانند ویزای کاری سوئد را دریافت نموده و به سوئد وارد شوند.

در سوئد مراقبت های بهداشتی رایگان می باشد و  کارگران در این کشور از حقوق و مزایای خوبی برخوردار هستند اما نرخ مالیات بر درآمد در کشور سوئد بالا می باشد.

ویزای کار سوئد و بررسی وضعیت آن

ویزای کار سوئد دارای شرایطی می باشد که این موضوع هم باید برای کارفرما و هم نیروی کار متقاضی فراهم باشد. کارفرمایانی که قصد استخدام نیروی خارجی را دارند در ابتدا بایستی پیشنهاد شغلی خود را به مدت 10 روز در سوئد، اتحادیه اروپا و سوئیس آگهی نمایند و پیشنهاد شغلی مورد نظر باید مطابق با توافق نامه های رسمی کشور سوئد باشد. حقوق و دستمزدی که در آن پیشنهاد شغلی مطرح می شود باید حداقل 13،000 کرون ماهیانه باشد. فرم مربوطه را تکمیل نموده و به اتحادیه صنفی مربوط به خود ارائه دهد. مقررات خاصی برای شهروندان کشورهای خاص وجود دارد و در برخی مواقع ممکن است در صنایع خاصی کمی سخت گیرانه تر باشد. شرکت های تازه تأسیس که کمتر از 1 سال از زمان فعالیت آن ها می گذرد و قصد استخدام نیروی کاری خارج از اتحادیه اروپا داشته باشند مقرات خاصی را باید رعایت بفرمایند.

برای افرادی که قصد انجام فعالیت در این کشور و مهاجرت به سوئد را دارند باید یک مجوز کار از سوئد داشته و باید بالای 18 سال سن داشته باشند. هم چنین باید توانایی صحبت کردن به زبان سوئدی را داشته باشند. مقاله ویزای کاری سوئد توسط موسسه ملک پور نگاشته شده و هرگونه کپی برداری از آن و یا استفاده از محتوای مقاله و ایجاد تغییرات در آن از لحاظ شرعی و قانونی حرام می باشد و موسسه ملک پور هیچ گونه رضایتی از این کار ندارد. در برخی از مشاغل شرایط سنی نیز اهمیت دارد. قبل از اخذ ویزای کاری سوئد بایستی یک خانه در سوئد پیدا کنید و این اجاره نامه خانه در سوئد در پرونده شما وجود داشته باشد. ویزای کار سوئد معمولاً برای یک سال معتبر است و این ویزا قابل تمدید می باشد. بعد از مراجعه به سوئد باید در اداره مالیات این کشور ثبت نام انجام دهید.

ویزای کار سوئد و بررسی ویزای همراه

ویزای کار سوئد زمانی که برای شخصی صادر می شود، شخص می تواند همراه خود را نیز با خود به سوئد ببرد. همراه  شامل همسر و فرزند زیر 21 سال می باشد و در صورتی که فرزند بالای 21 سال وابستگی مالی به خانواده داشته باشد در شرایطی خاص می تواند به سوئد بیاید. هرگاه برای یک همراه ویزا صادر می شود، در صورتی که مدت زمان این ویزا بیشتر از 6 ماه باشد شخص همراه نیز می تواند جویای کار شده و پس از یافتن شغل مشغول به کار شود. هزینه های درخواست ویزای همراه در سوئد برای افراد بزرگسال 1000 کرون و برای افراد زیر 18 سال 500 کرون می باشد. شخص اصلی می تواند زمان ارائه درخواست خود به صورت آنلاین برای اعضای خانواده نیز درخواست دهد و یا بعد از ورود به سوئد می تواند به صورت آنلاین درخواست پیوستن خانواده خود به سوئد را نماید.

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار سوئد

جهت اخذ ویزای کار سوئد باید مدارکی را را آماده و ارائه نمایید. مدارک لازم جهت اخذ ویزای کاری سوئد به قرار زیر است:

گذرنامه معتبر
نامه رسمی پیشنهاد شغلی
قرارداد کاری با حقوق حداقل 13،000 کرون ماهیانه
اجاره نامه منزل در سوئد
نامه عدم سوء پیشینه
آخرین مدرک تحصیلی
مدارک هویتی
بیمه نامه مسافرتی
پر کردن فرم های مربوطه

همچنین شخصی که به عنوان همراه با متقاضی اصلی قصد ورود به سوئد را دارد باید جهت اخذ ویزای سوئد مدارک زیر را به سفارت سوئد ارائه نماید:

گذرنامه معتبر
نامه پیشنهاد شغلی متقاضی اصلی
قراردادکاری متقاضی اصلی
مدارک ازدواج
مدارک هویتی
پر کردن فرم های مربوطه

این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است سفارت سوئد در ایران بنا بر شرایطی خاص مدارک بیشتری از شما طلب کنند و بایستی مدارک درخواست شده را مهیا نموده و ارائه دهید.

ویزای کار سوئد و نرخ بیکاری در سوئد

سوئد یکی از کشور های صنعتی اروپا و دنیا می باشد و ویزای کار این کشور بسیار ارزشمند است. اگر قصد اخذ ویزای کار سوئد را دارید بد نیست در خصوص یکی از مهم ترین مؤلفه های موجود در این کشور که مربوط به نرخ بیکاری در این کشور است آگاهی داشته باشید. در نمودار زیر نرخ بیکاری سوئد از سال 1970 تا سال 2019 بیانگر این امر مهم می باشد که میانگین این عدد در طول این سال ها عدد 5.62% می باشد، در ژوئن 1997 به بیشترین حد خود به عدد 12.9% رسیده است و در جولای 1970 به کمترین حد خود یعنی به برخ 1.3% رسیده بود. با مطالعه نمودار زیر می توانید به این موضوع مهم  اشراف کامل داشته باشید:

ویزای کار سوئد و میزان حقوق در سوئد

ویزای کار سوئد برای مشاغلی صادر می شود که در قرارداد کاری آن حداقل حقوق 13،000 کرون ماهیانه در نظر گرفته شده باشد. اما در ادامه به دلیل اینکه بتوانید از شرایط کاری و درآمدی در این کشور آگاه شوید برخی از مشاغل و میزان حقوق آن ها به حضورتان ارائه می گردد:

عنوان شغلیمیزان حقوق ماهیانه به یورو
ساخت و تولید4،386
ساخت و ساز4،203
اطلاعات و ارتباطات4،554
فعالیت حرفه ای و علمی و فنی4،352
کار معدن4،494
پزشکان5،219
برنامه نویسان کامپیوتر3،961
متخصصان فناوری اطلاعات3،136

با توجه به لیست فوق مشاهده می شود که تفاوت چندانی در حقوق افراد در رده های صنفی مختلف وجود ندارد. حداقل دستمزد در استکهلم پایتخت سوئد حدود 22،000 کرون بعد از کسر مالیات از آن می باشد. درست است که میزان درآمد در سوئد نسبتاً بالا می باشد اما به همان نسبت هزینه های زندگی نیز در این کشور بالاست.

ویزای کار سوئد و مشاغل مورد نیاز 2022 سوئد

مشاغل مورد نیاز برای کشور سوئد بسیار متنوع می باشد اما در این قسمت به برخی از این مشاغل اشاره می گردد:

اساتید پیشرفته ریاضی با توانایی تجزیه و تحلیل داده ها با حقوق سالانه 696،000 کرون

مدیران محصول و برندینگ که مسئولیت بهبود ریتم فروش محصول را دارند با حقوق سالانه 720،000 کرون
مدیر هواپیمایی با قابلیت برنامه ریزی برنامه های پرواز و نظارت بر تعمیر و نگهداری با حقوق سالیانه 756،000 کرون
مدیریت اجرایی پروژه که مسئولیت تهیه و تکمیل برنامه های اجرایی را بر عهده دارند با حقوق سالیانه 768،000 کرون
مدیریت عامل با توانایی مدیریت عملکرد بر شرکت ها و روابط عمومی بالا و درک قوی از کسب و کار با حقوق سالیانه 798،000 کرون
پزشک و هماتولوژیست با قابلیت مراقبت مستقیم بیمار با حقوق سالیانه 888،000 کرون
مدیر تبلیغات و طراح گرافیک با حقوق سالیانه 960،000 کرون

علاوه بر مشاغل قید شده در بالا با توجه به اینکه دولت سوئد از یک نظام سرمایه داری و نظام رفاهی ترکیب کرده است همواره تمایل به استخدام کارگران ماهر در این کشور وجود دارد و مهم ترین بخش ها در ادامه به حضورتان معرفی می گردد:

مدیر و مشاوره مالی
بخش فناوری پاک و صنعت خودرو
فناوری اطلاعات
گردشگری
آموزش و پرورش
بهداشت و درمان

ویزای کار سوئد و نحوه کاریابی در سوئد

ویزای کار سوئد پس از طی فرآیندی قابل وصول می باشد. به صورت کلی قبل از ورود به سوئد بایستی مجوز کار سوئد را دریافت نمایید. برای این کار کافی است از طریق اینترنت نوع شغل مورد نظر خود را پیدا کرده و رزومه خود را ارسال نمایید. نحوه نوشتن رزومه به این ترتیب است که باید در یک یا دو صفحه در خصوص تحصیلات و تجربه های کاری و حرفه ای خود قید نموده و اطلاعات تماس خود را در بالای رزومه خود قید نمایید. البته اگر قبلاً در این کشور کار کرده باشید می توانید بعد از ورود به سوئد اقدام به کاریابی نمایید. موسسه ای که درخواست نیروی کار خارجی را صادر می کند باید مورد تأیید باشد. نحوه ارائه درخواست کار در سوئد هم به صورت آنلاین و هم می تواند به صورت مکتوب به سفارت سوئد در ایران ارائه شود. درخواست ارائه شده باید به صورت زیر باشد:

– فرم درخواست دقیق و کامل پر شود.
– کپی از صفحات گذرنامه که نشان دهنده اطلاعات شخصی، دوره اعتبار و اینکه آیا شما مجاز به زندگی در کشور های دیگر هستید، می باشد.
– پیشنهاد شغلی که دریافت نموده اید را باید ضمیمه نمایید.
– هزینه های پردازش رسیدگی تان را پرداخت نمایید (درخواست مجوز کار: 2،000 کرون – درخواست تمدید مجوز کار: 1،000 کرون – درخواست تغییر شغل: 2،000 کرون)
– مدت زمان رسیدگی به درخواست از سفارت سوئد در تهران 2 ماه می باشد.

ویزای کار سوئد و مؤسسات کاریابی در سوئد

جهت کاریابی در سوئد و اخذ ویزای کار سوئد می توانید از سایت های زیادی در این خصوص استفاده نمایید و کافی است رزومه خود را به این سایت ها ارسال نمایید. اغلب این سایت ها به زبان سوئدی می باشد. برخی از این سایت های معروف به قرار زیر است:

Careerbuilder.se
Jobb.blocket.se
Jobbsafari.se
Studentjob.se
Metrojobb.se
Stepstone.se
Monster.se

در ادامه به برخی از سایت هایی که به زبان انگلیسی هستند به حضورتان معرفی می گردد:

Linkedin
Thelocal.se/jobs
Neuvoo

همچنین می توانید از آژانس های استخدام زیر استفاده نمایید:

Academic work
Adecco
Incluso
Manpower
Onepartnergroup
Proffice
Tng
Undutchables

همچنین می توانید از پورتال شغلی اروپایی EURES که یک پایگاه داده است که توسط آژانس های استخدامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا اداره می شود، استفاده نمایید. اگر قصد کاریابی در سوئد در شرکت مشخصی را دارید می توانید مستقیماً با شرکت مورد نظر خود ارتباط برقرار نموده و رزومه خود را ارسال نموده و منتظر پاسخ از شرکت مورد نظر خود باشید.

ویزای کار سوئد و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت سوئد

ویزای کار سوئد می تواند منجر به اخذ اقامت دائم سوئد و به دنبال آن اخذ تابعیت سوئد شود.  اگر در سوئد 4 سال کار کرده باشید و مالیات پرداخت کرده باشید می توانید درخواست اقامت دائم این کشور را نمایید. جهت اخذ اقامت دائم سوئد نباید در این مدت عملی که مغایر منافع عمومی این کشور با شد مرتکب شوید و پرونده قضایی نباید داشته باشید. پس از گذشت 5 سال از اقامت دائم سوئد می توانید درخواست تابعیت سوئد و به تبع آن پاسپورت سوئد را دریافت نمایید. پاسپورت سوئد در رنک بندی جهانی در رده سوم قرار گرفته است و دارندگان پاسپورت سوئد می توانند به 165 کشور رفت و آمد داشته باشند که در این بین برای 127 کشور هیچ گونه ویزایی نیاز نیست و برای 38 کشور ویزای ورودی لازم است.