یکی از اصلی ترین سوالاتی که در خصوص تحصیل در سوئد مورد توجه است، این است که کدام مقطع تحصیلی را در سوئد انتخاب کنیم. به طور کلی تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد، آثار حقوقی خاصی دارد. همچنین است که با توجه به شرایط و پتانسیل شخص متقاضی، ممکن است انتخاب این مقاطع، متفاوت باشد. از این رو، در این مقاله در خصوص تحصیل در سوئد و انواع مقاطع تحصیلی خواهیم پرداخت. به طور کلی تحصیل در مقاطع مختلف سوئد، برای افراد خارجی امکان پذیر می باشد. تحصیل در مقاطعی همچون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از معمول ترین مقاطعی هست که افراد دانشجوی بین المللی برای مهاجرت و ادامه تحصیل خود انتخاب می کنند. موسسه ملک پور در خصوص تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد، مشاوره های رایگان خود را برگزار می کند.

از آن جایی که یکی از مقاطع تحصیلی در سوئد، مقطع مدارس و دبیرستان ها می باشد، در این بخش به طور اختصاصی، به بررسی نظام آموزشی مدارس و افراد زیر 18 سال به خصوص دبیرستان در سوئد خواهیم پرداخت.

در کشور سوئد، پیش دبستانی ها از یک سالگی تا پنج سالگی توسط شهرداری این کشور برای کودکان تعبیه شده است. در این مقطع، بازی کودکان اهمیت بسیار زیادی برای رشد آن ها دارد. به این گونه که جدای از جنسیت، افراد به شناخت خود در قالب برنامه های هدفمند، پرداخته خواهند شد و فرصت های یکسانی را برای آن ها در نظر می گیرند. به طور کلی در سال های اول تا نهم، تحصیلات دانش آموزان، به صورت اجباری انجام می شود. به کودکان بین شش تا سیزده سال نیز قبل و بعد از ساعات مدرسه، مراقبت های خارج از مدرسه تدریس می شود. در دوره دبیرستان یعنی از پایه دهم تا دوازدهم، افراد به صورت اختیاری وارد مدرسه می شوند.

هجده برنامه تحصیلی عمومی ملی که سه سال دبیرستان را تشکیل می دهد، برای انتخاب وجود دارد که شش مورد آن مقدمات برای آموزش عالی مانند دانشگاه را فراهم می کند و دوازده مورد آن برنامه های تحصیلی تخصصی و حرفه ای است. در حالی که شرایط ورود بین این برنامه ها متفاوت است، همه دانش آموزان ملزم به قبولی در سال نهم اجباری به زبان های سوئدی و انگلیسی هستند. دانش آموزانی که قصد تحصیل در این مقاطع را دارند، از سن 12 سالگی تا 18 سالگی را بهترین سنین ورود به کشور سوئد بدانند. این افراد با استفاده از ویزای دانش آموزی، می توانند وارد این مدارس شده و تحصیلات خود را تا دریافت دیپلم پیش ببرند. در ادامه به بررسی تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد خواهیم پرداخت.

تحصیل در سوئد کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی، در کشور سوئد، عموما بین 3 الی 4 سال می باشد. این تفاوت سال های تحصیل بسته به نوع رشته و دانشگاه می تواند متفاوت باشد. رشته هایی که عموم افراد بین المللی در سوئد انتخاب می کنند، در قالب رشته های زیر می باشد.

علوم کامپیوتری

رشته های مهندسی

هنر

مطالعات محیط زیستی

مطالعات فرهنگی

شهر هایی همچون استکهلم، گوتنبرگ، مالمو و… شهر های مناسب برای تحصیل اتباع خارجی می باشد. البته شهر های کوچک تر از لحاظ هزینه های زندگی در کشور سوئد، مقرون به صرفه تر می باشد. در این کشور بالغ بر 35 دانشگاه و کالج وجود دارد که افراد بومی و بین المللی می توانند آن ها را انتخاب کنند. سطح زبان مورد نیاز دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی در کشور سوئد، آیلتس 6 و مدارک معادل آن همانند PTE, TOEFL می باشد. در خصوص هزینه های تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد من جمله کارشناسی، در بند های بعدی بدان خواهیم پرداخت.

تحصیل کارشناسی ارشد در سوئد

یکی دیگر از مقاطع تحصیلی کشور سوئد، مقطع کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس است که در این کشور به طور میانگین به مدت 1 الی 2 سال به طول می انجامد. البته انواعی از رشته ها هستند که مدت زمان بیشتری را سپری می کنند. تمامی این موارد بسته به نوع رشته و دانشگاه متفاوت می باشد.

به طور کلی، مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد در سوئد، برای افرادی است که قصد ادامه تحصیل در تخصص خود را دارند. این گونه افراد شانس بالاتری برای ورود به بازار کار کشور سوئد دارند. به طور کلی تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد مناسب می باشد اما به عنوان یک شخص ایرانی، انتخاب مقطع ارشد برای ادامه تحصیل و ایجاد یک بهانه ورود در اتحادیه اروپا، تصمیمی منطقی می باشدبرای ورود به این مقطع، افرادی که از خارج از اتحادیه اروپا اقدام می کنند، بهتر است که سطح زبان انگلیسی در حد آیلتس 6.5 یا معادل آن را داشته باشند. در ادامه به یکی دیگر از راه های تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد یعنی مقطع دکتری خواهیم پرداخت.

دکتری در سوئد

از دیگر راه های تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد، مقطع دکتری می باشد. دکتری مقطعی تخصصی در خصوص دریافت سطح دانش تکمیلی برای افراد ارائه می شود که معمولا به دو بخش تئوری محور و عملی محور تقسیم می شود. به طور کلی مقطع دکتری در سوئد، سالانه حدود 28 هزار دانشجوی بین المللی می پذیرد. این تعداد دانشجویان در کل 38 دانشگاه کشور سوئد، مشغول به تحصیل می شوند. مقطع دکتری با توجه به تخصصی بودن تحصیل، عموما با اجازه کار تمام وقت در سوئد همراه است. چرا که شخص زمان بیشتری برای گسترش اطلاعات در زمینه فعالیت خود دارد.

طول مدت مقطع دکتری در کشور سوئد، به طور میانگین 4 ساله است و تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور، هزینه شهریه دانشگاه، به صورت رایگان خواهد بود. اما مهمترین بحثی که در خصوص دکتری در هر کشوری باید بدان پرداخت، یافتن سوپروایزر یا استاد راهنماست. یافتن سوپروایزر، عموما به دو دسته تقسیم می شود. یا خود متقاضی باید مستقیما اقدام کند، یا با توجه به شرایط متقاضی، دانشگاه مستقیما استاد راهنما را برای متقاضی می یابد. سطح زبان انگلیسی بالا، داشتن مقالات بین المللی منتشر شده یا ISI از شرایط اصلی دریافت پذیرش دکتری در سوئد و یافتن سوپروایزر می باشد.

تحصیل دکتری در سوئد
تعداد دانشگاه ها38
دانشگاه هایی که جایزه نوبل گرفتند32
قدیمی ترین دانشگاهUppsala University (1477)
تعداد دانشجویان بین المللی28,747
طول مدت مقطع دکتری4 سال
سال تحصیلیآگوست تا جوئن

دانشگاه های برتر سوئد

به طور کلی انتخاب دانشگاه و رشته دانشگاهی، از مواردی است که عموم دانشجویان نسبت به آن حساسیت به خرج می دهند. هر چند این عوامل، از عناصر مهم مهاجرت از طریق تحصیل است. همواره متقاضیان مهاجرت، با در نظر گرفتن کمال گرایی، به دنبال بهترین دانشگاه و بهترین رشته ها همانند پزشکی، دندان پزشکی، هنر، حقوق و… می باشند. اما سوال اصلی در این بخش این است که آیا انتخاب بهترین دانشگاه در کشوری مثل سوئد، انتخابی منطقی است؟

دانشگاه های برتر هر کشور، مخصوصا در اتحادیه اروپا، همواره متقاضیان و دانشجویان خود را دارند. به این صورت که دانشگاه های برتر سوئد، از افراد بومی و اتباع کشور های هم جوار، همواره درخواست الحاق به بهترین دانشگاه های کشور سوئد را دارند. پس این دانشگاه های برتر، دلیلی برای دعوت یک دانشجوی بین المللی از قاره ای دیگر، ندارند. چرا که با این کار ممکن است خود را به دردسر بی اندازند. توصیه موسسه ملک پور آن دسته از دانشگاه هایی است که رتبه بسیار بالایی ندارند اما در سطحی معمولی قرار دارند. چرا که این دانشگاه ها، برای جذب دانشجویان بین المللی، بیشتر مشتاق هستند. پس می توان به جرات به این موضوع پرداخت که تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد، نیازمند برتری نهاد آموزشی نیست. به هر ترتیب، در ادامه لیستی از دانشگاه های برتر کشور سوئد دیده می شود.

نام دانشگاهرنکینگ کشوریرنکینگ جهانی
دانشگاه اوپسالا198
دانشگاه لاند2113
موسسه کارولینسکا3168
موسسه سلطنتی تکنولوژی4176
دانشگاه گوتنبرگ5188
دانشگاه استکهلم6193
دانشگاه لینکوپینگ7220
دانشگاه Umea8280
دانشگاه صنعتی چالمرز9289
دانشگاه علوم کشاورزی سوئد10511

هزینه های تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد

عموما تحصیل در کشور سوئد، به زبان سوئدی در دانشگاه های دولتی، به صورت رایگان می باشد. به طور کلی شرایط تحصیل در کشور سوئد، در مراکز آموزشی دولتی، به صورت رایگان می باشد. البته این به معنای بورسیه تحصیلی نیست و شما باید هزینه های زندگی و هزینه های فرعی تحصیل خود مانند هزینه های کتاب و جزوه و… را تقبل نمایید. اما دانشجویانی که از خارج اتحادیه اروپا، برای تحصیل در سوئد اقدام می کنند، متاسفانه باید هزینه های تحصیل خود را تقبل کنند. به طور کلی، سازمان آموزش ملی سوئد، هزینه تحصیل در سوئد برای مقاطع دانشگاهی این کشور را از 8,000 یورو تا 19,000 یورو تخمین زده است.

اگر چه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد، می تواند هزینه های متفاوتی را نیز در بر داشته باشد. به عنوان مثال، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی، در کشور سوئد، از میانگین هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در سوئد، ارزان تر است. از طرفی دیگر، هزینه های زندگی در کشور سوئد، در شهر های بزرگ، گران تر از کشور های همسایه تخمین زده شده است. اما متوسط هزینه های زندگی دانشجویی در کشور سوئد، 1,000 یورو تخمین زده شده است. این موضوع، منوط به این مهم است که دانشگاه متقاضی، در نزدیکی اقامت گاه دانشجو باشد. در ادامه به تحلیل لیستی از هزینه های زندگی و تهیه اقلام مورد نیاز و اساسی کشور سوئد خواهیم پرداخت.

اقلام و وعده های غذاییهزینه هااقلام و وعده های غذاییهزینه ها
یک وعده غذایی در رستوران های ارزان قیمت9.34 یورویک کیلو گوجه فرنگی2.62 یورو
غذا برای دو نفر در یک رستوران متوسط56.02 یورویک کیلو سیب زمینی0.97 یورو
آب معدنی1.56 یورویک کیلو پیاز1.06 یورو
نوشابه1.75 یوروکاهو1.71 یورو
یک لیتر شیر1.04 یوروبطری آب 1.5 لیتری1.32 یورو
یک قرص نان سفید تازه 500 گرمی2.02 یوروبلیط یک طرفه حمل و نقل محلی2.80 یورو
یک کیلو برنج سفید2.22 یورورفت و آمد معمول ماهانه74.69 یورو
12 عدد تخم مرغ2.53 یوروتاکسی 1 کیلومتر4.57 یورو
یک کیلو پنیر محلی7.88 یوروتاکسی 1 ساعت انتظار48.08 یورو
یک کیلو سینه مرغ8.62 یورویک لیتر بنزین1.43 یورو
یک کیلو گوشت گوساله12.93 یوروهزینه یک روز کامل مهدکودک برای یک ماه188 یورو
یک کیلو سیب2.32 یورومدرسه ابتدایی بین المللی سالانه برای یک کودک3.240 یورو
یک کیلو موز1.98 یورواینترنت 60 mbps یا بیشتر26.50 یورو
یک کیلو پرتقال2.21 یورو

 

کار پس از تحصیل در سوئد

همانطور که می دانید، یکی از راه های مهاجرت، از طریق تحصیل می باشد. اما در اکثریت کشور های دنیا، با صرف تحصیل به شما اجازه اقامت دائم یا تابعیت ارائه نمی شود. چرا که اقامت های دائم عموما مخصوص اشخاصی است که دارای مزیت و منفعت برای کشور مقصد باشند. به جرات می توان گفت که اصلی ترین علت تحصیل به قصد مهاجرت، داشتن اجازه کار پس از تحصیل می باشد.

از این رو، کشور های برتر دنیا با اجرای قوانینی همچون اجازه کار پس از تحصیل، به افراد متقاضی مهاجرت این امتیاز را ارائه می دهند که پس از گذراندن دوره تحصیلی خود در کشور های مدرن، بتواند ویزای خود را تمدید کند و مشغول به کار شود. با توجه به قانون جدید تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد، از تاریخ 1 ژوئن سال 2014 میلادی، دانشجویانی که دارای اجازه اقامت تحصیلی برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی سوئد هستند، با این شرط که حداقل دو ترم تحصیلی تمام وقت را در یک دانشگاه سوئد گذرانده باشند، مجاز خواهند بود تا شش ماه در سوئد بمانند تا به دنبال کار باشند یا کسب و کاری را آغاز کنند. در این حین، خالی از لطف نیست که به بررسی نرخ بیکاری کشور سوئد بپردازیم.

کشور سوئد در ماه های اخیر میلادی، با توجه به وضعیت همه گیری بیماری Covid 19 افزایش نرخ بیکاری داشته است. البته این موضوع در ماه های آینده به نرخ اصلی خود یعنی 6 درصد باز خواهد گشت. البته سیاست های این کشور، مبنی بر کاهش نرخ بیکاری می باشد.

تحصیل در سوئد و دریافت اقامت و تابعیت

از اصلی ترین علت های مهاجرت به هر کشوری، دریافت اقامت یا تابعیت کشور مورد نظر می باشد. از آن جایی که تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد یکی از راه های مهاجرت به سوئد می باشد، همانطور که ذکر شد، افراد دانشجو با رعایت شرایط مذکور، پس از تحصیل خود می توانند 6 ماه در این کشور بمانند و به دنبال شغل مورد نظر خود باشند. افراد با کار کردن و داشتن اقامت معتبر، در صورتی که به صورت کاملا قانونی و مستمر، به مدت 5 سال در کشور سوئد حضور داشته باشند، می توانند اقامت دائم کشور سوئد را دریافت کنند. همچنین شرایط دریافت اقامت دائم به صورتی است که باید به اثبات رساند که متقاضی تاکنون توانسته هزینه های زندگی خود و خانواده خود را در این کشور مدیریت کند. شهروندان غیر اتحادیه اروپا با همراه داشتن اقامت دائم کشور سوئد، که به مدت 5 سال مداوم در سوئد زندگی می کنند نیز می توانند برای تابعیت سوئد اقدام کنند.