مهاجرت به مجارستان و راه های اصلی اخذ اقامت مجارستان در این مقاله مورد تحلیل و بررسی علمی قرار خواهد گرفت. مهاجرت به مجارستان برای کسانی که تمایل به مهاجرت به اروپا دارند می تواند سکوی پرتاب مناسبی باشد چرا که با اخذ اقامت مجارستان که عضو  اتحادیه اروپا و پیمان شنگن است، می توان در بسیاری از کشور های اتحادیه اروپا به کار، تحصیل و بصورت کلی به زندگی بپردازند. در این نوشتار به سوالاتی از این قبیل پاسخ داده می شود که مهاجرت به مجارستان برای چه کسانی امکان پذیر است؟ راه های مناسب جهت کسب اقامت مجارستان کدامند و شرایط مهاجرت به مجارستان چیست؟

کشور مجارستان در اروپای مرکزی واقع شده است که از شمال با اسلواکی، از شمال شرقی با اوکراین، از شرق و جنوب شرق با رومانی، از جنوب با صربستان و کرواسی، از جنوب غرب با اسلوونی و در غرب با اتریش هم مرز است. این موقعیت جغرافیایی مجارستان سبب شده است که برخی از افرادی که تمایل به کار یا تحصیل در اتریش یا آلمان دارند، از طریق پذیرش دوره های زبان در کشور مجارستان، اقامت این کشور را به دست آورند و علاوه بر ارتقای سطح مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی، به جستجوی کار یا دریافت پذیرش تحصیلی در آلمان یا اتریش بپردازند. دوره های پیش پزشکی در مجارستان نیز از دیگر دوره های تحصیلی محبوب در کشور مجارستان است که به دلیل هزینه های پایین آن مورد توجه افرادی که تمایل به تحصیل در رشته های پزشکی در یکی از دانشگاه های اروپایی دارند، قرار گرفته است.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، مجارستان از بین ۱۹۱ کشور، پنجاه و هشتمین قدرت اقتصادی جهان بر اساس تولید ناخالص داخلی به‌شمار می‌رود. به عنوان کشورِ عضو سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی نیز جزء کشورهای پردرآمد با استاندارد بالای زندگی است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید نگاهی به تصویر زیر داشته باشید.

مهاجرت به مجارستان از طریق کار

مهاجرت به این کشور از طریق کار بدین صورت خواهد بود که شخص متقاضی کار در مجارستان باید کلیه مدارک و رزومه خود را به موسسات کاریابی در مجارستان ارسال نماید تا از آن طریق بتواند کارفرمایی در کشور مجارستان بیابد که شخص متقاضی کار در مجارستان را دعوت به کار نماید. چرا که از جمله شرایط مهم به اخذ ویزای کار مجارستان دعوتنامه کاری از یک کارفرمای مجاری می باشد. مدرک دانشگاهی، سابقه کار مرتبط و تسلط به زبان مجاری یا انگلیسی از جمله مهم ترین عوامل برای موفقیت در دریافت پیشنهاد کار از مجارستان است. نکته مهم دیگر برای دریافت ویزای کار این است که برای شغل مورد یک شهروند یا مقیم دائم مجارستان و اتحادیه اروپا داوطلب نباشد. با توجه به نرخ بیکاری پایین مجارستان که 3.46 درصد می باشد کاریابی در مجارستان امکان پذیر خواهد بود. در نمودار زیر نیز می توانید روند تغییرات نرخ بیکاری در مجارستان را مشاهده کنید.

مهاجرت به مجارستان از طریق تحصیل

مهاجرت به مجارستان از طریق تحصیل بدین صورت است که برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور، در برخی از رشته ها باید در آزمون ورودی دانشگاه ها و مراکز تحصیلی این کشور نمره قبولی را کسب نمایید. دانشگاه های مجارستان از نظر اعتبار و رتبه در مجامع بین المللی از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستند. لازم به ذکر است پزشکان و دامپزشکان و دندان پزشکانی که از دانشگاه های مجارستان فارغ التحصیل می شوند می توانند در کشورهای اتحادیه اروپا بدون نیاز به معادلسازی به طبابت بپردازند.

تحصیل در دانشگاه های کشور مجارستان در سه دوره لیسانس و فوق لیسانس و دکترا امکان پذیر است. زمان کلاس های دانشگاهی این کشور در دو ترم پاييز (از سپتامبر تا ژانويه) و ترم بهار (از فوريه تا ژوئن) مي باشد. شما پیش از اخذ پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود باید برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان درخواست دهید.

هزینه تحصیل در مجارستان در دانشگاه ها نسبت به دیگر کشورهای اروپایی غیر رایگان بسیار پایین تر است و ذر دوره های مختلف با توجه به رشته انتخابی بین ۷،۰۰۰  تا ۱۷،۰۰۰ دلار می باشد. اما این کشور مانند تحصیل آلمان، اتریش و نروژ شرایط تحصیل رایگان را فراهم نمی آورد.

دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های مجارستان مشغول به تحصیل هستند از امتیاز کار ضمن تحصیل بسته به مقطع تحصیلی برخوردار خواهند بود.

دوره های زبان انگلیسی و زبان آلمانی و دوره های پیش پزشکی از دوره های تحصیلی بسیار محبوب در کشور مجارستان است. بسیاری از افرادی که تمایل به کار یا تحصیل در کشورهای اروپایی دارند می توانند برای تقویت سطح زبان خود در این دوره ها شرکت کنند. با توجه به اینکه مجارستان عضو اتحادیه اروپا و شنگن می باشد، این افراد در زمان تحصیل در مجارستان می توانند در دیگر کشورهای عضو به جستجوی کار بپردازند یا به دانشگاه های مورد نظر خود مراجعه کنند و برای اخذ پذیرش تحصیلی اقدام نمایند. محصلین دوره های پیش پزشکی نیز می توانند پس از پایان دوره در آزمون ورودی پزشکی در دانشگاه های مجارستان یا سایر کشورهای اروپایی مانند انگلستان، اتریش و آلمان شرکت نمایند.

مهاجرت به مجارستان از طریق سرمایه گذاری

 سرمایه گذاری در مجارستان نیز یکی از راه های مهاجرت به این کشور است. بدلیل حضور کشور مجارستان در اتحادیه اروپا و شنگن شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری در این کشور وجود دارد، چرا که با سرعت بسیار بالایی از نظر اقتصادی رو به پیشرفت است. صنعت توریسم از صنایع مطرح این کشور است که به دلیل وجود جاذبه های توریستی از پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری برخوردار می باشد. البته باید ابتدا بصورت کامل و مفصل در رابطه با آن تحقیق نمود و با متخصصین در امر سرمایه گذاری در کشورها مشورت نمود و بهترین راه را انتخاب کرد. سرمایه گذاری در مجارستان از طرق متفاوتی امکان پذیر است که مطرح ترین آنها شامل موارد زیر می باشد.

  • سرمایه گذاری در مجارستان از طریق ثبت شرکت

  • سرمایه گذاری در مجارستان از طریق خرید ملک

  • سرمایه گذاری در کانادا از طریق خرید اوراق قرضه دولتی

مهاجرت به مجارستان از طریق تولد

سیستم تابعیت کشور مجارستان بر اساس اصل خون است یعنی اگر کودکی در مجارستان به دنیا بیاید تابعیت کشور مجارستان را اخذ نمی کند مگر اینکه پدر یا مادر و یا هر دو والدین کودک از اتباع کشور مجارستان باشند. به این معنا که برای اتباع خارجی امکان اخذ تابعیت مجارستان از طریق تولد فرزند وجود ندارد. از جمله شرایطی که کودک متولد شده در خاک مجارستان بتواند تابعیت این کشور را اخذ نماید، می توان موارد زیر را نام برد.

  • اگر کودکی به فرزند خواندگی اتباع مجارستان پذیرفته شود می تواند بعد از 3 سال تابعیت مجارستان را اخذ نماید.

  • در صورت که کودک از پدر و مادر تبعه کشور دیگری متولد شود باید 5 سال در خاک مجارستان زندگی کند تا بتواتد تابعیت مجارستان را اخذ نماید.

  • در صورتی که کودکی از پدر و مادری فاقد تابعیت متولد شود می تواند تابعیت مجارستان را اخذ نماید.

مهاجرت به مجارستان از طریق ازدواج

افرادی که تمایل به مهاجرت به مجارستان از طریق ازدواج را دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که تنها زمانی موفق به اخذ تابعیت مجارستان می گردند که با فردی که تابعیت کشور مجارستان را دارد ازدواج نمایند تا بتوانند اقامت و سپس تابعیت مجارستان را از این طریق اخذ نمایند. همچنین لازم به ذکر است که فردی که قصد ازدواج با یک تبعه مجارستان را دارد باید بتواند اثبات نماید که این ازدواج قصد واقعی آنها بوده و برای اثبات این موضوع باید مدارکی به سفارت ارائه دهند که رابطه عاطفی میان زوج را اثبات نماید. مدارک مالی همسر، گواهی تجرد شخص پیش از ثبت ازدواج و فرم های سفارت از دیگر مدارک مورد نیاز است. یکی از مهم ترین مدارک جهت نشان دادن به سفارت مدارک مالی – شغلی همسر (مرد یا زن) مقیم مجارستان است. در واقع باید ثابت شود این فرد شغل مناسبی جهت امرار معاش و تأمین هزینه های زندگی یک خانواده در کشور مجارستان دارد.

مهاجرت به مجارستان از طریق پناهندگی

مهاجرت به مجارستان از طریق پناهندگی یکی از راه های سخت و خطرناک است که موسسه ملک پور هیچگونه خدماتی در این رابطه ندارد. بطور کلی پناهندگی در همه کشورها دارای شرایط و آینده ای مبهم است. سیستم پناهندگی مجارستان در حال حاضر دقیق ترین و سریع ترین سیستم پناهندگی در اروپا می باشد. مجارستان در سال 2014، به تنها 9% از متقاضیان پناهندگی اعطا کرد. در صورت ماندگاری و تحمل شرایط نابسامان پناهندگی از جمله  زندگی در کمپ های پناهندگی و دادگاهی شدن در صورت ورود غیرقانونی به مجارستان به صورت قطع نمی توان گفت که شخص پناهنده می تواند اقامت دائم اخذ نمایید. بنابراین توصیه می شود از روش هایی که پیش تر ذکر شد برای مهاجرت به این کشور استفاده نمایید.

مهاجرت به مجارستان و هزینه های زندگی در مجارستان

مجارستان عضو حوزه شنگن می باشد و جزء یکی از ارزان ترین کشورهای اروپایی است. با دلیل وجود دانشگاه ها با شهریه کم، همین امر نیز دلیل انتخاب این کشور برای بسیاری از دانشجویان بین المللی است. هزینه های پایین تحصیل و زندگی در مجارستان سبب شده است که بسیاری از افرادی که تمایل به کار یا تحصیل در کشورهایی مانند اتریش و آلمان دارند، ابتدا در کشور مجارستان دوره زبان یا دوره های پیش نیاز تحصیلی بگذراند و سپس برای مقصد نهایی خود اقدام نهایند.

مهم ترین هزینه هایی که در زمان زندگی در مجارستان دارید شامل خوراک، پوشاک، اجاره مسکن، انرژی، رفت و آمد، سلامت و تفریحات می باشد. مسلما مجموع هزینه های زندگی در مجارستان به سبک زندگی و الگوی مصرف شما بستگی دارد اما به صورت میانگین هزینه های زندگی در مجارستان (بدون احتساب اجاره) 600 یورو در ماه می باشد. هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود 400 یورو و در خارج از شهر حدود 280 یورو می باشد. برای یک آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر حدود 700 یورو و در خارج از شهر حدود 500 یورو باید پرداخت.

دسته بندی شده در: