یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی، رشته پزشکی است. این رشته هرساله متقاضیان زیادی را در سراسر جهان به خود جذب می‌کند. شاید قبولی در این رشته به‌نظر کار دشواری می‌آید، اما امکان‌پذیر است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل‌از انتخاب رشته باید به آن توجه کرد، بررسی اطلاعات کامل در مورد رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظرتان است.

دانشگاه‌های فنلاند یکی از بهترین دانشگاه‌ها در زمینه پزشکی برای افرادی است، که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند. در این مقاله شما با جزئیات تحصیل پزشکی در کشور فنلاند، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته پزشکی در این کشور، شرایط معاف شدن از شهریه‌های دانشگاهی در فنلاند، مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در فنلاند و درآمد پزشکان در فنلاند آشنا خواهید شد.

تحصیل پزشکی در کشور فنلاند، بین ۵ الی ۶ سال زمان نیاز دارد. در این دوره، به شما دروس پزشکی عمومی ارائه می‌شود. استانداردهای یادگیری در این کشور در زمینه پزشکی بسیار قدرتمند است. زبان تحصیل در این رشته اغلب سوئدی و فنلاندی است و افرادی که به این زبان‌ها تسلط ندارند، دچار مشکل خواهند شد.

برای ورود به رشته پزشکی در فنلاند، باید نمرات بالایی در درس‌های زیست، شیمی، ریاضی و فیزیک داشته باشید. چراکه این یک امتیاز بسیار مهم برای ورود به رشته پزشکی در فنلاند است. متقاضیان رشته پزشکی در فنلاند، برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی این کشور، ملزم به گذراندن دوره‌های پری‌مدیکال و سپس شرکت در آزمون ورودی دانشگاه هستند.

دانشجویان پس از اتمام تحصیلات، باید حداقل به مدت یک سال، در بیمارستان‌هایی که از طرف دانشگاه به شما معرفی می‌شوند، فعالیت داشته باشید.

دانشگاه‌های برتر پزشکی در فنلاند ۲۰۲۲

کشور فنلاند جزو کشورهایی است که، اهمیت زیادی در زمینه پروش پزشکان و متخصصان قوی در دانشگاه‌های پزشکی خود می‌دهد.

رتبه QSدانشگاه
۱۰۴دانشگاه هلسینکی
۴۰۹دانشگاه تامپره
۲۸۷دانشگاه تورکو
۴۰۸دانشگاه اولو
۴۹۹دانشگاه فنلاند شرقی

دانشگاه‌ های مورد تائید وزارت بهداشت ایران در فنلاند ۲۰۲۲

اگر شما جزو افرادی هستید که بعداز تمام شدن تحصیلات خود، قصد بازگشت و کار در ایران را دارید، باید در دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت ایران، تحصیلات پزشکی خود را به پایان برسانید. تحصیل در دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت ایران در فنلاند، این امکان را به شما می‌دهد تا برای معادل‌سازی مدرک خود دچار مشکل نشوید.

تا قبل از امسال، هرسال لیست جدید این دانشگاه‌ها توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شد. اما طبق اعلام این وزارتخانه در پاییز ۱۴۰۰، از این به بعد لیست دانشگاه‌های موردتایید وزارت بهداشت ایران، دوساله خواهد بود.

مدارک لازم برای پذیرش رشته پزشکی در فنلاند ۲۰۲۳

مدارکی که برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی دانشگاه‌های فنلاند به آن‌ها نیازمندید، شامل موارد زیر است:

  • فرم درخواست
  • مدرک دیپلم دبیرستان
  • نمرات بالا در درس‌های زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی در مدرک دیپلم
  • انگیزه نامه
  • تمکن مالی به مبلغ ۱۳,۶۰۰ یورو
  • ارائه مدرک زبان فنلاندی یا سوئدی در حداقل سطح B2 (درصورت تحصیل به زبان فنلاندی یا سوئدی)
  • دو قطعه عکس پاسپورت
  • پاسپورت معتبر

شرایط معاف شدن از شهریه دانشگاه در فنلاند

بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور به‌دنبال تحصیل رایگان در کشور‌های خارجی هستند. کشور فنلاند در صورت داشتن شرایط زیر شما را از پرداخت شهریه معاف می‌نماید:

  • اگر شما مسلط به زبان فنلاندی ویا سوئدی هستید، باید بدانید که تحصیل به زبان فنلاندی و سوئدی در دوره‌های ۶ ساله پزشکی رایگان است. اگر مایل به تحصیل به زبان انگلیسی در دوره‌ها و یا دپارتمان‌های پزشکی هستید، باید شهریه پرداخت کنید.
  • شهروندان فنلاندی از پرداخت شهریه دانشگاه معاف هستند.
  • ازدواج با یک شهروند فنلاندی گرچه شما را به‌طور خودکار از پرداخت شهریه‌های دانشگاه معاف نمی‌نماید، اما با ارائه کارت اقامت شهروندان اتحادیه اروپا در فنلاند، می‌توانید از پرداخت شهریه معاف شوید.
  • اگر شما تابعیت یکی از کشور‌های اتحادیه اروپا، کشورهای منطقه اقتصادی اروپا و یا سوئیس را دارید، از شهریه‌های دانشگاه‌های فنلاند معاف می‌شوید.
  • افرادی که اجازه اقامت دائم فنلاند یا مجوز اقامت طولانی مدت اتحادیه اروپا در فنلاند را دارند، مجبور به پرداخت شهریه نیستند.
  • افرادی که اجازه اقامت مداوم تایپ A فنلاند را برای مدت طولانی دارند، مجبور به پرداخت شهریه نیستند.
  • متقاضیانی که کارت فن‌آوری اتحادیه اروپا در فنلاند را دریافت کرده‌اند، مجبور به پرداخت شهریه نیستند. بلو کارت یا همان کارت آبی اتحادیه اروپا یک کارت اجازه اقامت با علامت گذاری “کارت آبی اتحادیه اروپا” به عنوان یک نوع مجوز است.
  • افرادی که اجازه اقامت موقت تایپ B فنلاند را دارند، مجبور به پرداخت شهریه نیستند.

کار پس از تحصیل پزشکی در فنلاند

یکی از دغدغه‌های دانشجویان پزشکی در کشور فنلاند، مسئله کار در این کشور است. دانشجویان پزشکی درحین تحصیل خود می‌توانند به‌مدت ۲۰ ساعت در هفته، کاری را که مربوط به شاخه‌های رشته پزشکی نیست، انجام دهند. اگر مایل به کار بعد از اتمام تحصیلات خود در رشته پزشکی هستید، باید بدانید که پس‌از اتمام تحصیل، اجازه اقامت ۶ ماهه در این کشور را دارید و می‌توانید به‌دنبال کار در این کشور بگردید. ممکن است در بیمارستان و یا مراکز درمانی که دوره‌های کارآموزی خود را در آن‌جا می‌گذرانید نیز جذب شوید و نیازی به جست‌وجوی کار نداشته باشید.

درآمد پزشکان و هزینه‌های زندگی در فنلاند

اگر شما بعداز اتمام تحصیلات پزشکی خود مایل به کار در فنلاند هستید، در جدول زیر می‌توانید بالاترین وپایین‌ترین میزان حقوق در فنلاند را مشاهده نمایید:

میزان درآمد درآمد سالانه به یورو
بالاترین حقوق۲۲۳,۰۰۰ یورو
پایین‌ترین حقوق۴۸,۶۰۰ یورو
میانگین۱۳۲,۰۰۰ یورو
بالاترین وپایین‌ترین میزان حقوق در فنلاند

هزینه‌‌های زندگی در فنلاند برای یک فرد بدون در نظرگرفتن اجاره خانه۹۵۸.۷ دلار است. هزینه اجاره خانه بسته به نوع اپارتمان و شهر و زندگی از ۷۱۵.۵۹ تا ۱,۴۳۷.۲۴ دلار است.