مهاجرت

مهاجرت اقدامی بین المللی از سوی مردم یک کشور به کشور مقصد که در آن بومی محسوب نمی‌شوند و شهروند آن جا نیستند، می‌باشد. هدف از مهاجرت، سکونت و اقامت در کشور مقصد به ویژه اقامت دائم و اخذ شهروندی آن کشور و همچنین اشتغال به کار به عنوان کارگر مهاجر یا به طور موقت به عنوان کارگر خارجی است.

مهاجرت چیست؟

مهاجرت معمولاً به جابه جایی طولانی مدت اطلاق می‌شود و شامل گردشگران و بازدیدکنندگان موقتی و کوتاه مدت نمی‌شود؛ لیکن مهاجرت کوتاه و فصلی نیروی کار به عنوان زیرمجموعه مهاجرت به حساب می‌آید.

مردم معمولاً برای ساخت آینده‌ای بهتر و فرار از مشکلات موجود در کشور خود تصمیم به مهاجرت می‌گیرند.

تحقیقات و آمار نشان داده که مهاجرت هم به نفع کشور مبدأ و هم به نفع کشور مقصد مهاجرپذیر می‌تواند باشد زیرا کشوری که کمبود نیروی کار دارد، نیروی کار خود را از کشورهایی که نیروی کار مازاد دارد، تأمین می‌کند که در این جا هر دو کشور از این اقدام، منفعت کسب می‌کنند.

لذا این تصور که مهاجران اغلب مصرف کننده هستند و یا به زیان کشور مقصد می‌باشند تصوری غلط است. طبق آمار، مهاجران درآمد زایی بالایی نیز برای کشور مقصد تاکنون داشته‌اند.

به عنوان مثال کشور بزرگ و ثروتمندی همچون امریکا که مهاجرپذیرترین کشور دنیاست ، درصد زیادی از اقتصادش وابسته به مهاجرت افراد از کشورهای دیگر به ایالات متحده است. زیرا نه تنها آمریکا از این مهاجران درآمد کسب می‌کند، بلکه افراد از سراسر دنیا امکان سرمایه گذاری و اشتغال زایی در امریکا را دارند و از این طریق به اقتصاد امریکا کمک می‌کنند.

 

روش های مهاجرت

  • از طریق تولد
  • از طریق ازدواج
  • از طریق تحصیل
  • از طریق کار
  • از طریق سرمایه گذاری
  • از طریق پناهندگی 


مهاجرت از طریق تولد

قوانین مهاجرتی اکثر کشورهای دنیا (مثل امریکا) بدین صورت است که اگر فرزند شما در خاک آن کشور متولد شود، تابعیت آن کشور را می‌گیرد و شهروند آنجا محسوب می‌شود و می‌تواند پاسپورت آن کشور را بگیرد. حتی در بعضی از کشورهای توسعه یافته نظیر کانادا، با به دنیا آوردن فرزندتان در آنجا می‌توانید اقامت آن کشور را بگیرید و به آنجا مهاجرت کنید و از حق امتیاز شهروندی فرزندتان برخوردار شوید.

مهاجرت از طریق ازدواج

اگر شما با شهروند یا کسی که اقامت کشوری را دارد ازدواج کنید، از این طریق می‌توانید به آن کشور مهاجرت کنید و به همسرتان ملحق شده و با هم در کشور او زندگی کنید. تمامی کشورهای دنیا این امتیاز را برای شهروندانشان قائل شده اند که برای همسر قانونی خود درخواست ویزای مهاجرتی دهند.

مهاجرت از طریق تحصیل

اگرچه شما با تحصیل در اکثر کشورهای دنیا، جز شهروندان آن کشور محسوب نمی‌شوید و ویزایی که به شما تعلق می‌گیرد از نوع غیرمهاجرتی است و شما بعد از اتمام مهلت قانونی تحصیلتان ملزم به ترک آن کشور هستید، اما این حق برای شما قرار داده شده است که در صورت پیدا کردن کار در آن کشور و یا ازدواج با شهروندان آن کشور ویزای خود را به نوع ویزای مهاجرتی تغییر دهید.

مهاجرت از طریق کار

شما از طریق یافتن شغل در کشورهای خارجی، این امکان را دارید که اقامت آن کشور را به دست آورید و بدین صورت علاوه بر آنکه مهارت‌های شغلی متفاوتی کسب می‌کنید، درآمد بیشتری به دست می‌آورید و جایگاه شغلیتان را ارتقا می‌بخشید ، می‌توانید آزادنه در آن کشور زندگی کنید و از امتیازات شهروندی آنجا برخوردار شوید.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

شما با سرمایه گذاری در کشورهای توسعه یافته این شانس را دارید از شرایط اقتصادی آن کشور استفاده نمایید و علاوه بر کسب درآمد ، فرصت مهاجرت مادام العمر به آن کشورها را داشته باشید.

مهاجرت از طریق پناهندگی

اکثر کشورهای توسعه یافته این فرصت را برای اتباع کشورهای جنگ زده و تحت سلطه کمونیست فراهم کرده‌اند که از این طریق به آن کشورها مراجعه کنند. مدنظر داشته باشید این گزینه تنها برای کشورهای جنگ زده می‌تواند گزینه خوبی باشد اما برای اتباع سایر کشورها بدترین گزینه ممکن خواهد بود و معمولا افرادی که شرایط لازم را ندارند اما برای پناهندگی اقدام میکنند، پس از تحمل مشقت‌های بسیار به کشور خود بازگردانده می شوند.

 

قوانین مهاجرت

  • مطابق ماده ۱۳ اعلامیه بین‌ المللی حقوق بشر هیچ شهروندی نباید مانعی در رابطه با ترک کردن کشور خود داشته باشد.لذا نبود مانع به معنای آزادی کامل افراد برای مهاجرت و بی قانون بودن پذیرش در کشور مقصد نیست. همانطور که هر فردی در کشور محل تولد خود ملزم به رعایت قوانینی است، می‌بایست برای ورود و زندگی در کشور دیگر، قوانین آن کشور را بپذیرد و خود را با آن شرایط وفق دهد. آنطور که مسلم است فقدان قوانین این چنینی از لحاظ حقوقی مشکلات زیاد و جبران ناپذیری را به وجود خواهد آورد.

لازم به ذکر است مهاجرت بدون تأیید رسمی، طبق قوانین مهاجرتی، غیرقانونی تلقی می شود.  دولت‌ها معمولاً برای مهاجرت غیرقانونی بازداشت و حبس تعیین می‌کنند.
از آن جایی که هر کشور قوانین مهاجرتی خاص خود را (البته منطبق با قوانین بین المللی مهاجرت) داراست، در صورتی که فرد بدون اطلاع و آگاهی کامل اقدام به مهاجرت نماید و ویزای او از طرف کشور پذیرنده رد شود اقدام‌های بعدی جهت مهاجرت و دریافت ویزای آن کشور و اغلب موارد برای سایر کشورها نیز به مراتب دشوارتر از قبل می‌گردد. بنابراین بهترین راه مهاجرت مشاوره با افراد متخصص زمینه مهاجرت است

اقدامات لازم برای مهاجرت

پیش از اقدام به مهاجرت باید در ابتدا مقصد خود را مشخص فرمایید که چه کشوری مدنظر شماست. آیا کشور مربوطه می‌تواند گزینه ایده آلی برای شما باشد و نیازات شما را بر طرف کند.

به طور کلی می‌توان گفت برای انجام مهاجرت اصولی و آسان شما باید سه مرحله را موفقیت پشت سر بگذارید: ارزیابی، مشاوره و اقدام

ارزیابی مهاجرت

حتما از یک کارشناس مهاجرتی آگاه و با تجربه بخواهید که شرایط شما را برای گرفتن ویزاهای کشورهای مختلف دنیا ارزیابی کند و به شما اطلاع دهد چه نوع ویزایی مناسب شماست. این را بدانید با انتخاب گزینه اشتباه، وقت و هزینه خود را هدر می‌دهید و در آخر نمی‌توانید نتیجه دلخواه را کسب کنید. در خوشبینانه‌ترین حالت، ممکن است پروسه آن مدت زمان زیادی به طول بیانجامد؛ غافل از اینکه اگر از نوع ویزای دیگری که شرایطش را هم داشتید اقدام می‌کردید، می‌توانستید ویزای آن کشور را در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری و یا حتی با هزینه بسیار کمتری دریافت کنید.

مشاوره مهاجرت

حتما با کارشناسان مهاجرتی زبده و آگاه مشورت کنید تا بتوانید اطلاعات خود را در زمینه ویزای مربوطه افزایش دهید. این را بدانید که هر چقدر آگاهانه تر عمل کنید، می‌توانید در آخر نتیجه بهتری بگیرید. در زمینه امور مهاجرتی، مشاوره از آن جهت اهمیت دارد که کارشناس با تجربه می‌تواند با ارزیابی شرایطتان نتیجه ویزای شما را پیش‌بینی نماید و برای اقدام آن بهتر شما را راهنمایی کند.

اقدام به مهاجرت

پس از ارزیابی و مشاوره شما هم از نوع ویزای مناسب خودتان آگاه می‌شوید و هم اطلاعات لازم را کسب می‌کنید. اما آیا بعد از آن، می‌توانید خودتان به تنهایی امور مربوطه را انجام دهید؟ متاسفانه تعداد افرادی که خودشان به تنهایی اقدام به گرفتن ویزا می‌کنند و در نهایت موفق می‌شوند بسیار انگشت شمار است. زیرا شما برای گرفتن ویزای هر کشوری باید از کلیه قوانین مهاجرتی آن کشور مطلع باشید، تجارب نفرات قبلی را بدانید و در طول پروسه مرتکب اشتباه و خطا هر چند به صورت سهوی نشوید.

بیشمارند افرادی که با تصور دانستن زبان، خود شخصا اقدام به گرفتن ویزاهای کشورهای مختلف می‌نمایند و در آخر با هدر رفتن وقت و هزینه خود، متاسفانه نتیجه دلخواه را کسب نمی‌کنند. زیرا این افراد از این نکته غافل هستند که دانستن زبان انگلیسی هر چند می‌تواند به شما در پروسه گرفتن ویزا کمک کند اما هرگز تضمینی برای گرفتن ویزای شما نیست. که اگر این طور بود کلیه افراد انگلیسی زبان می‌توانستند به راحتی ویزاهای مختلف انواع کشورهای دنیا رابگیرند. در حالیکه سالانه هزاران درخواست مهاجرتی این افراد در سفارت‌های مختلف دنیا رد می‌شود. بنابراین اهمیت استفاده از کارشناسان مهاجرتی با تجربه و آگاه اینجاست که نمود پیدا می‌کند.

مهاجرت به کشورهای مختلف

همانطور که پیش از این بدان اشاره شد، قوانین مهاجرتی هر کشور متفاوت است و همه کشورهای دنیا این امکان را برای اتباع سایر کشورها فراهم کرده‌اند که با گرفتن یکی از انواع ویزاهای مهاجرتی به آنجه مهاجرت کنند و مادام العمر در آنجا زندگی کنند و از حقوق شهروندی نشیر حق کار و تحصیل برخوردار شوند.

از طرفی دیگر فردی که قصد مهاجرت دارد باید با توجه به شرایط و مدارک خودش و همچنین قوانین انواع ویزاهای مهاجرتی کشورهای مختلف، بهترین کشور و مناسب ترین نوع ویزا را انتخاب نماید. اما بهترین کشور برای مهاجرت کجاست؟ چه کشورهایی مهاجر بیشتری از سایر کشورهای دنیا دارند. در چه کشورهایی بهتر می‌توان زندگی و رشد کرد؟

همانطور که می‌دانید با مهاجرت به کشور دیگری، شاید سالها طول بکشد که شما بتوانید با شرایط جدید خودتان را وفق دهید و رشد کنید. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید اگر کشور مقصد شما جز کشورهایی باشد که مهاجرت در آنان زیاد صورت می‌گیرد و شرایط خوبی برای مهاجران فراهم کند، به طوری که شما پس از مهاجرت امکان کار داشته باشید، مسلما شرایط فرق می‌کند و بهتر و در مدت زمان کوتاه تری می‌توانید به نتیجه برسید.

دسته بندی شده در: