ویزای کار دانمارک و مهاجرت به دانمارک از طریق کار و نکات مهم آن در این مقاله مورد بررسی و تحلیل علمی قرار می گیرد. متقاضیان کار در کشور دانمارک معمولاً پرسش هایی مطرح می کنند از این قبیل که چگونه می توان اقامت کاری دانمارک را اخذ نمود؟جذب نیروی کار در دانمارک به چه صورت انجام می شود؟ و بهترین مشاغل ایرانیان در دانمارک کدام است؟ ما در این مقاله بر آن هستیم که به صورت مختصر به این پرسش ها پاسخ دهیم و راه های اخذ ویزای کار دانمارک را بررسی کرده و به طور گسترده در خصوص مهاجرت کاری به دانمارک و  شرایط آن مباحثی را ارائه داده و در انتها پیشنهادات خود را ارائه کنیم.

دانمارک کشوری اروپایی واقع در حوزه اسکاندیناوی به پایتختی کپنهاگن و دارای جمعیتی در حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر می باشد. نظام سیاسی این کشور پادشاهی بوده و دارای وسعتی در حدود ۲ میلیون و ۲۲۱ هزار کیلومتر مربع می باشد. زبان رسمی این کشور دانمارکی و دین رسمی آن مسیحی است. دانمارک با کشورهای سوئد، نروژ و آلمان همسایگی دارد. دانمارک شادترین کشور جهان شناخته شده و دارای یکی از بهترین استانداردهای زندگی در سطح جهان است. بنابراین می تواند مقصد مناسبی برای مهاجرت باشد.

برای مهاجرت به دانمارک راه های مختلفی وجود دارد که اخذ ویزای کار دانمارک و کار در دانمارک یکی از این روش ها می باشد. کشور دانمارک به دلیل استانداردهای زندگی بسیار بالا یکی از کشورهای مورد توجه برای مهاجرت کاری و زندگی محسوب می شود. بازار کار دانمارک به دلیل انعطاف پذیری بالا و فرصت های شغلی زیاد و خدمات اجتماعی گسترده جزو مقاصد مهاجرتی بسیاری از مردم جهان به منظور کار و زندگی در این کشور بوده است. دانمارک برای رفاه و آسایش شهروندانش ارزش و اهمیت بالایی قائل بوده و به همین دلیل نرخ بیکاری و تورم پایین به همراه تعطیلات کاری مناسب برای شهروندان این کشور وجود دارد. طبیعتاً ویزای کاری جزو بهترین و پرطرفدارترین نوع ویزاها محسوب شده و یکی از سریع ترین راه ها برای اخذ اقامت کشورها محسوب می شود.

ویزای کار دانمارک و انواع آن

اخذ ویزای کار در دانمارک و یافتن کار در این کشور برای قشر تحصیلکرده و دارای مهارت نسبت به سایر اقشار آسان تر و محتمل تر است. به منظور یافتن کار در دانمارک می بایست شغل و مهارت شما در این کشور مورد نیاز باشد. ویزای کار دانمارک دارای انواع مختلفی از پیشنهاد کاری گرفته تا کار داوطلبانه است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ویزای کاری لیست مثبت دانمارک

ویزای کاری طرح درآمد مشروط

ویزای کاری طرح گرین کارت

ویزای کار حین تحصیل در دانمارک

ویزای کار طرح کارت استقرار یا ویزای کار فارغ التحصیلان و دانشجویان مقطع دکتری

ویزای کار در تعطیلات

ویزای جستجوی کار دانمارک

ویزای کاری موسوم به فست ترک

ویزای کار دانمارک و مدارک مورد نیاز

برای اخذ ویزای کار دانمارک، باید ابتدا از یک کارفرما در کشور دانمارک پیشنهاد کار (Job Offer) دریافت کنید. روش های کاریابی در دانمارک و پذیرش نیروی کار دانمارک در ادامه همین نوشتار بررسی خواهد شد. پس از دریافت پیشنهاد کار، به همراه سایر مدارک باید به سفارت کشور دانمارک مراجعه نمایید و در خواست خود برای اخذ ویزای کار را ارائه دهید. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری دانمارک به شرح زیر می باشد.

  • پاسپورت غیر دانمارکی و غیر اروپایی
  • تکمیل فرم الکترونیکی درخواست ویزای کار دانمارک
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • پاسپورت دارای حداقل 3 ماه اعتبار
  • اظهارنامه دلیل سفر به دانمارک
  • رسید بلیط رفت و برگشت به دانمارک
  • رسید رزرو هتل یا محل اسکان در دانمارک برای طول مدت ویزا
  • رسید بیمه سفر دارای حداقل پوشش 30 هزار یورو برای کشور دانمارک و حوزه شنگن
  • پرینت سپرده حساب بانکی در بانک های مورد تایید سفارت

متقاضیان کار در دانمارک می توانند درخواست ویزای کار دانمارک را از دو طریق آنلاین و حضور در سفارت ارائه دهند. علاوه بر مدارک ذکر شده باید هزینه بررسی درخواست را نیز پرداخت نمایید. در ادامه هزینه صدور هر ویزا به اطلاعتان خواهد رسید.

  • ویزای لیست مثبت دانمارک ۳۱۶۵ کرون
  • ویزای طرح درآمد مشروط ۳۱۶۵ کرون
  • ویزای طرح گرین کارت دانمارک ۶۳۷۵ کرون
  • ویزای جستجوی کار دانمارک 3025 کرون
  • ویزای فست ترک 3025 کرون
  • ویزای طرح کارت استقرار یا ویزای کار فارغ التحصیلان و دانشجویان مقطع دکتری 1900 کرون
  • سایر ویزاهای ذکر شده 3025 تا 3165 کرون

ویزای کار دانمارک و نرخ بیکاری در دانمارک

برای کار در دانمارک و هر کشور دیگری دانستن نرخ بیکاری در آن کشور حیاتی است. چرا که با دانستن نرخ بیکاری می توان میزان شانس برای کار در آن کشور را دانسته و نسبت به مهاجرت کاری به آن کشور اقدام نمود. نرخ بیکاری در دانمارک در حال حاضر به 3.9 درصد رسیده است. در ذیل نمودار نرخ بیکاری در دانمارک تقدیم حضورتان می گردد.

ویزای کار دانمارک و مشاغل مورد نیاز دانمارک در سال 2021

کشور دانمارک در برخی حوزه ها و مشاغل با کمبود نیروی کار مواجه است. اگر شما در این زمینه ها تخصص داشته باشید شانس بالاتری برای استخدام در دانمارک دارید. در لیست زیر برخی از مشاغل نیازمند نیروی کار ذکر شده است.

فناوری اطلاعات

مهندسی و تکنولوژی

مدیریت و کارکنان

صنعت و صنایع دستی

فروش و ارتباطات

آموزش

دفتر و امور مالی

امور اجتماعی و سلامت

ویزای کار دانمارک و میزان حقوق در دانمارک

دانستن میانگین حداقل حقوق در دانمارک جزو الزامات کار در دانمارک محسوب می شود. حداقل حقوق دریافتی یک کارگر در دانمارک بطور میانگین 880 کرون معادل 128 دلار برای 8 ساعت کار می باشد. میانگین ساعات کاری در دانمارک هفته ای 37 ساعت است. در نتیجه میانگین حقوق ماهیانه برای کار در دانمارک 17000 کرون معادل 2400 دلار می باشد. که این میزان سالیانه به طور ناخالص به 522 هزار و 548 کرون معادل 85 هزار و 510 دلار می رسد که میانگین درآمد خالص پس از کسر مالیات در حدود 322 هزار و 609 کرون خواهد بود. البته می بایست بدانید میزان مالیات دریافتی در دانمارک بالا بوده و حتی در شرایطی در حدود 50% می باشد. در جدول زیر میزان حقوق سالیانه مشاغل مختلف در دانمارک بصورت جدول آورده شده است.

میزان حقوق سالیانه برای برخی از مشاغل در دانمارک، برای متقاضیان کار در دانمارک در جدول زیر نمایش داده شده است.

شغلمیانگین حقوق در سال (دلار)
توسعه دهنده نرم افزار80,150
مهندس68,998
کارگردان157,903
مدیر96,760
معمار 71,198
مدیر بازاریابی95,271
مدیر پروژه IT94,009
مهندس نرم افزار85,088
مهندس مکانیک74,016
تحلیلگر مالی72,727

ویزای کار دانمارک و نحوه کاریابی در دانمارک

به منظور یافتن هرچه سریع تر کار در هر کشور تراز اولی، دانستن زبان آن کشور و یا زبان بین المللی به همراه حداقل مدرک تحصیلی لیسانس جزو امتیازات محسوب می شود.  از جمله مشاغل مورد نیاز در دانمارک شامل گروه کامپیوتر و IT، علوم اجتماعی، علوم پزشکی و مهندسی است. لازم است بدانید که شما تنها فرد جوینده کار در دانمارک نیستید و افرادی بسیاری مانند شما از کشورهای مختلف و حتی کشور خودتان به دنبال یافتن کار در دانمارک بوده و با شما در رقابت خواهند بود و شما برای یافتن کار می بایست امتیازات و ویژگی هایی بالاتر از آنها نیاز خواهید داشت. برای هرچه بهتر و سریعتر پیدا کردن کار در دانمارک بهتر است از موسسات کاریابی کمک بگیرید. در بخش بعدی به معرفی برخی از کاریابی های بین المللی کشور دانمارک خواهیم پرداخت.

ویزای کار دانمارک و موسسات کاریابی در دانمارک

به منظور هرچه سریعتر پیدا کردن کار نیز به موسسات کاریابی در دانمارک خواهید داشت که در ذیل به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است این موسسات بیشتر مشاغل مورد نیاز بین المللی را ارائه می دهند تا سریعتر موفق به جذب در بازار کاری دانمارک شوید.

  • Frends
  • Abilon search & management
  • Accountor
  • Act Vicar & Recuitmernt
  • Active search
  • Addvalue
  • Adecco

ویزای کار دانمارک و بررسی ویزای همراه

در صورتی که با موفقیت از کشور دانمارک پیشنهاد کار و ویزای کار دریافت کنید، می توانید برای اعضای خانواده خود نیز اقامت دانمارک را دریافت نمایید. اعضای خانواده که می توانند شما را در دانمارک همراهی کنند شامل همسر و فرزندان با سن کمتر از 18 سال می باشد. برای همراهی خانواده درآمد شما در دانمارک باید هزینه های زندگی شما را به صورت کامل پوشش دهد و مکان مناسبی برای زندگی یک خانواده داشته باشید. خوشبختانه همسر شما نیز می تواند به صورت تمام وقت در کشور دانمارک به کار بپردازد. 

ویزای کار دانمارک و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در دانمارک

هدف نهایی بسیاری از مهاجرین، اخذ تابعیت کشور مقصد می باشد. در کشور دانمارک نیز مانند سایر کشورهای اروپایی می توانید پس از مدتی کار و پرداخت مالیات، اقامت دائم و سپس تابعیت دانمارک را کسب نمایید. برای اخذ اقامت دائم دانمارک شما باید به مدت 8 سال در این کشور زندگی کرده باشید و پس از گذشت 1 سال از اقامت دائم (مجموعاً 9 سال) می تواند تابعیت و پاسپورت دانمارک را کسب نمایید. در صورتی که با یکی از شهروندان دانمارک ازدواج کنید، زمان مورد نیاز برای دریافت پاسپورت دانمارک، با توجه به تعداد سال های گذشته از ازدواج شما، می تواند تا 3 سال کاهش یابد. در شرایط خاصی مانند تحصیل یا کار تمام وقت در دانمارک در سن 18 تا 19 سالگی و یا وابستگی خانوادگی به شهروندان دانمارکی، مدت زمان مورد نیاز برای اخذ اقامت دائم  دانمارک می تواند به 4 سال کاهش یابد.