هزینه زندگی و تحصیل در دانمارک می تواند بسته به مقطع تحصیلی متفاوت باشد. هزینه تحصیل در دوره کارشناسی چیزی حدود ده هزار تا چهارده هزار یورو ، مقطع کارشناسی ارشد 10 هزار تا 36 هزار و مقطع دکتری حدودا 12.500 الی 30.000 یورو می باشد. برای تحصیل در دانمارک متقاضی باید مدرک آیلتس 6.5 و بالاتر برای مقاطع بعد را داشته باشد. هزینه اسکان در خانه بیشتر است و بهتر است یا خانه اشتراکی داشته باشید یا با پرداخت 270 الی 600 یورو در ماه از خوابگاه دانشجویی بهره ببرید. خرید هفتگی مواد غذایی 30 تا 42 پوند هزینه در ماه و 30 پوند در ماه برای کتاب و سایر لوازم مربوط به تحصیل لازم است. دانشجویان برای استفاده از بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس باید پس از مهاجرت تحصیلی به دانمارک و حضور در این کشور و پس از طی یک الی دو ترم تحصیل، درخواست بورسیه دهند.

کشور دانمارک برای تحصیل

کشور دانمارک به عنوان یک کشور نوردیک، متشکل شده از 443 جزیره می باشد.. دانمارک در سال 1973 به عضویت  اتحادیه اقتصادی اروپا در آمده است. این کشور به عنوان یکی از کشور های توسعه یافته، دارای با کیفیت ترین و بالاترین سطح زندگی و رفاه اجتماعی در دنیا است و توانسته در حوزه هایی همچون آموزش، مراقبت های بهداشتی و برخورداری از حکومت دموکرات در بالاترین رتبه ها در دنیا قرار گیرد. اما هزینه زندگی و تحصیل در دانمارک بستگی به شرایط دانشجویان بین المللی دارد. اگر متقاضی مورد نظر به عنوان شهروندان اتحادیه اروپا قصد تحصیل در  دانمارک را داشته باشند از  تحصیلات رایگان در این کشور بهره مند خواهند شد و در صورتی که دانشجویان شهروند EEA باشند باید هزینه و شهریه دانشگاه مورد نظر در دانمارک را پرداخت نمایند. باید توجه داشته باشید که هزینه زندگی و تحصیل در دانمارک بسته به شهر و موسسه آموزشی و اینکه دانشجو در چه مقطعی قصد تحصیل دارد بسیار مهم می باشد.

هزینه های زندگی در دانمارک به شهر و جایگاهی که شما زندگی می کنید بستگی خواهد داشت، چرا که در شهرهای بزرگ هزینه های زندگی به مراتب گران تر خواهد بود.

هزینه مسکن و اقامت هر ماه 300 الی  500 یورو
هزینه های مواد غذایی، بیمه درمانی و هزینه های حمل و نقل300 یورو
هزینه زندگی دانشجویی1200 یورو در ماه

شرایط تحصیل کارشناسی در دانمارک

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور دانمارک را دارند، باید بدانند که می توانند در رشته های مختلف دانشگاهی در این کشور تحصیل نمایند. تحصیل آن ها می تواند در دانشگاه های دولتی و خصوصی انجام شود. دانشجویان می توانند در مهارت های مختلفی اعم از مهارت های تئوری و عملی و همینطور این دو مهارت توأمان با هم در این مقطع آموزش ببینند. به طور کلی در مورد مقطع لیسانس باید گفت در کشور دانمارک 3 نوع مدرک تحصیلی در این مقطع برای متقاضیان ارائه می گردد که شامل موارد زیر است:

کارآموزان حرفه‌ای:

این دوره تحصیلی برای آموزش حرفه ‌ای دانشجویان تنظیم شده است. دانشجویانی که تمایل دارند به حرفه های خاصی وارد شود می توانند در کالج های دانشگاهی در زمینه مورد نظر به مدت 3 الی 4.5 سال تحصیل نمایند و مستقیما وارد بازار کار شود.

لیسانس های دانشگاهی:

این نوع دوره لیسانس در این کشور که در دانشگاه ها ارائه می گردد به صورت دوره سه ساله می باشد. در این دوره تحصیل، دانشجو می تواند بر روی یک یا دو موضوع تمرکز نماید. این دوره می تواند مقدمه ورود دانشجو به مقطع فوق لیسانس یا ورود به بازار کار باشد.

دوره آکادمی حرفه ای AP :

این نوع مدرک کارشناسی در آکادمی های کسب و کار یافت می شود. تحصیل در این دوره ها به صورت دو ساله است.

تحصیل کارشناسی ارشد در دانمارک

در مورد شرایط تحصیل در دانمارک در مقطع فوق لیسانس در این کشور باید گفت که دانشجویان می توانند پس از اخذ مدرک لیسانس و فارغ التحصیلی از این مقطع، پذیرش دانشگاهی برای مقطع فوق لیسانس را اخذ نمایند. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک می‌ توان تحصیل به زبان دانمارکی یا انگلیسی را برگزید. جهت تحصیل به زبان انگلیسی، ارائه مدرک زبان 6.5 آیلتس مورد نیاز است. دانشجویان باید در آخر تحصیل خود، پژوهش مربوط به رشته تحصیلی ارائه نمایند.

طول دورهدو سال
زبان تحصیلدانمارکی یا انگلیسی
سطح زباننمره 6.5 آیلتس

تحصیل دکترا در دانمارک

مقطع دکترا در کشور دانمارک بسیار مورد توجه است. با توجه به اینکه این کشور دارای سیستم آموزشی بسیار قدرتمند و شناخته شده در سطح جهان است، می توان دانمارک را برای تحصیل دکترا برگزید. مقطع دکترا در کشور دانمارک حدود ۳ الی ۴ سال زمان خواهد برد و دانشجویان در دوره تحصیل خود باید حدود ۳۰ واحد تحصیلی را پاس نمایند. برای تحصیل در این مقطع نیز نیاز به ارائه مدرک آیلتس برای تحصیل به زبان انگلیسی با نمره حداقل ۷ می باشد. تحصیل در این مقطع می تواند همراه با انواع بورسیه های تحصیلی نیز باشد.

طول دورهسه الی چهار سال
تعداد واحد30 واحد
سطح زباننمره 7 آیلتس

شهریه دانشگاه های دانمارک

در دانمارک علاوه بر دانشگاه های دولتی، دانشگاه های خصوصی و … وجود دارد که متقاضیان می توانند نسبت به رشته و دوره های تحصیلی اقدام به تحصیل نماید. دانش آموزان بین المللی باید بتوانند به یکی از زبان های دانمارکی، سوئدی، نروژی، انگلیسی و یا  آلمانی که در مدارس دانمارک تدریس می شود، تحصیل کنند. به همین دلیل باید در یک سطح معقول و منطقی زبان تدریس را درک کنند. هزینه زندگی و تحصیل در دانمارک در مدارس شامل هزینه های اقامت در دبیرستان، همچنین هزینه های غذا و هزینه های شهریه مدارس می باشد. فلذا دانش آموزان باید مستنداتی را جهت ارائه بودجه کافی برای حمایت از خود در حین اقامت در دانمارک ارائه دهند. مقدار هزینه زندگی در  دانمارک در سال 2023 برای دانش آموزان 6.166 کرون دانمارک در ماه می باشد . حال دانش آموزان نسبت به ماه هایی که در دانمارک حضور دارند باید 6.166 کرون دانمارک  را در ماه های حضور در دانمارک ضرب کنند.

دانش آموزان می توانند برای تائید بودجه کافی جهت حمایت خود در طول اقامت خود در دانمارک اسنادی مبنی بر بیانیه بانکی را ارائه دهند.

دانش آموزانی که سن آنان زیر 18 سال می باشند باید:

مستنداتی جهت رضایت از هر دو والدین داشته باشند که به فرزند خود اجازه تحصیل در دانمارک را داده اند و به امضا رسیده باشد.
همین طور دانش آموزان باید بتوانند مستنداتی جهت مشخص نمودن اینکه حضانت آنان با چه اشخاصی می باشد را ارائه دهند. به عنوان مثال شناسنامه یکی از این مستندات است.
علاوه بر آن مدارس باید اعلام کنند که می توانند از دانش آموزان زیر 18 سال می توانند حمایت کنند و دانش آموزان از شرایط اقامت و تحصیل مناسب در مدرسه دانمارک را برخوردار هستند.
  • مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانمارک مستلزم دریافت پذیرش از موسسات و دانشگاه های معتبر از نظر آموزشی است. الزامی است که دانشجویان مهارت هایی زبانی خود را در یکی از زبان های دانمارکی، انگلیسی و یا آلمانی ارائه دهند. برخی از دانشجویان بین المللی می توانند قبل از دریافت پذیرش در دانشگاه در دوره های مقدماتی ثبت نام نمایند. البته باید در نظر داشته باشند:

این دوره ها نباید بیش از 1 سال باشد.
دانشجویان باید در دروه های مقدماتی ثبت نام نمایند که به دوره های آموزش عالی آنان مرتبط باشد.
شرکت در این دوره ها شرط لازم برای ورود به دانشگاه های دانمارک و شرکت در برنامه های آموزشی عالی باشد.

دانشجویان باید در نظر داشته باشند که در موسساتی عالی باید پذیرش دریافت کنند که دارا ی اعتبار عمومی باشد و توسط موسسات ارزیابی دانمارک EVA تائید شده باشد. علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد، باید در نظر داشت که دانشجویان بین المللی می توانند مستنداتی در جهت تامین هزینه های زندگی و تحصیل در دانمارک و در مقطع کارشناسی ارائه دهند. دانشجویان می توانند شهریه تحصیل خود را در برنامه های آموزشی مورد نظر بپردازند و در صورتی که شهریه یک ترم را پرداخت کنند می توانند به عنوان مستند، بودجه کافی که در نظر گرفته اند را ارائه کنند. البته دانشجویانی که هزینه های زندگی و تحصیل در دانمارک را در مقطع کارشناسی پرداخت کرده اند نیاز به ارائه مستندات برای ساله های آینده ندارند. در ادامه به هزینه های تحصیل در برخی از دانشگاه های دانمارک در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خواهیم پرداخت:

دانشگاه آلبورگشهریه سالانه بین 10.000 الی 14.000 یورو
دانشگاه اهروششهریه سالانه بین 8.000 الی 14.000 یورو
دانشگاه دانمارک جنوبیشهریه سالانه بین 6.500 الی 14.000 یورو

سومین دانشگاه برتر دانمارک که در سال 1969 تاسیس شده است، دانشگاه آلبورگ می باشد. این دانشگاه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، پذیرای دانشجویان می باشد. سطح علمی دانشگاه آلبورگ دانمارک بسیار مطلوب می باشد و در تازه ترین رده بندی این دانشگاه در بین 250 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. این دانشگاه در حوزه مهندسی برترین دانشگاه در سطح اروپا و ششمین دانشگاه در سطح جهان می باشد. زبان اصلی تحصیل در این دانشگاه دانمارکی است ولی با توجه به پذیرش دانشجویان بین المللی، متقاضیان می توانند با اخذ مدرک زبان در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند.

  • مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه های دانمارک طیف وسیعی از موضوعات تحصیلی و مطالعاتی را ارائه می دهد و دانشجویان در دانمارک نقش اصلی را در اهداف آموزشی دنبال می کند و به روش های نوآوری در نظام آموزشی دانمارک تدریس می شود. به همین جهت دانشجویان در هر موضوعی انتخاب رشته داشته باشند می توانند انتظار داشته باشند که کیفیت عالی و استاندارد های بالایی را از دانشگاه های دانمارک باید انتظار داشته باشند. در اینجا برخی از گزینه های محبوب جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را خدمتتان اعلام می نماییم.

کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی
کارشناسی ارشد رشته اقتصاد
کارشناسی ارشد رشته طراحی
کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران
دانشکده بازرگانی کپنهاگشهریه سالانه بین 10.000 الی 12.500 یورو
دانشگاه فنی مهندسی دانمارکشهریه سالانه بین 13.500 یورو
دانشگاه راسکیلدشهریه سالانه بین 14.000 الی 36.000 یورو

دانشگاه صنعتی دانمارک در سال 1826 در 12 کیلومتری کپنهاگ تاسیس شد. در امسال بیش از 30 درصد از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین المللی تشکیل داده اند. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی در این دانشگاه 3 سال، کارشناسی ارشد 2 سال و دکتری 4 سال می باشد. از مزایای تحصیل در این دانشگاه می توان به وجود بورسیه های متفاوت، فرصت های متنوع کار در حین تحصیل و کار پس از تحصیل و کیفیت بالای آموزش اشاره نمود. شهریه دانشگاه فنی دانمارک متناسب با نوع رشته و مقطع تحصیلی دانشجو می باشد اما به طور متوسط شهریه سالیانه برای مقطع کارشناسی 15 هزار یورو و مقطع ارشد 30 هزار می باشد.

  • مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکتری در دانمارک نسبت به مقاطع دیگر کمی متفاوت است. تحصیل در این مقطع بیشتر به صورت پروژه ای و تحقیقاتی انجام می شود. تحصیل در مقطع دکتری در کشور دانمارک به دو صورت Self Fund و Full Fund ارائه می گردد. همواره کشور دانمارک به تحصیلات و بحث پژوهش و تحقیقات بسیار اهمیت می دهد. به همین جهت شرایط ویژه را برای تحصیل دانشجویان در نظر گرفته اند. البته برخی از دانشجویان می توانند از بورسیه تحصیلی دانمارک در مقطع دکتری استفاده نماید.

پارامتر های مهم برای اخذ بورسیه تحصیلی:

ارائه مدرک زبان انگلیسی ترجیحا آیلتس بالای 6.5
داشتن استاد راهنما که از تحقیق و پژوهش آنان در مقطع دکتری پشتیبانی کنند
ارائه مقالات بین المللی و ارائه پژوهش

یکی از نقاط قوت تحصیل در دانمارک در مقطع دکتری تحصیل به زبان انگلیسی می باشد، از این رو دانشجویان بسیاری تمایل دارند برای تحصیل در این کشور اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی نمایند. اما هزینه زندگی و تحصیل در دانمارک در مقطع دکتری 12.500 الی 30.000 یورو می باشد. البته دانشجویانی که بتوانند از بورسیه تحصیلی در این مقطه استفاده کنند هزینه های آنان بسیار کاهش پیدا می کند.

هزینه اسکان دانشجویی در دانمارک

هزینه تحصیل و زندگی در دانمارک از نظر مسکن و اقامتگاه به صورت اجاره ای بسته به نوع ملک، اندازه و محل زندگی می تواند بسیار متفاوت باشد. اغلب در هر کشوری موقعیت مکانی تعیین کننده مقدار اجاره بها است. البته و در عین حال نمی توان گفت مسکن هایی که دورتر از کپنهاگ می باشد، قطعاً ارزان تر خواهد بود. به طور کلی باید در نظر داشته باشید که اقامت در دانمارک ارزان نیست. با این حال دانشجویان می توانند با یافتن محل های اقامت مشترک هزینه های خود را کاهش دهند. همچنین باید در نظر داشته باشید که آپارتمان های مبله به میزان 25 الی 30 درصد گران تر می باشد. مهم است بدانید که پرداخت هزینه های خدماتی همانند هزینه های آب و برق و … معمولا از اجاره بها مستثنی است. در این حالت هزینه های خدمات شما به همراه اجاره بها به صورت ماهانه به صاحب خانه پرداخت می شود. البته دانشجویان می توانند برای اسکان خود مستقیماً با صاحب خانه با تشریفات لازم اقام به قرار داد نمایید و یا می توانید از طریق خدمات یک شخص ثالث استفاده نمایید.

اجاره آپارتمان
آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر6345.61
آپارتمان 1 خوابه در خارج از مرکز شهر4802.97
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر12059.72
آپارتمان 3 خوابه درخارج از مرکز شهر9124.67
اجاره خوابگاه در kollogier
240 الی 460 یورو در ماه
اجاره اسکان در خوابگاه های دانشجویی270 الی 600 یورو در ماه

هزینه تحصیل در دانمارک از نظر مواد غذایی

در ابتدا باید به این موضوع اشاره داشت که هزینه های تحصیل و زندگی در دانمارک از نظر مواد غذایی در این کشور ارزان نمی باشد. البته افرادی که در دانمارک مشغول به فعالیت کاری می باشند با توجه به درآمد بالا، مطالب کمی متفاوت می باشد. قیمت مواد غذایی در دانمارک به طور کلی بالا می باشد. به طوری که وقتی دانشجویان وارد فرودگاه دانمارک می شوند و با مطلع شدن از قیمت یک هات داگ ممکن است تعجب کنند. البته باید به یاد داشته باشید که در تمام فرودگاه های دنیا قیمت مواد غذایی بالا می باشد. با این وجود برای بهره مندی از قیمت های ارزان قیمت در مواد غذایی می توانید از فروشگاه های زنجیری و سوپر مارکت ها استفاده کنید و با بخت پز در منزل، هزینه های خود را مدیریت نمایید. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر جدول زیر را مشاهده فرمایید.

غذا برای یک نفر در رستوران ارزان قیمت120
غذا برای دو نفر در درستوران متوسط520
کاپوچینو36.55
نوشابه 0.33 لیتری22.32
آب معدنی 0.33 لیتری17.17
1 لیتر شیر8.53
500 گرم نان16.75
1 کیلو گرم برنج13.77
1 کیلو گرم پنیر78
1 کیلوگرم سینه مرغ62.40
1 کیلو گوشت قرمز88.98
1 کیلو سیب قرمز18.6
1 کیلو موز17.83
1 کیلو پرتقال19.47
1 کیلو گوجه فرنگی21.61
1 کیلو سیب زمینی11.58
1 کیلو پیاز9.45
1.5 لیتر آب معدنی9.33
تمام هزینه های به کرون دانمارک می باشد.

سایر هزینه های تحصیل و زندگی در دانمارک

تقریبا تمام دانشجویان بین المللی می توانند در دانمارک هر موضوع و رشته ای را که مورد علاقه خود می بینند ادامه تحصیل دهند. اما رشته های مورد علاقه دانشجویان بین المللی در مقاطع مختلف همچون کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های طراحی، فنی مهندسی و برخی حوزه های دیگر همچون تجارت، مدیریت و اقتصاد از محبوبیت بالاتری برخودار است.
شما عزیزان می توانید برای بررسی دقیق تر از هزینه تحصیل و زندگی در دانمارک و سایر هزینه ها مطالب زیر را مطالعه فرمایید:

متوسط شهریه در رشته مدیریت بازرگانی در سالحدود 10,000 یورو
متوسط شهریه در رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی بین 6,000 الی 8,500 یورو
متوسط شهریه در رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد بین 10,000 الی 17,400 یورو در سال
متوسط شهریه در رشته بیوتکنولوژی در سال بین 12,000 الی 20,000 یورو
متوسط شهریه در رشته جهانگردی حدود به 4,000 در مقطع کارشناسی
متوسط شهریه در رشته جهانگردی حدود 7,000 یورو در مقطع کارشناسی ارشد
  • خرید هفتگی از فروشگاه مواد غذایی به احتمال زیاد برای شما 30 تا 42 پوند هزینه خواهد داشت و یک وعده غذایی در یک رستوران می تواند 12 تا 17 پوند باشد.
  • بسته به دوره شما، احتمالاً حداقل 30 پوند در ماه برای کتاب و سایر لوازم مربوط به تحصیل هزینه خواهید کرد.
  • صورتحساب تلفن همراه شما احتمالاً حداقل 15 تا 22 پوند در ماه خواهد بود.
  • عضویت در سالن بدنسازی تقریباً 32 تا 45 پوند در ماه هزینه دارد، اما ممکن است شما بتوانید تخفیف دانشجویی بگیرید.
  • یک شب معمولی (خارج از لندن) در کل حدود 30 پوند تا 42 پوند هزینه دارد.
  • از نظر سرگرمی، اگر می خواهید تلویزیون را در اتاق خود تماشا کنید، به مجوز تلویزیون نیاز دارید. این رقم 147 پوند (107 دلار آمریکا) در سال است. بلیط سینما تقریبا 10 تا 14 پوند است.
  • بسته به عادات و زندگی شخصی شما، شرایط و هزینه های زندگی در انگلستان متغییر باشد و ممکن است هر ماه 35- 55 پوند (49-77 دلار آمریکا) برای لباس و پوشاک خود هزینه کنید.
  • سایر هزینه ها
حمل و نقل
بلیط یک طرفه23
شروع تاکسی50
1 کیلومتر تاکسی15
1 لیتر بنزین10.82
هزینه های ماهانه همچون برق و گاز و..1,289.83
تمام هزینه های به کرون دانمارک می باشد.

شرایط تحصیل رایگان در دانمارک

در مورد هزینه تحصیل در دانمارک در انواع مقطع های تحصیلی و هزینه زندگی در دانمارک صحبت شد. دانستیم که دانشجو باید با برآورد این هزینه ها برای مهاجرت به دانمارک اقدام نماید ولی دانشجویانی که تمایل داشته باشند تحصیل به صورت رایگان در دانمارک را تجربه کنند فقط در صورتی می توانند به این هدف دست یابند که بتوانند از بورسیه های تحصیلی استفاده کنند. بورسیه ها در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می گردند البته دانشجویان برای استفاده از بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس باید پس از مهاجرت تحصیلی به دانمارک و حضور در این کشور و پس از طی یک الی دو ترم تحصیل، درخواست بورسیه دهند. همچنین می توانند به تحصیل در کشور دیگر فکر کنند مانند تحصیل در آلمان که بسیار ارزان و تقریبا رایگان است.

تحصیل در دانمارک بدون مدرک زبان

همانطور که گفته شد در کشور دانمارک تحصیل به زبان های دانمارکی و انگلیسی صورت می پذیرد. برای تحصیل به این زبان ها دانشجویان باید مدرک زبان مورد نظر را ارائه نمایند. فقط در صورتی امکان تحصیل در دانمارک بدون مردک زبان وجود دارد که متقاضی تحصیل در دانشگاه های دانمارک ثابت نماید که مقطع تحصیلی قبلی خود را به دانمارکی یا انگلیسی سپری نموده است بدین ترتیب می تواند تسلط بالای خود را اثبات نماید. عموماً موسسات آموزشی در دانمارک فقط مدرک تحصیل انگلیسی متقاضیانی را می پذیرد که در یکی از کشورهای انگلیسی زبان اعم از آمریکا، نیوزیلند، استرالیا، انگلستان، ایرلند، کانادا اخذ شده باشد.

تحصیل در دانمارک به زبان انگلیسی

تحصیل به زبان انگلیسی در دانمارک بسیار متداول است به صورتی که بیش از 700 برنامه معتبر بین المللی به زبان انگلیسی برای متقاضیان وجود دارد. زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در این کشور کاملاً پذیرفته شده است و بیش از 86 درصد شهروندان دانمارکی به این زبان تسلط داشته و صحبت می نمایند. مقطع لیسانس نسبت به سایر مقاطع تحصیلی از رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی کمتری برخوردار است اما با این حال تحصیل به زبان انگلیسی به سهولت در دسترس متقاضیان قرار می گیرد.

شرایط تحصیل در دانمارک با مدرک دیپلم

متقاضیانی که دارای مدرک دیپلم معتبر می باشند، چند مسیر تحصیلی در دانمارک را پیش روی خود دارند. بسیاری تمایل دارند با کمترین مدت زمانی که صرف تحصیل در دانمارک می کنند، اقامت این کشور را دریافت کنند. تحصیل داروسازی در دانمارک و رشته های تاپ پزشکی دیگر در این کشور به صورت دوره های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا ارائه می شوند.

یکی از مهمترین شرایط تحصیل در دانمارک با مدرک دیپلم، دارا بودن مدرک زبان انگلیسی حداقل آیلتس 6 می باشد. در صورت داشتن مدرک دیپلم و گذراندن دوره پیش دانشگاهی به همراه مدرک زبان می توانید، وارد دانشگاه های دانمارک شوید و در مقطع کارشناسی آن ادامه تحصیل دهید. در صورتی که تنها مدرک دیپلم دارید و مقطع پیش دانشگاهی را نگذرانده اید، می بایست قبل از شروع تحصیل خود در مقطع لیسانس، یک دوره یک ساله تحصیل در دانمارک بگذرانید و سپس به شما اجازه تحصیل در مقطع کارشناسی داده خواهد شد. شرایط تحصیل در دانمارک با مدرک دیپلم فنی حرفه ای نیز بدین صورت است که می توانید در مقطع فوق دیپلم (AP) در این کشور ادامه تحصیل بدهید. طول دوره های فوق دیپلم در دانمارک 2 الی 2.5 سال می باشد و پس از اتمام می توانید به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی بپردازید یا اینکه وارد بازار کار شوید. از مهمترین شرایط تحصیل در دانمارک با مدرک دیپلم فنی حرفه ای عدم نیاز گذراندن دوره یک ساله پیش دانشگاهی می باشد.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی دانمارک

هزینه زندگی و تحصیل در دانمارک برای دانشجویان بین المللی بسیار حائز اهمیت می باشد، چرا که دانشجویان تمایل دارند تا با در نظر گرفتن شرایط و با بررسی جوانب اقدام به مهاجرت تحصیلی به دانمارک نمایند. اما در این بین برخی دیگر از دانشجویان بین المللی قصد دارند با در نظر گرفتن برترین دانشگاه های دانمارک اقدام به ادامه تحصیل در این کشور نمایند. به طور کلی می توان گفت که دانشگاه های دانمارک از رتبه های علمی خوبی برخوردار هستند. و در نهایت متقاضیان می توانند از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش دریافت نمایند و بعد از آن درخواست ویزای تحصیلی دانمارک را داشته باشند. در پایان افرادی که موفق به دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های دانمارک شده اند، می توانند برای دریافت ویزای تحصیلی خود در دانمارک به سفارت دانمارک در کشور مبدا خود در خواست دهند که به طور کلی و بعد از یک پروسه زمانی حدوداً 2 ماهه این امکان را خواهند داشت.
همواره یکی از فاکتور های مورد نظر برای اخذ پذیرش از دانشگاه های دانمارک داشتن رزومه تحصیل قوی و تسلط مناسب به زبان انگلیسی است. شرایط لازم جهت تحصیل در دانمارک عبارتند از:

ارائه آخرین مدارک تحصیلی

دیپلم 12 ساله

ارائه مدرک زبان

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقطع مورد نظر و متناسب با دوره باید مدرک زبان ارائه نمایند

داشتن انگیزه مکفی برای تحصیل در دانمارک

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی دانمارک

اولویت اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی دانمارک اخذ پذیرش تحصیلی در این کشور می باشد. به همین جهت در این قسمت از مقاله به مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش و ویزا در دانمارک می پردازیم.

پاسپورت معتبر
ارائه مدارک تحصیلی به همراه ترجمه آن
ارائه ریز نمرات به همراه ترجمه
ارائه انگیزه نامه، یا نامه sop
ارائه مدرک زبان
پرداخت شهریه دانشگاه و ارائه نامه آن
ارائه یک قطعه عکس 3*4
ارائه بیمه نامه مسافرتی
ارائه نامه ای تحت عنوان تمکن مالی جهت پوشش هزینه های زندگی

بهترین دانشگاه های دانمارک

در کشور دانمارک دانشگاه های معتبر زیادی وجود دارد که از این بین 7 دانشگاه دارای رتبه برتر جهانی می باشند. دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به دانمارک می توانند در صورت داشتن شرایط لازم در بهترین دانشگاه های این کشور تحصیل نمایند. در جدول زیر به ترتیب به دانشگاه های برتر جهت اپلای دانمارک اشاره شده است:

دانشگاهرتبه جهانی در سال 2022
دانشگاه کپنهاگ96
دانشگاه آرهوس104
دانشگاه فنی دانمارک DTU185
دانشگاه آلبورگ201
مدرسه بازرگانی کپنهاگ  CBS201
دانشگاه جنوب دانمارک251
دانشگاه روسکیلد601

رشته های تحصیلی در دانمارک

کشور دانمارک علیرغم جمعیت کم خود به دلیل تاکید بر تحقیق و آموزش با کیفیت بالا یکی از نوآورترین کشورهای جهان است. تحصیل در دانمارک در رشته های مختلفی می تواند صورت پذیرد. مراکز آموزشی مختلف انواع رشته های تحصیلی را برای تحصیل داوطلبان پوشش می دهند. دانشجو می تواند بر اساس علایق و سوابق تحصیل خود رشته مورد نظر را انتخاب نموده و به اپلای دانمارک بپردازد. برخی از پر طرفدارترین رشته های تحصیلی در این کشور به شرح زیر است:

رشته تربیت بدنی در دانمارک

حدود 5 برنامه درسی در زمینه تربیت بدنی برای مشتاقان تحصیل در این رشته در کشور دانمارک وجود دارد. دانشجویان این رشته معمولا برای مدیریت ورزشی یا مربیگری آماده می شوند. دانشجویان مدیریت ورزشی در زمینه مدیریت تیم، بازاریابی، روابط عمومی و رسانه در ورزش نیز می آموزند. این رشته در مقاطع مختلف ارائه می شود.

تحصیل موسیقی در دانمارک

رشته موسیقی یکی دیگر از رشته پرطرفدار برای اپلای دانمارک است که ترکیب صداهای مختلف است و به صورت نت های موسیقی متوالی یا همزمان می باشد. این رشته نیز در مقاطع مختلف تحصیلی قابل ارائه است. دانشجویان می توانند در رشته هایی همچون فناوری موسیقی، مطالعات جاز، ضبط و تولید موسیقی، هنر در موسیقی و… تحصیل نمایند. مقاطع کارشناسی ارشد در رشته های مختلف موسیقی می تواند 1 سال یا 2 ساله باشند. تحصیل در این رشته عموماً به هر دو زبان انگلیسی و دانمارکی امکان پذیر است.

رشته معماری در دانمارک

معماری در دانمارک ریشه قوی دارد به طوری که می توان قدمت آن را به دوره وایکینگ ها نسبت داد. معماری علمی است که به مطالعه ایجاد سازه می پردازد. وظایف یک فارغ التحصیل معماری توسعه و طراحی فنی پروژه ساخت و ساز می باشد. متخصصان این رشته در زمینه های شهر سازی، معماری ساختمان های عمودی و صنعتی و مرمت بنا فعالیت می نماید. در این کشور 8 برنامه درسی در مقطع لیسانس برای داوطلبان رشته معماری وجود دارد. دانشگاه های آرهوس، کالج بازرگانی هرنینگ، آکادمی سلطنتی هنرهای زیبا از جمله دانشگاه های پر طرفدار برای تحصیل در این رشته می باشند.

رشته ژنتیک در دانمارک

رشته ژنتیک مرتبط با وراثت و اطلاعات کروموزوم ها و انتقالات ژنی از والدین به فرزندان و مطالعه بیماری ها و اختلالات ژنتیکی می باشد. تحصیل در رشته ژنتیک در مقاطع مختلف تحصیلی در این کشور به زبان انگلیسی یا دانمارکی ارائه می شود. دانشگاه فنی دانمارک، دانشگاه فنی و علوم طبیعی، دانشگاه بهداشت و علوم پزشکی، از جمله دانشگاه هایی هستند که دانشجویان این رشته می توانند برای تحصیل خود برگزینند. رشته های زیر شاخه ژنتیک شامل انفورماتیک علوم زیستی، سلامت عمومی آنلاین، علوم دامی، مشاوره ژنتیک و… می گردد.

تحصیل دامپزشکی در دانمارک

رشته دامپزشکی نیز در کشور دانمارک می تواند شامل مراقبت از حیوانات، پرورش و سلامت حیوانات، داروخانه دامی، علوم دامپزشکی، علوم دامی و… شود که در مقاطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا ارائه می شود. برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس این رشته باید مدرک مرتبط لیسانس ارائه گردد.

رشته حقوق در دانمارک

رشته پر طرفدار و رقابت پذیر حقوق می تواند از جمله رشته های مورد علاقه مهاجران باشد. این رشته در دو دانشگاه کپنهاک و آهوس ارائه می شود. دانشگاه کپنهاک در زمینه رشته حقوق بسیار شناخته شده است به طوری که می توان گفت این دانشگاه بزرگترین دانشکده حقوق در کشور دانمارک و منطقه اسکاندیناوی با بیش از 4,000 دانشجو می باشد. مدارک حقوقی ارائه شده توسط دانمارک شامل مدرک لیسانس حقوق، کارشناسی ارشد حقوق (LL.M) و مدرک دکتری حقوق می باشد. مدرک LL.M در سطح بین المللی به عنوان یک مدرک تحصیلات تکمیلی شناخته می شود که حدود یک سال طول می کشد. اکثر دانشجویان حقوق پس از پایان دوره لیسانس برای کسب تخصص در زمینه های تخصصی حقوق مانند مدنی، کیفری یا قضایی به دنبال مدرک LL.M هستند. علاوه بر این، اکثر شرکت های حقوقی دانمارکی (همچنین شرکت های حقوقی در سراسر اتحادیه اروپا) ترجیح می دهند وکیل مربوطه دارای این مدرک باشد. فرصت هایی برای وکلا در دانمارک با وجود هزاران شرکت حقوقی فعال در دانمارک و نرخ بیکاری در دانمارک که به طور مداوم زیر پنج درصد است، کار دشواری نیست.

رشته طراحی لباس در دانمارک

رشته طراحی لباس جزء رشته های هنری و مد می باشد. دانشجویانی که از این رشته فارغ التحصیل می گردند، می توانند به عنوان طراحان الگو، متخصص بازار یابی، مدیر وب و… کار کنند. دانشگاه های همچون دانشگاه کپنهاگ، Aalborg، دانشگاه بیزینس کپنهاگ، دانشگاه روسکیلد در کشور دانمارک از برترین دانشگاه برای تحصیل در این رشته هستند. در این بین آکادمی مد و طراحی اسکاندیناوی در کپنهاگ قدیمی ترین آموزشگاه در زمینه طراحی لباس و مد می باشد.

درآمد کار دانشجویی در دانمارک

دانشجویان بین المللی قادر خواهند بود در دانمارک در حین تحصیل مشغول به فعالیت کاری باشند. دانشجویان باید در نظر داشته باشند که در زمان کسب اقامت تحصیلی در دانمارک مجوز کار بر روی کارت اقامت خود را دریافت کنند. برای این موضوع می توانند به اداره مهاجرت دانمارک در خواست کنند. البته متاسفانه از تاریخ 1 جولای 2021 طبق قانون جدید دانمارک دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی در دانمارک را دارند امکان کار حین تحصیل در دانمارک را نخواهند داشت. البته این قانون جدید برای افرادی که به زبان دانمارکی تحصیل می کنند صدق نمی کند و آنها کماکان می توانند از این امکان استفاده کنند.

کار برای دانشجویان اتحادیه اروپابدون محدودیت
کار برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپاپاره وقت در زمان تحصیل
20 ساعت در هفته به صورت تمام وقت در ماه های ژوئن، جولای آگوست
درآمد10 الی 12 یورو در ساعت
شرط کار برای متقاضیان زیر 18 سالفقط و در صورت داشتن پیشنهاد کتبی و یا منعقد نمودن قرارداد در یک موقعیت خواص، مجاز به کار کردن در دانمارک می باشند.کارفرما باید متعهد به قوانین کار در محیط کاری برای آنان باشد.
مدت زمان ماندن در دانمارک پس از تحصیل برای دانشجویان غیر از اتحادیه اروپا6 ماه الی 9 ماه
اقامت دائم پس از 5 سال اقامت (مدت زمان تحصیل جزو سابقه اقامتی حساب نمی شود)

دانشجویان باید توجه داشته باشند که در صورت کار کردن به صورت غیر قانونی و به عنوان مثال قصد داشته باشند بیشتر از 20 ساعت در هفته کار کنند، ممکن هست اداره مهاجرت دانمارک اقامت وی را لغو کنند و از پذیرفتن آنان به عنوان یک دانشجوی غیر اتحادیه اروپا امتناع کنند. کشور دانمارک امکانات زیادی را برای دانشجویان بین المللی در نظر دارد، بنابراین دانشجویانی که در پیشبرد اهداف خود متمرکز باشند می توانند در بعد از فارغ التحصیلی در کشور دانمارک اقامت پس از تحصیل درخواست نمایند و مناسب به رشته تحصیلی خود مشغول به کار و زندگی شوند.
افراد و فارغ التحصیلان می توانند به واسطه پیدا کردن شغل مناسب و کسب درآمد تمام هزینه زندگی و تحصیل در دانمارک را که پرداخت کرده اند تامین نمایند. در نهایت و بر اساس قوانین اتحادیه اروپا و قوانین و قواعد اقامت در دانمارک، افرادی که بتوانند به صورت متوالی و به شکلی موثر در کشور دانمارک حضور داشته باشند و به مدت 5 سال مشغول به کار باشند، می توانند پس از گذشت 5 سال درخواست اقامت دائم خود را به اداره مهاجرت اعلام نمایند.
متقاضیان تحصیل در دانمارک باید دقت داشته باشند که زمان تحصیل و اقامت تحصیلی در دانمارک جز سوابق اقامتی محسوب نمی شود، بنابراین فارغ التحصیلانی که بتوانند پس از تحصیل به فعالیت کاری در دانمارک مشغول شوند و اصطلاحاً مالیات پرداخت کنند، آغاز پروسه اقامت کاری را برای خود رقم می زنند و در نهایت بعد از 5 سال اقامت کاری می توانند درخواست اقامت دائم دهند.

دسته بندی شده در: