اخذ اقامت در جمهوری چک، انواع روش های مهاجرت به چک و انواع طرق اخذ اقامت در کشور چک مانند اقامت از طریق کار، تحصیل، سرمایه گذاری، ازدواج، تابعیت از طریق تولد و پناهندگی در این مقاله مورد تحلیل و بررسی علمی واقع شده است. از چه روش هایی، اخذ اقامت در جمهوری چک را می توان کسب نمود؟ هزینه های زندگی در چک به چه صورت است؟ آیا کشور چک مقصد مناسبی برای مهاجرت می باشد؟ کشور چک به دلیل واقع شدن در اروپا و دارا بودن خصوصیات مثبت، نظیر شاخص های بالای توسعه انسانی می تواند کشوری ایده آل برای مهاجرت باشد.

جمهوری چک با پایتخت پراگ کشوری واقع در اروپای مرکزی می باشد. کشور چک، از تقسیم کشور چکاسلواکی پدیدار شده است. این کشور یکی از اعضای اتحادیه اروپا می باشد. نظام سیاسی جاری در این کشور دموکراسی نیابتی است. زبان رسمی آن چکی و واحد پول چک کرونا است. جمعیت جمهوری چک بیش از ده میلیون نفر و مساحت  آن بیش از ۷۸ هزار کیلومترمربع می باشد. این کشور فاقد راه ارتباطی با دریا می باشد و دور تا دور آن با کشورهای لهستان ،آلمان ،اسلواکی و استرالیا محدود شده است. نکته قابل ذکر این است که مردم کشور چک اکثریت مردمانی بی دین توصیف شده اند. از لحاظ آب و هوایی کشور چک، دارای آب و هوای معتدل است در واقع چک دارای زمستان های سرد و مرطوب و تابستان های خنک است. از استان های آن می توان به بوهم (که شامل مرکزی و جنوبی است)، سیلزی، پلزن، لیبرتی و غیره اشاره کرد، اما بیشترین جمعیت آن در پراگ که پایتخت است متمرکز شده است. در تصویر زیر می توانید اطلاع عمومی درباره جمهوری چک را بدست آورید:

در کشور چک متخصصین ماهر و نیروی کار زبده بسیاری وجود دارد که همین امر سبب شده تا این کشور بتواند یکی از سکاندار های قدرت اقتصادی شود. این شرایط باعث جذب مهاجرین زیادی برای اخذ اقامت در جمهوری چک شده است. به دلیل وجود باران ‌های زیاد در جمهوری چک، کشاورزی در آن بسیار پر رونق است و نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد. البته می‌توان گفت که جنگل داری و دامداری بخشی از اقتصاد کشور را اداره می‌کند. از جمله محصولات کشاورزی آن می‌توان به چغندر قند و جو اشاره کرد. وجود کارخانه تولید الکل و کریستال و همچنین کارخانه ماشین سازی اشکورا نیز بخش دیگر اقتصاد چک را در دست دارد. از جمله محصولات صادراتی کشور چک می توان زغال سنگ و سنگ آهن را نام برد. کشور چک دارای مناظر بسیار زیبا و خیره کننده می باشد که سبب شده تا گردشگران بسیاری سالانه برای تماشای این حجم از زیبایی به این کشور سفر نمایند. جمهوری چک به دلیل واقع شدن در اروپا می تواند پله برای ترقی و پیشرفت شما باشد و همین امر باعث شد تا در این مقاله عزیزانی را که قصد مهاجرت به یک کشور اروپایی دارند از چگونگی روند اخذ اقامت در جمهوری چک آگاه سازیم.

اخذ اقامت در جمهوری چک از طریق کار

اخذ اقامت در جمهوری چک از طریق کار را می توان به عنوان یکی از طرق اقامتی در این کشور نام برد. اگر فردی بین المللی هستید و خارج از کشور چک و یا حتی اتحادیه اروپا به دنبال کاریابی در این کشور هستید، کمی مشکل است. زیرا افراد برای کاریابی و اخذ اقامت از این روش نیاز به یک کارفرمای معتبر دارند و نیاز است در ابتدا فرد توسط یک کارفرمای معتبر در کشور چک دعوتنامه کاری اخذ نماید. کارفرما، برای جستجوی یک فرد متخصص و ماهر برای شغل مد نظر باید در ابتدای امر یک آگهی به مدت سه ماه در کشور چک چاپ نماید و اگر فرد مورد نظر یافت نشد، سپس آگهی را در کل اتحادیه اروپا ثبت نماید. پس از آن اگر مجدد فرد واجد شرایط یافت نشد می‌تواند از دیگر کشورها نیرو جذب کند لازم است کارفرما حقوقی را برای فرد متقاضی در نظر گیرد و حقوق مد نظر گرفته شده به همراه سمت فرد متقاضی، همگی باید ثبت گردند.
افراد باید دارای مجوز کار و فاقد سوء پیشینه کیفری باشند که تمامی این موارد از شرایط لازم برای کار در این کشور محسوب می گردند. پروسه اخذ ویزای کاری جمهوری چک ۲ تا ۹ ماه زمان خواهد برد و پس از آن متقاضی می تواند با ۵ سال زندگی در این کشور برای اخذ اقامت دائم و پس از آن برای دریافت تابعیت این کشور اقدام نماید. در نمودار زیر می توانید تغییرات نرخ بیکاری در جمهوری چک را در سال های 2014 تا 2019 مشاهده نمایید.

اخذ اقامت در جمهوری چک از طریق تحصیل

از دیگر روش های مهاجرتی اخذ اقامت از طریق تحصیل می باشد. اخذ اقامت در جمهوری چک از طریق تحصیل برای بسیاری از افراد یک آرزو است، زیرا دانشگاه های این کشور از رنکینگ و رتبه جهانی خوبی برخوردار می باشند. در جدول زیر رنکینگ تعدادی از دانشگاه‌های این کشور آمده است:

نام دانشگاهرتبه
چالز۴۰۱-۵۰۰
دانشگاه ماساریک۶۰۱-۸۰۰
دانشگاه پالاکی۶۰۱-۸۰۰
دانشگاه فنی چک۸۰۱-۱۰۰۰

اخذ اقامت در جمهوری چک به دلیل دارا بودن شرایط و آموزش ایده آل می تواند گزینه ای بسیار مناسب برای تحصیل باشد.

تحصیل در مدارس چکتحصیل در مقطع دبستان و متوسطه در این کشور جمعا ۱۳ سال زمان خواهد برد. دانش آموزان در این کشور از ۶ سالگی تحصیل را در مدارس آغاز و در ۱۹ سالگی به اتمام می رسانند البته لازم است که گفته شود تحصیل ۴ ساله در دبیرستان برای همه اجباری نمی باشد. مدارس این کشور در دسته های مختلفی تقسیم خواهند شد، برای مثال مدارس دولتی، خصوصی و یا حتی مدارسی در این کشور وجود دارد که وابسته به کلیسا می باشد. دانش‌آموزان با توجه به استعداد خود برای انتخاب مدرسه حق انتخاب دارند. دوره ابتدایی در این کشور به دو قسمت پنج و چهار ساله تقسیم می‌شود که این ۹ سال اجباری است. پس از آن با ورود به مقاطع چهارساله متوسط که همان‌طور که ذکر شد اجباری نیست دانش‌آموزان برای ورود به مقاطع بالاتر آماده می‌شوند و می‌توانند مدرک دیپلم را اخذ نمایند. در انتهای تحصیل دانش آموز باید در یک آزمون شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نماید. تا بتواند برای ورود به دانشگاه مجوز یابد.
تحصیل در مقطع کارشناسیتحصیل در مقطع کارشناسی در کشور چک ۳-۴ سال زمان خواهد برد. تحصیل در این مقطع به زبان چکی می باشد که تسلط و آگاهی کامل از این زبان اجباری است البته دانشجویان می‌توانند در برخی از دانشگاههای خصوصی به تحصیل بپردازند که زبان تحصیلی آنها  انگلیسی می باشد و ارائه مدرک زبان آیلتس و یا تافل برای ورود و تحصیل در آنها اجباری می باشد. دانشجویان می توانند در رشته های متنوعی در این مقطع به تحصیل بپردازند. پس از اتمام تحصیل در مقطع کارشناسی ارائه پایان نامه و دفاع از آن لازم و ضروری است. متقاضیان پس از آن به راحتی می‌توانند وارد بازار کار این کشور شوند. نکته دیگر اینکه دانشجویان می توانند از بورسیه تحصیلی برخوردار شوند که در ادامه به آن اشاره شده است. هزینه تحصیل در این مقطع به صورت سالانه 4-10 هزار یورو می باشد. در ادامه به اخذ اقامت در جمهوری چک از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می پردازیم.
تحصیل در مقطع کارشناسی ارشدتحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های این کشور از جمله روش های اخذ اقامت در جمهوری چک می باشد. تحصیل در کارشناسی ارشد چک به دو صورت است. تفاوت دو نوع آن تنها در تعداد واحد ارائه شده و تعداد سال های تحصیل است، که یکی از آنها ۲-۳ سال و دیگری ۴-۶ سال زمان خواهد برد. در این مقطع دانشجویان بر روی مهارت ها و خلاقیت خود تمرکز دارند. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور چک به دو زبان چکی و زبان انگلیسی است مدارک زبان مورد تایید برای این مقطع آیلتس ۶.۵ است. پس از پایان این مقطع همانند مقطع کارشناسی ارائه پایان نامه اجباری است و دانشجو در صورت ارائه پایان نامه خود و دفاع از آن می‌تواند مدرک کارشناسی ارشد را اخذ کند. در انتها دانشجو باید در یک آزمون شرکت نماید و نمره قبولی را کسب کند .در این مقطع نیز رشته های متنوعی ارائه می شود و دانشجویان پس از اتمام تحصیل و یا حتی در هنگام تحصیل حق کار دارد.
تحصیل در مقطع دکتراتحصیل در مقطع دکتری در این کشور ۳-۵ سال زمان خواهد برد. تحصیل در مقطع دکترا در کشور چک هم به زبان انگلیسی و هم به زبان چکی است. دانشجویان همانند دوره‌های قبل موظف به ارائه یک پایان ‌نامه و دفاع از آن هستند و همچنین در این مقطع لازم است که پایان نامه خود را به چاپ برسانند. در مقطع دکتری در این کشور بیشتر به تحقیق و پژوهش مشغول می باشند. مدرک زبانی که باید برای تحصیل در دوره دکترا ارائه شود آیلتس ۷ می باشد البته تافل معادل آن نیز مقبول است.

 متقاضیان در هنگام تحصیل در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می توانند ۱۰-۳۰ ساعت در هفته مجوز کار را دریافت کنند. دانشجویان پس از اتمام تحصیل خود در صورتی که بتواند کاری مناسب در این کشور پیدا نمایند می توانند از اخذ اقامت در جمهوری چک به صورت دائم بهره مند شوند.

در خصوص بورسیه های تحصیلی ارائه شده در کشور چک باید گفته شود، بورسیه های بسیاری در مقاطع مختلف این کشور ارائه می شود که البته بستگی به رشته فرد نیز دارد .شایان ذکر است، افرادی که در حال یادگیری زبان می باشند تا یک سال می توانند از بورسیه های مربوط به دولت چک بهره مند شوند. متقاضیان می توانند برای اطلاع از بورسیه های ارائه شده توسط دانشگاه و ثبت نام، از طریق سایت اقدام به مشاهده و در صورت داشتن شرایط ثبت نام نمایند .در ادامه تنها برخی از بورسیه های تحصیلی این کشور به اختصار ذکر شده است:

بورسیه های دولتیاین بورسیه مربوط به افرادی است که قبل از ورود به دانشگاه، دبیرستان خود را نیز در چک گذرانده و یا برای ورود به دانشگاه آزمون ورودی داده و نمرات عالی کسب نموده.
بورسیه صندوق بین المللی ویشگراین بورسیه مربوط به دوره کارشناسی ارشد و دکترا می باشد و تنها مختص به کشور های ارمنستان، آذربایجان، آلبانی، گرجستان، بوسنی هرزگوین، کوزوو، مقدونیه، روسیه، اوکراین، صربستان، مولدووا و مونته نگرو می باشد.
بورسیه از مرکز موراویا جنوبی این بورسیه برای دانشجویان بین المللی مقطع دکترا می باشد.
بورسیه اراسموس پلاساین بورسیه در مقاطع کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شود
بورسیه دانشگاه ماساریک این بورسیه به مدت 3 ماه برای دانشجویان دانشگاه ماساریک کمک هزینه ی تحصیلی، خوابگاه و غذای رایگان به همراه دارد .دانشجویان برای بهره مندی از این بورسیه باید به زبان چکی مسلط بوده و همچنین این بورسیه تنها به رشته های خاصی نظیر مطالعات چک و در مواردی به رشته هایی مانند زبان انگلیسی، روانشناسی و غیره تعلق می گیرد.

در رابطه با تحصیل در چک باید گفت که اخذ ویزا از این کشور برای ایرانیان کمی دشوار است. می توانید در صورت تمایل تحصیل در آلمان یا کشور دیگری که شرایط اخذ ویزا آسان تر است را انتخاب کنید. همچنین تحصیل در آلمان تقریبا رایگان است.

اخذ اقامت در جمهوری چک از طریق سرمایه گذاری

برای اخذ اقامت در جمهوری چک از طریق سرمایه‌ گذاری لازم است سرمایه ‌گذار مبلغی بیش از ۳-۶ میلیون دلار را در یک کسب و کار سرمایه گذاری کند. در این روش متقاضیان می توانند تقریباً به صورت همزمان برای اعضای خانواده خود ویزای همراه کسب کنند و همچنین می توانند از اقامت دائم این کشور برخوردار شوند، پروسه اخذ ویزای سرمایه گذاری شش ماه زمان خواهد برد و پس از آن به متقاضیان اقامت دو ساله داده می شود که این اقامت سال به سال تا ۵ سال قابل تمدید است. پس از آن به افراد اقامت دائم داده می‌شود و پس از گذشت ۱۰ سال از اقامت دائم می‌توانند برای کسب پاسپورت و تابعیت چک اقدام کنند. روش های متعددی برای سرمایه‌گذاری در این کشور وجود دارد که به اختصار توضیح داده شده است. اما قبل از آن لازم است که گفته شود کسب و کاری که افراد در این کشور راه می اندازند باید بتواند برای حداقل ۲۰ فرد چکی یا فرد عضو اتحادیه اروپا شغل ایجاد نماید.

1. سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت با مسئولیت محدود: این نوع ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری بسیار مقبول افراد است. سرمایه اولیه برای شروع ۱۰ هزار یورو برآورد شده است. افراد برای ثبت این شرکت نیازمند یک بیزینس پلن می باشند. از این روش می‌توان برای خود و خانواده خود اخذ اقامت و ویزا نمود.

2. سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک: از دیگر روش های سرمایه گذاری و اخذ اقامت در جمهوری چک می توان به خرید ملک اشاره کرد. این ملک می‌تواند شامل ملک مسکونی، تجاری و حتی زمین باشد مشکل در نظر گرفته شده در این مورد تنها این است که افراد با خرید ملک به تنهایی نمی توانند اخذ اقامت در جمهوری چک را برای خود کسب نمایند. خرید ملک در صورتی موجب اخذ اقامت می شود که فرد متقاضی در این کشور سکونت داشته باشد. مقدار هزینه اولیه برای این روش نیز اعلام نشده است.

از جمله مواردی که در این میان لازم است بررسی گردد نرخ مصادره اموال است. افراد برای سرمایه‌گذاری در هر کشوری لازم است از نرخ مصادره اموال آگاه گردند. نرخ مصادره اموال در کشور چک در نمودار زیر از سال 2014 تا 2019 نشان داده شده است که عددی بسیار مناسب می باشد.

اخذ اقامت در جمهوری چک و اخذ تابعیت از طریق تولد

اخذ اقامت در جمهوری چک و اخذ تابعیت از طریق تولد دارای شرایط خاصی می باشد که به توضیح آن پرداخته ایم. کشور چک مانند بسیاری از کشورها برای اخذ تابعیت از طریق تولد از شرط خون پیروی می کند. کشورهایی که از شرط خون پیروی می نمایند در صورتی به کودک متولد شده پاسپورت و اقامت دائم این کشور را می‌دهند که یکی از والدین اقامت دائم و یا تابعیت کشور چک را داشته باشد. اگر کودکی از والد یا والدینی متولد شود که مقیم یا شهروند دائمی کشور چک باشد، چه کودک در چک متولد شود چه خارج از خاک آن، از دریافت اقامت و تابعیت این کشور بهره مند خواهد شد. کشور چک در صورتی از شرط خون پیروی نمی‌کند که کودکی که در چک یافت شده است بی تابعیت باشد یا از والدین بی تابعیت متولد شده است. کودکانی که اقامت دائم و تابعیت این کشور را اخذ می نمایند می توانند از آموزش و بهداشت رایگان مانند سایرین بهره ببرند.

اخذ اقامت در جمهوری چک از طریق ازدواج

اخذ اقامت در جمهوری چک از طریق ازدواج می تواند بهترین و آسان ترین روش مهاجرت و اخذ اقامت در این کشور باشد. افراد می‌توانند با ازدواج با فردی که اقامت دائم و شهروندی این کشور را دارد برای خود اقامت را اخذ نمایند. در این روش نیز در ابتدا یک اقامت موقت به متقاضی داده می‌شود و پس از گذشتن دو سال از اقامت وی به فرد بین المللی اقامت دائم داده می‌شود. در این مدت لازم است که فرد لزومات یک شهروند را رعایت فرماید. نکته دیگر آنکه اگر فردی از طریق ازدواج اقامت دائم این کشور را اخذ کند از شرایطی مانند سایر شهروندان نظیر آموزش، بهداشت، حق کار و غیره بهره مند می گردد.

مدارک زیر برای اثبات ازدواج با فردی که مقیم چک است باید ارائه شود:

پاسپورت دارای اعتبار

عکس پاسپورتی

ارائه مدرک نشان دهنده تمکن مالی

آدرس و مدرکی دال بر سکونت و زندگی در چک

عدم سوء سابقه کیفری

ارائه سند ازدواج

اخذ اقامت در جمهوری چک از طریق پناهندگی

اخذ اقامت در جمهوری چک از طریق پناهندگی یکی از روش های اخذ اقامت در این کشور است که از خطرات و مشکلات بسیاری برخوردار است. لازم است که گفته شود افرادی که از این طریق اقدام می نمایند با خطرات بسیاری در راه رسیدن به کشور مواجه می‌شوند و در این بین ممکن است با افراد سودجو برخورد کنند که امکان دارد از افراد؛ سوء استفاده نمایند و مال، جان و حیث افراد را به خطر بیندازند.

حتی اگر فردی بتواند اقامت این کشور را از طریق پناهندگی اخذ کند باز هم به عنوان یک شهروند درجه دو محسوب می‌شود و اگر به کشور خود بازگردد با آبروی خود بازی کرده است. اگر فرد متقاضی بتواند خود را از طریق روش‌های غیرقانونی به این کشور برساند لازم است پروسه‌ای طولانی و سخت را پشت سر بگذارد. در ابتدای امر باید برای ویزای ورود به کشور که معمولاً ویزای توریستی است اقدام کند، سپس به سازمان پذیرش پناهنده مراجعه کند، هویت خود را به همراه اثر انگشت و شهر و محل سکونت ثبت نماید. پس از آن لازم است زمانی برای مصاحبه با وی تعیین شود و اطلاعات و مشخصات کامل وی به اداره پلیس ارسال گردد. پس از آن فرد در زمان مصاحبه باید بتواند مامور بازپرس خود را در خصوص علت مهاجرت و درخواست پناهندگی خود توجیح گرداند، اگر فرد پذیرفته شود که می تواند برای اقامت اقدام کند در غیر این صورت برای بار دوم می تواند درخواست مصاحبه دهد پس از آن اگر موفق به اخذ مجوز نگردید، باید به کشور خود بازگردد.

اخذ اقامت در جمهوری چک برای هنرمندان و افراد فوق موفق

هنرمندانی که قصد مهاجرت و اخذ اقامت در جمهوری چک را دارند باید توجه فرمایند، کشور چک در خصوص اقامت هنرمندان و افراد فوق موفق برنامه ویژه مد نظر ندارد و از این رو افراد هنرمند و فوق موفق که قصد مهاجرت به کشور چک را دارند می‌توانند با موسسه ملک پور تماس حاصل فرمایند و از مشاوره تلفنی رایگان بهره جویند و با ذکر شرایط ، توانایی و استعداد خود کشور دیگری را برای مهاجرت انتخاب نمایند. همچنین می‌توانند اگر تنها کشور چک را برای مهاجرت مدنظر دارند از دیگر طرق که در مطالب بالا آورده شده است مانند تحصیل، ازدواج و غیره اقدام نمایند.

اخذ اقامت در جمهوری چک و هزینه زندگی در چک

افرادی که قصد اخذ اقامت در جمهوری چک و حتی دیگر کشورها را دارند نکته ای که لازم است به آن توجه فرمایند و در روند اخذ اقامت و مهاجرت بسیار حائز اهمیت است، توجه به هزینه های زندگی در این کشور می‌باشد. با توجه به اینکه جمهوری چک، کشور اروپایی می باشد اما هزینه زندگی در آن به نسبت دیگر کشورهای اروپایی بسیار مناسب تر است. در ادامه جدولی برای اطلاع از این هزینه ها آورده شده است تا شما دوستان بتوانید با دید باز و هوشیاری در این باب تصمیم گیری نمایید. با این حال لازم است گفته شود این هزینه‌ها به صورت میانگین است و در بازه های مختلف زمانی می‌تواند متفاوت باشد.

اقلامقیمت
یک وعده غذا در رستوران۴.۶۶ یورو
یک فنجان کاپوچینو۱.۶۶ یورو
یک نوشابه ۰.۳۳ پپسی۱.۱۰ یورو
نان سفید۰.۸۶ یورو
یک کیلو برنج۱.۲۸ یورو
۱۲ عدد تخم مرغ۱.۶۴ یورو
یک کیلو پنیر۷.۱۲ یورو
یک کیلو سینه مرغ۵.۳۴ یورو
یک کیلو گوشت قرمز۸.۵۷ یورو
یک کیلو سیب۱.۱۷ یورو
یک کیلو موز۱.۱۹ یورو
یک کیلو گوجه۱.۶۲ یورو
سیگار۳.۸۹ یورو
بلیط یک طرفه برای حمل و نقل عمومی۰.۹۰ یورو
یک لیتر بنزین۱.۲۴ یورو
۶۰ مگابایت اینترنت۱۷ یورو
یک جفت کفش نایک۶۹.۶۶ یورو
یک جفت کفش مردانه چرمی۸۵.۶۹ یورو
خرید آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر۵۰۲.۶۸ یورو
خرید آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر۸۶۳.۵۳ یورو
حداقل اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر۲۸۰ یورو

 

دسته بندی شده در: