روش های سرمایه گذاری در فنلاند و چگونگی اخذ اقامت و پاسپورت فنلاند با روش های سرمایه گذاری در کشور فنلاند در این مقاله علمی مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت. استاندارد های سرمایه گذاری در فنلاند چگونه است؟ آیا با خرید ملک می توان اقامت فنلاند را اخذ نمود؟ کدام یک از روش های سرمایه گذاری در فنلاند می تواند منجر به اقامت و پاسپورت فنلاند شود؟ فنلاند کشوری مرفه در حوزه اسکاندیناوی است که متقاضیان زیادی برای مهاجرت دارد.

برای آنکه روش های سرمایه گذاری در فنلاند را بشناسید، بهتر است در ابتدا با شرایط عمومی کشور فنلاند آشنا شوید. فنلاند کشوری در شمال اروپا است که در همسایگی با کشورهایی نظیر نروژ، سوئد و روسیه قرار گرفته است. پایتخت این کشور هلسینکی است که در جنوب این کشور قرار گرفته است و پر جمعیت ترین شهر آن محسوب می شود. دو زبان فنلاندی و سوئدی زبان رسمی مردمان این کشور است. این کشور از نظر معیارهای مختلف از جمله سیستم آموزش، اقتصاد، آزادی های مدنی و کیفیت زندگی بهترین عملکرد را ثبت نموده است. در سال 2018 و 2019 کشور فنلاند به عنوان شادترین کشور دنیا شناخته شده است. فنلاند با مساحت 338.145 کیلومتر مربع در بین کشورهای اروپایی از نظر وسعت جایگاه هشتم را دارد و از نظر جمعیت کم تراکم ترین کشور اروپا محسوب می شود. از نظر نظام آموزشی کشور فنلاند بهترین نظام آموزشی در دنیا را دارد. اقتصاد این کشور عضو منطقه یورو بر اساس اعلام سه نهاد مطرح مالی، با ثبات و در سطح AAA می باشد. این کشور در کنار دانمارک و نیوزلند یکی از کمترین فساد اقتصادی را دارد. صادرات بخش عمده اقتصاد فنلاند را تشکیل می دهد که شامل ماشین آلات، مواد شیمیایی، آهن، چوب و کاغذ می باشد. به دلیل تناسبات فرهنگی زیاد فنلاند با سه کشور سوئد، دانمارک و نروژ در برخی مواقع هم رده کشورهای اسکاندیناوی قرار می گیرد. در ادامه انواع روش های سرمایه گذاری در فنلاند را برای شما بررسی خواهیم نمود.

روش های سرمایه گذاری در فنلاند و استانداردهای سرمایه گذاری

برای آنکه بتوانید با خیال راحت یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند را برای مهاجرت و بیزنس خود برگزینید لازم است ابتدا استانداردهای سرمایه گذاری در فنلاند را بشناسید؛ آشنایی با سیستم قضایی، اقتصادی و سیاسی که تاثیر زیادی بر سرمایه گذاری شما دارد. فساد سیستم قضایی موجب می شود سرمایه گذار خارجی امنیت سرمایه گذاری نداشته باشد و در صورت برخورد با مشکل امکان استفاده از سیستم فارغ از تبعیض و شفاف حیاتی خواهد بود. اقتصاد قدرتمند به سرمایه گذار این اطمینان را می دهد که بازده خوبی از سرمایه و زمان خود داشته باشد و ریسک کمتری را در نظر بگیرد. روابط سیاسی کشورها با هم و هم چنین ثبات سیاسی داخلی هم از موارد مهمی است که برای انتخاب کشور در امر سرمایه گذاری باید مد نظر قرار دهید.

کنترل فساد در فنلاند

این شاخص نشان دهنده میزان اعمال قدرت دولت برای منافع شخصی اعم از کوچک و شکل های بزرگ فساد و همچنین تصاحب پست های دولتی بر اساس منافع اشخاص و نه بر اساس حضور نخبگان، می باشد. این شاخص رنج بین 2.5 – تا 2.5+ را تشکیل می دهد که طبق نمودار زیر می توانید روند کنترل فساد را در فنلاند مشاهده فرمایید.

خطر مصادره اموال در فنلاند

خطر مصادر اموال شامل کلیه اقدامات تبعیض آمیز از طرف دولت میزبان می شود که بدون هیچ گونه جبران کافی سرمایه گذار را از سرمایه گذاری خود محروم می کند. به منظور تجزیه و تحلیل خطر سلب مالکیت، رویدادهایی نظیر تحریم، تغییر قانون و نفی عدالت درج شده است. و عملکرد نهادهای حقوقی کشور میزبان بصورت عمومی و خصوصی نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد و کشورها به 7 گروه تقسیم خواهند شد. که عدد یک کم ریسک ترین و عدد هفت پر ریسک ترین کشور محسوب می شود. در نمودار زیر می توانید این شاخص را برای کشور فنلاند ملاحظه فرمایید.

روش های سرمایه گذاری در فنلاند از طریق خرید ملک

یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند که سودآوری خوبی هم دارد، خرید ملک است. هیچگونه مانعی برای خرید املاک و مستغلات در فنلاند برای خارجیان وجود ندارد. لازم به ذکر است که دولت نقشی برجسته در بازار املاک و مستغلات فنلاند بازی می کند. از حدود 800.000 خانه اجاره ای در فنلاند اندکی بیش از نیمی از آنها با یارانه های دولتی از مرکز امور مالی و توسعه مسکن فنلاند (ARA) ساخته شده است که بیشتر آنها متعلق به شهرداری ها است و از طریق شرکت های شهرداری، مقامات محلی و شرکت های مسکن با سود محدود اداره می شود. این نوع از املاک پس از طی دوره ای بین 10 تا 45 سال از تنظیم مقررات آزاد می شوند، بنابراین “بازار آزاد” برای سرمایه گذاران محدود است. بهترین سود سرمایه گذاری در املاک مسکونی فنلاند از آپارتمان های کوچک در مرکز هلسینکی است. علاوه بر این مناطق تحت نوسازی مانند Kallio، چند کیلومتری شمال مرکز شهر، چشم انداز سرمایه گذاری جذابی ارائه می نماید.

هلسینکی، به عنوان کلان شهر شناخته می شود که در فنلاند دارای موقعیت غالب است و شامل یک چهارم از جمعیت فنلاند و حدود 30 درصد از کل مشاغل می باشد. این شهر بیش از یک سوم تولید ناخالص داخلی فنلاند را دارا می باشد و نسبت اشتغال بخش خصوصی به طور قابل توجهی بالاتر از بقیه فنلاند است. اقتصاد جهانی نسبت به سایر مناطق تأثیر بیشتری بر هلسینکی دارد. از منظر سرمایه گذاری در املاک، مرکز اصلی هلسینکی مطمئناً محل تمایل بیشتر سرمایه گذاران با هرگونه بودجه است، اما بسیار گرانتر از بقیه فنلاند است. اگر شما علاقه مند به خرید ملک به عنوان یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند خارج از شهر هلسینکی هستید، نمایندگان املاک و مستغلات محلی داده های املاک را برای منطقه خود در طی سال های متمادی به دست می آورند. آن ها باید بتوانند مشاوره خوبی را در مورد بهترین چشم انداز سرمایه گذاری از نظر اندازه، نوع و محل قرارگیری ملک ارائه دهند. تنها 39٪ خانه ها در هلسینکی دارای مالکیت هستند و یا برای اجاره با نرخ بازار در دسترس هستند. دو سوم زمین عمومی است و مسئولان املاک و مستغلات این شهر نقش برجسته ای دارند.

  • نکته مهمی که در خصوص خرید ملک در فنلاند و انتخاب این روش به عنوان یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند باید مد نظر قرار دهید این است که، خرید ملک در فنلاند نمی تواند منجر به اخذ اقامت و پاسپورت این کشور شود.

در جدول زیر می توانید نرخ خرید ملک در شهرهای مختلف فنلاند را بر اساس داده های مقامات رسمی فنلاند برای سال 2019 مشاهده نمایید. بر اساس این آمار، متوسط خرید ملک برای هر متر مربع در هلسینکی 0.5 درصد افزایش و برای شهرهای دیگر 2.5 درصد سقوط داشته است.

شهرمترمربع
هلسینکی4284
اسپو3580
وانتا2787
تامپره2479
تورکو2098
اوولو1778

روش های سرمایه گذاری در فنلاند از طریق ثبت شرکت

ایجاد یک تجارت در فنلاند بسیار ساده است، اما در عمل بسیاری از شرکت ها و افراد خارجی برای تشکیل یک شرکت در فنلاند نیاز به کمک خارجی دارند. از نظر تئوری، یک شرکت می تواند توسط نهاد خارجی تأسیس شود، اما در بیشتر موارد مقرون به صرفه ترین روش استفاده از کمک های خارجی است. ایجاد تجارت در فنلاند مستلزم اسناد و مدارک زیادی است و توسط بانک و اداره ثبت فنلاندی (PRH) انجام می شود. فرم معمول و توصیه شده برای یک شرکت خارجی مسئولیت محدود است که به زبان فنلاندی “osakeyhtiö” و به اختصار “Oy” نامیده می شود. Oy همیشه دارای یک شناسه تجاری، معروف به “Y-tunus” است که برای اداره تجارت در فنلاند لازم است. شناسه تجارت معمولاً پس از ارسال اطلاعیه ثبت به اداره ثبت احوال اعطا می شود.

به دلیل قوانین و روش های نسبتاً دقیق پولشویی، افتتاح حساب بانکی معمولاً وقت گیرترین بخش تأسیس شرکت است. سیاست ها و شیوه های بانکی تا حدودی متفاوت است، اما قبل از افتتاح حساب، اسناد مختلفی وجود دارد که باید به بانک تحویل داده شود. قبل از ثبت شرکت می بایست حساب بانکی شرکت باز شود. پس از ایجاد حساب بانکی، سرمایه معمولاً 2500 یورو به حساب واریز می شود. این مبلغ برای شرکت با مسئولیت محدود خصوصی است باید بدانید که سرمایه اولیه برای ثبت شرکت عمومی با مسئولیت محدود شما حداقل80.000 یورو می باشد. با دریافت این پرداخت و مستندات ثبت نام از شرکت که تأسیس می شود، شرکت می تواند در اداره ثبت، ثبت شود و شناسه تجاری به شما اعطا می شود.

همانطور که گفته شد ایجاد حساب بانکی اولین قدم است. قبل از ایجاد حساب بانکی، معمولاً جلسه هیئت مدیره Oy برگزار می شود. همراه با جلسات هیئت مدیره، بانک معمولاً به کپی گذرنامه های سهام داران یعنی تصمیم گیرندگان واقعی Oy نیاز دارد. صاحبان منافع آن دسته از افراد هستند که حداقل 25٪ سهام شرکت مادر یا سایر افراد را دارند که از قدرت تصمیم گیری واقعی در Oy استفاده می کنند. این ذینفعان باید در صورتجلسه های هیئت مدیره نیز ذکر شوند. مستندات اثبات شده مبنی بر اعلام محل سکونت مالکان لازم است. عضو هیئت مدیره باید در اتحادیه اروپا اقامت داشته باشد. همچنین نیاز به اطلاعات تماس، محل اقامت و کپی گذرنامه شخصی که حساب بانکی را دارد، لازم است.

  • نکته مهم در اخذ اقامت فنلاند از طریق ثبت شرکت این است که شما باید بتوانید یک بیزنس پلن یا طرح تجاری قوی ارائه دهید و اثبات نمایید که سرمایه گذاری شما برای کشور فنلاند سودآور است. از این رو شناخت اقتصاد فنلاند و بازار حوزه فعالیت شما در کشور فنلاند بسیار مهم می باشد.

روش های سرمایه گذاری در فنلاند از طریق کارآفرینی

اگر قصد ورود به فنلاند را دارید تا کارآفرینی را به عنوان یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند آغاز نمایید، باید اجازه اقامت خود را قبل از صدور مجوز اخذ نمایید. کارآفرینان معمولاً باید تجارت خود را در اداره ثبت و اختراعات فنلاند ثبت نمایند. کارآفرینان نوپا قبل از درخواست اقامت، باید از کشور فنلاند بر اساس طرح خود اظهارنامه مثبت دریافت کنند. پس از 5 سال اقامت دائم می توانید برای تابعیت فنلاند اقدام کنید. اگر کارآفرین باشید:

  • کارآفرین مبتدی

  • تاجری که دارای مشاغل به اصطلاح فردی است (toiminimi)

  • شریک در یک مشارکت عمومی

  • شریک عمومی در یک مشارکت محدود

  • عضو تعاونی که مسئولیت نامحدودی در جهت سرمایه گذاری مجدد دارد. تعهد نامحدود برای مشارکت در ثبت تجارت باید ثبت شود.

  • سهامدار در جایگاه مدیریتی در یک شرکت با مسئولیت محدود (مدیر عامل یا عضو هیئت مدیره) یا شخصی که در نوع دیگری از شرکت در یک موقعیت مدیریتی کار می کند اگر شما شخصاً حداقل 30٪ از سرمایه سهم شرکت را داشته باشید یا شخصاً حداقل 30٪ از تعداد آراء حاصل از سهام این شرکت را داشته باشید، یا اگر شخصی در یک مقام مدیریتی در نوع دیگری از شرکت با اقتدار مشابه در شرکت مربوطه هستید.

این کاری است که شما باید انجام دهید:

  • اطمینان حاصل کنید که شرایط مربوط به اجازه اقامت مورد نظر خود را رعایت کرده اید.

  • اطمینان حاصل کنید که تمام پیوست های مورد نیاز خود را دارید. در صورت لزوم، آنها را ترجمه و قانونی کنید.

  • درخواست خود را پر کنید.

  • هزینه درخواست خود را در سرویس الکترونیکی فنلاند وارد کنید.

  • اگر در خارج از کشور هستید، به سفارت یا کنسولگری مراجعه کنید.

  • منتظر نتیجه باشید. خدمات مهاجرت فنلاند در صورت لزوم با شما تماس خواهد گرفت.

  • آنچه بعد از درخواست اعمال می شود را بخوانید. زمان تخمین زده شده پردازش درخواست خود را در وب سایت بررسی کنید.

  • شما باید در همان کشور یا محلی که درخواست خود را ارائه داده اید منتظر اجازه اقامت باشید و هویت خود را ثابت کنید.

  • توجه داشته باشید که برای اخذ اقامت فنلاند از طریق کارآفرینی، باید طرحی ارائه دهید که از کشور فنلاند اظهارنامه مثبتی دریافت کند.

روش های سرمایه گذاری در فنلاند از طریق خرید اوراق قرضه دولتی

یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند، اوراق قرضه است. اوراق قرضه معمولا توسط دولت انتشار می یابد و سررسید آن طولانی است. دولت می تواند برای تأمین کردن کسری بودجه خود یا تأمین نمودن سرمایه مورد نیاز برای طرح‌های عمرانی خاص یا عمومی، اوراق قرضه دولتی را منتشر نماید. عموما نرخ سود این اوراق، برای کل دوره در این روش ثابت است.

براساس آمار منتشر شده دولت فنلاند، نرخ سود بهره بین بانکی بدون درصدی برای این سررسید اوراق قرضه دولتی، سود اوراق قرضه در تاریخ دوشنبه 9 دسامبر 0.05 – درصد بوده است. با بررسی روند سود اوراق قرضه دولت فنلاند می توانید مشاهد نمایید که در سپتامبر 1992 این سود به 13.55 درصد هم رسیده بود. در نمودار زیر روند این نرخ را می توانید مشاهده نمایید.

  • نکته مهم این است که شما با سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولتی نمی توانید اقامت یا تابعیت فنلاند را اخذ نمایید.

روش های سرمایه گذاری در فنلاند از طریق خودحمایتی

سوالی که بسیاری عزیزان در خصوص فنلاند دارند این است که آیا در بین روش های سرمایه گذاری در فنلاند، خود حمایتی هم مطرح می باشد؟ پاسخ این سوال منفی است. خود حمایتی یا تمکن مالی روشی است که متقاضی با اثبات دارایی و شرایط مالی خوب خود در کشور خود، می تواند اقامت کشور اروپایی را اخذ نماید. کشورهایی نظیر سوئیس، اتریش، فرانسه، اسپانیا و یونان در حال حاضر این طرح را ارائه نموده اند. خود حمایتی یکی از روش های اخذ اقامت با کمترین ریسک و هزینه می باشد. در این روش بسته به کشور محدودیت هایی وجود دارد اما در کل باید گفت که شما با این روش اجازه کار ندارید اما عموما اجازه دارید خودتان صاحب کسب و کاری باشید. برخی کشورها نظیر اتریش برای پذیرش افراد ظرفیت مشخصی در سال اعلام می نمایند و یا برخی شرایط مثل شرط حضور در سال را برای متقاضیان مطرح می نمایند. لازم است بدانید در عین حالی که این روش بسیار راحت و ساده به نظر می رسد، برای حصول آن لازم است با وکلای خبره و با تجربه در این زمینه اقدام نمایید تا آگاهانه و با کمترین ضرر و ریسک اقدام نمایید.

روش های سرمایه گذاری در فنلاند و مزایای آن

اگر خواهان سرمایه گذاری به یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند هستید در این بخش نقاط قوت کشور فنلاند را بازگو خواهیم نمود. این کشور ثبات سیاسی بسیار بالایی دارد و کشوری با جمعیت چند زبانه که به عنوان یکی از کشورهای جهان با کمترین نرخ فساد شناخته شده است. فنلاند اقتصادی قوی و بسیار صنعتی دارد که عمدتا مبتنی بر بازار آزاد و بهره وری بالای کار است و صنایع پر کاربردی دارد. این کشور بر اساس گزارش های بانک جهانی در سال های 2017 تا 2018 یکی از ده اقتصاد رقابتی جهان به شمار می آید. با قوانین تشویقی دولت فنلاند برای سرمایه گذاران خارجی، این کشور رشد سریعی در جذب سرمایه گذاران خارجی داشته است. از دلایل عمده ایی که می توان برای استقبال از سرمایه گذاری در فنلاند به آن اشاره نمود، موارد زیر را می توان نام برد.

  • زیرساخت های توسعه یافته این کشور که شامل دسترسی سریع و کارآمد به روسیه و اروپای شرقی و همچنین 50 بندر می باشد که تجارت را کارآمد می سازند.

  • وجود نیروی کار ماهر و دانش بالای عمومی به زبان انگلیسی و سایر زبان ها ارتباطات را راحتتر نموده است.

  • وجود زیر ساخت های توسعه یافته علمی و فناوری

  • به عنوان یک قاعده کلی، 100 درصد مالکیت خارجی در اکثر بخش ها به رسمیت شناخته شده است و هیچ گونه تبعیضی علیه شرکت های خارجی به نفع شرکت های محلی وجود ندارد.

  • سرمایه گذاران بسته به روش های سرمایه گذاری در فنلاند می توانند از کمک هزینه های سرمایه گذاری و وام با بهره کم و یا ضمانت های دولتی برای صادر کنندگان استفاده نمایند.

  • کمک هزینه های دولتی برای شرکت های متوسط و یا کوچک بسته به منطقه و سطح اشتغال زایی تعریف شده است.

  • کاهش مالیات بسته به نوع صنعت و روش های سرمایه گذاری در فنلاند

روش های سرمایه گذاری در فنلاند و معایب آن

مسلم است که هر روشی نقاط مثبت و منفی خاص خود را دارد و برای تصمیم گیری منطقی لازم است فرد با بررسی تمام جوانب نسبت به موضوع اقدام نماید. برای انتخاب یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند در این قسمت نقاط ضعف کشور فنلاند را بازگو خواهیم نمود.

  • آسیب پذیری جغرافیایی

  • کاهش رقابت صنعتی

  • شکنندگی بخش بانکی به دلیل قرار گرفتن در معرض منطقه به ویژه روسیه

  • داشتن بازار داخلی کوچک

  • جمعیت سالخورده

  • بد شدن وضعیت حساب جاری

  •  بروکراسی پیچیده اداری که موجب شده است راه اندازی یک کسب و کار در فنلاند بسیار طولانی تر از سایر کشورها باشد. به طور مثال یک راه اندازی یک کسب و کار و انتخاب یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند شاید شما 4 ماه زمان لازم داشته باشید تا مجوزی اخذ نمایید در صورتی که همین امر در سوئد کمتر از یک ماه انجام می پذیرد.

  • قوانین سخت اعطای اقامت از طریق سرمایه گذاری

شاید یکی از مهم ترین نقطه ضعف های سرمایه گذاری در کشور فنلاند، قوانین سخت گیرانه آن در اعطای اقامت باشد. شما برای اخذ اقامت باید بتوانید یک طرح تجاری ارائه دهید و اثبات نمایید که سرمایه گذاری شما تاثیر مثبتی در اقتصاد فنلاند خواهد گذاشت. مسلماً برای فردی که از نزدیک با شرایط اقتصادی در فنلاند آشنا نیست، ارائه طرحی سودآور آسان نخواهد بود. از این رو می توان روش های سرمایه گذاری دیگر مانند قرمز سفید قرمز، بلوکارت و کار شرکت را پیشنهاد داد که شما بدون ارائه بیزنس پلن و با سرمایه ای کم، موفق به اخذ اقامت در کشورهایی مانند اتریش، سوئد، کانادا و … خواهید شد.

روش های سرمایه گذاری در فنلاند و شاخص های اقتصادی تأثیر گذار

برای آنکه با یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند بتوانید فعالیت اقتصادی نمایید، لازم است کشور فنلاند را از نظر شاخص های اقتصادی مورد بررسی قرار دهید. مواردی نظیر تولید ناخالص داخلی، تورم، نرخ بهره بانکی و … بسیار تاثیرگذار در سرمایه گذاری شما خواهد بود و قطعا به شما برای انتخاب یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند کمک شایانی خواهد نمود.

  • تولید ناخالص داخلی در فنلاند

    در واقع با بررسی تولید ناخالص داخلی می توان به رشد اقتصادی فنلاند پی برد. برای این شاخص مرکز آمار کشور فنلاند داده ها را از سال1991 تا 2019 جمع آوری نموده است. در نمودار زیر می توانید روند شاخص را مشاهده نمایید. میانگین این نرخ در این بازه زمانی 1.78 درصد بوده است که حداقل 9 – و حداکثر 7.2 درصد ثبت شده است.

  • نرخ تورم در فنلاند

    شاخص تورم از موضوعات مهم و تاثیرگذاری دیگری است که در اقتصاد باید بررسی شود. برای کشور فنلاند روند بررسی تورم از سال 1961 تا 2019 ثبت شده است. میانگین این دوره برای این شاخص 4.66 درصد با حداقل 1.55 – و حداکثر 19.24 درصد بوده است در نمودار زیر این نرخ را می توانید مشاهده نمایید. برای سال 2019 این نرخ به 1.02 درصد ثبت گردیده است.