اخذ ویزای کار فنلاند مستلزم داشتن شرایطی همچون جاب آفر از یک کارفرمای فنلاندی، آشنایی با زبان، عدم سوءپیشینه و همچنین تمکن مالی برای پرداخت هزینه های ویزا است. میانگین حقوق و درآمد در کشور فنلاند 45684 یورو در سال یا 3807 یورو در ماه است و از جمله مشاغل مورد نیاز این کشور می توان به رشته های پزشکی و مهندسی اشاره کرد. متقاضیان اخذ ویزای کار فنلاند بعد از 5 سال کار و زندگی در این کشور می توانند برای اخذ اقامت دائم و سپس پاسپورت درخواست دهند.

فنلاند که به خاطر کیفیت بالای زندگی، مناظر خیره کننده و اقتصاد قوی معروف است، افرادی را از سراسر جهان که به دنبال فرصت های شغلی هستند جذب می کند. اگر قصد کار در فنلاند را دارید، احتمالاً برای انجام این کار به صورت قانونی به ویزای کار فنلاند نیاز دارید. بنابراین برای اخذ ویزای کار فنلاند داشتن شرایط زیر لازم است:

جاب آفر

سنگ بنای اخذ ویزای کار فنلاند داشتن یک پیشنهاد کار تایید شده از سوی یک کارفرمای فنلاندی است. این پیشنهاد باید واقعی و مطابق با قوانین و مقررات کار فنلاند باشد.

پاسپورت معتبر

تمامی متقاضیان ویزا باید دارای پاسپورت معتبر با تاریخ انقضا فراتر از مدت اقامت در نظر گرفته شده در فنلاند باشند. اطمینان از اینکه پاسپورت شما در شرایط خوبی است و به زودی منقضی نمی شود ضروری است.

سابقه کیفری پاک

متقاضیان معمولاً ملزم به ارائه گواهی حسن رفتار یا گواهی نامه ترخیص پلیس از کشور خود هستند تا ثابت کنند که فاقد سابقه کیفری هستند. داشتن سابقه کیفری پاک برای تایید ویزا ضروری است.

تمکن مالی

شما باید ثابت کنید که توانایی مالی کافی برای حمایت از خود در فنلاند دارید. شرایط مالی خاص ممکن است بسته به شرایط شما و مدت اقامت شما متفاوت باشد. جزئیات حقوق و دستمزد قرارداد کاری شما نیز می تواند نقش مهمی در برآورده کردن این نیاز داشته باشد.

سطح زبان

بسته به شغل و ماهیت کار شما، ممکن است به مهارت زبان فنلاندی نیاز باشد. برخی از مشاغل ممکن است نیاز به درک اولیه زبان فنلاندی برای ارتباط موثر داشته باشند.

مراحل اخذ ویزای کار فنلاند

فنلاند با بازار کار پر رونق و کیفیت زندگی عالی، مقصدی جذاب برای افرادی است که به دنبال فرصت های شغلی هستند و قصد مهاجرت به فنلاند را دارند. اگر پیشنهاد شغلی در فنلاند دریافت کرده اید، قدم بعدی دریافت ویزای کار فنلاند است. برای اخذ ویزای کار فنلاند باید مراحل زیر را طی کنید:

تایید صلاحیت

قبل از ورود به فرآیند درخواست ویزا، مطمئن شوید که معیارهای واجد شرایط بودن را دارید. این معمولاً شامل داشتن یک پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرمای فنلاندی، سابقه کیفری پاک، تمکن مالی کافی و پوشش بیمه درمانی است.

انتخاب نوع ویزای مناسب

نوع خاصی از ویزای کاری را که با وضعیت شغلی شما همخوانی دارد، تعیین کنید. گزینه های رایج عبارتند از ویزای نوع A برای اشتغال مداوم، نوع B برای کار فصلی و نوع P برای تخصص ویژه. موردی را انتخاب کنید که با پیشنهاد شغلی و مدت اقامت مورد نظر شما مطابقت دارد.

جمع اوری مدارک مورد نیاز

تمام مدارک لازم برای درخواست ویزای خود را جمع آوری کنید. اینها ممکن است شامل گذرنامه معتبر، فرم درخواست ویزا، داده‌های بیومتریک، عکس‌های اخیر در اندازه پاسپورت، گواهی بیمه سلامت و گواهی حسن رفتار باشد.

ارسال درخواست

درخواست ویزای خود را به سفارت یا کنسولگری فنلاند در کشور خود ارسال کنید. اطمینان حاصل کنید که درخواست شما کامل و دقیق است. هزینه پردازش ویزای مورد نیاز را بپردازید. برخی از متقاضیان ممکن است ملزم به شرکت در مصاحبه باشند.

پردازش

زمان پردازش ویزا بسته به ملیت شما و نوع ویزای کاری که برای آن درخواست می کنید ممکن است متفاوت باشد. در این مدت صبور باشید و تا زمان تایید و صدور ویزای شما از هرگونه هماهنگی سفر خودداری کنید.

دریافت ویزا

پس از تایید درخواست ویزا، برچسب ویزای کار فنلاند را در پاسپورت خود دریافت خواهید کرد. اطمینان حاصل کنید که تمام جزئیات روی برچسب ویزا دقیق است و با اقامت و پیشنهاد شغلی مورد نظر شما مطابقت دارد.

مهاجرت به فنلاند از طریق کار

در خصوص ویزای فنلاند بهتر است بدانید که اگر شما یک مدرک تحصیلی در کشور فنلاند دریافت کرده باشید بر اساس رشته تحصیلی خود و مرتبط با آن رشته می توانید در صورت پیدا کردن کار، اجازه اقامت و کار را دریافت کنید. در صورتی که شما مدرک تحصیلی تان را خارج از کشور فنلاند دریافت کرده باشید مدرک شما در کشور فنلاند معادل سازی می شود. این امر به این دلیل است که شما را نسبت به مدرک تحصیلی که گرفته اید و قابلیت هایی که در این زمینه دارید مورد ارزیابی قرار دهند.

از طرف دیگر اگر متقاضی بتواند از یک کارفرما در فنلاند جاب آفر بگیرد یا از طریق موسسات کاریابی موفق به پیدا کردن کار شود، می تواند درخواست ویزای کار فنلاند را داده و به این کشور مهاجرت کند.

وضعیت کار در فنلاند

اطلاع از نرخ بیکاری در کشور فنلاند تاثیر بسزایی در تصمیم گیری افراد برای اخذ ویزای کار فنلاند دارد. در سال 2017، نرخ بیکاری کشور فنلاند به میزان 8.6 درصد و در ماه دسامبر 2018 بصورت تقریبی 6.80 درصد بوده است. بر طبق آمار نیروی کار آماری فنلاند، تعداد افراد بیکار در فوریه 2018 حدود 233 هزار نفر بود که حدود 9000 نفر کمتر از یک سال قبل بودند. در فوریه 2018، تعداد افراد شاغل حدود 2.469.000 بود که 79،000 نفر بیشتر از یک سال قبل بود. همچنین در سال 2018  تعداد مردان شاغل 50،000 نفر و زنان شاغل 29،000 نفر بیشتر از فوریه 2017 بود. در ماه فوریه، تعداد 623 هزار جوان 15 تا 24 ساله وجود داشت. از این تعداد 238000 نفر شاغل و 64،000 نفر بیکار بودند. تعداد جوانان جمعیت فعال، یعنی کل کارکنان و بیکاران، 302،000 بود. در ماه فوریه نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله، یعنی نسبت بیکاران در نیروی کار، 21.1 درصد بود که 1.7 درصد کمتر از یک سال قبل بود. همچنین روند نرخ بیکاری در میان جوانان، 18.3 درصد بود. سهم جوانان بیکار 15 تا 24 ساله در میان جمعیت در گروه سنی مشابه 10.2 درصد بود.

در حال حاضر نرخ بیکاری در کشور فنلاند 7.6 درصد است. نمودار زیر این آمار را بازگو می کند.

اخذ ویزای همراه از طریق ویزای کار فنلاند

ویزای کار فنلاند زمانی که به افراد متخصص و ماهر اعطا شود، سوالی که برای آن ها پیش می آید این است که آیا می توان همسر و فرزندان را نیز به عنوان همراه با خود برد. این افراد زمانی می توانند درخواست الحاق را برای همسر و فرزندان (زیر 18 سال) انجام دهند که دارای اقامت کاری در کشور فنلاند باشند و حداقل 6 ماه حقوق از کارفرمای خود دریافت کرده باشند. متقاضیان ویزای کار کشور فنلاند همچنین باید اثبات نماید که از نظر مالی می توانند خانواده خود را حمایت کنند. این مطلب توسط موسسه ملک پور تهیه شده است و کپی برداری از آن بدون ذکر منبع شرعا و قانونا مجاز نمی باشد.
اگر شما شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس هستید، و اگر بخواهید تا 3 ماه در این کشور کار کنید نیازی به اجازه اقامت برای کار در فنلاند ندارید، اما زمانی که قصد کار در فنلاند برای بیش از 3 ماه را داشتید، باید در اداره پلیس محلی و کنسولگری فنلاند ثبت نام کنید. همچنین اگر خارج از اتحادیه اروپا هستید و می خواهید درخواست ویزای کار در کشور فنلاند دهید باید از یک کارفرما در کشور فنلاند پیشنهاد شغلی با تایید اداره مهاجرت کشور فنلاند دریافت کرده باشید. پس از اینکه وارد این کشور شدید و تا 6 ماه حقوق دریافت کردید و توان مالی خود را به اثبات رساندید می توانید برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود درخواست الحاق نمایید.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کار فنلاند

ویزای کار فنلاند نیازمند مدارک خاصی می باشد. یک نکته ای که در خصوص ویزای کار فنلاند لازم به ذکر است این است که افرادی که از کشور فنلاند پیشنهاد شغلی داشته باشند نمی توانند در یک کشور دیگر با همان درخواست شغلی کار کنند و فقط باید در کشور فنلاند مرتبط با تخصص خود شروع به کار کنند. نکته مهم دیگر این است که کارفرما باید شغل مورد نظر را بمدت 6 ماه پی در پی در کشور فنلاند و اتحادیه اروپا زیر نظر سازمان رسمی و مربوطه آگهی کرده باشد، پس از آن و در صورت عدم پیدا کردن متقاضی کار، در فنلاند و اتحادیه اروپا، کارفرما می تواند برای افرادی که خارج از اتحادیه اروپا هستند و دارای تخصص و مهارت خاصی در رشته های مورد نیاز باشند درخواست و پیشنهاد شغلی ارائه نماید. که در این صورت افراد متقاضی کار باید مدارک خود را جهت تایید نهایی برای این کشور ارسال نمایند.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در کشور فنلاند به صورت زیر می باشد:

۱ :فرم درخواست ویزا به صورت خوانا و کامل

۲: گذرنامه شخص متقاضی که حداقل باید تا ۳ ماه پس از سفر اعتبار داشته باشد.

۳: اصل شناسنامه  به همراه کپی از آن و همچنین اقامت و ویزای فرد متقاضی.

۴: عکس ۶* ۴ تمام رخ با زمینه سفید که مهلت آن از ۶ ماه بیشتر نگذشته باشد.

۵: ارائه اجاره نامه محضری (اجاره نامه محل زندگی در فنلاند)

۶: فتوکپی تمامی مدارک.

7: تمکن مالی فرد متقاضی دریافت ویزای کار کشور فنلاند حدود ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو.

8: ارائه پیشنهاد شغلی و قرارداد کاری از طرف یک کارفرما یا یک شرکت معتبر در کشور فنلاند با تایید اداره مهاجرت این کشور

نکته مهم این است که زمانی که فرد متقاضی ویزای کار در کشور فنلاند برای کار در فنلاند اقدام می کند باید به زبان فنلاندی و یا به زبان سوئدی تسلط کافی را داشته باشد. دریافت پیشنهاد کاری از فنلاند، یکی از چالش های بزرگ متقاضیان کار در این کشور می باشد، به همین دلیل بسیاری از افراد تحصیل در فنلاند را به عنوان راه ورود خود انتخاب می نمایند. افراد فارغ التحصیل از دانشگاه های فنلاند، بسیار راحت تر می توانند در این کشور مشغول به کار شوند و دانشگاه های فنلاند، شغل آن ها را تضمین می نمایند. این دانشجویان در زمان تحصیل به صورت رایگان زبان فنلاندی را می آموزند و برای ورود به بازار کار آماده می شوند، بنابراین شانس بسیار بالایی برای کار در فنلاند خواهند داشت.

حقوق و درآمد کار در فنلاند

اخذ ویزای کار در کشور فنلاند این سوال را به همراه خواهد داشت که میزان حقوق و دستمزد در رشته ها و پست های متفاوت به چه صورت است. در این قسمت از مقاله به بررسی حقوق و دستمزد افراد در رشته های مختلف و به بررسی هزینه های زندگی در کشور فنلاند می پردازیم.

هزینه زندگی در فنلاند 95.40 درصد از ایران بالاتر است. همچنین هزینه های اجاره نیز 50.31 درصد از ایران گرانتر می باشد. نرخ مالیات بر درآمد نیز در این کشور حدود 35 درصد می باشد. در جدول زیر به هزینه ها و قیمت های مایحتاج اولیه زندگی در فنلاند اشاره می شود.

 قیمت ها        مایحتاج زندگی        
1100 یوروغذا در یک رستوران ارزان قیمت
6000 یوروغذا در یک رستوران متوسط
1.37 یورویک بطری آب 1 و نیم لیتری
0.95 یورویک بطری شیر 1 لیتری
 1.70 یورو1 کیلو گرم برنج سفید
1.78 یوروتخم مرغ
6.05 یورو1 کیلو گرم پنیرمحلی
13.68 یورو1 کیلوگرم گوشت گاو
9.37 یورو1 کیلو گرم گوشت مرغ
3.00 یوروبلیط یک طرفه حمل و نقل محلی
6.00 یوروتعرفه تاکسی عادی
1222.93 یورواجاره آپارتمان (3 خوابه) در مرکز شهر
939.02 یورواجاره آپارتمان (3 خوابه) خارج از مرکز شهر
4425.97 یوروقیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر
2763.19 یوروقیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان خارج از مرکز شهر
  • درآمد و حقوق

بر اساس نظرسنجی ها حقوق و دستمزد شخصی در کشور فنلاند بطور متوسط 54.356 یورو در سال است. شایع ترین حقوق و دستمزد برای فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی ارشد 44.002 یورو در سال است. در جدول زیر به حقوق و دستمزدهای رشته های مختلف اشاره می شود:

میانگین دستمزد و حقوق سالیانهرشته ها و حرفه ها
46.197 یورو در سالتوسعه دهنده نرم افزار
75.778 یورو در سالمدیر فناوری اطلاعات
81.555 یورو در سالمدیر فروش
58.650 یورو در سالمدیر پروژه it
51.875 یورو در سالمهندس مکانیک
38.185 یورو در سالمهندس برق
999/46 یورو در سالمهندس نرم افزار
64.306 یورو در سالتوسعه دهنده جاوا
107.168 یورو در سالکارگردان

مشاغل مورد نیاز فنلاند در سال 2023

از دیگر عوامل مهم ویزای کار در کشور فنلاند این است که افراد از لیست مشاغل مورد نیاز در این کشور آگاه باشند که بر اساس درخواست کشور فنلاند در رشته های مختلف برای اخذ این ویزا اقدام نمایند. در این قسمت از مقاله به بررسی برخی از مشاغل مورد نیاز در کشور فنلاند می پردازیم.

1 _ مهندسین عمران

2 _ پزشکان عمومی و متخصص و روانشناسان

3 _ مهندسین برق و تکنسین های مکانیکی

4 _ دستیاران معلم

5 _ حسابداران بانکی و حسابرسان مالی

6 _ اپراتورها و تنکسین های ماشین آلات نجاری

7 _ مشاغل حرفه ای و بازاریابان و روابط عمومی

8 _ پرستاران

9 _ پرستاران تجربی و حرفه ای مجاز

10 _ کارگران خدمات اجتماعی

نحوه کاریابی در فنلاند

در بحث ویزای کار در کشور فنلاند باید از چگونگی کاریابی در فنلاند نیز مطلع باشیم. پس از اینکه افراد موفق به اخذ ویزای کار در کشور فنلاند شدند باید از چگونگی جستجوی کار در فنلاند نیز آگاهی داشته باشند. البته لازم به ذکر است که کشور فنلاند مانند اتریش و آلمان ویزای جستجوی کار را در برنامه ها و سیاست های خود ندارد، به این صورت که افراد الزاما باید پیشنهاد شغلی از این کشور داشته باشند. اما نکته اینجاست که اداره کار و شیوه کسب معیشت در فنلاند به افراد در مورد جستجوی کار در فنلاند کمک می نماید. در این کشور در سایت کاریابی اداره کار درصد بسیار کمی از شرکت ها و ارگانهایی که نیاز به پرسنل دارند آگهی استخدام چاپ میکنند. پیدا کردن پرسنل جدید زمان زیادی می برد بنابراین کارفرمایان کشور فنلاند در اکثر مواقع پرسنل خود را از افرادی که به طور مستقیم با کارفرما تماس گرفته اند انتخاب میکنند.

همچنین در کشور فنلاند از چند طریق می توان کار پیدا کرد:

1 :از طریق آگهی استخدام: که می توان گفت از این طریق بسیار به طول می انجامد و درصد کمی از افراد از طریق آگهی اسخدام مورد قبول واقع می شوند زیرا کارفرمایان اغلب از کارمندان و فرد آشنای خود استفاده می کنند.

۲: درخواست کار توسط خود شخص متقاضی: خود شخص متقاضی ویزای کار کشور فنلاند می تواند درخواست کار را نوشته و به کارفرمایی که مورد قبول خود می باشد ایمیل نماید حتی اگر هیچ اگهی استخدامی در روزنامه به چاپ نرسیده باشد.

۳ : مراجعه به سایت های کاریابی: شخص متقاضی ویزای کار در کشور فنلاند می تواند به موسسات کاریابی که نیروی کار اجاره می کنند مراجعه نمایند و این امر نیز امکان پذیر می باشد.

موسسات کاریابی در فنلاند

ویزای کار در کشور فنلاند و موسسات کاریابی در فنلاند را بررسی می نماییم. افرادی که قصد داشته باشند پس از اخذ ویزای کار در کشور فنلاند از طریق موسسات کاریابی به جستجوی کار در فنلاند بپردازند لازم است که با موسسات کاریابی در فنلاند آشنایی داشته باشند. در زیر به معرفی تعدادی از این موسسات کاریابی می پردازیم:

آژانس های کاریابی
Go On Turku
Suomen Henkilöstötalo
Pision
Kaiku HR

هزینه اخذ ویزای کار فنلاند

بخشی از فرآیند درخواست ویزا شامل پرداخت هزینه های مختلف برای پوشش هزینه های اداری است. برای اکثر ویزاهای مرتبط با کار، باید برای اجازه اقامت اقدام کنید. هزینه درخواست اجازه اقامت برای مقاصد کاری بر اساس عوامل مختلفی از جمله نوع کاری که انجام می دهید و مدت اقامت شما متفاوت است. در اینجا یک تفکیک تقریبی برای شما ارائه شده است:

نوع A (اشتغال مستمر)520 یورو
نوع B (کار فصلی)520 یورو
نوع P (تخصص ویژه)450 یورو
مجوز انتقال درون شرکتی (ICT)520 یورو
هزینه جمع آوری داده های بیومتریکتقریباً 30 یورو

اخذ اقامت دائم از طریق ویزای کار فنلاند

هدف از ویزای کار در کشور فنلاند و اخذ آن، کسب درآمد مناسب و اخذ اقامت و تابعیت این کشور است. با توجه به اینکه پس از اخذ این ویزا افراد در ابتدا بصورت موقت می توانند در کشور فنلاند اقامت داشته باشند و کار کنند، به آن ها یک اقامت 1 ساله اعطا می شود و آن ها می توانند تا زمانی که کار می کنند و مالیات به این کشور پرداخت می کنند هر سال اقامت خود را تمدید نمایند. پس از آنکه 4 سال بصورت مداوم و بی وقفه در کشور فنلاند حضور داشتند می توانند برای درخواست اقامت دائم کشور فنلاند اقدام نمایند. همانطور که ذکر شد کشور فنلاند بر روی نیروی کار خود حساسیت دارد و اقتصاد این کشور بر نیروی کار آن متکی می باشد، لذا نرخ مالیات نیز در این کشور بالا می باشد و افراد باید حدود 35 تا 45 درصد از درآمد خود را به این دولت بعنوان مالیات پرداخت نماید، پس از 4 سال حضور مداوم، انجام کار و پرداخت مالیات از طرف کارمندان غیر اروپایی، اقامت دائم کشور فنلاند برای این افراد صادر می گردد. منظور دقیق این است که افراد بصورت متوالی 4 سال را حضور داشته باشند و مالیات پرداخت کرده باشند، و افرادی که بخواهند بصورت متناوب 6 ماه از سال را خارج از کشور فنلاند باشند پس از پر کردن 4 سال می توانند درخواست اقامت دائم دهند. در خصوص اخذ تابعیت فنلاند نیز، افراد باید در مجموع 7 سال حضور خود را ثابت کرده باشند که بتوانند تابعیت فنلاندی را بدست آورند.