ویزای دانشجویی ترکیه، اقامت دانشجویی در ترکیه و شرایط تحصیل در ترکیه در این مقاله مورد تحلیل و بررسی علمی قرار می گیرد. هزینه تحصیل در ترکیه چه میزان است و آیا اقامت تحصیلی ترکیه انتخاب مناسبی برای داشتن یک آینده شغلی درخشان است؟ این ها سوالاتی است که بارها بر روی وبسایت های مؤسسه MIE مطرح شده است. پاسخ این سوالات و تمامی نکات مهم و اصلی در رابطه با ویزای تحصیلی ترکیه در ادامه این مقاله ای که توسط مشاوران برتر موسسه ملک پور و با همراهی وکلای معتبر ترکی همچنین با استفاده از اطلاعات موجود در سایت های معتبر و به روز کشور ترکیه گردآوری شده است، شرح داده می شود. در سال های اخیر علاقه مندان زیادی برای تحصیل در ترکیه و اخذ ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کرده اند. از این رو این مقاله به شرایط تحصیل در ترکیه اختصاص داده شده است. اگر خواهان اخذ ویزای تحصیلی ترکیه هستید و قصد تحقیق در این باره دارید با ادامه مقاله همراه شوید و اطلاعات جامعی در این باره کسب نمایید.

معمولا برای ورود و تحصیل در هر کشوری نیاز به ویزای تحصیلی دارید. کشور ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایرانیان برای ورود به ترکیه با اهداف توریستی نیاز به اخذ ویزای توریستی ترکیه ندارند و به مدت 90 روز می توانند، از اقامت ترکیه استفاده کنند. در طول این مدت امکان تحصیل و کار در ترکیه وجود ندارد. بنابراین برای اقامت تحصیلی ترکیه نیاز به اخذ ویزای تحصیلی ترکیه دارید. اما در ابتدا برای تحصیل در ترکیه باید رشته و دانشگاه یا موسسه آموزشی خود را انتخاب کرده و پذیرش بگیرید، سپس می توانید برای اخذ ویزای دانشجویی ترکیه اقدام کنید. پس از تحصیل در مدرسه می توان برای تحصیلات دانشگاهی در ترکیه اقدام کرد، تحصیل در ترکیه در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا امکان پذیر است.

از طریق اخذ ویزای تحصیلی ترکیه می توانید برای تحصیل وارد خاک ترکیه شوید. تمامی دانشجویان خارجی که قصد اقامت تحصیلی ترکیه بیش از 3 ماه را دارند باید برای مجوز اقامت ترکیه درخواست دهند. درخواست صدور مجوز اقامت پس از ورود به ترکیه باید صورت پذیرد و باید در بازه زمانی ده روزه پس از ورود به ترکیه انجام شود. اگر برای بار اول برای اقامت دانشجویی در ترکیه درخواست می دهید، پس از ارائه درخواست، 30 روز زمان دارید تا مدارک خود را کامل کنید.

ویزای تحصیلی ترکیه و انواع آن

جهت تحصیل در ترکیه نیاز به اخذ ویزای تحصیلی ترکیه دارید. بسته به نوع دوره تحصیلی که شخص انتخاب می کند، انواع مختلفی از ویزای دانشجویی ترکیه توسط سفارت این کشور ارائه می شود. انواع ویزای تحصیلی ترکیه به شرح زیر می باشد:

ویزای کارآموزی
ویزای کارآموزی ERASMUS
ویزای کارآموزی AISEC
ویزا برای تحصیل دوره زبان ترکی
ویزا برای تحصیل در دوره های آموزشی کوتاه مدت
ویزای تحصیلی
ویزای تحصیل در جمهوری قبرس شمالی ترکیه

پس از پذیرش از دانشگاه و اخذ نامه پذیرش می توانید برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه به سفارت این کشور مراجعه و با ارائه نامه پذیرش و سایر مدارک، درخواست خود را تقدیم نمایید. با توجه به اینکه صدور ویزا ممکن است یک تا دو ماه زمان ببرد، بر اساس تاریخ شروع ترم به درستی برنامه ریزی کنید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

همانطور که در بالا اشاره شد در صورتی که به دنبال اقامت دانشجویی در ترکیه می باشید می بایست برای اخذ ویزای دانشجویی ترکیه اقدام نمایید. متقاضیان بین المللی برای اخذ این نوع ویزا می بایست یکسری مراحل را طی کنند. دقت نمایید که در هنگام گذراندن مراحل اخذ ویزای تحصیلی ترکیه نهایت دقت را به کار ببرید و مدارکی که ارائه می دهید کامل و اصل باشد چراکه هر گونه نقصی در مدارک یا وجود هر گونه مدرک جعلی منجر به ریجکتی ویزای دانشجویی ترکیه می شود. در ادامه مراحل اخذ ویزای تحصیلی ترکیه آورده شده است.

اخذ پذیرش از موسسات معتبر ترکیه

اولین گام در اخذ اقامت تحصیلی ترکیه، اخذ پذیرش از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی معتبر در این کشور می باشد. یکی از مهمترین مدارک ویزای دانشجویی ترکیه، نامه پذیرش از موسسه یا دانشگاه می باشد.

اخذ وقت از سفارت ترکیه

دومین گام در مراحل اخذ ویزای تحصیلی ترکیه، رزرو وقت سفارت ترکیه به صورت آنلاین می باشد.

تهیه و گردآوری مدارک

تهیه درست مدارک یکی از مهمترین گام های اقامت تحصیلی ترکیه می باشد. شما می بایست مدارک خواسته شده را با دقت گردآوری نمایید و هنگام مراجعه به کنسولگری ویزای ترکیه آن ها را ارائه دهید.

انتظار جهت دریافت نتیجه

گاهی اوقات می توانید روند درخواست ویزای دانشجویی ترکیه خود را در وب سایت کنسولگری ترکیه پیگیری کنید.

درخواست اجازه اقامت

پس از موافقت با درخواست ویزای دانشجویی ترکیه می بایست حداکثر پس از 1 ماه ورود جهت اقامت تحصیلی ترکیه، برای اجازه اقامت این کشور اقدام نمایید.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی ترکیه

تمامی دانشجویان خارجی برای تحصیل در ترکیه باید ویزای تحصیلی ترکیه را اخذ نمایند. مراحل اخذ ویزای تحصیلی ترکیه ساده و مشخص است؛ تاییدیه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر را به همراه فرم درخواست ویزا به سفارت ترکیه در ایران تحویل دهید. معمولا پس از دو ماه نتیجه درخواست شما اعلام می شود. به طور کلی مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر می باشد.

نامه پذیرش تحصیلی از موسسه آموزشی
پاسپورت؛ بر اساس قانون ترکیه مدت اعتبار پاسپورت باید حداقل تا 2 ماه پس از مدت اقامت یا اعتبار ویزا باشد.
فرم درخواست ویزا
عکس پاسپورتی
پرداخت هزینه درخواست ویزا

توجه به این نکات برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه الزامی می باشد که با توجه به اینکه مدت زمان صدور ویزا ممکن است طولانی شود، حداقل دو ماه قبل از زمانی که قصد ورود به ترکیه دارید، برای ویزای تحصیلی ترکیه درخواست دهید. در صورت رد درخواست ویزا توسط سفارت، مبلغ پرداخت شده جهت بررسی درخواست شما بازگردانده نمی شود. تمامی متقاضیان باید از بیمه سلامت با اعتبار مدت زمان اقامت در ترکیه برخوردار باشند.