جدول محتوا

دوره کار تحصیل در آلمان

کشور آلمان برای دانشجویان کارشناسی خود شرایطی را مهیا نموده است که دانشجویان به طور تقریبا رایگان در این کشور درس بخوانند و همزمان بتوانند کار کنند و حقوق دریافت نمایند. این دوره ها به اسم کار تحصیل آلمان شناخته می شوند. از مهمترین شرایط شرایط تحصیل در آلمان و شرکت در این دوره ها اخذ دیپلم 12 ساله می باشد  و در کنار آن حتما زبان آلمانی تا حد c1 بدانید. در صورتی که سطح پایین تری از زبان آلمانی یعنی A2 تسلط دارید، می توانید وارد دوره فاندیشن شوید و در این دوره زبان آلمانی را تا سطح مورد نظر بیاموزید و سپس می توانید وارد دوره کار تحصیل آلمان شوید. دوره های کار تحصیل آلمان به چند دسته مدیریت تجاری، امور اجتماعی، فیزیوتراپی، مکاترونیک و مدیریت، تقسیم می شود. متقاضیان می توانند تا سن 25 سال در این دوره ها شرکت نمایند.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان

متقاضیان برای تحصیل در آلمان می بایست یکسری مدارک و شرایط مورد نیاز را دارا باشند. هر گونه نقصی در مدارک می تواند متقاضی را از رسیدن به تحصیل در آلمان باز دارد پس متقاضی می بایست در گردآوری مدارک مورد نیاز دقت زیادی داشته باشد. به این نکته توجه نمایید که ممکن است مدارکی که هر دانشگاه از متقاضیان درخواست می کنند متفاوت باشد پس حتما قبل از اقدام به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید. در زیر به مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان اشاره شده است:

ارائه مدارک تحصیلی پیشین مورد تایید در آلمان

ارائه مدارک هویتی

ارائه پاسپورت معتبر

ارائه مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی بسته به نیاز دانشگاه و رشته

ارائه نامه پذیرش از دانشگاه یا موسسه آموزشی در آلمان

ارائه تمکن مالی برای طول دوره

ارائه بیمه دانشجویی

دو قطعه عکس

نامه تاییدیه استاد سوپروایزر برای تحصیل در مقطع دکتری در آلمان

دو عدد توصیه نامه

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی از آلمان

اخذ پذیرش تحصیلی آلمان را نمی توان با تصمیمی یک دفعه به دست آورد و می بایست با برنامه ریزی برای آن اقدام نمود. ابتدا می بایست نوع زبان تحصیل خود در آلمان را انتخاب نمایید و پس از آن برای فراگیری و اخذ مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی اقدام نمایید. در مرحله بعدی می بایست از یکی از مراکز آموزشی یا دانشگاه های آلمان پذیرش دریافت نمایید. پس از اخذ پذیرش می بایست از سفارت کشور آلمان وقت بگیرید و برای کسب ویزای تحصیلی اقدام کنید. با به دست آوردن ویزای دانشجویی آلمان می توانید به این کشور مهاجرت کنید و برای یافتن اقامتگاه اقدام نمایید چراکه ممکن است دانشگاه مورد نظر شما از امکانات خوابگاهی برای دانشجویان بین المللی برخوردار نباشد. پس از این مرحله می بایست قبل از استفاده از امکانات دانشگاه و شروع کلاس ها ثبت نام خود را نهایی کنید.

ارزشیابی مدارک تحصیلی ایران در آلمان

مدارک تحصیلی متقاضیان برای ادامه تحصیل در آلمان می بایست ارزشیابی شود. ارزشیابی مدرک تحصیلی در آلمان که با تاییدیه ZAB نیز شناخته می شود توسط کمیسیون ارزشیابی مدارک انجام می شود. متقاضیان از طریق اینترنتی و با مراجعه به مرکز بررسی مدارک متقاضیان تحصیل در دانشگاه های کشور آلمان یعنی سایت Anabin نیز می توانند ارزش و اعتبار مدارک تحصیلی که در ایران اخذ نموده اند را نیز بررسی نمایند. برای این امر در صورتی که دانشگاه مورد تحصیل شما در ایران و رشته تحصیلی شما با +H مشخص شده باشد، بدین معنی است که مدرک تحصیلی شما مورد تایید است و این بدین معنی است که حتی می توانید تاییدیه ZAB را انجام ندهید و تنها ارائه یک کپی از این صفحه کفایت می کند و در صورتی که در این سایت نتیجه با -H منفی مشخص شده باشد، دانشگاه محل تحصیل شما در ایران فاقد اعتبار برای تحصیل در آلمان می باشد و در این صورت احتمال اخذ تاییدیه ZAB بسیار کم است ولی متقاضی باز هم می تواند شانس خود را برای اخذ تاییدیه ZAB امتحان کند. در صورتی که نتیجه سایت -/+H باشد، متقاضی می بایست حتما تاییدیه ZAB را دریافت نماید. برای این امر می بایست ابتدا در این سایت ثبت نام نمایید. و پس از ثبت نام می بایست فرم ارائه شده را تکمیل و همراه با مدارک ارسال نمایید. دقت نمایید که این بررسی مدارک شما، شامل هزینه می باشد و می بایست فیش واریزی را نیز ایمیل نمایید. در انتها پس از بررسی مدارک شما، نتیجه بررسی را برایتان ارسال می کنند. می توانید اطلاعات تکمیلی در این رابطه را در این لینک مشاهده نمایید.

مدرک زبان مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی آلمان

متقاضیان تحصیل در آلمان می بایست برای اخذ پذیرش تحصیلی و اخذ ویزای دانشجویی آلمان، مدرک زبان ارائه دهند. با توجه به اینکه تحصیل در آلمان هم زبان آلمانی و هم به زبان انگلیسی امکان پذیر می باشد، پس متقاضیان باید متناسب با زبان تحصیل مورد نظر در آلمان، مدرک زبان ارائه نمایند. در زیر در مورد هر کدام از مدارک زبان مورد نیاز برای تحصیل در آلمان، بیشتر توضیح داده شده است.

  • تحصیل در آلمان به زبان آلمانی

    متقاضیان برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کشور آلمان نیاز به ارائه مدرک زبان آلمانی در حد B2 دارند ولی با توجه به این موضوع که اغلب دانشگاه های آلمان دروس را به زبان آلمانی ارائه می کنند، پس متقاضیان می توانند با ارائه مدرک زبان آلمانی با حداقل سطح B1 پذیرش مشروط دریافت نمایند و پس از آن با شرکت در دوره زبان در این کشور و تقویت و رساندن سطح زبان خود به حد B2، می توانند در دانشگاه مشغول به تحصیل شوند.

  • تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

    در صورتی که متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی را در کشور آلمان انتخاب نمایند، می بایست مدرک زبان انگلیسی ارائه دهند. از جمله مدارک مورد قبول برای تحصیل در آلمان، آیلتس و تافل می باشد. متقاضیان متناسب با مقطع تحصیلی و رشته انتخابی خود می بایست آیلتس 6 الی 6.5 یا تافل با حداقل نمره 90 را ارائه نمایند.

تحصیل در آلمان به همراه بورس تحصیلی

همان طور که پیش تر اشاره شد، تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان تقریباً بدون پرداخت شهریه امکان پذیر می باشد. با این حال شخص باید هزینه های زندگی در آلمان را تامین نماید. به همین دلیل برخی از دانشجویان تمایل دارند که از بورسیه تحصیلی در آلمان استفاده نمایند. اکثر بورسیه های تحصیلی در مقطع دکترا اعطا می شود که مشهورترین آن ها شامل موارد زیر می باشد.

  • کمک هزینه تحصیلی

    سوپروایزر شما ممکن است برای کمک مالی حدود 1،250 یورو در هر ماه از بنیاد ملی علوم آلمانی (Studienstiftung des Deutsche Volkes) به شما اعطا کند.

  • بورس تحصیلی DAAD

    خدمات بورس تحصیلی DAAD آلمان (Deutscher Akademischer Austausch Dienst) برای دانشجویان خارجی برای تحصیل در رشته دکتری در آلمان، کمک هزینه تحصیلی را به مبلغ 1،200 یورو ارائه می دهد.

  • STIPENDIUMPLUS

    توسط گروهی از 13 سازمان ارائه شده است که در هر ماه برای دانشجویان بین المللی در آلمان هزینه ای بالغ بر 1،350 یورو ارائه می دهند.

هزینه تحصیل در آلمان

در نظر گرفتن هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان برای انتخاب این کشور جهت تحصیل دارای اهمیت فراوان می باشد. هزینه تحصیل در مدارس آلمان حدود 16،000 یورو در سال می باشد.

همان طور که اشاره شد هزینه  تحصیل در دانشگاه فدرال آلمان تقریبا رایگان می باشد و ممکن است تنها حدود 200 یورو در هر ترم به دانشگاه پرداخت کنید. هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد نیز که از مقاطع پرطرفدار است در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است. با این حال دانشجویان باید قادر باشند سایر هزینه های زندگی خود را تامین نمایند. در سطح دکترا، شهریه تا سه سال (شش ترم) تحصیل در تمام دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است. ممکن است شما ملزم به پرداخت شهریه برای هر دوره تمدید و فراتر از طول استاندارد برای دوره دکتری خود باشید. اگرچه هزینه ای پرداخت نمی کنید و تنها باید برای یک ترم تحصیلی مبلغ 150 الی 200 یورو بپردازید. این مبلغ در واقع هزینه های دولت، مدیریت دانشجویی و خدمات دانشجویی را پوشش می دهد.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

اگر متقاضی بخواهد همراه با خانواده در آلمان به تحصیل و زندگی بپردازد می بایست حدود 2,667.83 یورو بدون احتساب اجاره منزل در هر ماه پرداخت نماید. در صورتی متقاضی یک شخص مجرد باشد هزینه زندگی دانشجویی معمولی در آلمان در یک ماه حدود 778.10 یورو خواهد بود. به طور کلی می توان گفت که هزینه زندگی در آلمان به طور متوسط 11.60 درصد کمتر از فرانسه است و بخش زیادی زندگی دانشجویی بابت اسکان صرف می شود چراکه هزینه اسکان در آلمان نسبتا زیاد است هم اکنون اجاره منزل در آلمان به طور متوسط 9.03 درصد بیشتر از فرانسه است. در زیر به هزینه اسکان و برخی دیگر از هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان اشاره شده است.

هزینه اسکان دانشجویی در آلمان (هزینه برای یک ماه به یورو)
خوابگاه160-360
فلت اشتراکی150-350
اجاره شخصیحداقل 400
برخی هزینه های دیگر زندگی دانشجویی در آلمان (هزینه به یورو)
غذای رستوران10
بلیط سینما10
تردد ماهیانه70
خدمات رفاهی ماهیانه214

بهترین رشته های تحصیلی در آلمان

از مهمترین مسائلی که می بایست در هنگام ادامه تحصیل به آن توجه داشته باشید بهترین رشته های تحصیلی در آلمان می باشد. آلمان کشوری صنعتی است که نیاز بسیار زیادی به نیروی متخصص در زمینه های صنعت و اقتصاد برای گرداندن چرخ های آن دارد. در کنار این مورد با توجه به اینکه آلمان کشوری است که میانگین سنی آن رو به پیری است پس نیاز بسیاری به نیروی کادر درمان دارد. پس رشته های مهندسی، مدیریت و رشته های علوم پزشکی از رشته هایی هستند که بازار کار بسیار خوبی در آلمان خواهند داشت. در کنار آن به دلیل سطح بالای علمی کشور آلمان رشته های MBA، مهندسی نرم افزار، صنایع و برق الکترونیک نیز از برترین رشته ها برای ادامه تحصیل در آلمان می باشند.

ادامه تحصیل در رشته غیر مرتبط در آلمان

دانشگاه ها یا کالج های آلمان برای افرادی که می خواهند ادامه تحصیل در آلمان بگذرانند، به همان رشته تحصیلی یا مرتبط در مقطع لیسانس نیاز دارند. دانشگاه های آلمان درخواست های دانشجویان بین المللی را که قصد ادامه تحصیل در رشته غیر مرتبط در آلمان را دارند، در اغلب موارد نمی پذیرد. دانشگاه ها و کالج های آلمان این دیدگاه را دارند و معتقدند که اگر دانشجوی بین المللی در همان رشته تحصیلی اقدام کند، باعث افزایش اعتبار دانشگاه ها می شود. این نوع روند به بهبود نتایج و اعتبار خود دانشجویان بین المللی نیز کمک می کند. ادامه تحصیل در رشته غیر مرتبط در آلمان تنها در صورتی که متقاضی دارای رزومه کاری مرتبط با رشته جدید را داشته باشد، امکان پذیر می باشد.

شرایط سنی تحصیل در آلمان

از مهمترین شرایط پذیرش دانشگاه های آلمان که می بایست به آن توجه داشت، شرایط سنی تحصیل در آلمان می باشد. متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان می بایست حداکثر سن 21 سال داشته باشند تا بتواند پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی آلمان را اخذ نمایند. متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می بایست حداکثر 30 سال داشته باشند تا شانس بالایی در اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان همچنین اخذ ویزای تحصیلی این کشور داشته باشند. در صورتی که متقاضی قصد تحصیل در مقطع دکتری در آلمان را دارد، باید بداند که محدودیت سنی برای تحصیل در این مقطع تعریف نشده است و تحصیل در این مقطع بسیار رقابتی است و در صورتی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه شود، می تواند ویزای تحصیلی آلمان را به دست آورد.

تحصیل در مقطع کارشناسی حداکثر سن 21 سال
تحصیل در مقطع کارشناسی ارشدحداکثر 30 سال
تحصیل در مقطع دکتریمحدودیت سنی برای تحصیل در این مقطع تعریف نشده است

شرط معدل برای تحصیل در آلمان

از دیگر مسائل مهم برای اخذ پذیرش تحصیلی در این کشور شرط معدل برای تحصیل در آلمان می باشد. شرط معدل وابسته به نوع دانشگاه و رشته متقاضی می باشد ولی در اغلب دانشگاه های آلمان و برای بیشتر رشته های تحصیلی متقاضی می بایست حداقل معدل 15 را کسب نموده باشد. در صورتی که متقاضی بخواهد در رشته پزشکی ادامه تحصیل بدهد می بایست حداقل معدل 18.5 را ارائه دهد. به دلیل پژوهش محور بودن مقطع دکتری اهمیت معدل در این مقطع به نسبت بقیه مقاطع کمتر می باشد و متقاضی می تواند در صورتی که معدل پایین تری دارد، با ارائه مدرک زبان و رزومه خوب آن را توجیه نماید.

کار دانشجویی در زمان تحصیل در آلمان

یکی از روش های تامین هزینه های زندگی در زمان تحصیل در این کشور کار دانشجویی در آلمان می باشد. دانشجویان در آلمان اجازه کار تمام وقت ندارند، اما در مقطع لیسانس و فوق لیسانس می توانند در هفته تا سقف 20 ساعت به کار پاره وقت بپردازند. مدت زمان مجاز برای کار پاره وقت برای دانشجویان مقطع دکترا 30 ساعت در هفته می باشد. با توجه به اینکه کشور آلمان به نیروی متخصص نیاز دارد، معمولاً دانشجویانی که مهارت کافی داشته باشند می توانند به راحتی در این کشور به کار بپردازند. درآمد به دست آمده از کار پاره وقت می تواند بخشی از هزینه های زندگی دانشجویان را تامین نماید. علاوه بر این تجربه به دست آمده در این زمان می تواند برای اشتغال پس از پایان تحصیلات تاثیر مثبتی به همراه داشته باشد.

 مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد20 ساعت در هفته پاره وقت
 در مقطع دکتری30 ساعت در هفته پاره وقت

تحصیل در آلمان و بررسی ویزای همراه

معمولاً یکی از اصلی ترین دغدغه های متأهلینی که تمایل به تحصیل در آلمان دارند، امکان همراهی خانواده با آن ها می باشد. خوشبختانه بر اساس قانون الحاق خانواده، همسر و فرزندان با سن کمتر از 18 سال می توانند دانشجو را در کشور آلمان همراهی کنند. نکته قابل توجه در این خصوص این است که همسر متقاضی اجازه کار تمام وقت در آلمان خواهد داشت. در این بخش از نوشتار کارشناسان الزامات دریافت ویزای همراه برای اعضای خانواده را شرح نموده اند.

  • منابع مالی کافی

     شما باید منابع مالی کافی برای پوشش هزینه های زندگی خود و هر یک از اعضای خانواده خود داشته باشید. این منبع باید کل مدت اقامت در آلمان را پوشش دهد و نباید به کمک های دولتی آلمان متکی باشید.

  • محل زندگی مناسب

     اگر فاقد فضای مناسب در آلمان برای زندگی خود و هر عضو خانواده باشید، قادر نخواهید بود که خانواده خود را به آلمان ببرید.

  • اسناد ازدواج

    ازدواج شما و همسرتان باید پیش از دریافت ویزای تحصیلی آلمان باشد.

  • سن مناسب

     شما و همسرتان باید حداقل 18 ساله باشید زمانی که برای ویزای همراه درخواست می کنید. اگر فرزند شما در پی پیوستن به شما در آلمان باشد، نباید بیش از 16 سال سن داشته باشد. اگر فرزند شما 16 ساله باشد، باید مهارت کافی زبان آلمانی را برای ادغام آسان تر در آلمان داشته باشد.

  • مهارت زبان

    همسر شما بدون مهارت زبان آلمانی نمی تواند درخواست ویزای همراه کند. حداقل سطح مورد نیاز A1 CEFR آلمانی می باشد. فرزندان 16-18 ساله نیز می توانند به شما ملحق شود اگر آنها حداقل مدرک زبان آلمانی C1 CEFR داشته باشند.

  • دوره اقامت

     خانواده شما زمانی می توانند به شما ملحق شوند که مجوز اقامت آلمان برای یک دوره تحصیلی حداقل 1 ساله داشته باشید.

  • وضعیت مدنی

     فرزندانی که در هنگام تحصیل در آلمان شما را همراهی می کنند نباید ازدواج کرده، طلاق گرفته یا بیوه باشند.

  • حق حضانت

     برای پیوستن فرزند، شما باید از حق حضانت وی برخوردار باشید.

خوابگاه دانشجویی در آلمان

با توجه به این موضوع که هزینه اجاره منزل در آلمان تقریبا گران است، بهترین و به صرفه ترین گزینه برای اسکان دانشجویان بین المللی، خوابگاه دانشجویی در آلمان می باشد. با توجه به این موضوع که هر ساله تعداد بسیار زیادی از متقاضیان بین المللی برای ادامه تحصیل به آلمان مهاجرت می کنند، پس تعداد خوابگاه دانشجویی در آلمان به نسبت تعداد متقاضیان بسیار کمتر می باشد و تقریبا حدود 40 درصد از دانشجویان بین المللی در کنار ده درصد از دانشجویان آلمانی از این خوابگاه ها استفاده می کنند. هزینه خوابگاه دانشجویی در آلمان در هر ماه حدود 300 یورو می باشد. متقاضیان با اسکان در خوابگاه ها می توانند از اینترنت رایگان بهره ببرند و چون در ارتباط با بقیه افراد هستند دانش زبان آلمانی آن ها افزایش پیدا می کند. این امکان برای دانشجویان وجود دارد که هزینه خوابگاه دانشجویی در آلمان را به طور اقساطی نیز پرداخت نمایند.

مزایا و معایب تحصیل در آلمان

کشور آلمان یکی از کشورهایی صنعتی قاره سبز است که یکی از قطب های اقتصادی اروپا نیز به حساب می آید. قطعا قبل از اقدام برای ادامه تحصیل و مهاجرت به هر کشوری می بایست تمامی مزایا و معایب تحصیل در آن کشور را بررسی نمایید تا با دیدی باز دست به مهاجرت بزنید. کشور آلمان همواره مقصد تحصیلی بسیاری از متقاضیان بین المللی می باید و در کنار تمامی مزایای بسیاری که دارد دارای یکسری معایب نیز می باشد در زیر به مزایا و معایب تحصیل در آلمان اشاره شده است.

  • مزایای تحصیل در آلمان

    امکان تحصیل رایگان و وجود دانشگاه های رایگان در آلمان

    دارا بودن موسسات و دانشگاه های معتبر آموزشی بسیار

    امکان اخذ مدارک معتبر در سطح جهان

    امکان تحصیل به زبان انگلیسی

    در دسترس بودن بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی

    امکان کار در حین تحصیل

    وجود موقعیت های شغلی بسیار

    سطح درآمد بالا

    امکان اقامت در آلمان پس از اتمام تحصیل

  • معایب تحصیل در آلمان

    هزینه نسبتا بالای اجاره منزل

    لزوم یادگیری زبان آلمانی برای زندگی و کار در این کشور

    چالش برانگیز بودن سیستم آموزشی آلمان برای برخی از متقاضیان بین المللی

    وجود سیستم بروکراسی حاکم که نیاز به وقت بسیاری است

    ممکن است برخی از دانشگاه های آلمان امکانات آموزشی مناسب و رایگانی نداشته باشند

    هزینه های بالای خدمات دندان پزشکی

دانشگاه های برتر آلمان

تاریخ تحصیلات و دانشگاه در آلمان بسیار غنی می باشد و در بسیاری از زمینه های تحقیقاتی این کشور پیشتاز است و به جرات می توان گفت که شیوه تدریس پژوهش محور از ابداعات دانشگاه های آلمان می باشد. کشور آلمان مانند انگلستان و آمریکا دارای بیشترین تعداد دانشگاه ها با رنک جهانی می باشد. در جدول زیر تعدادی از دانشگاه های برتر آلمان به همراه رنک جهانی آن ها نمایش داده شده است.

رنک در آلمانرنک جهانی دانشگاهنام دانشگاهشهر
1 30Technical University of Munichمونیخ
2 33LMU Munichمونیخ
3 43Heidelberg Universityهایدلبرگ
4 73Charité – Universitätsmedizin Berlinبرلین
=5 =86Humboldt University of Berlinبرلین
=5 =86University of Tübingenتوبینگن
7 89University of Bonnبن
8 =91Free University of Berlinبرلین
9 =99RWTH Aachen Universityآخن
10 113University of Freiburgفرایبورگ
  • دانشگاه فنی مونیخ :

    دانشگاه فنی مونیخ در سال 1868 تاسیس شده است و سال های متمادی بسیاری است که جزء برترین دانشگاه های مطرح اروپا می باشد. متقاضیان می توانند در رشته ها و مقاطع متفاوت در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند و بیش از 169 رشته در این دانشگاه تدریس می شود. دانشگاه فنی مونیخ یکی از دانشگاه های دولتی کشور آلمان می باشد که هزینه تحصیل در آن رایگان است و متقاضیان تنها می بایست حدود 130 یورو پرداخت کنند.

     

  • دانشگاه هایدلبرگ :

    قدیمی ترین دانشگاه آلمان و حتی اروپا، دانشگاه هایدلبرگ است که در سال 1386 میلادی تاسیس شده است. این دانشگاه بیش از 30 هزار دانشجو را در خود جای داده است که از نزدیک به 19 درصد از این دانشجویان، متقاضیان بین المللی می باشند. اعتبار دانشگاه هایدلبرگ بسیار بالا می باشد به گونه ای که در سال 2021 در رتبه بندی QS رتبه 64 ام و در رتبه بندی Times رتبه 46 ام را به دست آورده است. شهریه دانشگاه هایدلبرگ متناسب با مقطع و رشته دانشجو می باشد اما به طور متوسط میزان شهریه برای متقاضیان غیر اتحادیه اروپا سالیانه 3 هزار یورو می باشد. زبان تحصیل در این دانشگاه آلمانی است ولی برخی از رشته ها نیز به زبان انگلیسی نیز تدریس می شوند.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی آلمان

برای ورود به آلمان و تحصیل در این کشور ابتدا به ویزای تحصیلی نیاز دارید. برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان باید مدارک مورد نیاز، که مهم ترین آن ها پذیرش تحصیلی می باشد را آماده کنید و در زمان رزرو شده به سفارت آلمان مراجعه کنید. متاسفانه یکی از مشکلات در اخذ ویزای تحصیلی آلمان رزرو زمان مراجعه به سفارت می باشد. معمولاً وقت ملاقات در سفارت برای حداقل 18 ماه بعد تنظیم می شود. بر اساس اطلاعیه اخیر کشور آلمان، دارندگان بورسیه تحصیلی و پذیرفته شدگان در فرصت مطالعاتی، دوره دکترا و دوره فوق لیسانس با مدرک زبان در زمانی بسیار کوتاه تر نسبت به سایر متقاضیان می توانند مصاحبه سفارت را انجام دهند. زمان اعلام شده برای انجام مصاحبه برای این دسته از افراد، در حال حاضر بین 3 تا 4 هفته می باشد. اصلی ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان در لیست زیر عنوان شده است.

  • مدارک تحصیلی
  • انگیزه نامه

     توضیح دهید که چرا می خواهید در آلمان تحصیل کنید.

  • اثبات مهارت های زبان

    در صورتی که زبان تحصیل شما آلمانی است باید مدرک زبان آلمانی ارائه دهید و یا مدارک ثبت نام در کورس زبان آلمانی در کشور آلمان را نشان دهید.

  • اسناد بیمه درمانی
  • اثبات تمکن مالی

    معمولاً باید حدود 10،000 یورو در حساب بانکی خود نشان دهید. این مبلغ برای پوشش هزینه های یک سال زندگی شما در آلمان می باشد.

  • نامه تأیید پذیرش از دانشگاه

موقعیت کار پس از تحصیل در آلمان

بیشتر دانشجویان تمایل دارند پس از پایان تحصیل خود در آلمان به کار در این کشور بپردازند. با توجه به اینکه آلمان یکی از صنعتی ترین کشورهای جهان می باشد، موقعیت های شغلی فراوانی برای افراد متخصص در این کشور وجود دارد. همین امر سبب شده است که کشور آلمان از نرخ بیکاری پایینی برخوردار باشد و کاریابی برای فارغ التحصیلان ساده تر باشد. در نمودار زیر می توانید روند تغییرات نرخ بیکاری در آلمان را مشاهده کنید.

علاوه بر نرخ بیکاری پایین که فرصت مناسبی برای اشتغال فارغ التحصیلان فراهم آورده است، دولت آلمان نیز در حمایت از فارغ التحصیلان خارجی در این کشور، به افراد این فرصت را داده است که به مدت 18 ماه پس از پایان تحصیلات خود در این کشور به جستجوی کار بپردازند. برای تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری باید بتوانید شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود بیابید. البته در این مدت 18 ماه، متقاضیان می توانند بدون محدودیت در هر شغلی به کار بپردازند.

مشاوره تحصیل در آلمان

قطعا استفاده از مشاوره تحصیل در آلمان بسیار مهم می باشد چراکه ابتدا می بایست با کمک یک مشاور که شناخت کاملی از شرایط کشور آلمان دارد، بهترین رشته و دانشگاه را برای ادامه تحصیل در آلمان برای متقاضی انتخاب نماید و سپس می بایست برای متقاضی از یک دانشگاه معتبر پذیرش دریافت نماید و پس از آن مشاوره تحصیل در آلمان می بایست به متقاضی در اخذ ویزای تحصیلی آلمان نیز کمک نماید. موسسه ملک پور در زمینه های مختلف مهاجرتی به کشور آلمان و سایر کشورهای تراز اول دنیا آماده ارائه خدمات با کیفیت مشاوره ایی می باشد. تیم پذیرش و ویزای تحصیلی این موسسه متشکل از کادر حرفه ایی کارشناسان نخبه با همکاری با موسسات آموزشی و دانشگاه های تراز اول اروپا می تواند شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان برای متقاضیان محترم را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و اگر شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان شما مورد کامل باشد می توانند بر اساس رزومه علمی شما، در پیدا نمودن استاد راهنما نیز به شما راهنمایی کند. موسسه ملک پور همچنین با ارائه و تهیه پکیج زبان آلمانی و انگلیسی در بالاترین سطح آموزشی که به صورت کاملا حرفه ایی از سطح مبتدی قابل استفاده برای هر رده سنی می باشد، را برای متقاضیان ارائه نموده است.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل در آلمان

بسیاری از افراد تحصیل در آلمان را به عنوان یک راه مهاجرتی به آلمان انتخاب می کنند و به دنبال اقامت پس از تحصیل در آلمان هستند. اما نکته قابل توجه در اینجا این است که تحصیل در آلمان به تنهایی برای شما آثار اقامتی نخواهد داشت و منجر به اخذ اقامت دائم یا تابعیت آلمان نمی گردد. برای اینکه بتوانید فرآیند مهاجرت خود را در آلمان تکمیل نمایید باید پس از فارغ التحصیلی نوع اقامت خود در آلمان را تغییر دهید. معمولاً افراد پس از پایان تحصیل در آلمان به کار می پردازند و ویزای کاری آلمان را دریافت می کنند. خوشبختانه این کشور برای دانشجویان بین المللی شرایط مساعدی را فراهم آورده است و شما می توانید پس از پایان تحصیل به مدت 18 ماه در این کشور اقامت داشته و به جستجوی کار بپردازید؛ البته در این مدت نیز بدون نیاز به مجوز کار می توانید به هر شغلی در این کشور بپردازید. پس از استخدام در رشته تحصیلی مرتبط با مدرک دانشگاهی خود، می توانید ویزای کار آلمان را دریافت کنید.

ویزای کاری آلمان پس از 4 سال کار و پرداخت مالیات قابل تبدیل به اقامت دائم آلمان می باشد. افراد پس از گذشت 3 سال از اقامت دائم خود می توانند درخواست تابعیت و پاسپورت آلمان را نمایند. توجه داشته باشید که افرادی که اقامت دائم آلمان را دارند از اغلب حقوق شهروندی برخوردار خواهند بود و تفاوت کمی در حق رأی، حمایتی سیاسی و اشتغال در پست های سیاسی با شهروندان آلمانی خواهند داشت.