برای تحصیل در کانادا می بایست شرایطی نظیر سن مناسب، سطح علمی بالا، دانش زبانی خوب و تمکن مالی خواسته شده را دارا باشید. در صورتی که گپ تحصیلی اندکی داشته باشید و بتوانید آن را توجیه نمایید، از شانس خوبی برای تحصیل در کشور کانادا با مدرک دیپلم و کاردانی در بهترین کالج ها و دانشگاه های کانادا برخوردار هستید. شرایط تحصیل در کانادا در کالج ها راحت تر از دانشگاه های این کشور می باشد با این حال می بایست ابتدا شرایط شما توسط یک متخصص بررسی شود.

معدل تحصیل در کانادا

سن تحصیل در کانادا

کار پس از تحصیل در کانادا

عوامل مهم زیادی را می توان نام برد که در دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کانادا تاثیر گذار است. مهم ترین فاکتورها برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا سن، نمره مدرک زبان و تمکن مالی مناسب می باشد. در ادامه در خصوص شرایط تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف و هزینه های تحصیل و زندگی بیشتر توضیح داده شده است.

جدول محتوا

شرایط سنی تحصیل در کانادا

سن شما یکی از عوامل مهم در دریافت ویزای تحصیلی است، هر چه از تاریخ کسب آخرین مدرک تحصیلی شما مدت زمان کمتری گذشته باشد، یا اصطلاحاً گپ تحصیلی کمتری داشته باشید، شانس بالاتری برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا دارید. مهاجرت تحصیلی به کانادا از سنین ابتدایی تا دکترا می تواند انجام شود که عموماً از نظر دانشگاه ها و مراکز علمی کانادا از نظر سنی به دلیل discrimination یعنی اعمال ننمودن تبعیض، ایرادی وجود نداشته باشد.

اگر پذیرش انجام نشود حتی ممکن است به عنوان مجرم شناخته شوند اما با توجه به نیاز به اخذ ویزا برای مهاجرت تحصیلی سن مقوله مهمی می باشد و عموماً در بازه سنی خاصی ویزا ارائه می گردد زیرا آفیسر اقدام متقاضی خارج از بازه سنی مربوطه را فریب و نداشتن قصد واقعی تحصیل تلقی می نماید. جدول زیر بازه سنی مناسب برای مهاجرت تحصیلی در هر مقطع را بیان نموده است:

مقطعبازه سنی
پیش دبستانی5-6 سال
ابتدایی و دبیرستان6-18 سال
کالج17 تا 24 سال
کارشناسی 17 تا 25 سال
کارشناسی ارشدتا 32 سال با پوشش گپ
دکتراعدم محدودیت سنی

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

نمره مدرک زبان هم در اخذ پذیرش و هم در اخذ ویزای تحصیلی اهمیت دارد. معمولاً دانشگاه ها سطح مشخصی را برای نمره زبان مشخص می کنند. به عنوان مثال در مقطع کارشناسی اغلب دانشگاه ها نمره آیلتس 6 را درخواست می کنند که برای پذیرش باید این نمره را کسب کنید. البته اگر نتوانید به این سطح برسید و 0.5 یا 1 نمره کمتر داشته باشید نیز می توانید پذیرش بگیرید اما باید در دوره زبان انگلیسی در کانادا نیز پذیرش بگیرید و پس از رسیدن به سطح مطلوب وارد دانشگاه شوید.

تحصیل در کشور کانادا عموماً به زبان انگلیسی صورت می پذیرد البته تحصیل در برخی از دانشگاه و مراکز آموزشی و همینطور ایالت کبک تحصیل به زبان فرانسوی خواهد بود. مدارک مختلفی با توجه به دانشگاه مورد پذیرش خواهد بود که در هر مقطع نمره متفاوتی مورد انتظار است البته رویه هر دانشگاه می تواند مختلف از سایر دانشگاه ها باشد با این وجود در جدول زیر نمرات زبان مورد انتظار در مراکز علمی کانادا قرار داده شده است:

نوع مدرکلیسانسفوق لیسانسدکترا
آیلتسنمره کلی 6 تا 6.5نمره 6.5 تا 7نمره 7
تافلنمره کلی حداقل 86نمره کلی 90نمره کلی حداقل 90
PTE یا پیرسوننمره کلی حداقل 56 تا 63 نمره کلی 60 تا 65نمره کلی حداقل 65
CAELنمره کلی 70 بدون داشتن نمره کمتر از 60حداقل 70حداقل 70

تمکن مالی و شهریه دانشگاه های کانادا

تمکن مالی یکی از مهمترین گزینه ها در لیست هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا می باشد و به این دلیل است که باید نشان دهید که می توانید هزینه یک سال زندگی و تحصیل در کانادا را تامین کنید. شهریه دانشگاه ها بسته به نوع مدرک و دانشگاه یا مدرسه سالانه بین 13,000 تا 40,000 دلار کانادا برآورد شده است. هزینه های زندگی در کانادا نیز به طور میانگین 10 تا 12 هزار دلار کانادا است.

نگاهی بر سیستم آموزشی کانادا

طبق سیستم آموزشی کانادا، تحصیل تا سن 18 سالگی یعنی فقط تا مقطع دبیرستان اجباری می باشد و پس از این مقطع، تحصیل اختیاری است و افراد می توانند مستقیم وارد بازار کار شوند یا در دانشگاه ها و کالج ها به ادامه تحصیل بپردازند. سیستم آموزشی کانادا، سیستمی ایالتی می باشد و این بدین معنی است که هر ایالت قوانین خاص خودش را دارد، به عنوان مثال یک رشته در دو دبیرستان یا دو دانشگاه مختلف در دو ایالت متفاوت کانادا با یکدیگر فرق می کند اما با توجه به این نکته که دولت فدرال بر تمامی آن ها نظارت دارد، اینگونه می توان گفت که در نهایت سیستم آموزشی کانادا یکپارچه و دارای سطح بسیار مطلوبی می باشد.

تحصیل در مدارس کانادا

کشور کانادا دارای رتبه سوم میان ثروتمندترین کشورهای دنیا از منظر کیفیت آموزشی است. معلمان و مربیان در طول دوران مدرسه محیط های یادگیری تعاملی و حمایتی را برای کودکان ایجاد می نمایند و انواع فن آوری ها و روش های نوآورانه یادگیری را برای تقویت یادگیری دانش آموزان در مدارس ادغام می کنند و به آن ها ارائه می نمایند. یکی از موارد مهم در برتری مدارس کانادا وجود این معلمان می باشد. معلمان کانادایی پیش از وارد شدن به این حرفه مدرک کارشناسی و آموزش معلم عملی را دارا می باشند که در میان آن ها بسیاری جهت اخذ مدرک فوق لیسانس نیز ادامه می دهند. الزامی است که کلیه معلمان مهارت های خود را از طریق توسعه منظم حرفه ای حفظ و ارتقا بخشند.

شرایط تحصیل در مدارس کانادا

هر یک از ایالات 13 گانه در کانادا به صورت جداگانه در خصوص مسائل آموزشی تصمیم گیری می کند و مدیریت و اجرای مسائل آموزشی بر عهده مقامات دولتی هر استان می باشد. اما با وجود این استقلال، همچنان تفاوت بسیار کمی میان ایالات از لحاظ آموزش و پرورش وجود دارد. تفاوت های مختلف در برنامه درسی، زبان، روش های ارزیابی و سیاست های پاسخگویی وجود دارد. اغلب تحصیل در مدارس کانادا در بین سنین 6 تا 16 ساله می باشد.

دانش آموزانی که زیر سن قانونی هستند، الزامات خاصی برای تحصیل در کانادا نیاز دارند. برای اینکه دانش آموزان بتوانند به تحصیل در کانادا بپردازند، والدین یا سرپرستان قانونی باید ثابت کنند که فرزند آن ها مراقبت و پشتیبانی لازم را در طول اقامت خود در کانادا دارد. دانش آموزان باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • یا با والدین یا سرپرست قانونی خود به کانادا بیایند.
  • یا یک سرپرست در کانادا داشته باشند.
سرپرست، یک شخص بزرگسال است که باید شهروند کانادایی یا اقامت دائم کانادا را داشته باشد و مسئولیت دانش آموز را برعهده گیرد. نکته بسیار مثبت در خصوص تحصیل در مدارس کانادا این است که اگر دانش آموز زیر 12 سال باشد، یکی از والدین دانش آموز نیز می تواند به عنوان همراه، ویزای کانادا را دریافت کند و فرزند خود را در زمان تحصیل در کانادا همراهی نماید. البته لازم به ذکر است که همراه دانش آموز اجازه کار در کانادا را ندارد و ویزای همراه برای وی آثار اقامتی در پی ندارد.

سن تحصیل در مدارس کانادا

مدارس ابتدایی در کانادا دارای محیط آموزشی غنی، امن و حمایتی با برخورداری از برخی از بهترین معلمان جهان می باشد. دانش آموزان در کشور کانادا برای هشت کلاس اول در مدارس ابتدایی تحصیل می نمایند البته در استان کبک تحصیل دانش آموزان در ابتدایی محدود به 6 کلاس است. تحصیل در مدرسه در سنین 4 یا 5 سالگی با مهدکودک آغاز می گردد که پس از طی دوران تحصیل در ابتدایی دانش آموزان به مقطع دبیرستان می روند. شهروندان کانادایی می توانند از تحصیل رایگان برای فرزندان خود در سیستم مدارس دولتی کانادا بهره مند گردند. کودکان در کانادا الزاماً تا سن 16 یا 18 سالگی با توجه به استان به مدرسه می روند.

زمان ثبت نام و شروع کلاس های مدارس در کانادا

10 استان و سه قلمرو کانادا بر سیستم آموزش نظارت دارند، هر استان و منطقه در کانادا زمان آغاز و اتمام سال تحصیلی را تعیین می نماید، با این حال عموماً سال تحصیلی در سپتامبر آغاز می گردد و در ژوئن به اتمام می رسد. ساعات کار در مدرسه ها عموماً از ساعت 8 صبح تا 3 بعدازظهر یا از ساعت 9 صبح تا 4 بعد از ظهر می باشد که هفته از روز دوشنبه آغاز و تا جمعه ادامه دارد.

نحوه ثبت نام در مدارس در کانادا

برای تحصیل در مدارس کانادا امکان دارد مهلت هایی برای پذیرش جهت تحصیل در مدارس خاص وجود داشته باشد که این امر در مورد مدارس خصوصی نیز صدق می نماید. برای ثبت نام دانش آموزان در یک مدرسه ابتدایی باید با هیئت مدرسه محلی تماس گرفته شود. هیئت های مدارس اغلباً مسئولیت دانش آموزان جدید را ارزیابی می کنند، مواردی که برای ثبت نام داوطلبان مدارس در کانادا مورد نیاز است شامل موارد زیر می گردد:

  • نتایج مدرسه یا کارت های گزارش از کشور خود
  • پاسپورت و مدارک شناسایی
  • نمرات خاص مطابق با سطوح در کانادا
  • مهارت های زبان انگلیسی یا فرانسوی

انواع مدارس کانادا

انواع متعددی مدرسه در کانادا وجود دارد که هر کدام از آن ها امکانات مختلفی دارند. در زیر توضیحات مختصری در مورد انواع مدارس کانادا آورده شده است:

مدارس ابتدایی دولتی:

پذیرش تحصیلی در مدارس ابتدایی دولتی برای دانش آموزان بین المللی نیز صورت خواهد پذیرفت. این مدارس با بودجه دولتی و توسط هیئت مدیره مدارس منتخب در سطح محلی اداره می گردند. مدارس ابتدایی یک برنامه درسی یا برنامه مطالعاتی استاندارد به دانش آموزان ارائه می دهند. عموم مدارس دولتی، تحصیل همزمان دانش‌آموزان دختر و پسر در کلاس‌های یکسانی دارند.

مدارس دولتی فقط برنامه های روزانه به دانش آموزان ارائه می نمایند. در بیشتر شهرهای کانادا، محصلان بین المللی می توانند به زبان های انگلیسی، فرانسوی یا هر دو زبان تحصیل نمایند. در استان کبک، تحصیل دانش اموزان ابتدایی به زبان فرانسوی صورت می پذیرد به جز زمانی که والدین درخواست نمایند که تحصیل فرزندان به زبان انگلیسی باشد.

مدارس دینی:

در بعضی از استان های کانادا سیستم آموزشی جداگانه ای وجود دارد که کلاس های دینی را شامل می شود. مدارس دینی بخشی از سیستم مدارس دولتی کانادا می باشد و برای عموم آزاد است.

مدارس ابتدایی شبانه روزی:

همانطور که از اسم این مدارس مشخص است، دانش آموزان کل طول شبانه روز را در مدارس هستند پس بر فراگیری دروس، مشارکت جمعی، زندگی در اجتماع و ارتباط با افراد را فرا میگیرند. با توجه به همین موضوع سطح زبان آن ها ارتقا پیدا می کند. معمولا امکانات مدارس شبانه روزی کانادا بسیار مناسب و متنوع است و به طبع هزینه این مدارس نسبت به باقی مدارس گران تر می باشد.

مدارس ابتدایی خصوصی:

تحصیل در مدارس خصوصی در کانادا با هزینه است. این مدارس باید برنامه درسی اجرایی در مدارس خود را مشابه مدارس دولتی که در آن استان یا قلمرو در حال ارائه آموزش هستند، ارائه دهند. این یک تضمین برای شرکت کنندگان در آن مدارس است. اما با این وجود نحوه ارائه برنامه های مدارس مستقل و خصوصی و مستقل امکان دارد با سیستم مدرسه های دولتی در کانادا متفاوت باشد.

اندازه کلاس ها در این مدارس اغلباً کوچک تر می باشد و دانش آموزان امکان دارد از برنامه های تخصصی که در این مدارس ارائه می گردد نیز بهره مند گردند. بعضی از مدرسه های خصوصی در کانادا یک برنامه مذهبی و همچنین دروس استاندارد مدرسه را ارائه می نمایند. مدارس خصوصی بعضاً می تواند فقط برای پسران یا فقط برای دختران ایجاد گردد. مدارس خصوصی شامل انواع زیر می گردد:

  1. مدارس شبانه روزی (با امکانات اقامتی در محل) مانند مدارس موالدورف و مونته سوری
  2. مدارس Arrowsmith برای دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری
  3. مدارس بین المللی لیسانس

هزینه مدارس در کانادا

تحصیل در ابتدایی برای ساکنین کانادا در مدارس دولتی رایگان است البته معمولا مدرسه ها برای شرکت در فعالیت‌های اضافی موجود در مدرسه از قبیل گردش‌های مدرسه یا تیم ‌های ورزشی هزینه‌ اندکی از دانش آموزان دریافت می ‌کند. اگر در برنامه برخی مدارس کافه تریا یا برنامه های ناهار گرم باشد، دانش آموز می تواند با پرداخت هزینه از آن بهره مند گردد. هزینه تحصیل برای دانش آموزان بین المللی در مدارس مختلف متفاوت می باشد. در جدول زیر هزینه تحصیل در برخی از مدارس کانادا را قرار داده ایم:

 

شهریه سالانه به دلار کانادانوعنام مدرسه
23,117خصوصی لیندن
17,355دولتی سَکرت هارت مونترال
15,600خصوصیآکادمی کلیر واتر
15,635خصوصیآکادمی وستبرو
8,294دولتی تیمز ولی دیستریکت
7,216دولتی گریتر ایسکس کانتی
12,745خصوصیآکادمی USCA
11,565خصوصیلیک کرست
7,500دولتی مونت رویال
17,430دولتی گلدستون
11,450دولتی ایکول ویژن سیلری کبک
11,385خصوصی هالیفاکس ارلی چایلدهود
8,500خصوصیکالج هیلفیلد استراتالان
8,300دولتی گری استون هایز
7,641دولتی لینوود
12,854خصوصی ابتدایی جورج جی

تحصیل در دبیرستان های کانادا

دانش آموزان در 3 سال تحصیل خود در مقاطع 10، 11، 12 در دبیرستان ها به علم آموزی می پردازند آن ها در این مقطع حدود 80 واحد درسی را پشت سر می گذارند. که برخی دروس انتخابی و برخی اجباری می باشند. در کانادا انواع دبیرستان ها وجود دارد که عبارتند از:

دبیرستان‌ های دولتی کانادا

دبیرستان های دولتی توسط مقامات محلی اداره می شوند و دانش آموزان را برای حضور در دانشگاه آماده می کنند. در هر ایالت مدارس در سطح محلی به مناطق مختلف تقسیم می‌شوند که توسط سرپرست و هیئت انتخاب شده محلی اداره می گردد و در موارد مختلف اعم از استخدام معلمان، سیاست‌های دستوری، خرید وسایل مورد نیاز مدرسه و به صورت کلی نظارت بر اداره مدارس تصمیم گیری می شود. برنامه آموزشی این مدارس سکولار یعنی غیر دینی است.

دبیرستان های خصوصی کانادا

در هر ایالت کانادا، دبیرستان خصوصی وجود دارد که می تواند جایگزین مناسبی برای تحصیل در خارج از کشور باشد. این دبیرستان ها باید در وزارت کشور یا استان خود ثبت شده باشند و توسط آن ها برنامه های درسی و استانداردهای لازم تعیین گردد. این دبیرستان می‌توانند به صورت پسرانه، دخترانه و یا مختلط باشند. این مدارس به روزانه و شبانه تقسیم می شوند. این مدارس می توانند بر آموزش های برخی مذاهب یا آموزهای اخلاقی تاکید نمایند. مدارس خصوصی عموماً استانداردهای علمی دقیقی را ارائه می دهند.

دبیرستان های شبانه روزی کانادا

دبیرستان‌های شبانه روزی که جزء مدارس خصوصی هستند از انواع مختلط، تک جنسیتی، مذهبی، نظامی، متوسطه، درمانی، هنری و مدارس پیش‌دانشگاهی (کالج) تقسیم بندی می گردند.

دبیرستان های کاتولیک کانادا

پیروی برنامه های آموزشی دبیرستان های مذهبی مانند مدارس عمومی از برنامه درسی آموزش و پرورش است. تاکید این مدارس بر رشد دینی دانش آموزان است. بعضی از استان‌های کانادا به صورت جداگانه مدارس دولتی کاتولیک دارند و دانش آموزان با توجه به مذهب خود می‌ توانند در آن ها حضور داشته باشند البته مدارس خصوصی مذهبی نیز در کانادا وجود دا

هزینه دبیرستان در کانادا

هزینه تحصیل در دبیرستان های کانادا متناسب با نوع دبیرستان می باشد. هزینه دبیرستان های شبانه روزی و خصوصی از هزینه دبیرستان های دولتی بسیار گران تر می باشند. در جدول زیر نام برخی از دبیرستان های کانادا به همراه هزینه تحصیل و نوع آن نگارش شده است:

نام دبیرستاننوعمیزان شهریه سالانه به
بریتانیا سکندری اسکولخصوصی12,300
کالج ویل ماریدولتی4,500
کالج برامرخصوصی12,772
دبیرستان کبکدولتی6,430
دبیرستان ویکتوریادولتی7,656
بریتانیا سکندری اسکولخصوصی12,300
 آکادمی USCA       خصوصی12,745
دبیرستان چارلز پی آلنخصوصی12,800
دبیرستان ملکه الیزابتدولتی6,800
آکادمی وستبروخصوصی15,635
دبیرستان چارلز پی آلنخصوصی12,800
کالج هیلفیلد استراتالانخصوصی8,500
مدرسه تیمز ولی دیستریکتدولتی8,294
کالج سینت کلیرخصوصی12,280
لیک کرستخصوصی11,565
دبیرستان W P Wagnerخصوصی9,806
دبیرستان بت لهمدولتی7,800
دبیرستان سیسلردولتی8,724

تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

امکان تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم وجود دارد. دانشگاه های مختلف متناسب با هدف خود، مدارک و شرایط خاصی را برای متقاضیان در نظر می گیرند. از مهم ترین شرایط تحصیل با مدرک دیپلم در کانادا شرایط سنی مناسب و عدم گپ تحصیلی زیاد می باشد. اگر متقاضی سنی مناسب و گپ تحصیلی کمی داشته باشد، این امکان را دارد که در کالج نیز مشغول به تحصیل شوند. دقت نمایید که برای اخذ ویزا می بایست افسر پرونده را متقاعد نمایید که هدفتان تنها تحصیل در کانادا است و پس از اتمام تحصیل به کشور باز خواهید گشت.

مدارک لازم برای تحصیل با مدرک دیپلم در کانادا
پاسپورت معتبر
گواهی عدم سوء پیشینه
گواهی سلامت روانی و جسمی
مدرک زبان
ریز نمرات
مدرک دیپلم

تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی

امکان تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی برای متقاضیان وجود دارد. متقاضیان در هنگام تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی دو مسیر پیش روی خود دارند.

  • در مسیر اول متقاضیان می توانند برای مقطع کارشناسی پذیرش دریافت کنند و پس از ورود به دانشگاه ممکن است برخی از واحدهایی که در دوره کاردانی گذرانده اند، تطبیق بخورد. دقت کنید که برای تطبیق واحدهای درسی، نمره اخذ شده و اعتبار دانشگاه مبدا بسیار تاثیرگذار هستند.
  • مسیر دومی که متقاضیان تحصیل در کانادا با مدرک کاردانی می توانند در پیش بگیرند، تحصیل در کالج می باشد. آن ها می توانند برای تحصیل در کالج اقدام کنند و واحدهای لازم را بگذرانند و پس از آن می توانند برای تحصیل در دانشگاه درخواست بدهند. تطبیق واحدهای درسی بین کالج ها و دانشگاه های کانادا بسیار راحت انجام می شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا

متقاضیان با داشتن مدرک دیپلم 12 ساله، مدرک زبان مورد نیاز و سایر پیش نیاز های ذکر شده توسط دانشگاه می توانند در این مقطع پذیرش بگیرند. تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی از تنوع بالایی در رشته تحصیلی و دانشگاه برخوردار می باشد، بنابراین برای انتخاب رشته گزینه های زیادی پیش روی شما می باشد. اما می توان رشته های زیر را از رشته های محبوب در کانادا برای دانشجویان بین المللی نام برد.

لیست رشته های محبوب برای تحصیل دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی در کانادا
لیسانس علوم کامپیوتر
لیسانس مهندسی
لیسانس روانشناسی
لیسانس زبان
لیسانس ریاضیات

دانشجویان برای انتخاب دانشگاه به منظور تحصیل لیسانس در کانادا گزینه های زیادی را پیش رو دارند و بسیاری از دانشگاه های کانادا در رتبه بندی های جهانی در سطح مناسبی قرار دارند. هر دانشگاه در کانادا می تواند قوانین و مقررات خود را برای درخواست پذیرش داشته باشد. زمانی که شخص درخواست پذیرش خود را به دانشگاه می فرستد، ایمیلی جهت آگاهی از دریافت درخواست، دریافت خواهد کرد. دانشگاه، مدارک و اسناد مورد نیاز جهت بررسی درخواست را، از طریق ایمیل اعلام خواهد کرد. مهمترین مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا به شرح زیر است:

مدارک مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی در کانادا
فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
پاسپورت دارای اعتبار
آخرین مدرک تحصیلی به همراه ترجمه
مدرک زبان آیلتس

تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

اگر خواهان ادامه تحصیل در کانادا برای مقطع کارشناسی ارشد هستید، می بایست مدرک لیسانس داشته باشید. معمولا تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا بین یک تا دو سال به طول می انجامد. برای تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد رشته های متنوع فراوانی می توان پیشنهاد داد. اما محبوب ترین آن ها به شرح زیر می باشد.

لیست رشته های محبوب برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا
ارشد علوم کامپیوتر
ارشد عمران
ارشد بهداشت عمومی
ارشد روانشناسی
ارشد برق

مهمترین مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه های کانادا به شرح زیر می باشد:

مدارک مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا
مدرک تحصیلی قبلی
فرم درخواست تکمیل شده
رزومه
بیانیه هدف از تحصیل
اثبات تمکن مالی
دو توصیه نامه
مدارک باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شود و اصل آن نیز ضمیمه گردد

توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه ها ممکن است بدون ارائه مدرک زبان نیز به شما پذیرش مشروط دهند، به این صورت که ابتدا باید در یک دوره زبان شرکت کنید و سپس کورس اصلی دانشگاه را آغاز نمایید.

تحصیل در کانادا در مقطع دکترا

تحصیل دکترا در کانادا این امکان را به دانشجویان می دهد که با متخصصین زبده کار کنند و از امکانات پیشرفته برخوردار شوند. تحصیل در مقطع دکترا می تواند بین 3 تا 6 سال به طول انجامد. زبان تحصیل در این مقطع می تواند انگلیسی یا فرانسوی باشد. تحصیل دکترا در کانادا بیشتر بر پایه تحقیقات صورت می پذیرد و دانشجویان وقت کمتری را صرف شرکت در کلاس های درس می نمایند. دانشجویان باید در این مقطع استاد راهنما یا سوپروایزر داشته باشند و تحقیقات خود را با نظارت آن ها انجام دهند.

جهت اخذ پذیرش در مقطع دکترا در دانشگاه های کانادا، داشتن مدرک فوق لیسانس الزامی می باشد. پذیرش در این مقطع بسیار رقابتی می باشد و اساتید براساس رزومه دانشجویان را انتخاب می کنند. مواردی که می تواند در انتخاب دانشجویان مؤثر باشد، در لیست زیر شرح داده شده است.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دکتری در کانادا
ریز نمرات مقطع تحصیلی قبلی
مدرک زبان
پروپوزال تحقیقاتی
دو توصیه نامه
معمولاً مدرک GRE و GMAT از متقاضیان درخواست می شود

برای تحصیل در کانادا در مقطع دکترا ممکن است دانشگاه ها مصاحبه ای را با متقاضیان ترتیب دهند و به این طریق توانایی های شخص را بهتر ارزیابی کنند. تحصیل دکترا در کانادا معمولا به همراه بورسیه یا فاند می باشد و دانشجویانی که موفق به دریافت فول فاند می شوند، می توانند تمامی هزینه های زندگی و تحصیل خود در کانادا را از این طریق تامین نمایند.

شرایط تحصیل در کالج های کانادا

با توجه به هزینه های مناسب تحصیل در کالج نسبت به دانشگاه و کوتاه بودن طول دوره های تحصیلی در کالج همچنین سختگیری کمتر کالج ها نسبت به دانشگاه در پذیرش متقاضی، افراد زیادی خواهان تحصیل در کالج های معتبر کانادا هستند. دوره ای که اکثر کالج ها برگزار می کنند بیشتر فنی است یعنی تمرکز اصلی کالج ها بیشتر بر روی قسمت عملیاتی دروس می باشد و تمرکز کمتری بر قسمت تئوری دارد. در واقع هدف اصلی کالج ها آماده سازی متقاضی برای ورود به بازار کار می باشد.

برای تحصیل در کالج های کانادا شرایط سنی مناسب 18 الی 35 سال، ارائه نمرات مقطع قبلی و نمره زبان آیلتس 6 الی 6.5 لازم می باشد البته در صورتی که نمره زبان متقاضی به حد مورد نظر کالج نرسیده باشد، امکان تحصیل در کالج بدون مدرک زبان نیز وجود دارد و به آن پذیرش مشروط گفته می شود و بدین صورت است که متقاضی در دوره های زبانی که در اغلب موارد توسط خود کالج برگزار می شود، شرکت می کند و در صورت رسیدن سطح زبان به حد نصاب، می تواند به تحصیل در کالج بپردازد. دقت نمایید که کالج هایی که در ایالت کبک قرار دارند نیاز به ارائه مدرک زبان فرانسه خواهند داشت.

شرایط تحصیل در کالج های کاناداتوضیحات
شرایط سنی18 الی 35 سال
مدت زمان تحصیل1 الی 2 سال
مدرک زبان آیلتس6 الی 6.5
امکان تحصیل بدون ارائه مدرک زبانوجود دارد
معدل مورد نیازحداقل 13 به بالا

بهترین کالج های کانادا

کالج های خصوصی و دولتی متنوع و معتبر بسیاری برای گرایش های مختلفی وجود دارد. از معتبر ترین کالج های کانادا می توان به کالج جورج براون، کالج سنکا، کالج کمبرین انتاریو و کالج هامبر اشاره نمود. در زیر به طور مختصر در مورد برخی از معتبرترین کالج های کانادا بیشتر توضیح داده شده است.

کالج هنر و طراحی انتاریو:

این کالج معتبرترین و معروف ترین کالج هنری کانادا است که در سال 1876 در آنتاریو تاسیس شده است. متقاضیان برای اپلای تا آغاز فوریه برای دیپلم و آغاز می برای دوره های دانشکاهی فرصت دارند. هزینه تحصیل هر ترم برای دوره های کارشناسی این کالج 50,441  دلار کانادا و برای دوره کارشناسی ارشد 53,420  دلار کانادا می باشد. متقاضیان می توانند در خوابگاه که میانگین هزینه آن 16,416 دلار کانادا است، سکونت داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت رسمی کالج هنر و طراحی انتاریو مراجعه نمایید.

کالج اوکاناگان:

این کالج در سال 1963 در ایالت بریتیش کلمبیا به صورت یک دانشکده فنی حرفه ای تاسیس شد که برنامه های کارآموزی و کارورزی همچنین دروس پیش از این برنامه ها را ارائه می دهد. بهترین زمان برای ثبت نام در ترم پاییز مارس یا فوریه می باشد و بهترین زمان برای ثبت نام در ترم پاییز جولای یا آگوست است.

کالج اوکاناگان (OC) یک موسسه پیشرو در استان بریتیش کلمبیا (BC) کانادا به شمار می آید. این دانشگاه چهار پردیس منطقه‌ای که بزرگ‌ترین آنها در کلونا و بقیه در ورنون، پنتیکتون و سالمون آرم مجاور هستند. (OC بزرگترین کالج در BC است) و هزینه تحصیل از 10738 تا 70278 دلار کانادا در سال متغیر می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت رسمی کالج اوکاناگان مراجعه نمایید.

کالج سنتنیال تورنتو :

این کالج در سال 1966 در تورنتو و در پردیس واردن وودز فعالیت خود را شروع کرد. مسئولان این دانشگاه به متقاضیان توصیه می کنند تا برای ثبت نام در این کالج نهایت نا فوریه اقدام نمایند. در ادامه شهریه برخی از رشته های پرطرفدار این کالج برای شما عزیزان ارائه شده است:

دوره های آموزشیمدت زمانهزینه های تحصیل
پزشکی و مراقبت های بهداشتی2 سال – 4 سال14,937.50 دلار کانادا – 28,350.00 دلار کانادا
مهندسی2 سال – 3 سالدلار کانادا 14,988 دلار کانادا – 19,913
علوم2 سال15,900.00 دلار کانادا
هنر1 سال – 3 سال14,937.50 دلار کانادا – 16,175 دلار کانادا
حقوق2 سال14,937.50 دلار کانادا
فیلم های رسانه ای2 سال14,937.50 CAD – 16,123 CAD
فناوری اطلاعات (IT)2 سال15,900.00 دلار کانادا
مدیریت1 سال – 2 سال14,937.50 دلار کانادا – 16,261 دلار کانادا

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت رسمی کالج سنتنیال تورنتو مراجعه نمایید.

تفاوت تحصیل در کالج و دانشگاه های کانادا

کالج ها و دانشگاه ها بخشی از سیستم آموزشی در کشور کانادا می باشند. کالج معمولاً بر یک نوع سطح مدرک متمرکز است. کالج ها عموماٌ مدارک دو ساله یا به طور کلی مدرک کاردانی و یا مدرک چهار ساله یا به طور کلی مدرک کارشناسی ارائه می دهد.

  • کالج ها معمولا برنامه های تحصیلات تکمیلی ندارند. در مقابل اما دانشگاه ها معمولا مؤسسات بزرگ تری هستند که هم مدرک کارشناسی و هم مدرک کارشناسی ارشد را ارائه می دهند. برنامه های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها منجر به اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکترا می شود. بسیاری از دانشگاه ها نیز دارای مدارس حرفه ای برای حقوق، پزشکی یا تجارت هستند.
  • کالج‌ها اغلب دارای کلاس‌های کوچک ‌تر هستند و توجه شخصی بیشتری را از سوی اساتید و مشاوران به دانشجویان ارائه می‌ دهند. اغلب، دانشگاه ها به دلیل تعداد دانشجویان بزرگ تر و متنوع تر، تنوع بیشتری در ارائه دوره ها و برنامه های خود دارند.
  • گاهی اوقات دانشگاه‌ها به زیربخش‌های کوچک‌ تری تقسیم می‌شوند که ممکن است «کالج‌ها» مانند «کالج هنر و علوم» برای دانشجویان کارشناسی علوم انسانی یا «کالج مهندسی» برای دانشجویان کارشناسی مهندسی نامیده شوند. همه این “کالج ها” هنوز زیر چتر دانشگاه بزرگ تر هستند. این بدان معنا است که دانشجویانی که در مقطع کارشناسی دانشگاه هایی را انتخاب می کنند که به این روش تقسیم بندی شده اند، معمولاً باید قبل از ثبت نام، تصمیمات اساسی در مورد رشته های تحصیلی خود بگیرند.
  • کالج‌ها معمولاً بیشتر به تدریس در مقطع کارشناسی اختصاص دارند و کمتر به تلاش‌های تحقیقاتی اختصاص می‌دهند، اگرچه بسیاری از کالج‌ها هنوز برنامه‌های تحقیقاتی قوی دارند.
  • کالج ها به طور کلی بیشتر درسی و موضوع محور هستند، به این معنی که ممکن است موضوعات انتزاعی یا نظری کمتری را تدریس کنند و تاکید کمتری بر تحقیقات مستقل عملی نسبت به دانشگاه ها داشته باشند. دانشگاه ها همچنین به طور کلی بیشتر تمرکز تحقیقاتی دارند. از آنجایی که معمولاً تعداد دانشجویان بیشتری وجود دارد و اغلب اکثریت آنها در مقطع کارشناسی نیستند، تدریس در مقطع کارشناسی ممکن است در پشت سر تحقیقات اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار گیرد.
  • از جنبه مثبت، دانشگاه ها فرصت های زیادی را برای یادگیری عملی از طریق تحقیقات مستقل و مشارکت با دانشجویان فارغ التحصیل در پروژه های مختلف فراهم می کنند. این منجر به کیفیت بالاتر هیئت علمی می شود زیرا رهبران رشته های دانشگاهی به سمت مؤسساتی با امکانات تحقیقاتی گسترده جذب می شوند، اگرچه تمرکز بر تحقیق بر تدریس در مقطع کارشناسی گاهی به این معنی است که اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها کمتر با دانشجویان درگیر هستند.
  • برای افرادی که تمایل دارند مستقیماً وارد بازار کار گردند کالج ها می توانند گزینه مناسبی برای تحصیل باشند.

بسیاری از کالج ها وجود دارند که به دلیل محدودیت ثبت نام، تخصصی هستند. با توجه به اینکه اکثر کالج ها خصوصی هستند، به این معنی که بودجه آنها توسط دولت های ایالتی تامین نمی شود، بسیاری از آنها وابستگی های مذهبی دارند یا یک برنامه درسی منحصر به فرد تدریس می کنند. در جدول زیر به طور مختصر برخی از تفاوت دانشگاه و کالج در کانادا قرار داده شده است:

دانشگاهکالج
عموماً وسعت دانشگاه بیشتر و کلاس ها بزرگ ترعموماً وسعت کالج کوچک تر کلاس کوچک تر
تعداد دانشجو بیشترتعداد دانشجو کمتر
مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترامدرک کاردانی و کارشناسی
تاکید بر مباحث نظریتاکید بر مباحث عملی
پژوهش محورموضوع محور
تقسیم به دانشکده های مختلفتقسیم به بخش های آکادمیک
هزینه تحصیل بیشترهزینه تحصیل کمتر

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

با توجه به متفاوت بودن سیستم آموزشی در دانشگاه های کانادا همچنین به رسمیت شناختن دو زبان فرانسه و انگلیسی در این کشور، مدارک زبان مختلفی را برای تحصیل در دانشگاه های کانادا می توان اخذ نمود. دقت کنید که حتما در سایت دانشگاه، آزمون مورد نظر و حداقل نمره لازم جهت تحصیل در مقطع تحصیلی خود را چک کنید. آزمون تافل و آیلتس از آزمون هایی هستند که مورد تایید اکثر دانشگاه های انگلیسی زبان کانادا می باشند. آزمون های connaissance و d’évaluation نیز از جمله آزمون های معتبر در دانشگاه های فرانسوی زبان هستند. در جدول زیر نمرات زبان مورد انتظار در مراکز علمی برای تحصیل در کشور کانادا قرار داده شده است:

نوع مدرکلیسانسفوق لیسانسدکترا
آیلتسنمره کلی 6 تا 6.5نمره 6.5- 7نمره 7
تافلنمره کلی حداقل 86نمره کلی 90نمره کلی حداقل 90
PTE یا پیرسوننمره کلی حداقل 56 تا 63 نمره کلی 60 تا 65نمره کلی حداقل 65
CAELنمره کلی 70 بدون داشتن نمره کمتر از 60حداقل 70حداقل 70

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

برای تحصیل در کانادا نیاز به مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی دارید. در صورتی که مدرک زبان ندارید و خواهان تحصیل در این کشور پیشرفته هستید باید بگوییم که تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر می باشد.

  • تحصیل کارشناسی در کانادا بدون مدرک زبان بدین صورت می باشد که دانشگاه به متقاضی پذیرش مشروط می دهد و متقاضی می بایست قبل از شروع دروس دانشگاه خود، در دوره های زبان شرکت کند. هزینه دانشگاه های کانادا برای این دوره های زبان 7 هزار دلار الی 49 هزار دلار می باشد. ادامه تحصیل در کانادا در مقطع ارشد بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر است.
  • برخی از دانشگاه های کانادا به دانشجویان مقطع ارشد پذیرش مشروط ارائه می دهند و در صورتی که متقاضی بتواند به سطح زبان مورد نظر برسد، اجازه تحصیل در کانادا را خواهد داشت. برای تحصیل در کالج های کانادا بدون مدرک زبان هم می توانید اقدام نمایید. در این دوره ها هم کالج به متقاضیان پذیرش مشروط خواهد داد و متقاضی می تواند با شرکت در دوره های زبانی که توسط خود کالج یا موسسات برگذار می شود، سطح زبان خود را ارتقا دهد.
  • برای تحصیل در مقطع دکتری متقاضی حتما نیازمند داشتن مدرک زبان می باشد و بدون این مدرک پذیرش از دانشگاه امکان پذیر نیست. با توجه به این موضوع که برای ایرانیان اخذ ویزای کانادا ریسک بالایی دارد اقدام بدون مدرک زبان اصلا توصیه نمی شود و اقدام بدون مدرک زبان ریسک دریافت ویزا را بسیار بالا می برد.

پس در یک جمع بندی محصلان برای تحصیل در کانادا می توانند بدون مدرک زبان نیز تحصیل نمایند اما هر مقطع می تواند شرایط متفاوتی نسبت به دیگر مقاطع داشته باشد. در جدول زیر به بررسی شرایط تحصیل در هر مقطع بدون دارا بودن مدرک زبان پرداختیم:

مقطعشرایط
تحصیل در مدارس کاناداعدم نیاز به مدرک زبان و با توجه به تعیین سطح اولیه، برگزار نمودن سطح زبان مورد نیاز
تحصیل در کالجبرای تحصیل در کالج نیاز به ارائه مدرک زبان با نمره 6 الی 6.5 می باشد که در صورت عدم آن، پذیرش مشروط به سپری نمودن دوره در آن کالج یا دیگر موسسات مربوط به کالج، صادر می گردد.
کارشناسیدر صورت تایید دانشگاه پذیرش مشروط به سپری نمودن دوره های آکادمیک زبان مربوطه
کارشناسی ارشدعدم صدور پذیرش مشروط در اکثر دانشگاه های کانادا
دکتراعدم صدور پذیرش مشروط در اکثر دانشگاه های کانادا در مقطع دکتری

اخذ پذیرش مشروط در کانادا

پذیرش مشروط یا کاندیشنال در صورتی است که متقاضی نتواند فاکتوراهای مورد نیاز برای تحصیل اعم از سطح نمره مورد نیاز در آزمون، سطح زبان، سوابق علمی و… را در آن مقطع را فراهم نماید که پذیرش متقاضی موکول به تامین این موارد می گردد. همانطور که در مبحث قبلی توضیح داده شده است عموماً برای تامین سطح زبان مورد نظر پذیرش مشروط صورت می گیرد. مدت زمان معلق برای تحصیل حدود 3 ماه تا 2 سال می باشد. در صورت پذیرش مشروط، آفیسر مدت ویزا را به مدت تحصیل در موارد پیش نیاز صادر می نماید که در صورت اتمام دوره دانشجو باید برای اخذ ویزا ه مدت تحصیل اقدام نماید. در جدول زیر شرایط پذیرش مشروط در مقاطع مختلف قرار داده شده است:

مقطعشرایط
کالجعموماً پذیرش مشروط پذیرفته می شود.
لیسانسدانشجو می تواند در برخی از دانشگاه ها با پذیرش مشروط ورود نماید.
فوق لیسانسفقط معدود دانشگاه ها با پذیرش مشروط دانشجو می پذیرند.
دکتراعموماً پذیرش مشروط اعمال نمی گردد.

شرایط دوره زبان در کانادا

دوره های آموزش زبان در کشور کانادا دارای تنوع زیادی است. عموماً بیشتر دانشگاه های این کشور و همینطور موسسه های زبان و حتی بعضی از کالج‌ها، دوره های آموزش زبان فرانسوی یا دوره های آموزش زبان انگلیسی ارائه می دهند. مدت زمان آموزش تحصیل در دوره زبان در کانادا مختلف است و می تواند از 1 ماه تا 2 سال باشد. برای آموزش در دوره‌های زبان که مدت آن کمتر از شش ماه می باشد، اخذ ویزای دانشجویی نیاز نخواهد بود و داوطلب برای شرکت در آن ها می تواند فقط با داشتن ویزای توریستی ثبت نام نماید و دوره را بگذراند. تحصیل زبان در دوره هایی که بیش از شش ماه زمان می برد، اخذ ویزای دانشجویی نیاز خواهد بود.

بیشتر دوره‌های زبان در کانادا مورد تدریس در دانشگاه‌ها به صورت پیش نیاز جهت پوشش سطح زبان مورد انتظار جهت تحصیل در آن دانشگاه‌ است زیرا در بیشتر دانشگاه‌های ای کشور عموماً دارا بودن نمره زبان در آزمون های معتبر مربوط به زبان مورد نیاز است. نداشتن نمره زبان در آزمون زبان می تواند متقاضی را از تحصیل در آن دانشگاه محروم کند که با شرکت در دوره زبان آن دانشگاه می تواند زمینه تحصیل خود را در آن دانشگاه فراهم نماید.

شرایط سنی تحصیل در کانادا

از مهمترین شرایط تحصیل در کانادا که می بایست به آن توجه ویژه ای داشت، شرایط سنی تحصیل در کانادا می باشد. برخی از دانشگاه ها بازه سنی مشخصی مد نظر دارند که ممکن است در صورتی که سن متقاضی در بازه خواست شده نباشد، درخواست وی را نپذیرند و از دیگر مسائلی که سن در آن تاثیرگذار می باشد، هنگام اخذ ویزا تحصیلی است و در صورتی که افسر پرونده سن شما را مناسب تحصیل نداند، با درخواست شما مخالفت می کند. بهترین شرایط سنی برای تحصیل در مقطع مدارس 5 الی 18 سال، در مقطع کارشناسی 18 الی 23 سالگی و برای مقطع ارشد نباید گپ تحصیلی بیش از 5 سال داشته باشید همچنین سختگیری های افسر پرونده برای مقطع دکتری بسیار ناچیز می باشد و شما حتی ممکن است با سن 40 سال برای این مقطع ویزا دریافت کنید.
مقطع تحصیلیبهترین سن برای تحصیل در کانادا
مدارس5 الی 18 سال
کارشناسی 18 الی 23 سال
کارشناسی ارشدتا 32 سال با پوشش گپ (گپ تحصیلی کمتر از 5 سال)
دکتریعدم وجود محدودیت سنی

گپ تحصیلی در کانادا

گپ تحصیلی به معنی فاصله زمانی بین مقطع قبلی و مقطع جدیدی که برای آن اقدام میکنید، می باشد. برخی از دانشگاه ها همچنین افسر پرونده شما بر این موضوع حساس هستند و گپ زیاد تحصیلی را به معنی فراموشی مطالب درسی یا عدم جدیت متقاضی برای درس می دانند. گپ تحصیلی در کانادا برای مقطع کارشناسی 2 الی 3 سال و مقطع کارشناسی ارشد 5 سال قابل قبول می باشد. در صورتی که بیش از این میزان دارای وقفه تحصیلی یا گپ تحصیلی هستید، می بایست برای این مدت توجیه ارائه دهید. کار مرتبط با مدرک تحصیلی، آموزش زبان و نرم افزارهای مرتبط و رزومه پژوهشی مناسب، بهترین نوع توجیه می باشند.

معدل مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

یکی از دغدغه دانشجویان برای تحصیل معدل مورد نیاز برای تحصیل در کانادا می باشد. معدل لازم برای تحصیل در دانشگاه های مختلف کانادا با یکدیگر متفاوت می باشد. اما به طور کلی متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی می بایست معدلی بالای 15 داشته باشند و معدل مورد نیاز برای تحصیل در تحصیلات تکمیلی از مقطع کارشناسی بیشتر است. البته امکان تحصیل در کانادا با معدل پایین نیز وجود دارد و متقاضیان با ارائه کارهای پژوهشی و مقالات معتبر، به طور کلی داشتن رزومه عالی می توانند پایین بودن معدل را بی تاثیر نمایند. سطح زبان متقاضی نیز بسیار تاثیرگذار می باشد.

تحصیل در کانادا با معدل پایین

یکی از موارد مهم برای تحصیل در کانادا ارائه ریز نمرات است. این مورد از این جهت دارای اهمیت است که دانشگاه های کانادا تاکید زیادی بر معدل دانشجو می نمایند و نمره می تواند نشانگر عملکرد دانشجو قلمداد گردد. یکی از مزیت های تحصیل در کانادا این است که دارای دانشگاه های متنوع و مختلفی است که پیش نیازهای مختلفی را مورد پذیرش قرار می دهند پس متقاضی که نمره فارغ التحصیلی پایینی ندارد می تواند در برخی از دانشگاه های این کشور امیدوار به اخذ پذیرش باشد.

البته باید این موضوع را در نظر داشت که برای رفع نقص معدل پایین عمدتاً دانشگاه ها ملاک های دیگر را پررنگ تر می نمایند که در مبحث بعدی آن ها را شرح خواهیم داد. در جدول زیر لیست برخی از دانشگاه هایی که با معدل پایین نیز پذیرش می دهند قرار داده شده است:

دانشگاهمعدل براساس GPA
دانشگاه والدن2.5
دانشگاه فول سیل2.7
دنشگاه فنی کلورادو2.0
دانشگاه نیوهمپشایر جنوبی2.75 برای پذیرش و 2.0 برای پذیرش مشروط
دانشگاه استرایر2.5
دانشگاه پرودوئه جهانیعموما 2.5
دانشگاه بندیکتین2.0
دانشگاه our lady of the lake2.5

 باید بدانیم نمره 2 در سیستم GPA معادل سطح C یا حداقل نمره 12 تا 13.99 می باشد.

راه‌ های جبران معدل پایین برای اپلای کانادا

همانطور که بیان نمودیم متقاضیانی که با نمره پایین از مقطع قبلی فارغ التحصیل شده است نیز می تواند از دانشگاه های کانادا پذیرش اخذ نماید این امر در صورتی است که بتواند با جبران معدل خود شانس قبولی را بالا ببرد. از جمله راه های جبران شانس پذیرش موارد زیر می باشند:

  • نمره زبان: متقاضی می تواند با اخذ نمره بالاتر در آزمون زبان حداقل 6.5 سبب شود امتیاز بالایی برای کسب پذیرش داشته باشد.
  • نمره بالا در آزمون ورودی: متقاضی می تواند با کسب نمره بالا در آزمون SAT، GRE، GMAT توانایی خود را نشان دهد و بدین ترتیب شانس پذیرش خود را بالا ببرد.
  • شرکت در برنامه های فوق برنامه: متقاضیانی که در رزومه خود شرکت در فعالیت های علمی، ورزشی، موسیقی و… دارند می توانند شانس قبولی بیشتر داشته باشند این امر به این دلیل است که اکثر دانشگاه ها تمایل دارند دانشجویی فعال داشته باشند.
  • توصیه نامه از اساتید یا معلمان: داشتن توصیه نامه می تواند حتی در اخذ ویزا نیز کمک کننده باشد.
  • انگیزه نامه: انگیزه نامه قوی با بیان موفقیت ها و تجربه ها نیز می تواند از مورادی باشد سبب شانس قبولی بیشتری گردد.
  • شرکت در دوره های آماده سازی: متقاضی می تواند با شرکت در دوره های آماده سازی به مدت 1 سال پی ش از کارشناسی یا کارشناسی ارشد در دروس پیش نیاز یا زبان انگلیسی نمره لازم را کسب نماید.
  • شرکت دوباره در دروس قبلی: متقاضی می تواند با مشورت استاد خود برخی از دروس را مجدد پاس نماید تا بتواند با افزایش نمره شانس قبولی خود را بالا ببرد.

بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل

کشور کانادا دارای دانشگاه های برتر زیادی می باشد که در رنکینگ جهانی دارای رتبه های برتر می باشند. تحصیل در این دانشگاه ها می توانند برای دانشجویانی آینده ی روشنی را به ارمغان بیاورد. دانشگاه های برتر کانادا در شهرهای مختلفی حضور دارند. لیست 10 دانشگاه برتر کانادا بر طبق آخرین رتبه بندی QS که براساس شهرت آکادمیک، کیفیت آموزش، تاثیر تحقیقات و…دانشگاه ها را رتبه بندی می کند، به قرار زیر است:

دانشگاهرتبه در کانادارتبه جهانی
دانشگاه تورنتو118
دانشگاه بریتیش کلمبیا235
دانشگاه مک گیل354
دانشگاه آلبرتا4136
دانشگاه مک مستر5138
دانشگاه مونترال6156
دانشگاه کلگری7175
دانشگاه واترلو8191
دانشگاه اتاوا9215
دانشگاه وسترن10300
دانشگاه دالاهو11314
دانشگاه سایمون فریزر12317
دانشگاه ویکتوریا13324
دانشگاه مانیتوبا14372
دانشگاه لاوال15397
دانشگاه یورک16426
دانشگاه کوئینز17429
دانشگاه ساسکاچوان18441
دانشگاه گوئلف19497
دانشگاه کارلتون20526

تحصیل رایگان در کانادا

تحصیل رایگان در کانادا برای متقاضیان بین المللی وجود ندارد. تنها آن دسته از افرادی که شهروند کانادا هستند یا اقامت دائم این کشور را دارند، می توانند از تحصیل رایگان در کانادا بهره ببرند. متقاضیان بین المللی برای اینکه هزینه تحصیل در کانادا آن ها رایگان شود می توانند در دانشگاه های ارزان کانادا مشغول به تحصیل شوند همچنین می توانند از بورسیه های متنوعی که وجود دارد، استفاده کنند.

ارزان ترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل

کانادا با داشتن دانشگاه های متنوع از نظر میزان هزینه می تواند اقشار مختلفی از جامعه را به خود جلب نماید. تامین هزینه ها برای یک دانشجویی بین المللی به مراتب سخت تر خواهد بود بدین ترتیب تحصیل در دانشگاه های ارزان کانادا می تواند به رفع این محدودیت کمک نماید. در جدول زیر لیست 10 دانشگاه ارزان و با کیفیت کانادا را با ذکر شهر محل دانشگاه قرار داده ایم:

دانشگاهمحلهزینه تحصیل
کالج کونستوگاکیچنر، انتاریو10,500 تا 12,000 دلار کانادا
دانشگاه مموریال نیوفاندلندسنت جانز، استان نیوفاندلند و لابرادور11,460 دلار کانادا
کالج نورهای شمالیداوسون، کریک BC10,900 تا 18,556 دلار کانادا
کالج آلگونکویناتاوا، انتاریو16,000 تا 22,000 دلار کانادا
کالج هامبرتورنتو، اونتاریو12,000 تا 22,000 دلار کانادا
کالج Bow vally کلگری، آلبرتا18,000 تا 35,000 دلار کانادا
دانشگاه ساسکاچوانساسکاتون، ساسکچوان19,130 تا 30,060 دلار کانادا
دانشگاه مانیتوباوینیپگ،منیتوبا17,000 تا 25,000 دلار کانادا
دانشگاه گوئلفگوئلف، انتاریو32,000 برای UG15,000 تا 30,000 برای PG
دانشگاه کلگریکلگری، آلبرتا24,408 برای UG

بورسیه تحصیلی کانادا

دانشجویان برای تحصیل در کانادا در صورت دارا بودن فاکتورهایی نظیر کسب نمره بالا در آزمون ورودی یا مدارک قبلی، داشتن مقالات معتبر، رزومه قوی و… می توانند از بورسیه های تحصیلی در کانادا بهره مند گردند. انواع بورسیه ها و کمک هزینه ها در دانشگاه های کانادا به شرح زیر است که دانشجو می تواند با توجه به دانشگاه مقصد و جستجو در آن دانشگاه نوع بورسیه مورد نظر را انتخاب نموده و برای آن درخواست دهد:

انواع بورسیهشرایط انواع بورسیه
اسکولار شیپ Fellowshipاین نوع از بورسیه ها با توجه به وضعیت تحصیل متقاضی جهت تحصیل در کشورکانادا، تعلق خواهد گرفت.این بورسیه از شرکت های خصوصی یا دانشگاه ها یا منابع دولتی ارائه می شود.

شخص متقاضی باید شرایط خاصی اعم از نمره زبان مناسب، معدل بالاو رزومه تحقیقی و مقالاتی داشته باشد.

گرنت و برسریGrants Bursariesاین بورسیه، برای زمانی می باشند که متقاضی دارای نیاز مالی است که این نیاز به واسطه بعضی از منابع برطرف می شود. برای اخذ این بورسیه ها، نیازی به دارا بودن صلاحیت های علمی ویژه نیست و برخورداری از آن برای دانشجویان بین المللی کم تر می باشد.
وام دانشجویی Loans اخذ وام هم برای شهروندان کانادایی و هم دانشجویان بین المللی امکان پذیر می باشد. و برای هر دو گروه یکسان است. جهت برخورداری از این وام ها باید از بانک های خصوصی کانادا اقدام نمود.
دستیار تدریس Teaching Assistants (TA)دانشجویان مقطع های کارشناسی ارشد و دکترا، می توانند به عنوان دستیار تدریس یا آموزش فعالیت نمایند. برای این امر آن ها باید به اساتید خود در آموزش کمک کنند که می توانند بدین طریق در مقابل آن هزینه ای دریافت نمایند. برای این امر نمره زبان بالا مورد نیاز است.
دستیار تحقیق Research Assistantships(RA)دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد ودکترا می توانند در فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی که عموماً به پایان نامه های آن ها نیز ارتباط پیدا نمی کنند، شرکت نمایند تا بتوانند از مقداری کمک هزینه تحصیلی برخوردار گردند. این فعالیت ها، عموماً به مدت ۱۵ تا ۲۰ ساعت در هفته خواهد بود و در دپارتمان ها و یا دانشکده های خاصیگزینش برای دانشجویان برای این نوع فعالیت وجود دارد.

پس از پایان تحصیل در کانادا، دولت کانادا به فارغ التحصیلان، حق زندگی و کار در کانادا را تا سقف سه سال می دهد و از این طریق می توان در آینده برای اقامت دائم و حتی شهروندی کانادا اقدام نمایند. این مجوز کار بسته به مدت زمان تحصیل شخص در کانادا  برای مدت 8 ماه تا 3 سال صادر می گردد. تحصیل در کانادا می تواند افراد را واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا سازد. سابقه تحصیل، کار و مهارت های زبان انگلیسی و فرانسه می تواند در اخذ اقامت دائم کانادا تأثیر گذار باشد. سابقه کار و مهارت های زبان همسر نیز می تواند امتیازاتی در پی داشته باشد. برای اخذ اقامت دائم کانادا متقاضیان می توانند از طریق برنامه اکسپرس اینتری اقدام نمایند و با توجه به اینکه از سوابق کار و تحصیل برخوردار می باشند، امتیازات لازم را کسب خواهند نمود.

جهت اخذ تابعیت کانادا سه شرط زیر باید فراهم شود.

  • حضور در کانادا

    شخص باید در 5 سال پیش از درخواست به مدت 3 سال در کانادا حضور داشته باشد. سال های پیش از اخذ اقامت دائم کانادا به اندازه یک دوم در نظر گرفته می شوند.

  • زبان و دانش عمومی

    متقاضی باید دانش زبان انگلیسی یا فرانسوی داشته باشد و آزمون شهروندی را بگذراند.

  • مالیات بر درآمد

    متقاضی باید در 5 سال گذشته به مدت 3 سال مالیات پرداخت کرده باشد.

روش های اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا

 دانشجویانی که قصد اقامت دائم در کانادا را دارند باید با یکی از راه های اقامتی موقت، مدت اقامت خود را امتداد بخشند تا به اقامت دائم دست یابند. راه هایی مانند سرمایه گذاری، ازدواج، کار و… از عمده روش هایی است که دانشجو می تواند پس از فارغ التحصیلی با برگزیدن این روش ها در کانادا اقامت داشته باشد با این وجود کار پس از تحصیل یکی از متداول ترین و محبوب ترین روش های اقامتی در بین فارغ التحصیلان است.

روش های مختلفی می تواند داوطلب را پس از تحصیل به واسطه کار در کانادا به اقامت دائم این کشور سوق دهد. این نکته را باید به خاطر بسپارید که هر برنامه برای کار پس از تحصیل به صورت متفاوتی نسبت به دیگر برنامه ها عمل می نماید و هر برنامه الزامات مختلفی را می طلبد، در زیر برنامه های مفید جهت کار کار پس از تحصیل و اخذ اقامت دائم کانادا بیان شده است که امکان دارد روش های سریعی جهت اخذ اقامت دائم کانادا برای فارغ التحصیلان بین المللی باشد :

  • کارگران ماهر فدرال
  • کلاس تجربه کانادایی
  • گزینه های مهاجرت کبک
  • نامزد استانی
  • مجوز کار پس از تحصیل

نکته مهم در اجرای این برنامه ها این است که عمده برنامه ها از سیستم اکسپرس اینتری کانادا، سیستم فدرال جهت سازماندهی و مدیریت تقاضا های اخذ اقامت دائم کانادا، اجرا می گردد.

  • کلاس تجربه کانادایی (CEC)

    این برنامه از طریق سیستم اکسپرس اینتری اجرا می گردد، که می توان آن را از سریع ترین روش ها برای اخذ اقامت دائم کانادا دانست. در برنامه کلاس تجربه کانادایی طیف گسترده ای از فاکتورها برای واجد شرایط بودن وجود دارد که اعم از جمله سطح تحصیلات، سن، مهارت زبان می باشد که علاوه بر این موارد یک شرط وجود دارد که می تواند دانشجویانی که در کانادا اقدام می نمایند را از دیگر شرکت کنندگان متمایز نماید، که اگر دواطلب ثابت نماید حداقل 12 ماه تجربه کاری تمام وقت، مدام و به صورت دائم و ماهر در کانادا یا 3 سال یا معادل آن تجربه پاره وقت دارد می تواند از این امتیاز ویژه برخوردار شود به یک گزینه عالی مهاجرت تبدیل گردد!

    دانشجویان فارغ التحصیلی که قصد اقدام از برنامه CEC را دارند، باید بدانند که تجربه کاری در طول دوره تحصیل حتی به صورت تمام وقت جزء شرط دوازده ماه تجربه کاری محسوب نمی ‌شود، با توجه به این موضوع اگر دانشجویی دارای تجربه کار ضمن تحصیل بود، نمی تواند آن را به عنوان تجربه کار کسب شده، محاسبه نماید. با این حال، هنگامی که یک دانشجوی بی،ن المللی فارغ التحصیل شود، با این وجود دانشجویان فارغ التحصیل در این کشور می توانند با کار پس از فارغ التحصیلی، تجربه کاری لازم برای واجد شرایط شدن جهت اقدام در برنامه CEC را به دست بیاورند.

  • برنامه کارگران ماهر فدرال (FSW)

    این برنامه اقامتی از سیستم مهاجرت اکسپرس اینتری اجرا می گردد. این برنامه در مقابل کلاس تجربه کانادایی (CEC)، به دارا بودن تجربه کاری در کشور کانادا نیاز ندارد، با توجه به این موضوع می تواند این برنامه را یک گزینه مناسب برای دانشجویان فارغ التحصیل بین المللی قرار دهد که تجربه کاری خود را در خارج از کشور کانادا کسب نموده اند.

    برنامه کارگران ماهر فدرال، برنامه ای مهاجرتی با تکیه بر شایستگی می باشد برای اثبات شایستگی این برنامه از امتیاز سیستم رتبه بندی جامع (CRS) جهت رتبه بندی خودکار داوطلب ها در مقابل هم استفاده می نماید و صرفاً آن گروه از متقاضیانی که از پروفایلی قوی برخوردار هستند جهت تقاضای اقامت دائم دعوت گردد. اگر فارغ التحصیلی که خواهان کار در کانادا است شرایط لازم برای این برنامه را داشته باشد و در سیستم ا CRS دارای امتیاز مناسبی باشد، می تواند این مسیر را جهت تبدیل شدن به یک مقیم دائم طی نماید.

    از الزامات این برنامه ثابت نمودن حداقل 12 ماه سابقه کاری به صورت مستمر، تمام وقت، ماهر خواهد بود که به صورت تکمیل شده در هر کشوری، یا معادل آن در تجربه نیمه وقت باید باشد. این مسیر برای دانشجویان بین المللی که هنوز وارد بازار کار نشده اند، گزینه مناسبی نخواهد بود.

  • برنامه های نامزد استانی

    استان ها و مناطق مختلف کشور کانادا دارای برنامه های مهاجرتی ویژه نیز می باشند که این برنامه ها به عنوان نامزد استانی (PNP) شناخته می شود. هر PNP نسبت به دیگر PNP ها به صورت متفاوتی عمل می نماید، این تفاوت به دلیل بر طرف نمودن نیازهای آن ایالت یا منطقه خاص می باشد. بسیاری از برنامه های نامزد استانی به داوطلبانی که نوعی ارتباط با آن استان دارند، از جمله اینکه تحصیلات گذشته خود که در آن استان انجام داده اند یا سابقه کاری خود را در آن استان به دست آورده اند، امتیازات ویژه برای پذیرش در آن برنامه می دهند.

  • برنامه مهاجرت کبک

    ایالت کبک کانادا دارای سیستم مهاجرتی مختص به خود است که آن را با الزامات و رویه های متفاوت از دیگر برنامه ها اجرا می نماید. با این وجود، برنامه این استان نیز مانند دیگر نقاط کانادا، به شکلی طراحی شده است که دانشجو بین المللی برای درخواست اقامت دائم در این استان دارای مزایایی باشد. 2 برنامه اصلی اقامت دائم کبک از شرایطی برخوردار است که برای دانشجویان بین المللی در کبک مناسب خواهد بود که عبارتند از:

    • برنامه تجربه کبک (PEQ): این برنامه اقامتی از دانشجویان می خواهد که برنامه تحصیلی خویش را به اتمام رسانیده باشند یا اینکه در مدت شش ماه بعد از پایان تحصیلات خود در یک موسسه در کبک باشند. برای واجد شرایط بودن برای PEQ، یک دانشجوی بین المللی باید دانش متوسط ​​پیشرفته فرانسوی شفاهی را نشان دهد.
    • کارگران ماهر کبک (QSW): QSW دیگر برنامه مناسب برای اخذ اقامت دائم دانشجویان بین المللی که در کبک تحصیل نموده اند یا در حال تحصیل هستند، خواهد بود. برخلاف برنامه تجربه کبک PEQ، برنامه QSW الزامی جهت اثبات مهارت زبان فرانسه ندارد، با این وجود متقاضی باید حداقل نمره را در سیستم سنجش و ارزیابی امتیاز برنامه کسب نماید.
  • مجوزهای کار پس از فارغ التحصیلی

    این مجوز یک برنامه اقامت دائم مستقیم نمی باشد اما می تواند به بیشتر دانشجویان بین المللی که از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) در کانادا فارغ التحصیل شده اند، اجازه دهد که بعد از دوره تحصیل خود در کانادا اقامت داشته باشند و با هر کارفرمایی در این کشور کار کنند. دانشجو باید پیش از اتمام تحصیل خود برای اخذ این مجوز اقدام نماید. این تجربه می تواند به شخص کمک نماید که به اقامت دائم کانادا پس از 3 سال پرداخت بیمه و مالیات دست یابد. به این نکته باید توجه نمایید که همه برنامه های ارائه شده در DLI ها نمی توانند منجربه اخذ مجوز کار پس از فارغ التحصیلی گردند.