تحصیل در آلمان فرصتی آینده ساز با هزینه کم برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی محسوب می شود. امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های آلمانی و فرصت تحصیل به زبان انگلیسی در برخی دانشگاه های این کشور از مزایای اصلی تحصیل آلمان محسوب می شوند. به طور کلی با توجه به قرار گیری آلمان در حوزه شینگن، امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری پس از فارغ التحصیلی و نرخ بیکاری بسیار پایین آلمان در مقابل تقاضای نیروی کار دلایلی است که ادامه مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می دهیم. جالب است بدانید با توجه به اینکه مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل به عنوان یکی از مهم ترین روش های مهاجرتی معرفی شده ولی مستقیما سبب اخذ اقامت دائم و تابعیت نمی شود.

برای آشنایی با هزینه تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف و شرایط کار دانشجویی ضمن تحصیل مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

یکی از روش های مهاجرت به آلمان، روش تحصیلی است که برای مقاطع مختلف برای متقاضیان بین الملل فراهم است. فرد متقاضی تحصیل در این کشور می تواند با اتمام دوره تحصیلی برای ورود به بازار کار این کشور اقدام نمایند و در صورت آنکه 5 سال کار کرده و درآمد کسب نموده باشد و نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نموده باشد خواهد توانست به اقامت دائم و ارزشمند این کشور دست یابد و بعد از 3 تا 5 سال بعد از اقامت دائم برای پاسپورت آلمانی خود اقدام کند.

به دلیل سطح علمی بالا و دانشگاه های دولتی رایگان، تحصیل در دانشگاه های آلمان هدف بسیاری از متقاضیان بین المللی می باشد. در کنار این موارد عوامل بسیاری همچون تنوع رشته های ارائه شده، همکاری دانشگاه ها با شرکت های متنوع و آماده شدن برای ورود به بازار کار، تحصیل در دانشگاه های آلمان ایده آل به نظر می رسد. دانشجویان بین المللی که در این کشور به تحصیل می پردازند با توجه به بازار کار مناسب، شانس بالایی برای کاریابی و اخذ اقامت آلمان خواهند داشت. همه این عوامل سبب گشته است که افراد زیادی آلمان را برای افزایش سطح علمی خود و سپس ورود به بازار کار اروپا انتخاب نمایند. با ادامه این نوشتار همراه شوید و هر آنچه را که برای تحصیل در کشور آلمان نیاز دارید بیاموزید.

در تصویر زیر اطلاعات عمومی در خصوص کشور آلمان ارائه شده است.

تحصیل در دانشگاه های آلمان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر می باشد. متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های آلمان می توانند از طریق سه دسته دانشگاه ها، موسسات علمی کاربردی و کالج هنر، فیلم و موسیقی، اقدام نمایند. کشور آلمان نیز همانند اکثر کشورهای جهان دارای دو نوع دانشگاه دولتی و خصوصی می باشد، البته اکثر دانشگاه های آلمان را دانشگاه های دولتی تشکیل می دهد. هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان متناسب با نوع آن می باشد و هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی بسیار کمتر از دانشگاه های خصوصی می باشد. بسیاری از دانشگاه های خصوصی فنی حرفه ای هستند که توسط دولت به رسمیت شناخته شده اند. البته دانشگاه های فنی حرفه ای هزینه تحصیلی نسبتا بالایی دارند به همین دلیل بسیاری از دانشجویان تمایل به تحصیل در دانشگاه های فدرال دارند.

  • ترم های تحصیلی در آلمان

    سال و ترم های تحصیلی در آلمان شامل دو ترم می باشد:

    ترم زمستانی از 1 اکتبر تا 31 مارس (شروع رسمی کلاس ها از اواسط اکتبر تا اواسط فوریه، یعنی چهار ماه).

    ترم تابستان از 1 آوریل تا 30 سپتامبر (شروع رسمی کلاس ها از اواسط آوریل تا اواسط ژوئیه، یعنی سه ماه).

    تعطیلات ترم در آگوست، سپتامبر و مارس برای دوره های کارآموزی، تحصیل خصوصی و امتحانات در نظر گرفته شده است.

    پذیرش در اکثر رشته های تحصیلی فقط در ترم زمستانی امکان پذیر است. در نتیجه، جلسات راهنمایی قبل از ترم زمستانی بیشتر از ابتدای ترم تابستانی ارائه می شود.

دوره زبان آلمانی در کشور آلمان

برای ورود در دانشگاه های دولتی آلمان باید در آزمون ورودی این دانشگاه ها پذیرفته شوید. البته در صورتی که در کنکور ایران در دانشگاه دولتی قبول شوید، نیازی به شرکت در آزمون در آلمان نیست. با این حال برای رشته های خاصی مانند پزشکی قبولی در آزمون ورودی الزامی است و به واسطه قبولی در کنکور ایران نمی توانید پذیرش بگیرید. اکثر رشته های رایگان به زبان آلمانی ارائه می شوند و تعداد بسیار کمی برنامه انگلیسی رایگان وجود دارد، بنابراین از دیگر الزامات تحصیل رایگان در کشور آلمان ارائه مدرک زبان آلمانی است. برای پذیرش در دانشگاه های دولتی و تقریبا رایگان آلمان، علاوه بر شرایط ذکر شده باید مدرک زبان آلمانی C1 نیز ارائه دهید. بهترین راه برای افرادی که تمایل به تحصیل در این دانشگاه ها دارند این است که در دوره ی زبان آلمانی در این کشور شرکت کنند و سطح زبان خود را به C1 برسانند. برای پذیرش در دوره زبان باید مدرکA2 یا B1 آلمانی ارائه دهید. پس از گذراندن دوره زبان آلمانی با توجه به رشته ای که تصمیم به تحصیل در آن دارید، می توانید در دوره های فاندیشن مربوط به آن شرکت کنید. البته در رشته پزشکی برای ورود به دوره های زبان آلمانی در آلمان و دوره های فاندیشن نیاز به معدل دیپلم 20 می باشد. این دوره ها در دانشگاه های آلمان برگزار می شود و شما را برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها آماده می کند. هزینه دوره زبان آلمانی در آلمان بین 5،000 تا 10،000 یورو می باشد. در واقع همزمان با اخذ پذیرش برای تحصیل در دانشگاه، پذیرشی جهت تحصیل زبان آلمانی در کالج نیز به متقاضی داده می شود و بلافاصله پس از رسیدن سطح زبان به نمره قابل قبولی می توانید تحصیل خود را در دانشگاه آغاز کنید.

مدرک لازم برای پذیرش در دوره زبانمدرکA2 یا B1 آلمانی
معدل لازم برای دوره های فاندیشنمعدل دیپلم 20
هزینه دوره زبان آلمانی در آلمان5،000 تا 10،000 یورو
مدرک زبان لازم برای پذیرش در دانشگاه های دولتیمدرک زبان آلمانی C1

 

تحصیل در کالج های آلمان

دوره کالج که با نام Studienkollegs نیز شناخته می شود برای آن دسته از متقاضیان بین المللی که به طور مستقیم نمی توانند وارد دانشگاه های آلمان شود، ایجاد شده است در واقع متقاضیان بین المللی با توجه به مدرک دیپلمی که اخذ نموده اند، مجبور هستند در این دوره کالج تحصیل کنند تا واجد شرایط تحصیل کارشناسی در آلمان بشوند. به عنوان مثال ایرانیان دیپلم خود را در طی 12 سال اخذ می کنند در صورتی که دیپلم در آلمان در مدت 13 سال اخذ می شود پس متقاضیان ایرانی می بایست برای تحصیل در دانشگاه های آلمان در دوره یک ساله کالج شرکت نمایند. دو نوع کالج دولتی و خصوصی در آلمان برای متقاضیان وجود دارد که هزینه تحصیل در کالج دولتی برای متقاضیان رایگان می باشد. برای تحصیل در کالج هایی که به زبان آلمانی تدریس می کنند، متقاضیان می بایست حداقل مدرک زبان آلمانی B1 را ارائه دهند و برای دوره هایی که به زبان انگلیسی برگذار می شوند ارائه مدرک آیلتس 6 یا 6.5 لازم می باشد. متقاضیان با شرکت در دوره های کالج علاوه بر اینکه سطح زبان خود را ارتقا می دهند، یکسری دروس پایه که برای تحصیل در رشته مورد نظر الزامی است را می گذرانند. متقاضیان بین المللی متناسب با رشته تحصیلی انتخابی می توانند یکی از دوره های متفاوت T-Kurs (گروه مهندسی)، W-Kurs (گروه مدیریت)، G-Kurs (گره علوم انسانی) و M-Kurs (گروه پزشکی) را شرکت نمایند.

زمان دیپلم دیپلم در آلمان13 سال
هزینه تحصیل در کالج دولتیرایگان
دوره های تحصیلی بین المللیT-Kurs (گروه مهندسی)، W-Kurs (گروه مدیریت)، G-Kurs (گره علوم انسانی) و M-Kurs (گروه پزشکی)
مدرک زبان لازم برای پذیرش در کالجزبان آلمانی B1 مدرک آیلتس 6 یا 6.5

تحصیل در مدارس آلمان

دولت مرکزی آلمان دخالت کمی در سیستم آموزش و پروش در مدارس این کشور دارد و هر ایالت به صورت مستقل در این خصوص تصمیم گیری می کند. بنابراین نحوه آموزش در مدارس در نقاط مختلف آلمان متفاوت می باشد. به صورت مشترک مدارس آلمانی علاوه بر تدریس ریاضیات، جغرافیا، علوم، تاریخ و زبان، این فرصت را به دانش آموزان می دهند که در زمینه مهارت های عملی و فنی نیز آموزش ببینند.

کلاس های درس در مدارس دولتی در آلمان معمولاً به زبان آلمانی برگزار می شود، بنابراین مهاجرینی که فرزندان کم سن دارند، معمولاً تمایل دارند فرزند خود را در این مدارس ثبت نام کنند تا بتوانند زبان محلی را آموزش ببینند. البته مدارس دو زبانه و خصوصی نیز در آلمان وجود دارد که فرزندان بسیاری از مهاجرین در این مدارس به تحصیل می پردازند. با توجه به اینکه مدارس بین المللی دارای هزینه می باشد معمولاً والدین مدارس دو زبانه دولتی را انتخاب می کنند که شهریه ای ندارند. در این مدارس علاوه بر زبان آلمانی دروسی به زبان مادری هم ارائه می شود. آموزش در مدارس دولتی به صورت رایگان و اجباری است. و در 16 ایالت مختلف این کشور تلاش شده است سیستم با کیفیت آموزش نسبتا بالایی ارائه شود. در یک مطالعه در سال 2015، آلمان در رشته های ریاضی و تجربی رتبه 16 و در علوم انسانی رتبه 11 ام را کسب نموده است. دانش آموزان در هر مرحله از آموزش کاملا آزمایش و ارزیابی می شوند تا حداقل نمره لازم را کسب نمایند در غیر این صورت باید دوره را تکرار کنند. سیستم آموزشی مدارس در آلمان به دو قسمت آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه تقسیم می شود که شرایط تحصیل در آلمان در هر کدام از این مدارس متفاوت می باشد.

آموزش ابتدایی:

سن شروع مدرسه 6 سالگی است و تا 18 سالگی ادامه دارد. دوره ابتدایی از 6 تا 10 سالگی است اما در برخی مدارس بجای 4 سال، شش سال ادامه دارد.

آموزش متوسطه:

سیستم متوسطه بسته به هدف ادامه تحصیل به چند دسته زیر تقسیم می شوند.

  • GYMNASIUM

    دانش آموزانی که قصد دارند برای تحصیلات عالی یا دانشگاه آماده شوند، به طور معمول با سختگیری های بیشتر تحصیل می کنند. در اینجا دانش آموزان از سنین 10 تا 18 سال تحصیل می کنند که شامل دوره های 5 ام تا 13 ام آموزش است. هنگامی که آنها به سن 11 رسیدند، دوره آمادگی برای آنها در نظر گرفته شده که یک سطح آمادگی دو ساله برای امتحانات نهایی آنها است. ( Abiturیا Abi )دانش آموزان واجد شرایط بعد از فارغ التحصیلی می توانند به دانشگاه وارد شوند یا می توانند برای تحصیل دروس خاص در سطح پیشرفته تر انتخاب کنند. (Leistungskurse)

  • REALSCHULE

    تحصیل Realschule ترین شکل رایج آموزش متوسطه در آلمان است. یک محیط بسیار آکادمیک با طیف وسیعی از موضوعات از جمله یک تا دو زبان خارجی ارائه می دهند. موضوعات و سطح مهارت، دانشجویان را برای مشاغل سطح متوسط در مشاغل و صنعت آماده می کند. یک مدرک دیپلم Realschulabschluss ارائه می شود و به دانشجویان این امکان را می دهد تا دوره های آموزشی، مدارک فنی و حرفه ای، کارآموزی در تجارت را پشت سر بگذارند یا برای تحصیل پزشکی آماده شوند. دانش آموزان در Realschule تحصیلات خود را در سن 15 یا 16 سالگی انجام می دهند. در صورت تمایل به دانشگاه رفتن به انتقال به یک Gymnasium و امتحانات Abitur را تکمیل کنند. تحصیلات در مقطع متوسطه از سن 10 تا 15 سالگی به طور عمومی انجام می پذیرد اما همان طور که بیان شد تا 18 سالگی نیز می توانند آموزش داشته باشند.

  • HAUPTSCHULE

    این یک دوره آموزش حرفه ای برای دانش آموزان بین 10 تا 15 یا 16 سال است. این دوره برای دانش آموزانی است که در نهایت وارد یک تجارت یا کارآموزی می شوند و هدفشان کار در بخش های صنعتی است.

  • GESAMTSCHULE و مدارس مجتمع

    مدارس یکپارچه یا Gesamtschulen ناشی از قانونگذاران آموزش و پرورش است که مایل به ایجاد یک سیستم مدرسه ای هستند که نه تنها فراگیرتر بلکه بیش از یک نوع جریان آموزشی نیز ارائه می شود. در بعضی از ایالات، مدارس برنامه های درسی Hauptschule و Realschule را جمع می کنند یا دانش آموزان را با توجه به توانایی هایشان جابجا می کنند. هر سه گزینه تحصیلی: دیپلم Hauptschulabschluss، گزینه های کارآموزی یا تحصیلات بالاتر برای Abi برای آنها باز است.

تحصیل کارشناسی در آلمان

چندین نوع مختلف از موسسات آموزش عالی در کشور آلمان وجود دارد. ازجمله:

  • دانشگاه های عمومی یا Universitäten
  • دانشگاه های علوم کاربردی یا Fachhochschulen
  • کالج های فنی یا technische Hochschulen / technische Universitäten
  • کالج های آموزشی یا Pädagogische Hochschulen
  • موسسات ارائه شده به مطالعات دوگانه یا Berufsakademie
  • موسسات نیروهای مسلح فدرال
  • دانشکده های کلامی یا Theologische Hochschulen

اولین مقطع دانشگاهی در آلمان مقطع کارشناسی است که دانشجویان می توانند این مقطع را در ۶ تا ۸ ترم به پایان برسانند. پس از این مقطع دانشجویان می توانند به کار حرفه ای خود بپردازند یا برای مقطع فوق لیسانس اقدام نمایند. شرایط و مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در آلمان به گواهینامه تحصیلات دبیرستان (Hochschulzugangsberechtigung) یا معادل در کشور خود، به عنوان مثال A Level نیاز دارید. غالباً از دانشجویان بین المللی انتظار می رود قبل از حضور در محل، امتحان ورودی را پشت سر بگذرانند به خصوص اگر در کشوری زندگی کنید که صلاحیت شما توسط دانشگاه آلمان به رسمیت شناخته نشده باشد. برخی از دوره ها برای همه دانش آموزان به امتحان ورودی نیاز دارند. دانشجویان آینده نگر معمولاً باید شش ماه تا یک سال قبل از شروع ترم که در آن دوره شروع می شود، روند درخواست خود را شروع کنند. همچنین ممکن است شما نیاز به ارائه منابع و بیانیه شخصی دانشگاهی داشته باشید. اگر این دوره به زبان آلمانی تدریس می شود ، ممکن است شما نیز نیاز به اثبات صلاحیت خود در زبان آلمانی داشته باشید برای این امر می توانید در دوره های فاندیشن و دوره های زبان آلمانی در آلمان شرکت کنید و سپس برای ورود به رشته مورد نظر خود آزمون دهید البته به این نکته توجه داشته باشید که از شرایط لازم برای این امر داشتن حداقل مدرک زبان آلمانی سطح A2 یا B1 و برای رشته پزشکی داشتن معدل 20 دیپلم الزامی می باشد. بسته به دوره ای که در آن ثبت نام می کنید تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی نیز دارای اهمیت می باشد و با ارائه مدارک معتبر بین المللی می توانید مهارت خود در زبان را اثبات نمایید.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در آلمانگواهینامه تحصیلات دبیرستان
مدرک زبان آلمانیسطح A2 یا B1
شرایط الزامی رشته پزشکیداشتن معدل 20 دیپلم

دانشگاه های آلمان تنوع فراوانی در رشته های دوره کارشناسی دارند و تقریباً هر رشته دلخواهی را می توان در دانشگاه ها تحصیل کرد. محبوب ترین این رشته ها شامل موارد زیر می باشد.

  • علوم مهندسی مکانیک
  • علوم کامپیوتر
  • زیست شناسی
  • اقتصاد
  • علوم زیست محیطی

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد آلمان

بعد از اتمام مقطع کارشناسی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان امکان پذیر می باشد که بسته به توانایی علمی اشخاص حدود 2 سال طول خواهد کشید. تعداد زیادی از دوره های کارشناسی ارشد در آلمان به زبان انگلیسی ارائه می شود ولی باز هم 70 درصد از دانشگاه هایی که می توان در آن به تحصیل ارشد در آلمان مشغول شد، دولتی می باشند. آلمان از جمله کشورهایی است که از بیشترین دانشگاه ها با رنک جهانی برخوردار است و تحصیل در دانشگاه های دولتی آن تقریباً بدون نیاز به پرداخت شهریه می باشد و هزینه پرداختی به دانشگاه کمتر از 200 یورو در ترم است. همه این عوامل سبب شده است که افراد زیادی برای تحصیل ارشد در آلمان اقدام نمایند.

معمولاً برای درخواست پذیرش باید در دانشگاه انتخابی، رشته مورد نظر خود را یافته و از طریق وبسایت دانشگاه برای اپلای آلمان اقدام کنید. تاریخ مهلت ثبت درخواست در هر دانشگاه متفاوت است که در وبسایت آن ها درج می شود. توصیه می شود برای چند دانشگاه اپلای کنید تا شانس پذیرش خود را بالاتر ببرید. دانشگاه ها اغلب هزینه ای بابت بررسی درخواست شما دریافت می کنند که معمولاً کمتر از 50 یورو می باشد.

مهم ترین مدرکی که در زمان تحصیل ارشد در آلمان باید ارائه دهید مدرک کارشناسی شما می باشد که باید در آلمان دارای اعتبار باشد. سایر مدارک بسته به دانشگاه انتخابی متفاوت می باشد. در برخی از دانشگاه ها ممکن است ریزنمرات دیپلم شما نیز درخواست شود و یا یک مصاحبه یا آزمون ورودی ترتیب داده شود. در صورتی که قصد دارید در دانشگاه های دولتی تحصیل کنید باید دوره کارشناسی خود را در دانشگاه های دولتی ایران گذرانده باشید، یا در دوره فاندیشن در آلمان شرکت کنید و در آزمون ورودی پذیرفته شوید.

برای تحصیل ارشد در آلمان می بایست متناسب با نوع دانشگاهی که برای آن اقدام می کنید مدرک زبان ارائه دهید، پس از مهمترین شرایط پذیرش دانشگاه های آلمان از نوع دولتی، حداقل مدرک زبان آلمانی B1 و برای دانشگاه های خصوصی مدرک آیلتس 6.5 یا تافل با نمره حداقل 90 می باشد. شرط معدل برای تحصیل ارشد در آلمان، 15 می باشد ولی برخی از دانشگاه های آلمان معدل 13 را نیز قبول دارند. بیش از 500 دانشگاه در آلمان وجود دارد که حدود 19,000 برنامه دارند. بر اساس نوع دانشگاه ها، برنامه های تحصیلی متفاوت می باشد.
دانشگاه های تحقیقاتی: کارهای علمی و تحقیقاتی انجام می دهند.

دانشگاه های فنی: در زمینه های فناوری و مهندسی افراد متخصص را آماده می نماید.

دانشگاه های علوم کاربردی: بر روی موضوعات عملی مانند مهندسی، تجارت یا علوم اجتماعی تمرکز دارند و غالبا با سازمان های تجاری یا حرفه ایی شریک می شوند.

دانشکده های هنر، فیلم و موسیقی: آموزش های عملی تخصصی را در رشته های خلاقانه ارائه می دهند و دانشجویان برای پذیرفته شدن باید دارای صلاحیت باشند.

آلمان به دلیل داشتن موسسات تحقیقاتی مختلف که پروژه های مهم تحقیقاتی را انجام می دهند و غالبا با همکاری دانشگاه ها، مشاغل و صنعت کار می کنند. در دوره کارشناسی ارشد مدرک تحصیلی کامل متقاضی 120 واحد یا ECTS خواهد بود که 90 واحد از این دوره از دروس و امتحانات به دست می آیند و 30 واحد باقی مانده برای پایان نامه مشخص می شوند. مدارک کارشناسی ارشد به دو نوع MA (Master of Arts) یا MSc (Master of Science) تقسیم می شود همچنین دوره های ارشد ممکن است پیوسته یا ناپیوسته باشد.
در دوره پیوسته به طور مثال: بیوشیمی یا زیست شناسی می تواند از کارشناسی تا ارشد پیوسته انجام پذیرد و در دوره های ناپیوسته لازم است در مقطع بالاتر وارد بخش تخصصی تر و متفاوتی نسبت به کارشناسی شوند. در این مقطع زبان آلمانی یا انگلیسی ارائه می شود.

تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

 به طور معمول تحصیل دکترا در آلمان بین 3 تا 4 سال به طول می انجامد. برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشجویان باید ابتدا یک استاد سوپروایزر مناسب بیابند و از طریق مکاتبه نظر استاد را برای سوپروایزری تز دکترای خود جلب نمایند. مهم ترین نیازمندی برای پذیرش در مقطع دکترا ارائه مدرک فوق لیسانس معتبر در کشور آلمان می باشد. ارائه مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی نیز از دیگر الزامات اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا می باشد. تحصیل دکترا در آلمان رایگان می باشد و شما ملزم به پرداخت شهریه نمی باشید.

شرایط لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان در مقطع دکترا
برای تحصیل در مقطع دکترا در آلمان به طور کلی لازم است حداقل هشت ترم تحصیلات آکادمیک را قبل از دکترا گذرانده باشید و صلاحیت نهایی شما معادل کارشناسی ارشد آلمان باشد.
هیئت داوران در مقطع تحصیلات عالی قبلی شما نیز باید توسط دانشگاه آلمان شناخته شده باشد.
برخی دانشجویان بین المللی با استعداد اگر واجد شرایط تحصیل در مقطع دکترا با مدرک پایه لیسانس باشند، باید در امتحان ورودی شرکت کنند.
الزامات زبان را باید بر اساس نوع برنامه انتخابی برآورده نمایید. برای اینکار نیاز است مدرک IELTS یا TOFEL انگلیسی DSH یا Test DAF ارائه نمایید.
بیانیه ای از سرپرست دکترای خود ارائه نموده و قصد خود برای ادامه تحصیل را بیان نمایید.
مدارک دانشگاهی معتبر قبلی خود را ارائه نمایید.
صلاحیت تحصیل در این مقطع توسط ریاست دانشگاه آلمانی باید تایید گردد.
داوران شما باید حداقل دو استاد داشته باشند که با شما همکاری کرده اند.
هنگامی که این موارد را تهیه کردید، کمیته دپارتمان دکترا صلاحیت شما را تایید می کند.
در برخی موسسات شما لازم است مصاحبه ای داشته باشید. این مصاحبه در برخی موارد توسط استاد راهنمایی که شما انتخاب نموده اید برگزار می شود. برای دانشجویان بین المللی این مصاحبه می تواند از طریق اسکایپ برگزار شود.