شرایط مهاجرت به سوئیس و روش های مهاجرت برای شما به طور کامل شرح داده شده است. متقاضیان مهاجرت به سوئیس می توانند از روش مهاجرت کاری در صورتی که جاب آفر داشته باشند و مدرک تحصیلی با نمرات عالی و سابقه کار حرفه ای داشته باشند به سوئیس مهاجرت کنند. مهاجرت تحصیلی منجر به اقامت دائم نمی شود مگر اینکه پس از فارغ التحصیلی ویزای تحصیلی تبدیل به ویزای کاری گردد. مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به دو صورت ثبت شرکت یا پرداخت مالیات بر ارزش افزوده حاصل می شود، محدوده سنی این روش نیز بین 18 تا 55 سال می باشد.در صورت ازدواج با یک شخص سوئیسی بعد از 3 الی 5 سال می توان به اقامت این کشور دست یافت. 

در ابتدای امر انتخاب کشور سوئیس برای مهاجرت ابتدا لازم است تا با این کشور آشنا شوید. سوئیس کشوری زیبا و ثروتمند در اروپای غربی است و با اتریش، لیختن اشتاین، فرانسه، آلمان، ایتالیا هم مرز می باشد. پایتخت آن برن و دو شهر ژنو و زوریخ از نظر قدرت اقتصادی شهرت جهانی دارند. این کشور چهار زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانی را به رسمیت می شناسد. واحد پول آن فرانک سوئیس و دین اصلی مردمان آن مسیحیت است. سوئیس مقر سازمان های بین المللی همچون صلیب سرخ و سازمان تجارت جهانی است. یکی از دو دفتر اروپایی سازمان ملل نیز در شهر ژنو واقع شده است. حدود 200 سازمان بین المللی در این کشور واقع شده اند. سوئیس از نظر سیاسی کشور آرام و بی طرف شناخته شده که تا کنون وارد هیچ جنگی نشده است. مساحت این کشور 41،290 کیلومتر مربع بوده و جمعیتی بالغ بر 7.5 میلیون نفر در 26 ایالت خود جای داده است که ایالت آن کانتون نامیده می شود. این کشور ثروتمند عضو اتحادیه اروپا نیست ولی جهت داد و ستد با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) و همچنین در شنگن عضویت دارد. بانک داری و شرکت های بیمه سهم اصلی را در اقتصاد این کشور دارند. صنعت توریسم نیز جایگاه ویژه ایی در اقتصاد سوئیس دارد و کوهستان های زیبای این کشور همه ساله میزبان ورزش های برفی می باشد. دو شهر ژنو و زوریخ توریستی ترین شهرهای این کشور می باشند.

روش های اخذ اقامت سوئیس

مهاجرت به سوئیس و اخذ اقامت دائم این کشور 6 روش دارد که این روش ها به شرح زیر هستند:

اقامت سوئیس از طریق کار

اقامت سوئیس از طریق تحصیل

اقامت سوئیس از طریق سرمایه گذاری

اقامت سوئیس از طریق ازدواج

اقامت سوئیس از طریق تولد

اقامت سوئیس از طریق پناهندگی

اقامت سوئیس از طریق کار

اگر کشور سوئیس برای مهاجرت را امتخاب نموده اید بهتر است بدانید که یکی از برترین راه های مهاجرت و اخذ اقامت این کشور، مهاجرت کاری می باشد. این راه برای شهروندان اتحادیه اروپا و اتحادیه تجارت آزاد اروپا (ایسلند، نروژ و لیختن اشتاین) راحت تر است. اگر شما در حال برنامه‌ریزی برای مهاجرت و کار در سوئیس هستید، کارفرمای شما باید قبل از شروع استخدام شما رسما ًبه مقامات سوئیس اطلاع دهد. الزامات این روش بر اساس شهروندی متفاوت است. شهروندان اتحادیه اروپا با موانع کمتری برای مهاجرت به سوئیس مواجه هستند و محدودیت های کارگران خارجی را ندارند. کشورهای عضو اتحادیه هر کدام سهمی برای مهاجرت به سوئیس و ورود به این کشور و کار در آن دارند. شهروندان خارج از اتحادیه اروپا و EFTA باید مجوز کار و اجازه اقامت خود را قبل از مهاجرت به سوئیس بگیرند. مهاجرت به سوئیس برای کارگران خارجی سهمیه بندی دارد. همچنین نکته مهم این است که، کارفرمایان باید ثابت کنند برای شغل مورد نظر از سوئیس و یا اتحادیه اروپا هیچ واجد شرایطی وجود ندارد. شخص پس از دریافت پیشنهاد کار از کارفرمایی در سوئیس می تواند اقدام به اخذ ویزای کار سوئیس نماید.

سهمیه بندی جذب نیرو (مجوز B)3000 نفر
سهمیه بندی جذب نیرو کوتاه مدت (مجوز L)4500 نفر
سهمیه شاملمدیران، متخصصان و سایر نیروهای ماهر
موارد مورد نیازمدارک تحصیلی از یک دانشگاه یا موسسه عالی معتبر، سابقه کار حرفه ای

همچنین نکته مهم این است که، کارفرمایان باید ثابت کنند برای شغل مورد نظر از سوئیس و یا اتحادیه اروپا هیچ واجد شرایطی وجود ندارد. شخص پس از دریافت پیشنهاد کار از کارفرمایی در سوئیس می تواند اقدام به اخذ ویزای کار سوئیس نماید.

مجوزهای کوتاه مدت بازه زمانی 3 تا 12 ماه را شامل می شود و مجوزهای بلند مدت حداقل 12 ماه و یا نامحدود می باشد. این دوره دارای پنج سال اعتبار است و تا زمانی که رابطه کاری ادامه پیدا کند، به مدت پنج سال به طور خودکار تمدید خواهد شد. مجوز اقامت نوع C هم وجود دارد که اقامت دائم تعلق می گیرد. برای اتباع کشورهای جهان سوم که مهاجرت به سوئیس داشتند، مدت اقامت 10 ساله و برای اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا 5 سال لازم است تا بتوانند اقامت دائم دریافت نمایند. متقاضیان مهاجرت به سوئیس باید وب سایت دولتی ایالتی را بررسی کنند. الزامات درخواست ویزای کار سوئیس متفاوت است اما در بیشتر موارد کارفرمای شما باید درخواست مجوز کار از سوی دفتر امور خارجیان داشته باشد.

مجوزهای کوتاه مدتبازه زمانی 3 تا 12 ماه
مجوزهای بلند مدتحداقل 12 ماه و یا نامحدود
مجوز اقامت نوع Cاقامت دائم
مدت زمان لازم برای اخذ اقامت دائمبرای اتباع خارجی مدت اقامت 10 ساله و برای اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا 5 سال

برای مهاجرت به سوئیس و یافتن کار لازم است نرخ بیکاری این کشور را نیز بررسی نماییم. نرخ بیکاری برای سوئیس در سال اخیر 4.3 بوده است.

مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل

با توجه به نظام آموزشی ارزشمند کشور سوئیس و هزینه های پایین تحصیل در این کشور، مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل یکی از روش های آسان و مورد تقاضا برای مهاجرت می باشد. نظام آموزشی در این کشور بولونیایی است. آموزش رایگان برای شهروندان سوئیس 9 ساله و اجباری است. زبان آموزشی در این کشور چندگانه است و شامل آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانیایی است. در مدارس و دانشگاه های خصوصی و بین المللی زبان آموزشی انگلیسی است.

  • مدارس سوئیس

    تحصیل در مدارس سوئیس و آموزش اجباری به مدت نه سال طول می کشد و شامل آموزش ابتدایی و متوسطه می شود. آموزش ابتدایی به مدت چهار تا شش سال بسته به کانتون است. دوره اول آموزش متوسطه از سه تا پنج سال بسته به کانتون طول می کشد. تحصیلات دبیرستان اجباری نیست و طول دوره از سه تا چهار سال متفاوت است. دبیرستان به صورت علمی و یا فنی حرفه ایی وجود دارد. دبیرستان علمی دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه ها و آموزش معلمان مدارس آماده می نماید. مدارس متوسطه فنی و حرفه ای دانش آموزان را برای طیف گسترده ای از مشاغل فنی و حرفه ای و همچنین دانشگاه علوم کاربردی آماده می کند. مدارس بین المللی نیز وجود دارد، در جدول زیر لیست مدارس شبانه روزی و برتر سوئیس برای مهاجرت به سوئیس آورده شده است.

    هزینه 1 سال به فرانکزبان دورهمکاننام مدرسه
    130،000زبان اصلی آلمانی_انگلیسیسنت گالنINSTITUT AUF DEM ROSENBER

    83،500-50،890
    زبان اصلی آلمانی_انگلیسی گراوبوندنHOCHALPINES INSTITUT FTAN
    85،000-60،000زبان اصلی انگلیسیمونتاناBRITISH INTERNATIONAL SCHOOL
    49،660-38،380زبان اصلی فرانسویژنوLYCÉE TÖPFFER
    49،250-39،000زبان انگلیسی_فرانسویگرییرINSTITUT LA GRUYÈRE
  • دانشگاههای سوئیس

    در سوئیس، سیستم آموزش عالی در سطح دانشگاه متشکل از ده دانشگاه استانی، دو موسسه فدرال تکنولوژی و هفت دانشگاه علوم کاربردی، موسساتی که به تازگی برای آموزش و پرورش معلمان تاسیس شده و بسیاری از دانشکده های پیشرفته فنی و حرفه ای است. دانشگاه های سوئیس از نوع خصوصی فقط مطالعات تحصیلات تکمیلی را ارائه می دهند. مطالعات در پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی، شیمی و نقشه برداری باید از الزامات ملی پیروی کند و توسط دولت فدرال تنظیم شود. دوره تحصیل دانشگاه های علوم کاربردی سه تا چهار سال است. برای مهاجرت به سوئیس و تحصیل در این کشور، لازم است بدانید که، نظام آموزش در سوئیس بولونیای است و بر طبق این نظام، دوره کارشناسی سه ساله، کارشناسی ارشد دو ساله و تحصیل در مقطع دکتری در سوئیس چهار ساله می باشد. در زیر به معرفی 3 دانشگاه برتر این کشور جهت مهاجرت به سوئیس می پردازیم.

    ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology

    موسسه فدرال تکنولوژی سوئیس در حال حاضر در رتبه هفتم جهان قرار دارد و تنها دانشگاه غیر انگلیسی است که جزء 10 دانشگاه برتر اروپا است. این دانشگاه در سال 1855 تاسیس شد و پیشتاز در زمینه های علمی و فنی است که 21 برنده جایزه نوبل دارد. در رده‌بندی دانشگاه جهانی QS، دانشگاه تکنولوژی زوریخ جایگاه سوم جهان در حوزه مهندسی و فن‌آوری و علوم طبیعی می باشد. آموزش در سطح لیسانس عمدتا ً به زبان آلمانی است در حالی که اغلب دوره‌های کارشناسی‌ارشد به زبان انگلیسی است.

    Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne – EPFL

    دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان، دومین موسسه پلی‌تکنیک سوئیس است. این موسسه کمی زودتر از دانشگاه تکنولوژی زوریخ در سال ۱۸۵۳ تاسیس شد و پس از آن در جدول رده‌بندی جهانی قرار گرفت. در رده‌بندی جهانی QS  در سال 2010 در رتبه بیست و دوم قرار گرفته است. برای رشته مهندسی و فن‌آوری رتبه ۱۱ و در رشته علوم طبیعی رتبه ۱۳ است. از آنجا که لوزان در بخش فرانسوی‌ زبان سوئیس قرار دارد، بیشتر دوره‌ها به زبان فرانسه ارائه می شود، اگرچه برخی برنامه‌ها به زبان انگلیسی نیز وجود دارند.

    University of Zurich

    دانشگاه زوریخ با حدود 25،500 دانشجو، بزرگ ترین دانشگاه سوئیس است. در حال حاضر رتبه 78 جهان را دارد. این دانشگاه طیف وسیع تری از رشته های تخصصی نسبت به دو دانشگاه پلی تکنیک زوریخ و لوزان دارد و در شهر زوریخ واقع شده است.

در رابطه با مهاجرت تحصیلی یکی از موارد بسیار مهم هزینه های تحصیل است. اگر بخواهیم به طور مثال هزینه تحصیل در سوئیس را با تحصیل در آلمان مقایسه کنیم، می توان گفت هزینه های کشور سوئیس بسیار بیشتر است این در حالیست که در آلمان هزینه تحصیل تقریبا رایگان است.

مهاجرت به سوئیس از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت و اقامت سوئیس از طریق سرمایه گذاری در سوئیس امکان پذیر می باشد. مهاجرت به سوئیس به روش سرمایه گذاری مزایایی از قبیل، سفر بدون ویزا در کل اروپا، مقصد ایده آل برای بازنشستگان و خانواده های ثروتمند، فرصت سرمایه گذاری یا خرید ملک در سوئیس، انتخاب محل کانتون در سوئیس را دارد. متقاضیان مهاجرت به سوئیس از کشورهای غیر از اتحادیه اروپا می توانند اجازه اقامت سوئیس را به دو روش زیر دریافت کنند.

  • ثبت شرکت در سوئیس (برای شرکت های بزرگ دارای شخصیت حقوقی)

  • پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در سوئیس (برای بازنشستگان)

برای سرمایه گذاران، تجار و شرکت ها، تشکیل شرکت در سوئیس جهت اقامت دائم آن ایده آل است در حالی که مالیات بر ارزش افزوده سوئیس برای افراد ثروتمند یا بازنشستگان مناسب تر است. یک تبعه خارجی در سوئیس به منظور مهاجرت به سوئیس و اخذ اقامت باید با ایجاد یک شرکت، تولید شغل و فرصت‌های اقتصادی برای شهروندان محلی سوئیس داشته که در نتیجه به توسعه اقتصادی سوئیس کمک کند. رایج‌ترین اشکال ثبت شرکت در سوئیس شامل، با مسئولیت محدود و سهام خاص است. کانتون زوگ به دلیل مالیات پایین آن مطلوب ترین گزینه برای مهاجرت و ثبت شرکت در سوئیس است.

روش دیگری برای اخذ اقامت سوئیس وجود دارد که با نام های اقامت خودحمایتی سوئیس یا اقامت تمکن مالی سوئیس یا اقامت در سوئیس با پرداخت مالیات نیز شناخته می شود. شرایط این روش بر طبق جدول زیر است:

اجازه اقامت با پرداخت مالیات بر هزینه سالیانه150،000 فرانک سوئیس (حدود 170،000 دلار آمریکا)
مالیات بستگی دارد بهبسته به کانتون انتخاب شده در سوئیس (به استثنای زوریخ) امکان پذیر می باشد. این مبلغ ممکن است به 1 میلیون فرانک سوئیس یا بیشتر، بسته به کانتون انتخاب شده برسد.
مناسب برای این دسته از افرادبازنشستگان، افراد ثروتمند و یا تاجران
پروسه اخذ مهاجرت3 تا 4 ماه
الزاماتهیچ گونه شغلی در سوئیس نداشته باشید/در  10 سال اخیر اقامت این کشور را نداشته باشید
محدوده سنی18 تا 55 سال

اقامت سوئیس از طریق ازدواج

مهاجرت به سوئیس از طریق ازدواج روشی آسان در مهاجرت محسوب می شود. فردی که با یک شهروند سوئیسی ازدواج کرده است پس از 3 الی 5 سال اقامت در سوئیس بدون نیاز به آزمون زبان درصورت داشتن شرایط نام برده شده در زیر می تواند درخواست پاسپورت سوئیس را داشته باشد.

  • ادغام با شیوه زندگی سوئیس
  • رعایت قوانین سوئیس
    اثبات اینکه هیچ خطری برای امنیت داخلی یا خارجی سوئیس نداشته باشد.

 حداقل سن ازدواج برای مهاجرت به سوئیس 18 سال می باشد و لازم است هر دو طرف مجرد باشند. ازدواج باید در حضور مامور مهاجرت در شهرداری و یا اداره مهاجرت صورت پذیرد. الحاق به خانواده و مهاجرت به سوئیس از طریق ویزای پیوست نیز شرایط خاص خود را دارد و فرد تبعه سوئیس باید برای همسر خود تقاضای الحاق به خانواده داشته باشد. فرد باید شغل و درآمد کافی داشته تا بتواند علاوه بر هزینه زندگی خود، زندگی همسر و فرزند زیر 18 سال خود را نیز تامین نماید.

مهاجرت به سوئیس و اخذ تابعیت از طریق تولد

برای مهاجرت به سوئیس و اخذ تابعیت این کشور از طریق تولد، باید بدانیم که دو قانون کلی خاک و خون وجود دارد. بر طبق قانون خاک، به محض تولد کودک در خاک کشور، پاسپورت آن کشور را دریافت می نماید. در قانون خون، تابعیت کودک مرتبط با تابعیت والدین وی می باشد. مهاجرت به سوئیس از طریق تولد بر اساس قانون خون امکان پذیر است و برخلاف آمریکا، سوئیس برای متولد شدن کودکان در خاک خود تابعیت اهدا نمی کند. یک کودک به طور خودکار سوئیسی است اگر حداقل یکی از والدین آن سوئیسی باشند. کودک زن مجرد سوئیسی نیز، سوئیسی است. اگر پدر مجرد سوئیسی باشد و مادر یک خارجی، کودک می‌تواند شهروندی سوئیس را داشته باشد تا زمانی که پدر فرزند قبل از سن قانونی وی اعلام کند پدر وی می باشد. ذکر این نکته ضروری است که مهاجرت به سوئیس و اخذ پاسپورت این کشور از طریق تولد کودک برای والدین امکان پذیر نمی باشد

مهاجرت به سوئیس از طریق پناهندگی

  • موسسه ملک پور در خصوص مهاجرت به سوئیس از طریق پناهندگی هیچ گونه خدمات مشاوره ایی و یا اجرایی ارائه نکرده و این روش پرمخاطره را نفی می کند.

پناهندگی روشی پر خطر و غیرقانونی است. بر طبق کنوانسیون پناهندگی در ژنو، پناهنده شخصی است که به دلایل سیاسی، مذهبی، فکری، اجتماعی از کشور خود خارج شده و بیم این دارد در صورت برگشت به کشورش مورد خشونت قرار گرفته و جان وی در خطر باشد. با توجه به شرایط ایده آل زندگی در سوئیس از نظر رفاه اجتماعی و امنیت زندگی متقاضیان زیادی خواهان پناهندگی در سوئیس می باشند. شرایط جنگ و ناامن کشورهای مختلف در سال های اخیر موجب گردیده سیل عظیمی پناهنده وارد کشورهای اروپایی گردند و فرصت رسیدگی به درخواست ها طولانی گردد. پناهندگان تا تعیین تکلیف وضعیت خود اجازه خروج از محدوده مورد نظر را نداشته و در صورت خروج تا 10 سال اجازه برگشت به اروپا را ندارند.

هزینه های زندگی در سوئیس

یکی از نکات مهمی که در بحث مهاجرت به سوئیس باید به آن توجه نمود، هزینه زندگی است. هزینه های زندگی در سوئیس یکی از بالاترین هزینه ها در جهان است، به طوری که شهرهای زوریخ و ژنو همواره گران ترین شهرها در دنیا هستند. تصمیم بانک ملی سوئیس در تاریخ 15 ژانویه 2015 موجب شد نرخ یورو سقوط پیدا کرده و فرانک سوئیس ارزش خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد بنابراین کالاها و خدمات سوئیس گران تر از کشورهای منطقه یورو گردید. با اینکه تاثیرات مستقیم پول رایج کاهش یافته است، فرانک سوئیس در آوریل ۲۰۱۸ ارزش نمادین 1.20 یورو را بدست آورد. مطالعه بانک UBS که در ماه مه سال 2018 منتشر شد، نشان داد که زوریخ و ژنو در فهرست شهرهای پر هزینه جهان قرار دارند و پیش از اسلو، کپنهاگ و نیویورک هستند.

اجاره آپارتمان کوچک دو ‌خواببیش از ۲،۰۰۰ دلار در ماه
بیمه سلامت عمومیحداقل ۳۳۵ دلار در ماه
خوارباربه طور متوسط ۴۶۸ دلار برای یک فرد

به طور کلی، مهاجرت به سوئیس و هزینه کل مصرف خانوار در سوئیس حدودا 60 درصد بیشتر از میانگین اتحادیه اروپا است. با وجود این هزینه ها، برخی از شهرهای آن بالاترین حقوق ها را در دنیا دارند به این معنی که ساکنان زوریخ و ژنو از قدرت خرید قابل ‌توجهی برخوردار هستند و رتبه دوم و چهارم را در این شاخص که توسط UBS منتشر شده، دارند. به عنوان یک مقایسه، در حالی که یک کارگر در قاهره مصر، قبل از اینکه بتواند آخرین مدل گوشی آی فون را خریداری کند، حدود 133 روز کاری صرف خواهد کرد، یک کارگر در زوریخ فقط باید 4.7 روز صبر کند. نمودار زیر درصد هزینه های زندگی برای مهاجرت به سوئیس را نشان می دهد.

هزینه مهاجرت به سوئیس

سوئیس کشوری بسیار مهاجر پذیر است و حدود 25 درصد از جمعیت آن را افراد مهاجران تشکیل می دهند. با توجه به اینکه مسیرهای متعددی منجر به اخذ اقامت در سوئیس می شوند پس به طبع هزینه مهاجرت به سوئیس نیز متفاوت می باشد. به عنوان مثال متقاضی اخذ اقامت سوئیس از طریق تحصیل می بایست از پس هزینه های تحصیل و شهریه دانشگاه بر بیاید که میزان هزینه مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل بسته به مقطع و نوع دانشگاه متقاضی 400 الی 43 هزار یورو می باشد. متقاضی اخذ اقامت سوئیس از طریق سرمایه گذاری نیز با توجه به مسیر مهاجرتی خود می بایست 20 هزار فرانک الی 1 میلیون فرانک می باشد. پس همانطور که گفته شد هزینه مهاجرت به سوئیس متناسب با مسیر انتخابی می باشد. در کنار این میزان هزینه ها متقاضی می بایست به هزینه ویزا، هزینه تمکن مالی و هزینه های زندگی در سوئیس نیز توجه داشته باشد. در زیر به هزینه های ویزای اقامت در سوئیس اشاره شده است.

نوع ویزامیزان هزینه به دلار
هزینه ویزای شینگن سوئیسمتقاضی بالای 12 سال : 96
متقاضی بین 6 الی 12 سال : 48
متقاضی پایین 6 سال : رایگان
مجوز کار در سوئیس100
ویزای تحصیلی88
ویزای سرمایه گذاری 100

مهاجرت خانوادگی به سوئیس

اقامت و مهاجرت خانوادگی به سوئیس امکان پذیر می باشد. مهاجرت خانوادگی به سوئیس و الحاق خانواده در این کشور در صورتی امکان پذیر است که یکی از اعضای خانواده ساکن در سوئیس از حقوق لازم برای اقامت برخوردار باشد. ویزای الحاق به خانواده سوئیس (ویزای همراه) شامل همسر یا شرکای ثبت شده و فرزندان زیر 18 سال می شود. در مواردی که بتوان وابستگی را ثابت نمود می توان برای فرزندان تا سن 21 سال و والدین نیز درخواست ویزای همراه نمود. پس به طور کلی در اغلب مسیرهایی که منجر به اقامت متقاضی می شود، می توان مهاجرت خانوادگی به سوئیس را در دست اقدام قرار داد و کل خانواده با اخذ ویزای همراه، به این کشور مهاجرت نمایند.

مدارک لازم برای مهاجرت به سوئیس

همانطور که در قسمت های قبلی نیز به آن اشاره شد، مسیرهای بسیاری جهت رسیدن با اقامت در سوئیس وجود دارد که مدارک لازم برای مهاجرت به سوئیس در هر کدام از این مسیرها متفاوت می باشد. به عنوان مثال شخصی که خواهان اخذ اقامت سوئیس از طریق مسیر تحصیلی است می بایست از یک موسسه آموزشی از این کشور پذیرش داشته باشد ولی متقاضی اخذ اقامت سوئیس از طریق کاری تنها می بایست از یک کارفرمای سوئیسی جاب آفر یا پیشنهاد کار داشته باشد.

در مسیر سرمایه گذاری نیز متقاضی می بایست منبع پول خود را اثبات نماید. مدارک لازم برای مهاجرت به سوئیس از طریق ثبت اختراع تنها شامل اثبات مخترع بودن است و نیاز نیست که حتی مدرک زبان ارائه دهید. پس مدارک لازم برای مهاجرت به سوئیس در هر مسیری متفاوت می باشد اما در تمامی مسیرها نیز یکسری مدارک مشترک می باشد که در زیر به آن ها اشاره شده است.

اصل و کپی اسناد هویتی و پاسپورت

چند قطعه عکس 

مدارک تمکن و حمایت مالی

گواهی پزشکی

گواهی عدم سوء پیشینه قضایی

گواهی دارا بودن بیمه خدمات درمانی

ارائه گواهی پرداخت هزینه پردازش درخواست و ویزا

مهاجرت به سوئیس و اخذ تابعیت سوئیس

برای مهاجرت به سوئیس و اخذ اقامت و تابعیت این کشور راه های متعددی وجود دارد. تفاوت اقامت با تابعیت در این است که، در اقامت دائم شما از تمامی حقوق شهروندی مثل تحصیل رایگان، کار، سرمایه گذاری، بیمه و غیره همانند اتباع سوئیس بهره مند می شوید و تنها تفاوت آن با تابعیت و داشتن پاسپورت، منسب سیاسی و حق رای می باشد. نکته مهم برای مهاجرت به سوئیس و اخذ پاسپورت سوئیس این است که عموما سخت گیری بیشتری اعمال می شود و زمانی شما می توانید درخواست پاسپورت این کشور را داشته باشید که با شرایط این کشور منطبق شده باشید. عموما اگر شرایط زیر را داشته باشید بعد از گذشت 10 سال از مهاجرت به سوئیس و اقامت شما در این کشور، می توانید تقاضای پاسپورت این کشور را داشته باشید.

شما باید با آداب و رسوم این کشور آشنا شده باشید
به زبان این کشور در حد A2 برای مهارت نوشتاری و B1 برای صحبت کردن مسلط شوید.
به قوانین سوسیالیستی این کشور کاملا آشنا گردید
در مدت اقامت خود هیچ گونه جرمی مرتکب نشده و امنیت داخلی و خارجی این کشور را تهدید نکرده باشید.

مزایا و بدی های مهاجرت به سوئیس

سوئیس به خاطر کوه های پوشیده از برف، دریاچه های شفاف، قطارهای وقت شناس و شکلات های افسانه ای اش معروف است. این کشور زیبا با موقعیت های شغلی هیجان انگیز و استاندارد بالای زندگی، مهاجران بسیاری را شیفته خود کرده است. قطعا مانند هر مقصد دیگری، زندگی مهاجرانی که موفق به اقامت در سوئیس شده اند با فراز و نشیب هایی همراه است. در زیر به مزایا و بدی های مهاجرت به سوئیس اشاره شده است.

  • مزایا مهاجرت به سوئیس

    استانداردهای بالای مسکن

    فرهنگ فعال در فضای باز

    گزینه های بسیار عالی برای تحصیل

    بیکاری کم است

    سوئیسی ها به طور گسترده به زبان انگلیسی صحبت می شود

    مراقبت های بهداشتی فراوان و مقرون به صرفه است

    راه اندازی کسب و کار برای متقاضیان بین المللی آسان است

    باز کردن حساب بانکی ساده است

  • بدی های مهاجرت به سوئیس

    بالا بودن هزینه های زندگی

    عدم در دسترس بودن و قوانین سختگیرانه مسکن

    دوستی با مردم محلی می تواند دشوار باشد

    سازگاری با یک سیستم آموزشی جدید می تواند دشوار باشد

    مشاغل برای مهاجران محدود است

    سخت بودن زبان سوئیسی

وکیل مهاجرت به سوئیس

هنگام انتخاب کشور سوئیس برای مهاجرت، در صورت استفاده از هر کدام از روش های مهاجرتی نیاز است که از وکیل مهاجرت به سوئیس کمک بگیرید. کشور سوئیس هر ساله مورد استقبال مهاجران زیادی قرار دارد و افراد برای کار، تحصیل و غیره به این کشور مهاجرت می کنند. وکیل مهاجرت به سوئیس در روند کارهای مهاجرتی تاثیر به سزایی خواهد داشت. در بسیاری از کشورها و از جمله کشور سوئیس برای مهاجرت، سختگیری نسبتا زیادی برای مهاجران ایرانی صورت می گیرد. از این رو کمک و راهنمایی یک وکیل مهاجرت به سوئیس که تجربه بالایی دارد و نکات و موارد بسیاری در رابطه با قوانین مهاجرت سوئیس که نانوشته باشد را می داند، در روند پروسه مهاجرت کاربرد بالایی خواهد داشت. پس یک وکیل مهاجرت به سوئیس علاوه بر آشنایی به نحوه چیدن پرونده و مدارک لازم برای مهاجرت، با نحوه مصاحبه و سوالاتی که افسر پرونده از متقاضی خواهد پرسید نیز آشنایی دارد و می تواند شما را برای این امر نیز یاری رساند.
شما می توانید برای مهاجرت به سوئیس بدون وکیل مهاجرت نیز اقدام کنید اما همان طور که گفته شد حساسیت هایی در این مورد وجود دارد که ممکن است در صورت داشتن کوچک ترین ایرادی، افسر ویزا درخواست شما را رد کند و با ریجکتی ویزا رو به رو شوید. بنابراین توصیه می شود در صورت امکان از وکیل مهاجرت به سوئیس استفاده کنید تا به بهترین وجه کارهای شما صورت گیرد و با ریجکتی ویزا که عواقب جبران ناپذیری دارد درگیر نشوید. در کنار تمامی کارهایی که یک وکیل مهاجرت به سوئیس می تواند برای متقاضی در راستای اخذ ویزا انجام دهد، یک وکیل مهاجرت به سوئیس می تواند در هنگام انتخاب بهترین مسیر نیز در کنار متقاضی باشد و علاوه بر اینکه تمامی مزایا و معایب هر کدام از مسیرها را به متقاضی توضیح می دهد، می تواند برترین مسیر مهاجرتی که متناسب با شرایط متقاضی است و احتمال ریجکتی کمتری نیز به همراه دارد، ار به متقاضی معرفی کند.

دسته بندی شده در: