سرمایه گذاری در قبرس، شرایط اخذ اقامت قبرس، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در قبرس به صورت تخصصی و علمی به بحث گذاشته می شود. معمولا سوالات فراوانی در خصوص سرمایه گذاری در قبرس مطرح می شود که در این نوشتار تمامی این ابهامات مورد تحلیل قرار می گیرد. چگونه می توان برای سرمایه گذاری در قبرس اقدام کرد؟ آیا اخذ اقامت قبرس از طریق سرمایه گذاری امکان پذیر است؟ شما نیز می توانید سوالات خود را قسمت دیدگاه های همین مقاله مطرح نمایید.

قبرس در شرق دریای مدیترانه قرار گرفته است و به دو بخش قبرس شمالی و قبرس جنوبی تقسیم شده است. مساحت کشور قبرس ۲۵۱,۹ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۱۶۶,۱۴۱,۱ نفر است. قبرس جنوبی عضو اتحادیه اروپا بوده، اما قبرس شمالی در واقع بخش ترک نشین است که عضو اتحادیه اروپا و شنگن نمی باشد. بنابراین اگر قصد مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در قبرس دارید توصیه ما به شما قبرس جنوبی می باشد، که بتوانید با اخذ اقامت قبرس جنوبی از مزایای عضویت در اتحادیه اروپا است استفاده کنید. لازم به ذکر است که افراد می توانند جهت سرمایه گذاری در کشور قبرس جنوبی وام هایی 20 ساله با نرخ 3 الی 4 درصدی دریافت نمایند. بنابراین در این مقاله به جنبه های مهم سرمایه گذاری در قبرس جنوبی پرداخته می شود.

افراد با سرمایه گذاری 300 هزار یورودر تعدادی از بخش های قبرس قدر می باشند برای خود، همسر و فرزندان تا 25 سال خود اقامت این کشور را اخذ نمایند.

سرمایه گذاری در قبرس و اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در قبرس

 قبرس از روش های مختلف سرمایه گذاری نظیر خرید ملک و ثبت شرکت به سرمایه گذاران اقامت می دهد. با توجه به مبلغی که در قبرس سرمایه گذاری می کنید می توانید اقامت موقت یک ساله و یا اقامت دائم کشور قبرس را به دست آورید. در نوعی از سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در قبرس شما می توانید اقامت دائم کشور قبرس را به دست آورید. در ادامه به تفصیل به این موضوع می پردازیم. چنانچه شخص سرمایه گذار از هر یک از راه های سرمایه گذاری موفق به اخذ اقامت قبرس شود همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال و گاها تا 25 سال، نیز می توانند اقامت قبرس را به دست آوردند. در روش خرید ملک والدین متقاضی و همسرش نیز اقامت قبرس را کسب می کنند.

سرمایه گذاری در قبرس و استانداردهای سرمایه گذاری

یکی از مهم ترین نکاتی که سرمایه گذار قبل از سرمایه گذاری در قبرس باید بدان توجه داشته باشد امنیت سرمایه گذاری در این کشور است. قبرس در سال های اخیر از لحاظ اقتصادی رشد چشمگیری داشته است. همینطور اشتغال در بسیاری از بخش های اقتصادی قبرس رشد خوبی داشته، نرخ بیکاری کاهش چشمگیری به نسبت سال های قبل داشته است. با افزایش سرمایه گذاری خارجی که معمولا سرمایه گذاران غیر اروپایی هستند در بخش املاک، سطح فعالیت های اقتصادی در این زمینه رشد بالایی داشته است. این افزایش تقاضا با فعال شدن بخش های خصوصی در ساخت و ساز منجر به رونق بازار املاک در قبرس بوده است.

یکی از مهم ترین استانداردها که در زمان سرمایه گذاری باید مورد توجه قرار گیرد، فساد در سیستم قضایی آن کشور می باشد. دوری از فساد می تواند این اطمینان را ایجاد کند که قضاوت ناعادلانه ای صورت نگیرد که منجر به از دست دادن سرمایه شود.

دولت قبرس در سال های اخیر در جهت مبارزه با فساد تلاش هایی را انجام داده است که یکی از آن ها اصلاحیه قانون کیفری این کشور در سال 2012 می باشد. این قانون کنوانسیون حقوق کیفری فساد نامیده می شود. میزان فساد در کشور قبرس در سال های اخیر در نمودار زیر بررسی شده است. عدد 100 نشان دهنده عدم وجود فساد در یک کشور می باشد.

سرمایه گذاری در قبرس و شاخص های اقتصادی تأثیر گذار

لازم است پیش از تصمیم گیری در رابطه با سرمایه گذاری در قبرس، شاخص اقتصادی در این کشور مورد بررسی قرار گیرد. در سال های گذشته کشور قبرس از نظر عملکرد مالی و رشد اقتصادی شرایط بسیار خوبی داشته، اشتغال در بیشتر بخش ها در حال رشد و پیشرفت چشمگیر بوده است. نرخ ساخت و ساز نیز به شکل قابل توجهی افزایش داشته است. تمام این مسائل در مجموع باعث کاهش نرخ بیکاری در قبرس شده است. نرخ بیکاری در این کشور در نمودار زیر نمایش داده شده است.

از جمله شاخص های اقتصادی دیگر که برای سرمایه گذاری در قبرس می تواند دارای اهمیت باشد، نرخ تورم در این کشور می باشد. از این رو روند تغییرات نرخ تورم در قبرس در نمودار زیر بررسی شده است.

سرمایه گذاری در قبرس از طریق خرید ملک در قبرس

توجه نمایید که : این روش هم اکنون در دسترس نیست.

سرمایه گذاری در کشور قبرس از طریق خرید ملک از بهترین و امن ترین روش های سرمایه گذاری در این کشور می باشد. شما از از طریق خرید ملک در قبرس به ارزش 300،000 یورو، سپرده بانکی در قبرس به ارزش 30،000 یورو و اثبات تمکن مالی می توانید اقامت دائم این کشور را به دست آورید. برای خرید ملک می توانید 1 یا 2 ملک خریداری کنید که مجموعا حداقل 300 هزار یورو ارزش داشته باشند. مبلغ 30 هزار یورو باید در بانکی در قبرس سپرده شود و به مدت 3 سال بلوکه شود. برای اثبات تمکن مالی باید نشان دهید که حداقل 30 هزار یورو در سال درآمد دارید. در صورتی که متاهل هستید باید اثبات شود که به ازای همسر و هر یک از فرزندان نیز، مبلغ 5 هزار یورو در سال در آمد دارید. برای تمکن مالی مجموع درآمد شما و همسرتان در نظر گرفته می شود. در این برنامه سرمایه گذاری می توان برای والدین شما و همسرتان نیز اقامت گرفت. به ازای هر یک از والدین نیز مبلغ 8 هزار یورو در سال تمکن مالی باید نشان داد.

در این روش از ابتدا اقامت دائم قبرس را کسب می کنید، اما اجازه کار در قبرس را ندارید. همسر و فرزندان متقاضی تا سن 25 سال و والدین متقاضی و همسر نیز می توانند از این روش اقامت بگیرند. این برنامه شرط حضور ندارد و هر دو سال تنها 1 روز باید در قبرس حضور پیدا کنید. البته در صورتی که تمایل به دریافت پاسپورت قبرس دارید باید به صورت مستمر در این کشور زندگی کنید. پس از 7 سال زندگی در قبرس می توانید تابعیت این کشور و اتحادیه اروپا را به دست آورید.

مالیات های پایین.

دریافت اقامت دائم بسیار سریع

دریافت تابعیت بعد از 7 سال زندگی در قبرس

امکان دریافت پاسپورت برای تمام افراد خانواده از جمله فرزندان کمتر از 25 سال و والدین متقاضی و همسرش

عدم الزام به زندگی در قبرس برای تمام سال.

عدم الزام به اثبات دانش زبان.

معافیت از مالیات برای منابع درآمدی در هر نقطه دنیا .

عدم نیاز به ارائه مدارکی دال بر سوابق مدیریتی

به طور کلی ایرانیان با خرید ملک در قبرس جنوبی، قادر خواهند بود در همان ابتدا اقامت دائم قبرس را اخذ نمایند و با اخذ پاسپورت این کشور به تمامی کشور های حوزه اروپا و حتی آمریکا بدون نیاز به ویزا رفت و آمد نمایند. متقاضیان خرید ملک در قبرس جنوبی می توانند از وام های کم بهره اروپا نیز استفاده نمایند. نکته مثبت این عمل این است که با بررسی 10 سال گذشته وضعیت قبرس، به این نتیجه دست خواهید یافت که جریان سرمایه گذاری همواره به سود سرمایه گذار بوده است.

کشور های قبرس جنوبی و یونان، هر دو عضو اتحادیه اروپا می باشند و هزینه زندگی در این دو کشور در مقایسه با سایر کشور های اروپایی نسبتا ارزان تر می باشد. کشور یونان عضو شینگن نیز می باشد و افراد با داشتن پاسپورت این کشور قادر می باشند علاوه بر کلیه کشور های اروپایی به کلیه کشور های عضو شینگن بدون نیاز به مجوز سفر نمایند. هر دو کشور با خرید ملک در همان ابتدا به فرد، همسر فرد و فرزندان کمتر از 24 سال وی اقامت دائم اهدا می نمایند، اما خرید ملک در یونان ارزان تر از قبرس جنوبی می باشد، همچنین افراد با خرید ملک در یونان و اخذ اقامت دائم این کشور قادر می باشند برای مادر و پدر خود و مادر و پدر همسر خود نیز اقامت این کشور را اخذ نمایند. طول پروسه این امر برای هر دو کشور به صورت تقریبی کمتر از 6 ماه می باشد. همچنین افراد در صورتی که نشان دهند اوضاع مالی خوبی برخوردار می باشند و یک ملک در این دو کشور اجاره نمایند و یا در صورتی اینکه فرد فری لنسر باشد و اثبات نماید دارای شغلی غیرحضوری در کشوری دیگر می باشد که به واسطه آن از درآمد ماهانه 2500 الی 3000 یورو برخوردار می باشد می تواند اقامت این کشور ها را بدست آورند. قابل ذکر است افراد با اخذ اقامت این دو کشور قادر می باشند شانس اخذ اقامت کشورهای برتری مانند کانادا، آمریکا و… را بیشتر نموده.

سرمایه گذاری در قبرس از طریق ثبت شرکت در قبرس

سرمایه گذاری در قبرس از طریق ثبت شرکت یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری و اخذ اقامت موقت قبرس می باشد. برای ثبت شرکت در قبرس باید طرح اقتصادی ایده آل و جدیدی ارائه داد که این طرح اقتصادی می تواند در زمینه های بازرگانی و یا گردشگری باشد. یکی از محبوبترین انواع شرکت در قبرس، شرکت با مسئولیت محدود است. چنانچه شما شرکت فعالی دارید می توانید یک شعبه از شرکت خود را در قبرس راه اندازی نمایید. برای این کار شما نیاز به وکیلی خواهید داشت که به قوانین حقوقی کشور قبرس آشنایی کامل داشته باشد. سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت در قبرس حداقل ۲۵،۶۲۹ یورو می باشد.

نامی که برای شرکت انتخاب می کنید باید مورد تایید قرار بگیرید، وکیل شما در قبرس باید تاییدیه نام را اخذ نماید. آدرس شرکت باید مشخص باشد، مشخصات مالک شرکت (اطلاعات پاسپورت) به طور کامل قید شود و فرم اظهار نامه در این خصوص تکمیل شود. هزینه های ثبت شرکت پرداخت شود، که این هزینه ها شامل هزینه ارسال فرم، هزینه گواهی ثبت شرکت، هزینه تایید آدرس ثبت شده شرکت، هزینه تایید و گواهی مدیران شرکت و هزینه ثبت کردن مدارک است.

سرمایه گذاری در قبرس از طریق کارآفرینی در قبرس

کارآفرینی در قبرس یکی از راه های سرمایه گذاری در قبرس و به دست آوردن اقامت کشور قبرس است. دولت قبرس از کارآفرینانی که با نوآوری به راه اندازی کسب و کار می پردازند حمایت می کند. برای این کار شما باید یک طرح بسیار مبتکرانه ارائه نمایید که می تواند منجر به اشتغال زایی و کسب درآمد در قبرس شود. در این راستا چنان چه طرح اقتصادی فرد کارآفرین مورد تایید قرار گیرد برای وی و خانواده او که شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می شود کارت اقامت یک ساله صادر می شود که قابل تمدید است و می تواند به اقامت دائم کشور قبرس هم ختم شود. از آنجا که کشور قبرس عضو سازمان تجارت جهانی و کشورهای مشترک المنافع و همین طور صندوق بین المللی پول است، می تواند مقصد مناسبی برای سرمایه گذاران باشد. البته با توجه به این نکته بسیار مهم که کارآفرینان نخبه با ایده های بکر می توانند در کشورهای درجه یک اروپایی نظیر پرتغال و کانادا اقدام به کارآفرینی نمایند، پیشنهاد می شود قبل از اقدام به کارآفرینی حتما با وکلای متخصص این امر مشاوره نمایید.

سرمایه گذاری در قبرس از طریق خرید اوراق قرضه دولتی در قبرس

سرمایه گذاری در قبرس از طریق خرید اوراق قرضه در صورتی امکان پذیر است که، شخص حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار یورو برای خرید سهم و اوراق قرضه سرمایه گذاری کند. در سرمایه گذاری از طریق اوراق قرضه سرمایه گذار برای رسیدن به اقامت باید حداقل برای ۳ سال این سهام و اوراق قرضه را در کشور قبرس حفظ نماید. در این روش برای فرد سرمایه گذار و خانواده وی اقامت موقت صادر می شود که بعد از سال سوم تبدیل به اقامت دائم می شود.

سرمایه گذاری در قبرس و مزایای آن

در این مقاله روش های مختلف سرمایه گذاری در قبرس را مورد بررسی قراردادیم، چنانچه بیان شد خرید ملک از ساده ترین و امن ترین روش های سرمایه گذاری در قبرس است. در ادامه به مزایای سرمایه گذاری در قبرس میپردازیم.

  •  مهم ترین نکته برای هر سرمایه گذار امنیت کشور مقصد و حمایت دولت آن کشور از سرمایه گذار خارجی است که خوشبختانه قبرس با توجه به اینکه عضو سازمان تجارت جهانی و اتحادیه اروپا است، این امنیت را تضمین می نماید.

  • اقامت دایم و پاسپورت کشور قبرس از طریق سرمایه گذاری در قبرس قابل اتخاذ می باشد.

  •  نیازی به حضور و اقامت در قبرس برای اخذ اقامت قبرس و حفظ آن وجود ندارد.

  • با اخذ پاسپورت قبرس می توان به بیش از ۱۵۵ کشور دنیا بدون ویزا سفر کرد.

سرمایه گذاری در قبرس و معایب آن

سرمایه گذاری در قبرس و اخذ اقامت و تابعیت این کشور است، معایبی را نیز به همراه دارد. در ادامه برخی از این معایب عنوان شده است.

  • هر چند تنش ها بین قبرس شمالی و جنوبی اندک می باشد، با این وجود این مسئله می تواند بر زندگی در قبرس تاثیر گذار باشد.

  • با وجود اینکه قبرس جزیره ای کوچک و زیبا می باشد، جمعیت آن بیش از یک میلیون نفر است و ممکن است برای همه مناسب نباشد.

اگر علاقه مند به مهاجرت از طریق سرمایه گذاری هستید، روش های دیگری علاوه بر سرمایه گذاری در قبرس وجود دارد، که برخی از آن ها در ادامه معرفی شده است. شما می توانید سرمایه گذاری را در کشورهای درجه یک اروپایی یا کانادا و استرالیا داشته باشید و از طریق این سرمایه گذاری اقامت این کشورها را برای خود و خانواده تان اخذ نمایید. به عنوان مثال اگر علاقه مند به سرمایه گذاری از طریق خرید ملک هستید می توانید در پرتغال با خریداری ملکی به ارزش ۵۰۰ هزار یورو اقامت کشور پرتغال را به دست آورید. با اخذ اقامت هر یک از کشورهای حوزه شنگن می توانید در تمامی کشورهای حوزه شنگن و اتحادیه اروپا بدون ویزا رفت و آمد داشته باشید. در انتهای سال پنجم اقامت دائم اخذ می نمایید و چنانچه یک سال دیگر ملک را در تملک خود داشته باشید می توانید برای دریافت پاسپورت پرتغال اقدام نمایید و پس از آن می توانید ملک خریداری شده را بفروشید.

اگر علاقه مند به سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت یا کارآفرینی هستید کشور پرتغال یا کانادا می تواند مقصد بسیار مناسب تری برای شما باشد. از این طریق می توانید اقامت اروپا را برای خانواده خود مهیا نمایید. فرزندان شما می توانند در بهترین مدارس و دانشگاه های آلمان و اتریش تحصیل رایگان داشته باشند. با توجه به کیفیت زندگی و اعتبار پاسپورت و امنیت اجتماعی که این کشورها در مقایسه با قبرس دارند، شما می توانید شرایط اقامتی بهتری را برای خود و خانواده تان مهیا کنید