مهاجرت تحصیلی به آمریکا یکی از روش های جذاب مهاجرت به آمریکا برای ایرانیان است. بهترین رشته های تحصیلی در آمریکا رشته هایی نظیر مدیریت کسب و کار، مهندسی و علوم کامپیوتر هستند. هزینه تحصیل به طور حدودی میانه 15 هزار تا 25 هزار دلار می باشد. یکی از فاکتورهای مهم برای تحصیل در آمریکا داشتن میانگین معدل مناسب یعنی بالای 3 می باشد. متقاضیان کارشناسی باید سطح زبان آیلتس 6، کارشناسی ارشد 6.5 و دکتری آیلتس 7 داشته باشند. داشتن تمکن مالی نیز یکی از ضروریات مهاجرت تحصیلی به آمریکا می باشد. در صورت داشتن تمکن مالی شانس متقاضی بالاتر می رود. دانشجویان پس از تحصیل 60 روز فرصت دارند تا کار پیدا کنند در غیر این صورت باید خاک آمریکا را ترک کنند.

بورسیه تحصیلی در آمریکا

هزینه های تحصیل در آمریکا

مدرک زبان برای تحصیل در آمریکا

تمکن مالی برای تحصیل در آمریکا

جدول محتوا

شرایط مهاجرت تحصیلی به آمریکا

مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل شرایط ویژه ای نسبت به سایر کشور ها دارد. معمولا اخذ پذیرش تحصیلی از آمریکا برای ایرانیان سخت است و نیازمند دقت و مدارک کاملی از جمله مدرک تحصیلی مقطع قبلی، مدرک زبان تافل یا آیلتس و تمکن مالی است. در ادامه به بررسی تمام شرایط مهاجرت به آمریکا به طور دقیق می پردازیم.

هزینه مهاجرت تحصیلی به آمریکا

میانگین هزینه مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل بین 10 هزار دلار 25 هزار دلار آمریکا است. به طور کلی هزینه های مهاجرت تحصیلی به آمریکا شامل هزینه ویزای تحصیلی، تمکن مالی، هزینه اجاره خانه و شهریه تحصیلی در دانشگاه است.

راه های مهاجرت تحصیلی به آمریکا

راه های مهاجرت برای تحصیل در امریکا در مقاطع دبیرستان، کالج، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر است. از بهترین و پرطرفدارترین راه های مهاجرت تحصیلی به آمریکا می توان به مهاجرت در مقطع کارشناسی ارشد با بورسیه تحصیلی اشاره کرد. در ادامه به معرفی تمامی روش های مهاجرت خواهیم پرداخت.

آیا می توان برای فرزندان در مدارس آمریکا پذیرش گرفت؟

مهاجرت تحصیلی به آمریکا از طریق تحصیل در مدارس به آسانی امکان پذیر نمی باشد. مدارس ابتدایی در کشور آمریکا شامل پنج سال آموزشی از سال اول تا پنجم می باشد که در کل هر دانش آموز آمریکایی ۶ سال ابتدایی می گذراند که یک سال مهد کودک را نیز شامل می شود. شروع سال تحصیلی از ماه سپتامبر می باشد و دانش آموزان می توانند در مدارس دولتی و مدارس خصوصی این کشور تحصیل نمایند. تحصیل در مدارس آمریکا در مقطع دبستان 6 سال (1 سال مهد کودک و 5 سال تحصیل) و در مقطع متوسطه یا مقطع میانی 3 سال و در مقطع دبیرستان نیز 4 سال به طول می انجامد.

مدارس خصوصی هزینه های تحصیل بالایی را شامل می شود و البته شامل امکانات تحصیلی و آموزشی بسیار بالایی می باشد، اما مدارس دولتی برای دانش آموزان آمریکایی رایگان است و سیستم نظام آموزشی آن ها به نسبت مدارس خصوصی معمولی و نرمال می باشد. حدود 85 تا 90 درصد دانش آموزان آمریکایی در مدارس دولتی این کشور به صورت رایگان تحصیل می نمایند. دانش آموزان بین المللی به راحتی در مدارس آمریکا پذیرش نخواهند شد و معمولا دانش آموزان غیر آمریکایی نمی توانند در مدارس این کشور تحصیل نمایند مگر زمانی که به عنوان همراه با والدین خود به این کشور وارد شده باشند و والدین آن ها اقامت آمریکا را به طرق مختلف به دست آورده باشند که در این صورت فرزندان آن ها می توانند به در مدارس دولتی این کشور به تحصیل بپردازند. شما در بخش دیدگاه ها می توانید سوالات خود را در زمینه اخذ اقامت آمریکا از طریق تحصیل را مطرح کنید و در زمانی کوتاه پاسخ بگیرید.

تحصیل در کالج های آمریکا

تحصیل در کالج های آمریکا برای متقاضیان بین المللی وجود دارد. بیش از 3 هزار کالج و دانشگاه در آمریکا وجود دارد که متقاضیان بین المللی می توانند برای ادامه تحصیل در آمریکا از آن ها پذیرش دریافت کنند. متقاضیانی که تحصیل در کالج های آمریکا را انتخاب می کنند به طور کلی یکی از دو هدف زیر را دنبال می کنند:

فراگیری دانش و تخصص برای ورود مستقیم و سریع به بازار کار

کسب آمادگی لازم برای ورود به دانشگاه های آمریکا جهت تحصیل کارشناسی

کالج های متنوعی در آمریکا وجود دارد که هزینه و طول تحصیل متناسب با هدف متقاضی می باشد. به عنوان مثال طول تحصیل افرادی که جهت آمادگی ورود به دانشگاه های آمریکا، می بایست برای پیدا نمودن شرایط لازم و سطح زبان مورد نظر، به تحصیل در کالج های آمریکا بپردازند، حدود 1 سال می باشد در صورتی که متقاضیان فراگیری تخصص 2 الی 3 سال در کالج های آمریکا مشغول به تحصیل می باشند.

تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی

ممکن است مهاجرت تحصیلی به آمریکا در مقطع کارشناسی مورد تقاضای افراد باشد. دانشجویان پس از گذراندن دوازده سال تحصیل در مدارس ابتدایی و متوسطه وارد دوره کارشناسی در دانشگاه ها می شوند. بنابراین دانشجویان خارجی که مایل به ورود به دانشگاه های آمریکایی و تحصیل در آمریکا هستند باید مدرک معادل دیپلم دبیرستان را اخذ کرده باشند. دانش آموزان می توانند یا یک دوره دو ساله برای فوق دیپلم (در صورتی دیپلم 11 ساله داشته باشند) یا یک دوره ۴ ساله برای لیسانس (زمانی که دیپلم 12 ساله را داشته باشند) را انتخاب کنند، پس از آن دانشجویان الزاما تا سال دوم کالج باید یک رشته مورد نظر را انتخاب نمایند. از مدارک مهم برای پذیرش در این مقطع مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس حدود 6 می باشد. همچنین موسسه MIE شرایطی را فراهم آورده است که متقاضیان می توانند بدون مدرک زبان آیلتس یا تافل نیز از طریق دوره های زبان پذیرش تحصیلی آمریکا را بدست آورند، برای این امر لازم است که پذیرش دوره زبان نیز علاوه بر پذیرش دانشگاه اخذ شود. البته در صورت داشتن مدرک زبان لازم شانس ویزا شدن به مراتب بالاتر می باشد. معدل افرادی که زیر 16 باشد بهتر است که در ابتدا دوره فوق دیپلم 2 ساله را پذیرش بگیرند و پس از آن وارد مقطع کارشناسی شوند. دانشجویان در رشته های مدیریت، حقوق، مهندسی، علوم پایه و زیستی و رشته های علوم تربیتی و آموزشی می توانند تحصیل کنند. برای تحصیل در آمریکا، یک آزمونی قبل از ورود به مقطع کارشناسی برای دانشجویان لازم است که در زیر آن را توضیح خواهیم داد:

  • آزمون استدلالی SAT

    این آزمون برای پذیرش دوره کارشناسی دانشگاه های آمریکا مورد نیاز است. این آزمون تعیین می کند که دانشجو چگونه توانایی های خود را به کار گیرد.

  • آزمون موضوعی SAT

    این آزمون برای سنجش توانایی های دانشجویان در یک زمینه خاص و به کارگیری این دانش است.

  • آزمون SAT

    این آزمون ۴ توانایی دانشجویان را برسی می کند که شامل زبان انگلیسی، ریاضی، خواندن و علوم پایه که یک بخش اختیاری به نام نوشتار هم دارد می شود. نمره آزمون SAT آمریکا میزان آمادگی برای ورود به کالج دانشجویان را می­ آزماید.

    مهاجرت تحصیلی به آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد

    متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آمریکا می توانند برای مقطع کارشناسی ارشد نیز اقدام کنند. دانشجویان برای ورود به این مقطع مستلزم گذراندن ۱۶ سال تحصیلات رسمی هستند یعنی باید دوازده سال مدرسه ابتدایی و متوسطه و چهار سال مقطع کارشناسی را گذرانده باشند. مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا دو ساله است. دانشجویان در رشته های مختلف می توانند به اپلای آمریکا بپردازند و از دانشگاه های مختلف این کشور در این مقطع پذیرش دریافت نمایند. اما دانشجویان عموما باید یک سری آزمون های دیگر را قبل از پذیرش تحصیلی آمریکا برای مقطع کارشناسی ارشد بگذرانند که این آزمون ها به شرح زیر می باشند.

    • آزمون TOEFL و مدرک زبان انگلیسی

      دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد درایالات متحده آمریکارا دارند توانایی آنها در ۴ مهارت گوش دادن،خواندن، نوشتن و صحبت کردن ارزیابی می شود تا بتوانند مدرک زبان آیلتس حدود 6 را ارائه نمایند.

    • آزمون GRE

      دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد (تحصیلات تکمیلی) در رشته های مهندسی دارند، می بایست این آزمون را پاس کنند. این آزمون توسط موسسه ETS برگزاری می شود و برای سنجش مهارت های زبانی، استدلال کمی، تفکر انتقادی و نوشتار تحلیلی دانشجویان تنظیم شده است.

    • آزمون GMAT

      این آزمون، آزمون پذیرش رشته مدیریتی در مقطع کارشناسی ارشد است که یک آزمون استاندارد برای متقاضیان رشته MBA می باشد. این آزمون ابتدا برای استفاده موسسات و دانشگاه های آمریکا که رشته های مدیریت و تجارت را ارائه می دادند وضع شده بود اما اکنون این آزمون به عنوان معیار پذیرش دانشجویان در سطح جهانی توسط بیش از ۱۷۰۰ دانشگاه استفاده می شود.

    • آزمون LSAT

       این آزمون مختص پذیرش دانشجویان حقوق است. این یک آزمون استاندارد است که برای اخذ پذیرش دانشکده های عضو LSAC الزامی می باشد. این آزمون ۴ بار در سال برگزار می شود.

    • آزمون MCAT

      نام دیگر این آزمون، آزمون پذیرش کالج های پزشکی است. این آزمون توسط انجمن کالج های پزشکی آمریکا با همراهی دانشکده های پزشکی آمریکا برگزار می شود که بخشی از فرایند پذیرش دانشکده های پزشکی بوده است.

      تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا

      راه دیگر مهاجرت تحصیلی به آمریکا، تحصیل در مقطع دکترا در این کشور است. نکته بسیار مهم در مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل برای مقطع دکتری این است که افراد باید یک پروپوزال قوی و مدرک زبان بالا داشته باشند. معمولا برای پذیرش در این مقطع آیلتس بالای 7 مورد نیاز است. موضوع دیگر داشتن یک سوپروایزر (استاد راهنما) است که در اخذ پذیرش مقطع دکترا بسیار مهم می باشد. طول دوره تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا حدود 4 سال تا 6 سال می باشد. نکات دیگری که در پذیرش تحصیلی آمریکا در مقطع دکتری لازم است که از آن ها آگاه باشید در زیر بیان می گردد:

      مقطع دکتری در آمریکا یک مقطع پژوهشی می باشد که بالاترین اعتبار مدرک اعطایی در این کشور را دارا است. اقامت آمریکا از طریق تحصیل در مقطع دکتری و اخذ مدرک دکتری در این کشور مستلزم سه تا شش سال  تحصیل مستمر می باشد. دانشگاه های آمریکا به دو گروه ایالتی  (state school)  و خصوصی (private school) تقسیم می شوند. دانشگاه های ایالتی (دولتی) معمولا ارزانتر هستند اما این امکان وجود دارد که برای پذیرش دانشجویان خارجی محدودیت ظرفیت داشته باشند

      دانشگاه های آمریکا را می توان بر اساس اینکه مراکز تحقیقاتی هستند یا خیر به دو گروه تقسیم نمود.

      • گروه اول

        دانشگاه هایی که علاوه برتدریس مراکز تحقیقاتی هم هستند و دانشجویان دکتری را قبول می کنند.

      • گروه دوم

        دانشگاه هایی که فقط به تدریس می پردازند و دوره های تحصیلی دو ساله یا چهار ساله دارند، مدارکشان حداکثر تا مقطع لیسانس می باشد.  ایالات متحده آمریکا بیشترین پذیرش دانشجو را در ترم پائیز (سپتامبر، اکتبر) می گیرد و اکثر کمک هزینه های تحصیلی در این ترم اعطا می شود. دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در آمریکا و مهاجرت تحصیلی به آمریکا هستند می بایست آزمون های تعریف شده توسط آموزش و پرورش کشور آمریکا را پاس کنند.

      تحصیل در آمریکا با مدرک دیپلم

      از اصلی ترین شروط تحصیل در آمریکا با مدرک دیپلم باید به شرایط سنی و محدودیت آن اشاره کرد. حداقل سن برای تحصیل مقطع کاردانی یا کارشناسی در آمریکا 17 سال تا 24 سال است. محدودیت سنی برای تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد با مرک دیپلم تا 31 است.

      بهترین رشته های تحصیلی در آمریکا

      در انتخاب بهترین رشته ها برای ادامه تحصیل در آمریکا فاکتورهایی نظیر بازار کار، سن، هزینه تحصیل، مقطع تحصیلی و دانشگاه مورد نظر، تاثیر بسیاری دارند. معمولا اکثر رشته های مهندسی جزو بهترین رشته ها برای مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل هستند زیرا علاوه بر بازار کار مناسب، هزینه های تحصیلی مناسبی نیز دارند. طبق آمار قبل از رشته های مهندسی، مدیریت کسب و کار بسیار پر طرفدار می باشد و سالیانه نزدیک 200 هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل می شوند. در ادامه به تفصیل در مورد چند تا از بهترین رشته ها برای اپلای امریکا صحبت خواهیم کرد.

      • مدیریت کسب و کار (MBA)

        تعداد زیادی از دانشگاه های آمریکا در رشته بیزینس و مدیریت کسب و کار در بین دانشگاه های برتر جهان می باشند. همین امر باعث شده است که متقاضیان زیادی خواهان تحصیل در این رشته باشند و سالیانه حدود 20 درصد از دانشجویان در این رشته مشغول به تحصیل شوند. از برترین دانشگاه های مطرح در این زمینه می توان از دانشگاه هاروارد، کلمبیا و وارتون نام برد. هزینه تحصیل در این رشته 60 الی 70 هزار دلار می باشد.

      • رشته‌های مهندسی

        دومین رشته پر طرفدار که در بین بهترین رشته ها برای اپلای امریکا می باشد، رشته های مهندسی هستند. از برترین دانشگاه مهندسی در آمریکا می توان به دانشگاه MIT اشاره نمود که برترین دانشگاه در سطح جهان نیز می باشد. هزینه تحصیل در این رشته ها مقرون به صرفه است و فارغ التحصیلان این رشته ها بازار کار مناسبی پیش روی خود دارند. میزان حقوق و دستمزد در این رشته ها نیز بسیار مناسب می باشد. هزینه تحصیل در این رشته ها 0 هزار الی 60 هزار دلار می باشد.

      • علوم کامپیوتر

        رشته های علوم کامپیوتر یکی دیگر از بهترین رشته ها برای اپلای امریکا می باشند که بسیار پر تقاضا هستند. دانشجویان با تحصیل در این رشته ها با کاربرد این رشته ها و تلفیق آن ها با تکنولوژی آشنا می شوند از معروف ترین رشته های این گروه می توان به هوش مصنوعی و رباتیک اشاره نمود. در آمریکا دانشگاه های مطرحی همچون MIT، هاروارد و استنفورد در این رشته ها بسیار سرآمد هستند. هزینه تحصیل در این رشته ها 28 هزار الی 48 هزار دلار می باشد.

حداقل معدل برای تحصیل در امریکا

معدل یا میانگین نمرات (GPA)، عددی است که نشان می دهد به طور متوسط ​​چقدر در دوره تحصیلی خود نمره خوبی کسب کرده اید. به این منظور است که در طول تحصیل به شما نمره می دهند و سپس از این عدد برای ارزیابی اینکه آیا استانداردها و انتظارات تعیین شده توسط برنامه تحصیلی یا دانشگاه را برآورده می کنید استفاده می شود. سیستم محاسبه معدل در آمریکا با ایران متفاوت است و در آمریکا معدل در بازه 0 الی 4 محاسبه می شود و به صورت زیر می باشد:

نمره 4 در GPA آمریکا: 16 الی 20

نمره 3 در GPA آمریکا: 14 الی 15.99

نمره 2 در GPA آمریکا: 12 الی 13.99

نمره 1 در GPA آمریکا: 10 الی 11.99

نمره 0 در GPA آمریکا: نمره زیر 10

برای محاسبه معدل خود در سیستم آمریکایی می بایست به صورت بالا نمرات خود را به دست آورده و نمره هر درس را در ضریب خودش ضرب نمایید و در نهایت مجموع نمره به دست آمده را بر مجموع ضرایب تقسیم کنید. حال که معدل خود را به سیستم آمریکایی محاسبه نمودید باید ببینید با این معدل می توانید از دانشگاه های این کشور پذیرش بگیرید یا خیر.

حداقل معدل برای تحصیل در امریکا بستگی به مدارس، دانشگاه یا کالجی دارد که می خواهید در آن درخواست دهید. موسسات آموزشی برتر ممکن است متقاضیان را ملزم به داشتن معدل 3.5 یا حتی بالاتر کنند. البته، موسسات آموزشی نیز وجود دارند که شرایط پذیرش کمتری دارند و حداقل معدل برای تحصیل در امریکا برای این نوع موسسات آموزشی در حدود معدل 2.5 یا گاهی حتی 2.0 می باشد. در بسیاری از دانشگاه ها و کالج ها در صورت داشتن حداقل معدل برای تحصیل در امریکا تنها می توانید پذیرش بگیرید ولی این معدل میزان برخورداری شما از برنامه های کمک مالی، بورسیه تحصیلی و سایر حمایت ها را تعیین می کند که در اغلب موارد با توجه به رقابتی بودن این موارد احتمالا حمایت مالی را از دست بدهید. به طور کلی حداقل معدل برای تحصیل در امریکا معمولاً معدل 3.0 الی 3.5 در بسیاری از دبیرستان ها، کالج ها و دانشگاه ها تعیین می شود و این معدل به اندازه کافی خوب در نظر گرفته می شود.

شرایط سنی تحصیل در آمریکا

در مهاجرت تحصیلی به آمریکا، گپ تحصیلی و شرایط سنی از اهمیت زیادی برخوردار اند. به طور کلی از شرایط سنی تحصیل در آمریکا به موارد زیر می توان اشاره کرد:

مقطع تحصیلیمحدودیت سنی
شرایط سنی تحصیل در مدارس آمریکا4 الی 18 سالگی
شرایط سنی تحصیل کارشناسی در آمریکا25 سالگی
شرایط سنی تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا32 سالگی
شرایط سنی تحصیل دکترا در آمریکا40 سالگی

بورسیه تحصیلی در آمریکا

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آمریکا در بسیاری از موارد ممکن است به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی باشند. اما دریافت بورسیه تحصیلی همانند مقطع دکترا مستلزم شرایط خیلی خاصی از جمله مدرک زبان با نمره بالا، سطح نمرات خیلی بالا، معدل بالا، پروپوزال قوی، مقالات ISI، توصیه نامه استاد و داشتن سوپروایز (استاد راهنما) می باشد. کشور آمریکا در مقاطع مختلف تحصیلی ممکن است کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه ارائه نماید. در مقطع لیسانس افراد باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با نمرات بالا و معدل بالا و مدرک زبان تافل یا آیلتس را ارائه نمایند و از نظر فاصله تحصیلی نیز، سن و فاصله تحصیلی بالایی نداشته باشند. در این صورت می توانند پس از اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آمریکا، درخواست کمک هزینه تحصیلی نیز درخواست دهند. در مقطع فوق لیسانس و دکترا نیز افراد در رشته های مدیریت باید GMAT و در رشته های مهندسی باید GRE با رتبه حداقل 70 و در رشته حقوق نیز باید بتوانند LSAT را ارائه نمایند. در حال حاضر دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا بسیار شرایط سخت و دشواری دارد اما اگر دانشجویان بتوانند مدارک فوق را ارائه دهند شانس اقدام خود را می توانند امتحان کنند.

هزینه تحصیل در آمریکا

هزینه تحصیل و زندگی در آمریکا، از مهمترین مسائلی است که می بایست در مهاجرت تحصیلی به آن توجه نمود. هزینه تحصیل در کشور آمریکا در مهاجرت تحصیلی به آمریکا بنا بر نوع دانشگاه متفاوت می باشد. تحصیل در دانشگاه های خصوصی و غیر انتفاعی حدودا ۶۰،۰۰۰ دلار می باشد که این هزینه بسیار گران است و دانشجویانی که می خواهند هزینه تحصیلشان مقرون به صرفه تر باشه می توانند برای تحصیل، دانشگاه های ایالتی یا دولتی را انتخاب کنند که هزینه تحصیل در این دانشگاه ها برای دانشجویانی که مقیم آمریکا هستند حدود ۹۱۳۹ دلار و برای دانشجویان دیگر هزینه ها متفاوت تر می باشد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین المللی حدود 15،000 تا 22،000 هزار دلار آمریکا، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین المللی در حدود 18،000 تا 25،000 هزار دلار آمریکا، هزینه تحصیل در مقطع دکترا برای دانشجویان بین المللی در حدود 18،000 تا 25،000 هزار دلار آمریکا و هزینه های تحصیل در رشته های پزشکی حدود 35،000 تا 50،000 هزار دلار آمریکا خواهد بود. در ادامه به بررسی هزینه های زندگی در آمریکا می پردازیم، هزینه های زندگی در کشور آمریکا حدود 73 درصد از هزینه های زندگی در ایران بالاتر است، همچنین هزینه های اجاره در ایالات متحده آمریکا حدود 183 درصد از اجاره در ایران بالاتر است.

شرایط تحصیل رایگان در آمریکا

تنها راه برای تحصیل رایگان در آمریکا دریافت بورسیه تحصیلی و اپلای به صورت فول فاند است. در این صورت به دانشجو در طول دوره ی تحصیل مبلغی به عنوان حقوق پرداخت می شود. در مقاله تحصیل رایگان در آمریکا در اینباره بیشتر می توانید بخوانید.

هزینه زندگی دانشجویی در آمریکا چقدر است؟

در ادامه به بررسی هزینه های زندگی در آمریکا می پردازیم، هزینه های زندگی در کشور آمریکا حدود 73 درصد از هزینه های زندگی در ایران بالاتر است، همچنین هزینه های اجاره در ایالات متحده آمریکا حدود 183 درصد از اجاره در ایران بالاتر است.

ایالات و شهرهای آمریکاهزینه های زندگی به صورت سالیانه
بوستون (ماساچوست) میامی ( فلوریدا)حدود 20 تا 25 هزار دلار
آتلانتاحدود 18 تا 20 هزار دلار
فیلادلفیا20 تا 22 هزار دلار
واشنگتن دی سی و نیویورک22 تا 30 هزار دلار
لس آنجلس  (کالیفرنیا)22 تا 30 هزار دلار
سانفرانسیسکو20 تا 26 هزار دلار
سیاتل (واشنگتن)23 تا 26 هزار دلار
شیکاگو16 تا 22 هزار دلار
اوهایو18 تا 23 هزار دلار
دیترویت (میشیگان)19 تا 22 هزار دلار
دالاس (تگزاس)20 تا 24 هزار دلار

آیا می توان هنگام تحصیل در آمریکا کار دانشجویی داشت؟

در مهاجرت تحصیلی به آمریکا نکته مهم مورد نظر برای دانشجویان، کار ضمن تحصیل در آمریکا است. دانشجویان در این کشور می توانند هم در داخل دانشگاه و هم در خارج از دانشگاه به کار دانشجویی مشغول شوند. برای کار داخل دانشگاه نیازی به اخذ اجازه از اداره مهاجرت آمریکا نیست، اما زمانی بخواهند که در خارج از دانشگاه کار دانشجویی انجام دهند باید از اداره مهاجرت آمریکا اجازه کار را دریافت نمایند. طبق قانونی مشابهی که در تمام کشورها وجود دارد، به این صورت که دانشجویان در مقطع لیسانس حدود 10 ساعت در هفته اجازه دارند که کار دانشجویی انجام بدهند، در مقطع فوق لیسانس نیز حدود 20 ساعت اجازه کار پاره وقت دانشجویی دارند، برای مقطع دکترا نیز تا حدود 30 ساعت در هفته اجازه دارند که به صورت پاره وقت کار کنند. افراد می توانند از طریق سایت های کاریابی این کشور یک کار مناسب را پیدا نمایند.

برای اخذ ویزای همراه دانشجویی در آمریکا چه الزاماتی وجود دارد؟

در مهاجرت تحصیلی به آمریکا بحث اخذ ویزای تحصیلی آمریکا برای همراه نیز برای متقاضیان مطرح است. دانشجویانی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی شده اند، می توانند برای همراهان خود که شامل همسر و فرزندان زیر 21 سال می شود نیز اقدام نمایند، اما اخذ ویزای همراه برای فرزندان بالای 21 سال که مجرد می باشند به مدت زمان طولانی (شاید بیش از 6 ماه) نیاز است، همچنین افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند بر خلاف افرادی که شهروندی آمریکا را دارند به مدت زمان بیشتری برای الحاق و اخذ ویزای همراه خود احتیاج دارند. به این معنی که افرادی که تابعیت و شهروندی کشور آمریکا را دارند زودتر می توانند برای الحاق همراهان خود به نتیجه برسند.
نکته بسیار مهم دیگر در خصوص اخذ ویزای همراه این است که اگر متقاضیان دارای بیماری سخت و لاعلاج و یا دارای سابقه کیفری جنایی باشد، ویزای همراه برای آن ها صادر نمی گردد. همچنین شخص اصلی اگر بتواند ساپورت مالی مناسبی را برای حمایت همراهان خود در کشور آمریکا نشان دهد و نشان دهد که برای گذران زندگی و هزینه های زندگی به دولت آمریکا هیچ گونه احتیاجی ندارد، در این صورت شانس اخذ ویزای همراه برای آن ها ازایش می یابد.

بهترین دانشگاههای آمریکا برای ایرانیان

در خصوص مهاجرت تحصیلی به آمریکا می توان بیان نمود که این کشور دارای دانشگاه های برتری در سطح دنیا می باشد که متقاضیان و نخبگان زیادی برای تحصیل در این دانشگاه ها اقدام می نمایند. لازم به ذکر است افرادی که از بهترین دانشگاه های آمریکا فارغ التحصیل می شوند می توانند در مشاغل گوناگون پردرآمد استخدام شده و وارد بازار کار مناسب شوند و درآمد بالایی داشته باشند. دانشگاه های ایالتی و غیر ایالتی بساری در آمریکا وجود دارند که در سطح دنیا و بین الملل نیز دارای بهترین رنکینگ و رتبه ها می باشند. در زیر به معرفی برخی از دانشگاه های آمریکا می پردازیم. این مطلب توسط موسسه ملک پور تهیه و گردآوری شده است و هرگونه کپی برداری از آن شرعا و قانونا مجاز نمی باشد.

نام دانشگاه هادرباره دانشگاه ها 
دانشگاه هارواردHarvard universityاین دانشگاه در سال 1636 در ایالت ماساچوست و شهر کمبریج ساخته شد. دانشگاه هاروارد اولین دانشگاه آموزشی خصوصی در کشور آمریکا بود. همچنین همیشه در سطح بین المللی در رتبه 10 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.
 دانشگاه استنفورد آمریکا  (Stanford University)دانشگاه استنفورد در ایالت کالیفرنیا در حوالی شهر سانفرانسیسکو ساخته شده است که در رتبه 10 دانشگاه برتر دنیا و جزء سومین دانشگاه ثروتمند دنیا می باشد.
 دانشگاه ام آی تی (Massachusetts Institute of Technology)دانشگاه ام آی تی در ایالت ماساچوست در شهر کمبریج در سال 1861 ساخته شد که دارای دانشکده ها و کالج های مختلفی می باشد و رشت های مختلفی در این دانشگاه تدریس می شود.
دانشگاه کلمبیا (Columbia University)این دانشگاه در ایالت نیویوک و در شهر نیویورک قرار دارد که در رشته های مختلف پزشکی و مهندسی و هنر و رشته حقوق دانشجو می پذیرد. این دانشگاه پنجمین دانشگاه قدیمی آمریکا محسوب می شود.
 دانشگاه برکلی (University of California, Berkeley )دانشگاه برکلی در شهر برکلی و در ایالت کالیفرنیا قرار دارد که سال 1868 ساخته شد. این دانشگاه بورسیه های تحصیلی بسیاری را ارائه می نماید.
دانشگاه شیکاگو (University of Chicago)این دانشگاه در شهر شیکاگو و در ایالت ایلینویز در سال 1890 ساخته شد. این دانشگاه نیز در لیست دانشگاه های برتر آمریکا قرار دارد.
 دانشگاه پرینستون (Princeton University  )این دانشگاه در ایالت نیوجرسی و در شهر پرینستون در سال 1746 ساخته شد. در ابتدا یک کالج بود که پس از آن با ایجاد دانشکده های مختلفی به یک دانشگاه بزرگ تغییر عنوان پیدا کرد.
دانشگاه کرنل (Cornell University )این دانشگاه در ایالت نیویورک و در شهر ایتاکا در سال 1865 ساخته شد. این دانشگاه نیز در رشته های مختلف و زیادی از سراسر دنیا دانشجو می پذیرد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

در مهاجرت تحصیلی به آمریکا مدارک خاصی مورد نیاز است که در ادامه این مقاله به این مدارک اشاره می کنیم. برای مقطع کارشناسی متقاضیان دوره لیسانس لازم است که ریز نمرات دوره دبیرستان و نمرات آزمون زبان انگلیسی را ارائه دهد. انگیزه نامه، توصیه نامه برای تحصیلات تکمیلی، متقاضیان باید مدرکی که نشان دهنده سوابق تحصیلی فرد باشد از جمله ریز نمرات تحصیلات کارشناسی و نمرات دوره دبیرستان را می بایست ارائه دهند. در ابتدا در خصوص انواع ویزاهای تحصیلی آمریکا توضیحاتی ارائه می دهیم.

  • ویزای F1

    معروف ترین ویزای دانشجویی در کشور  آمریکا ویزای F1 است. دانشجویان متقاضی تحصیل در کالج و دانشگاه های آمریکا باید برای دریافت این ویزا اقدام کنند. دانشجویان خارجی می توانند برای  همسر و فرزند زیر ۲۱ سال خود نیز درخواست ویزای (F2) دهند. این نوع ویزا اصولا برای دوره های تحصیلی طولانی مدت بیش از ۶ ماه می باشد. دوره های تحصیلی کوتاه مدت موقت، متناسب با محل دعوت کننده و نوع دوره تحصیلی شامل ویزای B1 می شوند. متقاضیان برای دریافت این ویزا میبایست پس از دریافت I-20 فرم DS-160  را تکمیل نمایند.

  • ویزای M1

    شرایط کلی ویزای M1 مانند ویزای F1 است، اما تنها تفاوتی که با ویزای M1 دارد این است که فقط برخی از رشته های خاص فنی حرفه ای را شامل می شود.  دانشجویان متقاضی این ویزا نیز می توانند همسر و فرزند زیر ۲۱ سال خود رابا تقاضای ویزای M2 به همراه خود به کشور آمریکا بیاورند. برای این نوع ویزا نیز باید فرم DS-160 تکمیل شود.

  • ویزای J1

    این نوع ویزا به ویزای فرصت مطالعاتی مشهور است، مخصوص متقاضیانی می باشد که برای تحقیق و یا تدریس در دانشگاه ها وارد آمریکا می شوند. مدت اعتبار این ویزا براساس طول مدت دوره در آمریکا متغیر است اما طبق قانون آمریکا فرد متقاضی باید پس از دو سال خاک آمریکا را ترک کند و دوباره برای ورود به کشور آمریکا مجددا اقدام کند. فرد متقاضی می تواند همسر و فرزند زیر ۲۱ سال خود را با درخواست ویزای  J2 وارد کشور آمریکا کند. برای این نوع ویزا نیز همانند تمامی ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا، می بایست فرم DS-160 پر شود. در تمامی این ویزا ها فرد باید تمکن مالی خود را نشان دهد و ثابت کند که قصد بازگشت به کشور خود را پس از دوره تحصیلی دارد. در حالی که آمریکا به متقاضیانی که مدرک زبان انگلیسی ندارند پذیرش مخصوص به دوره زبان انگلیسی را ارائه می دهد، اما سفارت آمریکا سخت گیری بیشتری درخصوص دادن ویزا به متقاضیانی که مدرک انگلیسی ندارند دارد.

مهم ترین مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در آمریکا و اخذ ویزای دانشجویی این کشور، به شرح زیر است.

  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه آن ها
  • ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل مورد نیاز برای هر مقطع تحصیلی
  • ارائه تمام صفحات پاسپورت متقاضی
  • ارائه رزومه انگلیسی
  • ارائه توصیه نامه اساتید

    حداقل 3 توصیه نامه برای مقطع فوق لیسانس و حداقل4 توصیه نامه برای مقطع دکترا

  • ارائه انگیزه نامه قوی تحصیلی
  • ارائه تاییدیه مقالات داخلی و ISI برای مقطع فوق لیسانس و دکترا
  • ارائه پروپوزال تحقیقاتی قوی در رشته انتخابی
  • ارائه تمکن مالی مناسب
  • ارائه نامه پذیرش دانشگاه و ارائه پذیرش اساتید دانشگاه های مورد نظر در مقطع فوق لیسانس و دکترا
  • ارائه عدم سوء پیشینه و ارائه گواهی نامه سلامت
  • ارائه اجاره نامه و بیمه نامه

شانس گرفتن ویزای تحصیلی امریکا

برای تحصیل در امریکا و اخذ ویزای این کشور فرآیندی طولانی پیش رو خواهید داشت. در صورتی که قصد داشته باشید به عنوان یک دانشجوی بین المللی در امریکا به ادامه تحصیل بپردازید، جهت افزایش شانس گرفتن ویزای تحصیلی امریکا توصیه می شود بین 3 تا 6 ماه قبل از شروع دوره تحصیلی خود که در هر مقطع و رشته ای باشد برای اخذ ویزا اقدام کنید. برای گرفتن ویزای دانشجویی مراحل مختلفی وجود دارد، سفارت خانه ها و کنسولگری ها هر کدام در انجام این مراحل متفاوت هستند، بنابراین لازم است به طور کامل از دستورالعمل ها و موارد لازم کنسولگری که کار ویزای شما را انجام می دهد، آگاه باشید. شانس گرفتن ویزای تحصیلی امریکا در صورتی برای شما بیشتر است که چند ماه قبل از اینکه دوره خود را شروع کنید الزامات و شرایط پذیرش دانشگاه انتخابی را بدانید و در جهت تهیه آنها تلاش کنید همچنین دستورات لازم کنسولگری و شرایط مورد نیاز برای اخذ ویزای را به درستی برآورده کنید.

در چند سال اخیر دولت امریکا برای صدور ویزا سختگیری های زیادی را اعمال کرده است. از مهم ترین مواردی که هنگام اخذ ویزای دانشجویی این کشور مورد نظر است، اثبات تمکن مالی برای تحصیل در این کشور و اثبات اینکه پس از پایان تحصیل به وطن خود باز خواهید گشت. با داشتن مدارک لازم و اثبات آن ها در کنسولگری شانس گرفتن ویزای دانشجویی را افزایش خواهد داد. در صورت فراهم کردن شرایط لازم و انجام دستورالعمل ها شانس گرفتن ویزا برای شما بیشتر می باشد.

مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

هنگامی که تصمیم بسیار مهمی را در مورد محل تحصیل در ایالات متحده گرفتید، گام بعدی دریافت ویزای خود است. سه نوع اصلی ویزا برای انتخاب وجود دارد که هر کدام شرایط ویزای دانشجویی خود را دارند و به طبع مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی آمریکا در آن ها متفاوت می باشد. حال ممکن است برای متقاضیان سوال باشد که چه مدت طول می کشد تا ویزای دانشجویی صادر شود. مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی آمریکا بین 3 تا 8 ماه و یا بیشتر از هشت ماه می باشد. در برخی موارد ممکن است به دلیل طولانی شدن مدت زمان اخذ ویزا، موقعیت تحصیلی، زمان پذیرش و ثبت نام در دانشگاه از بین برود به همین دلیل توصیه می شود نکاتی را مد نظر داشته باشید.

مدت زمانی را برای صدور ویزا و اقدام به حضور در دانشگاه در نظر بگیرید. ویزای نوع F و M برای دانشجویان جدید 120 روز قبل از شروع دوره تحصیلی صادر می شود. شما باید به مدت 30 روز قبل از شروع دوره خود در امریکا باشید. بنابراین زمان زیادی خواهید داشت و در اولین فرصت برای گرفتن ویزا اقدام کنید. زمان انتظار برای ویزای شما بین کشورها بسیار متفاوت است، بسته به مورد می توانید آن را در 3 روز یا 3 ماه دریافت کنید. بنابراین مطمئن شوید که میانگین زمان انتظار ویزا برای سفارت یا کنسولگری در منطقه خود را بررسی کرده اید. همچنین زمان صدور ویزای تحصیلی برای دانشجویان در حال تحصیل، تا زمانی که در مرکز آموزشی خود مشغول به تحصیل هستند و مورد تایید SEVP می باشد، در هر زمان که لازم باشد صادر می شود.

همچنین شما می توانید برای کوتاه شدن مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی و ارائه به موقع و درست مدارک درخواست از یک وکیل حرفه ای مهاجرتی کمک بگیرید. وکیل مهاجرتی شما را در پروسه اخذ ویزا، مراحل اداری و غیره راهنمایی می کند و با داشتن تجربه کافی در این زمینه باعث سریع پیش رفتن مراحل خواهد کرد.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در امریکا

مدرک زبان برای تحصیل در آمریکا یکی از موارد مهمی است که هنگام تحصیل در این کشور باید به آن پرداخت. زبان تحصیل در دانشگاه های امریکا، انگلیسی می باشد و با توجه به مقطع تحصیلی متقاضیان باید نمرات لازم را در دوره های تافل یا آیلتس کسب کرده باشند. دانشگاه ها و کالج‌های ایالات متحده از شما می‌خواهند قبل از پذیرش در یک برنامه آزمون مهارت زبان انگلیسی شرکت کنید. تقریباً همه مؤسسات نیاز دارند که این آزمون، آزمون زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (TOEFL) باشد. تعداد کمی ممکن است نمرات سایر امتحانات مانند آیلتس را بپذیرند یا آزمون های خود را اجرا کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در آمریکا، صفحه و سایت دانشگاه مربوطه را بررسی کنید یا با دفتر پذیرش دانشگاه تماس بگیرید. مانند بسیاری از زمینه های آموزشی ایالات متحده، هر موسسه استاندارد پذیرش زبان انگلیسی خود را تعیین می کند. برخی از موسسات ممکن است پذیرش مشروط اعطا کنند با این درک که شما باید قبل از شروع برنامه تحصیلی خود، در کلاس های زبان انگلیسی در کالج آنها شرکت کنید. به طور کلی مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در آمریکا در مقاطع مختلف شامل:

مقطع کارشناسی:

نمره 70 تافل/ در برخی دانشگاه ها نمره 6 آیلتس

مقطع کارشناسی ارشد:

نمره 90 تافل/ در برخی از دانشگاه ها نمره 6.5 آیلتس

مقطع دکترا:

نمره 7 به بالا آیلتس، نمره 100 تافل

تمکن مالی برای تحصیل در آمریکا

بسیاری از افراد خواهان تحصیل و زندگی در یکی از برترین مکان های دنیا هستند و آمریکا با داشتن دانشگاه های معتبر در سطح جهانی و دارا بودن کیفیت بالای زندگی، مقصد و هدف بسیاری از افراد گشته است. برای تحصیل در دانشگاه های بین المللی آمریکا، می بایست از یکی از این دانشگاه ها پذیرش داشته باشید و مدرک زبان با نمره ای که دانشگاه اعلام نموده است، را دریافت کرده باشید. از مهمترین مدارکی که از شما خواسته می شود، نشان دادن تمکن مالی برای تحصیل در آمریکا می باشد که این امر بسیار مهم می باشد و دریافت ویزای تحصیلی آمریکا در گرو نشان دادن این امر است چرا که شما می بایست نشان دهید که از پس هزینه های تحصیل و زندگی در آمریکا بر می آیید و نیاز نیست که آمریکا هیچ گونه مسئولیتی در قبال شما داشته باشد. میزان و مبلغ تمکن مالی برای تحصیل در آمریکا بسته به مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته اید، می باشد. به طور کلی میزان تمکن مالی برای تحصیل در آمریکا شامل هزینه یک سال تحصیل که شهریه دانشگاه را نیز شامل می شود به همراه هزینه های زندگی شما در آمریکا، می باشد.

مشاوره تحصیل در آمریکا

استفاده از یک مشاوره تحصیل در آمریکا بسیار می تواند در اخذ ویزای دانشجویی ایالت متحده کمک کننده باشد. شما در صورتی که از یک وکیل حرفه ای و متبحر جهت مشاوره تحصیل در آمریکا کمک بگیرید می توانید از رشته های پر درآمد در آمریکا که بازار کار خوب و نرخ پذیرش بالایی در دانشگاه های آمریکا دارد، اطلاع پیدا کنید و برترین رشته تحصیلی را متناسب با علاقه و شرایط خود انتخاب نمایید. وکیل مهاجرتی آمریکا با شناختی که بر ایالت ها و دانشگاه های معتبر آمریکایی دارد، می تواند از معتبر ترین دانشگاه های آمریکا که در ایالتی مناسب واقع شده است، برای شما پذیرش بگیرد. همچنین مشاوره تحصیل در آمریکا می تواند در هنگام اخذ ویزای تحصیلی این کشور نقش اساسی ایفا نماید و پرونده و مدارک شما را به گونه ای سازمان دهد که شانس اخذ ویزای دانشجویی شما حداکثر شود.

چگونه پس از پایان تحصیل در آمریکا کار کنیم؟

در مهاجرت تحصیلی به آمریکا اکثریت متقاضیان به دنبال این هستند که پس از فارغ التحصیلی کار پیدا کنند و وارد بازار کار شوند. معمولا شرایط پیدا کردن کار پس از تحصیل در آمریکا بستگی به توانایی و تخصص شخص متقاضی در خصوص رشته تحصیلی خود می باشد. دانشجویان باید به زبان انگلیسی مسلط بوده و بتوانند توانایی و مهارت خود را به کارفرمایان به اثبات برسانند. البته لازم به ذکر است که کارفرمایان برای جذب نیروی کار به اتباع آمریکایی بیشتر گرایش دارند تا افراد غیر آمریکایی. اما این نکته نیز مهم است که افراد خارجی که در دانشگاه های آمریکا فارغ التحصیل شده باشند نسبت به افراد خارجی که بدون اخذ مدرک دانشگاهی از دانشگاه های آمریکا به عنوان یک نیروی کار وارد آمریکا شده اند از شانس بیشتری برای پیدا کردن کار برخوردار هستند.

افراد فارغ التحصیل می توانند از طریق کاریابی اینترنتی و یا از طریق بنگاه های کاریابی به صورت مستقیم جویای کار باشند تا بتوانند در زمان مناسبی کار موردنظر خود را پیدا نمایند. به طور معمول دانشجو باید ظرف 60 پس از اتمام تحصیلات باید خاک آمریکا را ترک کند، مگر اینکه بتواند کار پیدا کند که بتواند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کند. یعنی مدت زمان و مهلت افراد برای پیدا کردن کار حدود 2 ماه پس از فارغ التحصیلی است. در این راستا نرخ بیکاری کشور آمریکا را برسی می کنیم. از سال 2010 تا سال 2018 نرخ بیکاری در این کشور سیر نزولی پیدا کرد. یعنی از حدود 10 درصد به زیر 4 درصد رسید. نمودار زیر بیانگر این موضوع است.

شرایط اقامت پس از تحصیل در آمریکا

افرادی که از طریق مهاجرت تحصیلی به آمریکا وارد شده اند عموماً قصد دارند که به اخذ اقامت و تابعیت آمریکا پس از تحصیل دست پیدا کنند. این افراد برای اخذ اجازه اقامت آمریکا پس از تحصیل می باسیت پس از فارغ التحصیلی در آمریکا کار پیدا کنند، یا سرمایه گذاری کنند و یا با یک تبعه آمریکایی ازدواج نمایند که در این میان بهترین راه پیدا کردن شغل مرتبط می باشد، زیرا برای سرمایه گذاری سرمایه بالایی مورد نیاز است. افرادی که بتوانند یک شغل مرتبط و مناسب پیدا کنند، پس از چند سال پرداخت مالیات می توانند به اخذ اقامت دائم و گرین کارت آمریکا و پس از آن به اخذ تابعیت و پاسپورت این کشور دست پیدا نمایند. اما به یاد داشته باشید که شرایط پیدا کردن کار نیز برای افراد غیر آمریکایی ممکن است یک مقداری سخت باشد. مدت زمان رسیدن به اقامت دائم آمریکا بسته به نوع اقامت موقت افراد متغیر است اما افرادی که اقامت دائم را دریافت کردند پس از گذشت 5 سال از اقامت دائم می توانند پاسپورت و تابعیت آمریکا را به دست آورند.